Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران از اول تا نیمه آبان میزبان آثار هنرمندان تصویرگر است. به بهانه برگزاری هفته تصویرگری در خانه هنرمندان توسط انجمن تصویرگران ایران و در حاشیه رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات همایش کتاب‌های تصویری» با علی بوذری، مدیرعامل این انجمن به گفتگو پرداختیم که متن آن را در زیر می‌خوانید:

درباره رویکرد و فعالیت‌های انجمن تصویرگران توضیح دهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انجمن تصویرگران تنها نهاد تخصصی تصویرگران در حوزه‌های کتاب، مجلات، نشریات و ... است. انجمن تصویرگران در سال ۱۳۸۲ تأسیس‌شده و در حال حاضر بیش از هزار نفر عضو وابسته و پیوسته دارد.

در حال حاضر شرایط عضویت در انجمن تصویرگران چیست؟

تا چند وقت پیش یکی از شرایط عضویت در انجمن ارائه آثار چاپ‌شده در نشریات یا کتاب توسط فرد متقاضی بود اما در حال حاضر با توجه به اینکه تصویرگران برای بخش‌های مختلف ازجمله وب، صفحات مجازی و ... فعالیت می‌کنند، متقاضیان عضویت با ارائه مستندات از فعالیت‌های تصویرگری خود در زمینه‌های مختلف و تکمیل فرم عضویت می‌تواند در انجمن عضو شود.

ویژه‌برنامه‌های انجمن تصویرگران به مناسبت هفته تصویرگری هرسال ثابت است یا تغییر می‌کند؟

۱۵ آبان ماه به نام روز تصویرگری نام‌گذاری شده و انجمن تصویرگران معمولاً در هفته منتهی به این روز هفته تصویرگری را برگزار می‌کند. هرساله در این ایام برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود که از بین این برنامه‌ها نمایشگاه سالانه اعضای انجمن تصویرگران با عنوان «ما تصویرگر هستیم» و نمایشگاه برندگان سال قبل «نشان آبان» برنامه‌های ثابت هستند.

یکی از برنامه‌های مهم امسال هم رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات همایش کتاب‌های تصویری» است که در این کتاب گزیده‌ای از مقالات همایش سال پیش است.

نشان آبان در چند قالب و به کدام هنرمندان اهدا می‌شود؟

«نشان آبان» نشان حرفه تصویرگری است که ۳ سال است انجمن تصویرگران این نشان را در ۴ بخش «نام بزرگ»، «نام آشنا»، «نام نو» و «نام همراه» به ۴ هنرمند و فعال فرهنگی اهدا می‌کند. شاید عده‌ای فکر کنند نشان «نام نو» ویژه تصویرگران جوان است درصورتی‌که این‌طور نیست. نام نو به هنرمندی تعلق می‌گیرد که یک نوآوری جدید در عرصه تصویرگری کتاب داشته باشد و «نام همراه» هم مختص افرادی است که به‌طور پیوسته با حرفه تصویرگری همکاری داشته‌اند و لزوماً هم نباید تصویرگر باشند.

به نظر شما تغییر و تحول اعمال‌شده در مدیریت اداره هنرهای تجسمی می‌تواند به بهبود وضعیت انجمن‌های تجسمی کمک کند؟

با توجه به اینکه زمان زیادی از این تغییر و تحول‌ها نمی‌گذرد خیلی نمی‌توان این موضوع را پیش‌بینی کرد، به‌هرحال ما به همکاری با نهادهای مختلف نگاه مثبت داریم و امیدواریم در این دوره مشارکت‌های مثمر ثمر بین انجمن تصویرگران با موسسه توسعه هنرهای تجسمی شکل بگیرد.

تسهیلات انجمن تصویرگران برای اعضا چیست؟

انجمن تصویرگران تنها ‌نهاد تخصصی در حوزه تصویرگری است و عضویت در این انجمن همانند عضویت در یک جامعه حرفه‌ای است، از طرفی در دل برنامه‌ها اعضا به شیوه‌های مختلف مورد تشویق و تقدیر قرار می‌گیرند ازجمله همین «نشان آبان» که فقط ویژه اعضای انجمن است. از سوی دیگر نهادهای مختلف در موارد گوناگون، ازجمله برگزاری ورکشاپ هنری، نمایشگاه و ... از انجمن، به‌عنوان نهاد رسمی تصویرگری، مشورت می‌گیرند و ما هم هنرمندان عضو را برای شرکت در این برنامه‌ها به سازمان‌های مختلف معرفی می‌کنیم. علاوه بر این اعضای انجمن تصویرگران می‌توانند از تسهیلات بیمه هنرمندان استفاده کنند.

حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعضا انجمن به‌ویژه تصویرگران کتاب چگونه است؟

همواره با معاونت فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، موسسه خانه کتاب، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و ... همکاری داشته‌ایم البته این تعامل گاهی دچار فراز و نشیب و افت‌وخیز می‌شود. در حال حاضر یکی از مسائل اصلی، عضویت تصویرگران در سایت اهل‌قلم است. درحالی‌که تصویرگران یکی از پدیدآورندگان اصلی کتاب، خصوصاً کتاب‌های تصویری و کتاب‌های کودکان، محسوب می‌شوند اما در حال حاضر نمی‌تواند عضو اهل‌قلم باشد و از مزایایی که شامل حال مؤلفان است بهره‌مند شود.

دلیل مخالفت با عضویت تصویرگران کتاب در سرای اهل‌قلم چیست؟

دلیل این است که این جایگاه و عضویت اصلاً در ساختار اهل‌قلم تعریف‌نشده است. مسئولان بر این باور هستند که اهل‌قلم یعنی کسانی که قلم می‌زنند و می‌نویسند درحالی‌که وقتی از کتاب کودک صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم آن را بدون تصویر تصور کنیم و درواقع تصویرگر یکی از پدیدآورندگان اصلی و گاهی تنها پدیدآورنده کتاب کودک محسوب می‌شود از این رو در تلاش هستیم که با جلسات و گفتگوهای مکرر این مشکل را برطرف کنیم.

نظرتان درباره برگزار نشدن بی ینال تصویرگری چیست؟

به نظرم اگر درباره این موضوع آقای شهرکی دبیر بی ینال توضیح دهند بهتر است، اما با وزارت فرهنگ و ارشاد درباره برگزاری آن صحبت کرده‌ایم امیدواریم که این رویداد مجدداً برگزار شود.

جایگاه رشته تصویرگری در جشنواره هنرهای تجسمی فجر چطور است؟

در هر دوره از جشنواره، بسته به حضور افراد در شورای سیاست‌گذاری و داوری، میزان توجهات کم‌ و زیاد شده است. در این جشنواره انجمن‌ها همکاری چندانی ندارند.

استقبال هنرمندان و مردم از نمایشگاه‌های «هفته تصویرگری» چطور بوده است؟

به نظر می‌رسد علاقه‌مندی هنرمندان و مردم هرسال بیشتر می‌شود، در روزهایی که هفته تصویرگری را می‌گذرانیم صفحات مجازی تصویرگران مملو از تبلیغ نمایشگاه و ویژه‌برنامه‌های این هفته است و در هفته‌های منتهی به «هفته تصویرگری» فضای جامعه تصویرگری در استقبال و اشتیاق افتتاحیه و برنامه‌های هفته به سر می‌برد.

به نظر شما ثبت یک روز به نام یک هنر ازجمله روز خوشنویسی، تصویرگری، سینما و ... تا چه حد در شناساندن آن هنر در جامعه مؤثر است؟

قطعاً تأثیر زیادی دارد، ممکن است سینما و یا خوشنویسی بین مردم شناخته‌شده باشد اما معمولاً تعداد افرادی که با هنر تصویرگری آشنا هستند محدود است، ازاین‌رو تکرار نام «هفته تصویرگری» جدیت و اهمیت این هنر در جامعه را پررنگ‌تر می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای تجسمی نمایشگاه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۳۴۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های هفته بسیج سازندگی استان قم تشریح شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سرهنگ دوم پاسدار علیرضا ایراندوست در نشست خبری امروز ۱۱ اردیبهشت که به مناسبت هفته بسیج سازندگی برگزار شد، با بیان اینکه از ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت به عنوان هفته بسیج سازندگی اقدامات شاخص جهادگران معرفی و رونمایی می‌شود، عنوان کرد: پروژه بزرگ آبرسانی استان قم که از طریق قرارگاه امام حسن(ع) اجرا شده و بسیج سازندگی قم معین اجرایی آن در قم بود در ۱۸ اردیبهشت در روستای بیدهند و کرمجگان افتتاح می‌شود؛ همچنین در این روز پروژه دو کاربری سالن ورزشی و حسینیه روستای ویریج که با مشارکت مردم ساخته شده است نیز راه‌اندازی می‌شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم، راه اندازی چند کانال آب کشاورزی و لوله کشی، سم پاشی محل نگهداری دام‌ها، برگزاری میزهای خدمت توسط بسیج کارمندان، طرح ویزیت رایگان شهید رهنمون و افتتاح پنج صندوق قرض‌الحسنه را از دیگر برنامه‌های هفته بسیج سازندگی برشمرد.

وی با اشاره به اعطای ۱۵۷ میلیارد تومان وام تبصره ۱۸ گفت: ۹۳ میلیارد تومان این وام‌ها توسط بانک‌ها به متقاضیان واگذار شده است که در زمینه وام‌های اخذ شده رتبه اول را در بین دستگاه‌های متولی داریم.

ایراندوست با بیان اینکه همه فعالیت‌های گروه‌های جهادی توسط مرکز جهادی ساماندهی می‌شود، اضافه کرد: مرکز جهادی قم دو قرارگاه جهادی جغرافیا محور دارد که قرارگاه جهادی در غرب قم یعنی منطقه پردیسان قرارگاه حضرت معصومه(س) و قرارگاه شهدای جهادگر در شرق استان شامل؛ سلفچگان، کهک، خلجستان و جعفریه که به صورت کاملا مردمی فعالیت می‌کنند؛ تعمیر و مرمت منازل محرومین، اعطای جهیزیه و لوازم‌التحریر، بسته‌های معیشتی از جمله فعالیت های این قرارگاه‌ها است.

وی با اشاره به مرمت ۱۰۲ منزل محرومان و نیازمندان در سال گذشته، ادامه داد: یکی از کارهای ویژه‌ای که امسال از طریق قرارگاه های جهادی صورت گرفت مشارکت در غرس درختان بود که در طول هفته روزانه هزار نهال غرس می‌شد و با اعلام فراخوان در روزهای جمعه هر هفته مردم نیز پای کار آمدند که این فرآیند در خلجستان ادامه پیدا می‌کند.

ایراندوست حضور و استقرار ائمه جماعت و مبلغان به همراه خانواده را از بهترین روش‌های تبلیغی برای روستاها دانست و گفت: در این راستا اقدامات لازم برای هفت روستا صورت گرفته و امام جماعت با خانواده خود مستقر شده است.

وی با اشاره به برگزاری پایگاه‌های علمی جهادی تصریح کرد: در گذشته کلاس‌های تقویتی با همکاری گروه‌های جهادی و با توان محدود برگزار می‌شد اما با همکاری بسیج فرهنگیان و آموزش و پرورش طرحی اجرا می‌شود که با استفاده از ظرفیت بسیج فرهنگیان و ظرفیت مدارس این کار به صورت فراگیر انجام شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم با بیان اینکه فعالیت قرارگاه کلاسی نو در هفته بسیج سازندگی آغاز می‌شود، یادآور شد: هدف از این قرارگاه تعمیر و نوسازی مدارس است و اقدامات اجرایی این کار توسط گروه‌های جهادی تخصصی صورت پذیرفته و نظارت و معرفی مدارس به اداره کل نوسازی و توسعه مدارس استان واگذار شده است.

وی ادامه داد: ۲۴ اردیبهشت رزمایش اهدای ۳۱۳ سری جهیزیه‌ با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) در حرم حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

ایراندوست جشنواره روایت جهاد را مورد توجه قرار داد و گفت: ۲۵ اردیبهشت از پوستر این جشنواره رونمایی می‌شود و اختتامیه آن نیز در آبان ماه جاری برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۱۰ هنرمند فعال نمایش عروسکی تقدیر می‌شوند
  • ۷۰ برنامه در هفته بسیج کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • نشر صاد با ۱۹۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • اجرای ۶۴ برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی شهرستان زهک
  • تشریح برنامه‌های هفته بسیج سازندگی استان قم
  • برنامه‌های هفته بسیج سازندگی استان قم تشریح شد
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • سرعت رسیدگی به شکایات کارگری در کرمان بیش از ۲ برابر شده است
  • ۴۰ برنامه هفته بسیج کارگری در چالوس برگزار می‌شود
  • برپایی کاروان اصفهان قدیم در چهارباغ + فیلم