Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیت‌العباس برخوار از ۱۰۰ سال پیش تا امروز در روز ۲۸ صفر مصادف با رحلت نبی مکرم اسلام (ص) میزان برگزاری تعزیه‌ای است که سوگواران بسیاری را به این منطقه می‌کشاند. ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، تعزیه یک هنر آیینی، مذهبی و متعلق به سرزمین ایران است، تعزیه افتخاری بزرگ برای فرهنگ ایران محسوب می‌شود، افتخاری که به تازگی به ثبت جهانی نیز رسید و یونسکو آن را به رسمیت شناخت که این خبر خوشی برای اهل تعزیه بود، این ثبت سبب جهش‌ یافتن تعزیه در سرتاسر جهان شد و اکنون برعهده ماست که در حفظ و ارتقاء آن کوشا باشیم و این یادگار دیرینه از پیشینیان‌مان را با بعضی رفتارهای نابخردانه به بیراهه نکشانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان اصفهان به عنوان شهری فرهنگی مذهبی یکی از قطب‌های تعزیه کشور محسوب می‌شود و تقریباً در همه محله‌ها و شهرستان‌های آن مجلس تعزیه برگزار می‌شود؛ به عنوان مثال شهرستان برخوار یکی از شهرستان‌هایی است که در امر برگزاری تعزیه سابقه طولانی دارد.

در بیت‌العباس محله امامزاده‌نرمی واقع در شهرستان برخوار اصفهان براساس یک رسم دیرینه امسال نیز روز 28 صفر مصادف با رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام حسن مجتبی (ع) مجلس شهادت برگزار شد.

حاج حسین نریمانی کارگردان این تعزیه پیرامون سابقه تعزیه این محل در روز 28 ماه صفر، به خبرنگار تسنیم گفت: تعزیه امامزاده‌نرمی مربوط به بیش از صد سال قبل می‌شود، از سالیان گذشته دهه اول محرم و دهه آخر صفر در این محل مراسم تعزیه برگزار می‌شود و روز 28 صفر نیز به مناسبت رحلت پیامبر گرامی اسلام و امام حسن (ع) مراسم شبیه شهادت 72 تن در این محل برگزار می‌شود؛ در روز 28 صفر از همه نقاط استان برای دیدن تعزیه به محل می‌آیند و به طور کلی می‌توان گفت استقبال گسترده‌ای از این مراسم می‌شود.

نکته قابل توجه در این مراسم، موقع شنیدن اذان است؛ تعزیه متوقف و همه به نماز جماعت می‌ایستند. این رسم برگزاری تعزیه بیت العباس است.

حاج حسین نریمانی پیرامون قطع تعزیه و برگزاری نماز جماعت اظهار داشت: یکی از اهداف قیام امام حسین (ع) اقامه نماز بوده است؛ وقتی که حضرت در گودی قتلگاه و آن بحبوحه جنگ به نماز ایستادند این نکته به ما متذکر می‌شوند که نماز اول وقت حتی از جهاد در راه خدا نیز اولویت بیشتری دارد.

وی افزود: خیلی انتقاد به ما پیرامون متوقف کردن تعزیه وارد شده است ولی بر این نکته مرتب تاکید داشتیم که اقامه عزای سید الشهدا فقط ذکر مصیبت نیست، بلکه الگو پذیری از رفتار آن حضرت ارجهیت بیشتری دارد که یکی از این رفتار نماز اول وقت بوده است.

تعزیه نیز همچون اکثر هنرها در معرض آفت است، آفت تعزیه دخل و تصرف شخصی هر شخص در متن تعزیه است به طوری که برخی مواقع چیزی که اجرا می‌شود با مقتل تفاوت بسیاری دارد.

علی صادقی یکی از تعزیه خوانان اولیاء خوان این محل که در سن 33 سالگی نقش حضرت علی اکبر (ع) و حضرت زینب (س) را ایفا می‌کند، در حاشیه برگزاری مراسم تعزیه به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: گاهی در بعضی تعزیه‌ها مواردی مشاهده می‌شود که از نظر عقلانی و تاریخ منافات دارد؛ این اختلافات به حدی است که بیننده و مستمع اصلا نمی‌تواند آن را بپذیرد.

وی در ادامه گفت: مثلا در تعزیه حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) با امام حسین (ع) قهر می‌کند که این کار اصلاً سندیت ندارد و شان و منزلت این شخصیت بزرگ تاریخ را به چالش می‌کشاند؛ این گونه رفتار در نگاه مستمع و بیننده خصوص نسل جوان تاثیر منفی دارد.

صادقی با بیان اینکه اینگونه رفتار در تعزیه امام‌زاده نرمی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: طی فرایندی که با حضور چندین کارشناس دینی و تاریخی طی شد همه این حوادث از متون تعزیه حذف و متونی متناسب با روایات و تاریخ تشیع جایگزین آن شد که این کار جای تقدیر فراوانی دارد. 

یکی دیگر از مسائلی که همواره در تعزیه قابل توجه بوده است حفظ سنت‌ها در عین ایجاد نوآوری در آن است.

محمدامین نریمانی تعزیه خوان جوان و 20 ساله امام‌زاده نرمی، در حاشیه برگزاری مراسم تعزیه به خبرنگار تسنیم پیرامون این قضیه گفت: سن من کفاف نمی‌دهد ولی آنگونه که شنیده‌ام در گذشته سنت‌های تعزیه خیلی بیشتر حفظ می‌شد، یعنی هرخواننده‌ای اهل هر شهرستانی که بود سعی می‌کرد از نسخه‌های همان شهرستان بخواند یعنی می‌توان گفت هر شهرستان برای خود نسخه‌های مخصوصی داشته‌است.

وی در ادمه گفت: ولی متاسفانه در حال حاضر سنت در تعزیه جایگاه خاص خودش را ندارد؛ به عنوان مثال یک عده به‌عنوان نوآوری در تعزیه اقداماتی انجام می‌دهند که با اصالت تعزیه مطابقت ندارد؛ بنده معتقد هستم مهم‌ترین امر در تعزیه این است که باید کار اصیل تعزیه انجام شود و نو آوری در تعزیه نباید به چهارچوب اصل تعزیه لطمه بزند.

متاسفانه امروزه آواها و اشعاری وارد تعزیه می‌شود و کارهایی به‌عنوان نوآوری در تعزیه انجام می‌شود که نه تنها چهارچوب تعزیه حفظ نمی‌شود بلکه واقعا به چهارچوب اصل تعزیه واصیل بودن تعزیه نیز لطمه شدیدی وارد می‌کند؛ باید اگر کسی تصمیم می‌گیرد کاری در تعزیه به‌عنوان نوآوری انجام دهد با فکر و مشورت با نخبگان این حرفه انجام دهد.

انتهای پیام/ش

R41346/P1377/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۲۱۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم

ضیافت شام پر زرق و برق جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با خبرنگاران و سیاستمداران و کمدین‌های سرشناس شنبه شب در حالی برگزار شد که مخالفان جنگ غزه در بیرون سالن شعار می‌دادند.

به گزارش یورونیوز، در حالی که بسیاری از میهمانان در میان شعار‌های «شرم بر شما» و «فلسطین را آزاد کنید»، خود را به محل رویداد رساندند، جو بایدن از در دیگری به مراسم رسید و در طول سخنرانی‌اش هیچ اشاره‌ای به جنگ اسرائیل با حماس نکرد.

روز شنبه ۲۷ آوریل (۸ اردیبهشت) معترضان در بیرون محل برگزاری مراسم در هتل هیلتون واشنگتن تجمع کرده بودند و تصاویر ۱۲۵ خبرنگار کشته شده در جنگ غزه را در بیرون ساختمان به نمایش گذاشتند.

معترضان یک پرچم بزرگ فلسطین را نیز از پنجره‌ای بر روی نمای بیرونی هتل به نمایش درآوردند.

اما شرکت‌کنندگان در ضیافت سالانه رئیس جمهوری نیز حرفی از جنگ غزه نزدند. بایدن نیز از این فرصت تنها برای شوخی و هشداردهی در مورد مبارزه دونالد ترامپ برای بازپس‌گیری منصب ریاست جمهوری استفاده کرد.

او در بخشی از سخنانش با اشاره به رئیس جمهوری پیشین آمریکا، او را «دون چُرتی» نامید و گفت: «بله، سن هم مطرح است. من آدم بالغی هستم که دارم با یک بچه شش ساله رقابت می‌کنم.»

«چرتی» لفظی است که دونالد ترامپ برای خود بایدن به کار می‌برد.

بایدن ۸۱ ساله افزود: «معاون من در واقع از من حمایت می‌کند، اما مایک پنس، معاون پیشین ترامپ، ازتأیید او برای نامزدی در انتخابات خودداری کرده است.»

وی در سخنرانی ده دقیقه‌ای‌اش، با اشاره به خطر روی کار آمدن دوباره ترامپ ۷۷ ساله، بخش مهمی از اظهارات غیرشوخی‌اش را به «تهدید جدی علیه دموکراسی» اختصاص داد. او با یادآوری پرونده اتهامی ترامپ در پیوند با پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، هنرپیشه پورن، گفت: «دونالد اخیرا روز‌های سختی را پشت سر گذاشته است که می‌شود اسمش را گذاشت طوفانی.»

«استورمی» در زبان انگلیسی به معنی «طوفانی» است.

دونالد ترامپ که بر خلاف سنت رایج، هیچ گاه در طول حضورش در کاخ سفید این مراسم شرکت نمی‌کرد، در ضیافت شنبه شب نیز حضور نداشت.

در این مراسم، یکی از معدود موارد اشاره به جنگ غزه از سوی کلی اودانل، رئیس انجمن خبرنگاران مطرح شد که به طور گذرا کشته شدن حدود صد خبرنگار در جنگ ۶ ماهه اسرائیل علیه حماس در غزه را یادآوری کرد. اودانل در شبی که تا حد زیادی به روزنامه‌نگاری اختصاص داشت، از خبرنگارانی که در سرتاسر جهان بازداشت شده‌اند، از جمله ایوان گرشکویچ در روسیه و آستین تایس که گمان می‌رود در سوریه بازداشت شده باشد، یاد کرد. خانواده‌های هر دو خبرنگار مانند ضیافت‌های قبلی در این مراسم حضور داشتند.

سازمان‌دهندگان تظاهرات در بیرون هتل هیلتون گفتند که هدف آن‌ها جلب توجه به تعداد بالای روزنامه‌نگاران فلسطینی و سایر روزنامه‌نگاران عرب است که از زمان آغاز جنگ در ماه اکتبر توسط ارتش اسرائیل کشته شده‌اند. بیش از ده‌ها روزنامه‌نگار در غزه هفته گذشته نامه‌ای نوشتند و از همکاران خود در واشنگتن خواستند که این ضیافت شام را به طور کامل تحریم کنند.

در آن نامه آمده بود: «تلفاتی که صرفا به خاطر انجام وظایف خبرنگاری به ما تحمیل می‌شود، سرسام‌آور است. ما در معرض بازداشت، بازجویی و شکنجه توسط ارتش اسرائیل هستیم، همه این‌ها به دلیل "جنایت" صداقت روزنامه‌نگاری است.»

دیگر خبرها

  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • بررسی مشکلات اتباع شهرستان برخوار 
  • روایتی از هنرآفرینی هنرمندان نصف‌جهان در قطب عاشقی عالم، «کعبه»
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • آئین دوهزار ساله بیل‌گردانی در نیم‌ور برگزار شد
  • حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم نخستین سالگرد درگذشت صفارزاده
  • اجرای بیش از ۲۰ طرح آبخیزداری در استان اصفهان