Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- همه ساله در این روزها شاهد برگزاری رخدادی با عنوان نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بودیم که به نوعی جشن خانواده مطبوعات و خبرگزاری و اهالی این خانه و خانواده از سراسر کشور بود تا به مدت یک هفته از آخرین وضعیت هم آگاه شوند و دستاوردهایشان را به مردم عرضه کنند.

محمد سلطانی فر، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اما در اولین سال حضور خود در این پست تصمیم به برگزار نکردن بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها گرفت و با این تصمیم البته موجی از انتقادهای ریز و درشت را به سوی خود روانه ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او در مصاحبه هایش بر «توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر فضای جاری کشور در سال 97 و وضعیت مالی و کاری مطبوعات متاثر از این شرایط» تاکید و از آن به عنوان دلیل اصلی عدم برگزاری نمایشگاه بیست و چهارم نام برد. معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین در مصاحبه ای با ایرنا گفته بود:« انگیزه‌هایی که در گذشته باعث شکل‌گیری نمایشگاه مطبوعات می‌شد بر محور آشنایی هر چه بیشتر مردم با رسانه‌های مختلف به واسطه حضور فیزیکی آنها در محیط نمایشگاه مبتنی بود اما در حال حاضر به دلیل تکثر فضاهای مجازی و بالا رفتن سطح آگاهی و دانش مردم از شکل، نوع و شیوه اثرگذاری رسانه‌ها، برپایی این رخداد با هدف کلان معرفی رسانه‌ها به شکل فیزیکی در نمایشگاه الزام‌آور نبود.»(1)
به نظر می‌آید مهم تر از مباحث و مسائل اقتصادی، شاید نوع و شیوه اثرگذاری مطبوعات و خبرگزاری ها در حوزه خبر بر مخاطبان باشد که به دلایل متعددی (که یکی از آنها به گفته سلطانی فر تکثر فضاهای مجازی و بالا رفتن سطح آگاهی و دانش مردم بوده) کم رنگ شده و حداقل در یک دهه گذشته این مساله به عنوان زنگ خطری که هر سال صدایش بلندتر از سال قبل به گوش می رسید، به اشکال مختلف خود را نمایان ساخته است و متاسفانه هر سال مسئولان برگزار کننده نسبت به این صدای هشدار بی توجه بوده و یا نتوانسته اند برای کاهش آن اقدامی انجام دهند.
واقعیت این است که تصمیم محمد سلطانی فر یکی از آن معدود تصمیمات شجاعانه ای است که نمونه اش را متاسفانه در کشور خیلی به ندرت شاهد هستیم. اینکه رویدادی دولتی، بیست و سه دوره برگزار و به ناگاه دوره بیست و چهارمش متوقف شود نیاز به شهامتی دارد که معاون مطبوعاتی موفق به انجامش شده و البته این به معنای تایید و یا خوشامد وی نیست. چرا که او می بایست در کنار این حرکت ارزشمند خود به طراحی سیستماتیک رویدادی جایگزین اقدام کرده و آن را عملیاتی می ساخت تا فاصله به وجود امده بین مردم و مطبوعات بیشتر از این میزان نشود.
هر چند معتقدم به هر حال وی میراث دار حرکت و جریانی است که تاثیرگذاری ارزشمند حداقل در دهه اول عمر خود داشت و این تاثیر گذاری اندک اندک رنگ باخت تا جایی که در پنج شش سال اخیر نمایشگاه مطبوعات صرفا تبدیل شده بود به فضایی برای چشم و هم چشمی غرفه ها و غرفه داران برای و همچنین فضای مناسبی برای جولان برخی مسئولان سیاسی و نمایندگان مجلس و شورای شهر و سلبریتی ها و هنرپیشه ها و ورزشکاران دست چندم و غیره تا حداقل برای چند روز هم که شده در ویترین مطبوعات و خبرگزاری قرار گرفته و خودی نشان دهند و پالسی برای اینسو و آنسو بفرستند. و این مساله با روح حاکم کلی بر جریان برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها که قرار بود به تعامل و نزدیکی هر چه بیشترشان با عامه مردم یعنی مخاطبان واقعی شان منجر و بسترسازی و ایجاد جریان مطلوب برای جذب حداکثری مخاطبان را به وجود آورد تضاد زیادی داشت.
بررسی دلایل کاهش استقبال عامه مردم از نمایشگاه مطبوعات در سالهای اخیر از یکسو و همچنین آسیب شناسی علمی و دقیق چرایی کاهش تیراژ مطبوعات (البته بدون یکسویه نگری و جهت گیری منفی و تاکید تخریبی بر نقش گسترده رسانه های اجتماعی که البته آنهم آسیب شناسی خود را می طلبد) و تضاد عجیب این مساله با حجم بالای نشریات منتشر شده در کشور به لحاظ کمی و نیز آمار اندک مخاطبان نشریات یاد شده می تواند سئوالات و ابهامات بسیار زیادی را پاسخ گوید که بسیار نیز لازم و ضروری است اما همانگونه که پیشتر نیز اشاره کردم معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اینکه می بایست قاطعانه از تصمیم شجاعانه خود مبنی بر تعطیلی جریانی که می بایست مروج فرهنگی می بود و در طول سالیان از مسیر خود دچار انحراف شد و صرفا بودجه دولتی ای را هدر می داد که روا نبود دفاع کرده و صد البته با آسیب شناسی اشاره شده زمینه را برای ایجاد یک برنامه راهبردی فرهنگی با اهداف توجه بیشتر عامه مردم به مطبوعات و خبرگزاری ها فراهم سازند.
به این معنا که تعطیلی نمایشگاه مطبوعات یک درمان مقطعی بود که شاید برای مدت کوتاهی بتواند موثر واقع شود اما درمان ریشه ای نیست و بدون شک برنامه ریزان و سیاستگذاران حوزه مطبوعات می بایست به آلترناتیو (های) اثر بخش و جریان ساز نمایشگاه مطبوعات می اندیشیدند تا بتوانند برنامه جایگزین و متناسب با وضعیت فعلی فرهنگی و اقتصادی جامعه را عملیاتی سازند که امیدوارم چنین کرده باشند.
روزنامه نگار و مدرس دانشگاه
فراهنگ**9246** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي رسانه جشنواره مطبوعات سلطاني فر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۴۶۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد یک امام جمعه از واگذاری استقلال تهران | این بی عدالتی و جفا به مردم است

به گزارش همشهری آنلاین، حجت الاسلام محمود محمودی در خطبه‌های نماز جمعه کنگان با انتقاد از واگذاری سهام استقلال تهران به هلدینگ خلیج فارس اظهار کرد: ضمن احترام به همه تیم‌های ورزشی کشور و هواداران آنها، از هلدینگ خلیج فارس انتظار داریم همانگونه که آلایندگی پتروشیمی‌های این هلدینگ برای مردم جنوب استان بوشهر است، حمایت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی آن نیز باید برای مردم محروم این خطه باشد.

وی بیان کرد: چرا باید تیم‌های ورزشی ما از حداقل‌ها محروم باشند اما صدها میلیارد به تیم‌های پایتخت نشین تعلق بگیرد.

خطیب جمعه کنگان بیان کرد: در مسائل فرهنگی و اجتماعی و زیرساختی این خطه ده‌ها مشکل وجود دارد که هر وقت از صنعت درخواست داشتیم هزار بهانه برای نشدن دارند اما برای یک تیم اینگونه هزینه می‌کنند.

محمودی گفت: از نمایندگان عالی دولت و مجلس شورای اسلامی درخواست دارم این دغدغه مردم را با جدیت دنبال کنند.

وی افزود: سهم مردم کنگان از هلدینگ خلیج فارس باید گرفته شود.

خطیب جمعه کنگان با تبریک روز معلم و تجلیل از مقام شامخ شهید معلم و فیلسوف بزرگ شهید آیت الله دکتر مطهری اظهار نمود: شهید مطهری فقیه و فیلسوف و معلم بزرگی بود که از هر فرصتی برای روشنگری و هدایتگری استفاده می‌کرد.

محمودی با عنوان اینکه معلم فقط اختصاص به آموزش و پرورش ندارد گفت: هر کسی نقش هدایتگری و تعلیم و تربیت دارد شایسته قدرشناسی است.

وی با عنوان اینکه معلمی شغل انبیاست افزود: هدایت، تعلیم، ارشاد و احیای نفوس میراث انبیایی است که معلم نیز چنین نقشی دارد.

امام جمعه کنگان با گرامیداشت ۹ اردیبهشت ماه روز شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: شوراها مظهر مشارکت مردم در حاکمیت و نقشی کلیدی در مدیریت شهری دارند و احترام به آنان احترام به مردم است زیرا شوراها وکلای مردم اند.

لزوم حمایت از کارگران

محمودی با اشاره به اهتمام نظام دینی به مسئله شوراها در تشکیلات مختلف، با قدردانی از تلاش‌های شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان کنگان افزود: بارها شاهد بودیم وکلای مردم برای پیگیری مشکلات مردم به مرکز کشور سفر کرده و در کشور و استان مطالبات مردمی را پیگیری کردند.

وی با تاکید بر پیگیری امور و مطالبه گری گفت: نقد و مطالبه گری از شوراها خوب است اما تقدیر و قدرشناسی از کارها و خدمات نیز شایسته است.

امام جمعه کنگان با اشاره به سالروز دستور رهبری مبنی بر مبارزه با فساد گفت: دستگاه‌های مسئول در قوای مختلف با رصد و نظارت جدی برای عینیت بخشیدن به فرمان مطاع معظم له بیش از پیش جدیدت داشته باشند.

خطیب جمعه کنگان با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس و لزوم اقدام فرهنگی و گفتمان ساز برای جلوگیری از تحریف در این زمینه و با عنوان اینکه ملت بزرگ ایران اجازه نمی‌دهند کسی عزت شأن را خدشه دار کند گفت: هر کشوری بخواهد کوچک‌ترین دست درازی کند، حافظان خلیج همیشه فارس دست او را قطع خواهند کرد.

محمودی با تبریک روز جهانی کار و کارگر و عنوان اینکه کارگران ایرانی محور اصلی تحقق شعار سال و افسران جبهه اقتصادی و سازندگی و حرکت دهنده چرخ تولید کشورند، با استناد به روایات و نیز کلام بزرگان از جمله مقام معظم رهبری، بیان کرد: همه مردم و مسئولان باید نسبت به حقوق کارگران اهتمام جدی و عملی داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت امنیت شغلی کارگران، رعایت عدالت در دریافت حقوق و نیز ضرورت مسلح شدن کارگران به دانش روز و متناسب با نیاز کشور، به صنعتی بودن شهرستان کنگان اشاره و گفت: متولیان صنعت در امر بکارگیری نیروهای بومی در رده‌های مختلف اهتمام جدی ورزند.

کد خبر 847252 منبع: مهر برچسب‌ها خلیج فارس خبر ویژه فوتبال ورزش باشگاه استقلال

دیگر خبرها

  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر
  • هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • انتقاد یک امام جمعه از واگذاری استقلال تهران | این بی عدالتی و جفا به مردم است
  • واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس جفا به مردم محروم منطقه است
  • سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند
  • سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی