Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@04:41:08 GMT

هنر تعزیه ایرانی ها در جهان بی مانند است

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۳۴۸۸۰

هنر تعزیه ایرانی ها در جهان بی مانند است

بوشهر-ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنرها در نوع خود نمایه‌هایی و مشابهی در عرصه جهانی دارند ولی هنر تعزیه از جمله هنرهای ایرانی بی مانند در سطح جهان است.

به گزارش ایرنا، سید ‌عباس صالحی روز پنجشنبه در آئین اختتامیه دومین سوگواره تعزیه‌خوانی در جم استان بوشهر افزود: هنرهای تجسمی، موسیقیایی، آوایی و نمایش مشابهی در هنرهای بشری دارند اما هنر تعزیه تنها هنر بی مانندی است که مختص ایرانی ها و نشان دهنده مهر و محبت آنها به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه هنر تعزیه با مردم پیوند و ریشه دارد و همواره در کنار مردم حرکت می‌کند ادامه داد: یکی از نمایه‌های پیوند ایرانیان با اهل بیت (ع) هنر تغزیه خوانی است که در ماه های محرم و صفر به اوج خود می رسد.
صالحی امیری اضافه کرد: هنر تعزیه بعنوان سنت هنری، دینی و آئینی قرن‌ها در کشور دوام دارد و نمایشی از مهر به اهل بیت(ع) است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعزیه نمایش و تصویر سازی از مهر اهل بیت است که می تواند تماشاگر را به تاریخ پیوند بزند و اهل بیت(ع) را در زمان معاصر نشان دهد و در این رفت و برگشت جان از مهر، محبت و عاطفه پر می شود.
صالحی افزود: در ایران شهرستان جم یکی از قطب‌های تعزیه است بطوری که قدمت تعزیه در این شهرستان به بیش از 2 قرن می رسد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر توجه به حل مشکلات فرهنگی و هنری استان بوشهر گفت: انتظار می رود با بررسی مشکلات گوناگون هنری و فرهنگی زیرساخت‌های این حوزه در مناطق مختلف استان از جمله شهرستان‌های جنوبی بخوبی فراهم شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به برگزاری پیمایش در خصوص عشق و علاقه مردم به اهل بیت(ع) افزود: در جمع بندی آخرین پیمایش در سال 1395 بیش از 77 درصد مردم ایران اعلام کردند علاقه خیلی زیادی به اهل بیت(ع) دارند.
صالحی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده در پیمایش یاد شده بیش از 97.4 درصد مردم استان بوشهر علاقه مندی خود را به ائمه اطهار(ع) اعلام کردند که 20 درصد بیش ازمیانگین کشوری است.
وی تاکید کرد: صددرصد بوشهری‌ها مهر و محبت به ائمه اطهار(ع) در جانشان به عنوان یک مشخصه، نماد و هویت جا گرفته است.
دومین سوگواره کشوری تعزیه جم استان بوشهر با حضور 10 گروه از استان های مختلف کشور در دهه آخر ماه صفر بوشهر به میزبانی هیات تعزیه خوانی شاه نشین شهر جم برگزار شد.
6047/605 /1596

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تعزيه وزير فرهنگ و ارشاد بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۳۴۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات مردم استان بوشهر در دیدارهای چهره به چهره احصا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی زاده ظهر چهارشنبه در ملاقات عمومی و دیدار چهره به چهره با مردم جم اظهار داشت: مردم ولی نعمت ما هستند و باید تمام انرژی و توان خود را مصروف خدمت به مردم و گره‌گشایی از مشکلات جامعه کنیم.

استاندار بوشهر افزود: دیدارهای چهره به چهره، فرصت مناسبی برای شناخت بهتر و نزدیک‌تر مشکلات مردم است که معاونان استاندار و مدیران استان بوشهر و فرمانداران نیز به طور مکرر این دیدارها را باید برگزار کنند.

در این برنامه ۲۷ نفر از مردم شهرستان جم، بی واسطه و مستقیم، مشکلات و دغدغه‌های خود را با استاندار مطرح کردند.

در این ملاقات عمومی، مشکلاتی در حوزه اشتغال، مسکن، تسهیلات بانکی، درمان، آموزش، کشاورزی و صنعتی و … مطرح و استاندار نیز خطاب به مدیران مرتبط دستورات لازم را برای پیگیری و رفع مشکلات صادر کرد.

کد خبر 6087926

دیگر خبرها

  • سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز
  • یک ایرانی عضو هیات رئیسه ورزش‌های آبی جهان شد
  • صنایع نفت و گازوپتروشیمی به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • شوراها باید به مردم پاسخگو باشند
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک
  • شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • مشکلات مردم استان بوشهر در دیدارهای چهره به چهره احصا می‌شود
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • شما ایرانی‌ها پادشاه جهان اسلام و شیر خاورمیانه هستید + فیلم