Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،    زمانی که صحبت از بیماری‌ می‌شود ذهن‌مان به سمت بیماری‌هایی چون سرماخوردگی، دل درد، دندان درد، بیماری‌های قلبی و غیره می‌رود، غافل از اینکه برخی بیماری‌های ناشناخته دیگر است که بر اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد و شما حتی اسمی از آن ها نمی‌دانید!در این بخش به معرفی برخی از بیماری‌های جهان می‌پردازیم تا در صورت مواجه با آن اطلاعات داشته باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آلکاپتونوری (Alkaptonuria) جزو دسته‌اى از بيماری‌هاست كه به دليل اختلالات متابولیسم ژنتیکی به وجود مى‌آيد؛ آلکاپتونوری بیماری است که ظاهر، بوی ادرار و تعداد دفعات رفتن به دستشویی را مختل می‌کند و در اثر این بیماری ادرار شکلی سیاه به خود می‌گیرد، به همین دلیل به آن ادرار سیاه می‌گویند؛ هرچه می‌نوشید، از کلیه عبور می‌کند و در بدن تاثیرات مثبت یا منفی می‌گذارد، و در نهایت انعکاس آن را در ادرار دید و این می‌تواند زنگ خطری برای بدن باشد.

 

علت تغییر رنگ ادرار چیست؟

برخی افراد به محض اینکه مواد غذایی خاص یا دارو و رنگ خوراکی مصرف می‌کنند، رنگ ادرارشان تغییر می‌کند اما در برخی شرایط خاص، داشتن بیماری‌ می‌تواند عامل تغییر رنگ ادرار باشد، از این رو زمانی که دچار تغییر رنگ ادرار شده‌اید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

آلکاپتونوری در اثر نارسایی در فرایند تجزیه‌ اسیدآمینه‌های فنیل آلانین و تیروزین در بدن به وجود می‌آید؛ زمانی که آنزیم هموجنتیسیک  در بدن کاهش پیدا کند، اسید هموجنتیسیک  یا همان آلکاپتون به اسید مالیل استواستیک و اسید فوماریک تبدیل می‌‌شود و در نتیجه رنگ ادرار تغییر می‌کند و به رنگ سیاه تبدیل می‌شود،  لازم به ذکر است افرادی که دچار ادرار سیاه می‌شوند، ژن‌های سازنده آنزیم اسید هموجنتیسیک را به صورت ناقص دریافت می‌کند و مشکل ژنتیکی دارند.

 

تاریخچه  آلکاپتونوری چیست؟

ادرار سیاه اولین بار به وسیله آرچیبلد ادوارد گرود، پزشک انگلیسی معرفی شد؛ آرچیبلد  با شناخت آلکاپتونوری موفق شد بین یک نقص ژنی  و یک نقص آنزیمی ارتباط ایجاد کند، جالب است بدانید که با شناخت آلکاپتونوری اندیشه‌های اولیه نظریه یک ژن یک آنزیم شکل گرفت، هرچند آرچیبلد موفق به ارائه نظریه یک ژن یک آنزیم نشد، ولی در سال ۱۹۴۰ دو محقق به نام‌های جرج بیدل و ادوارد تیتوم این نظریه را ارائه کردند.

 

بیماری آلکاپتونوری چگونه در بدن رخ می‌دهد؟

ادرار سیاه یک بیماری بسیار نادر متابولیکی است که به صورت اتوزوم مغلوب به ارث می‌رسد؛ زمانی که این اختلال در بدن به وجود می‌آید اسید هموجنتیسیک در بافت‌های همبند جمع می‌شود و غضروف و رگ‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نهایت از طریق ادرار دفع می‌شود.

 

زمانی که اسید هموجنتیسیک در بدن جمع شود مفاصل به خصوص غضروف‌های مهره کمر به صورت گسترده تخریب می‌شود، همچنین این تجمع باعث تشکیل سنگ در کلیه‌ها و پروستات می‌شود, علاوه بر این  رسوب اسید هموجنتیسیک در دریچه‌های قلب به خصوص دریچه آئورت و میترال موجب اختلالات دریچه‌ای قلب می‌شود.

 

طبق گفته پزشکان زمانی که اسید هموجنتیسیک در بافت همبند جمع شود با پیشرفت بیماری نه تنها ادرار بلکه  رنگ پوست و چشم‌ها هم ممکن است به رنگ قهوه‌ای تیره تبدیل شود؛ در ادرار سیاه به علت تجزیه نشدن اسید هموجنتیسیک، ادرار در مجاورت با هوا، سیاه رنگ می‌شود.یکی از علت‌های بروز این بیماری می‌تواند هپاتیت B و سیروز کبدی باشد که با پیوند کبد می‌توان آن را درمان کرد، برای درمان این بیماری از رژیم غذایی که بدون تیروزین باشد، استفاده می‌شود.

 

راه‌های پیشگیری از ادرار سیاه

یکی از دلایل تغییر رنگ ادرار، کم آبی بدن است و زمانی که بدن با کم‌آبی روبه‌رو باشد، ادرار غلیظ‌تر و رنگش تیره‌تر می‌شود؛ بنابراین وقتی چنین شرایطی به وجود آمد، باید آب و مایعات بیشتری بنوشید؛ با نوشیدن مقدار کافی مایعات، به سلامت خود نیز کمک خواهید کرد.

 

خبرنگاران جوان

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: سیستم گوارش گوناگون بیماری جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۱۱۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه های هواشناسی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، مهمترین توصیه‌های کاربردی هواشناسی کشاورزی بدین شرح است:
۱. در زمان مساعد بودن شرایط جوی یعنی عدم باد و بارندگی به محلول پاشی درختان پسته برای جلوگیری از عارضه لکه پوست استخوانی پسته با استفاده از ترکیبات کلسیم دار و نیز اسید امینه و یا جلبک دریایی اقدام شود.
۲. با توجه به بارش‌های اخیر احتمال بیماری الترناریا در درختان پسته وجود دارد لذا بامشورت کارشناسان نسبت به سمپاشی با قارچکش مناسب اقدام گردد.
۳. پوشش‌های گلخانه با مواد مناسب جهت کاهش نور پوشش داده شود و مصرف کلسیم در دستور تغذیه گلخانه قرار گیرد.
۴. در مزارع گندمی که در مرحله شیری خمیری یا پرشدن دانه هستند محلول پاشی با کود‌های اسید آمینه و جلبک جهت کاهش اثرات تنش‌های محیطی
۵. واحد‌های گاو شیری جهت کاهش استرس گرمایی در ساعات با دمای بیش از ۳۰ درجه به استفاده از دستگاه‌های خنک کننده در سالن شیر دوشی و استفاده از مه پاش در واحد اقدام گردد.
۶. رها سازی بچه ماهیان گرمابی با وزن بالای ۲۵ گرم و خرید از مراکز معتبر در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در هفته جاری و در اوایل صبح

دیگر خبرها

  • تغییر رنگ ادرار، بوی ادرار و ظاهر ادرار نشانه چیست؟
  • محرک‌های درد نقرس را بشناسید
  • کلهر: بردن نساجی به قهرمانی پرسپولیس کمک می کند/ سروش رفیعی بی احتیاطی کرد
  • سروش رفیعی: به نظر داور احترام می‌گذارم، بی احتیاطی از من بود؛ از هم تیمی‌ها و کادر فنی عذرخواهی می‌کنم / فیلم
  • پسر روانی مادر پیرش را کشت و در خانه آتش زد
  • پسر جوان مادرش را در خانه آتش زد
  • هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید + رازهای مهم
  • بیمار روانی مادرش را در خانه آتش زد
  • رفلاکس معده؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • توصیه های هواشناسی کشاورزی