Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@15:55:29 GMT

پدافند غیر عامل؛ ضرورتی که هنوز نهادینه نشده است

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۵۰۰۳۶

پدافند غیر عامل؛ ضرورتی که هنوز نهادینه نشده است

به گزارش ایرنا، بجز جنگ و درگیری های نظامی با آثار و پیامدهای سنگین و مستقیم خود، بلایاهای طبیعی و نیز برخی تهاجم غیر نظامی رقبا و دشمنان نیز خسارت های زیربنایی قابل توجهی متوجه کشورها می کند که پیش بینی و مقابله با آنها پیش از رخ دادن به امری ضروری و حیاتی برای هر دولت و ملتی تبدیل شده است.
افزایش توان دفاعی ، پیش بینی های لازم برای مقابله با آثار مخرب بلایای طبیعی همچون زلزله ، سیل و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. و نیز مقابله با هر گونه حملات سایبری در فضای اینترنتی امروزه مورد توجه اساسی کشورها بوده و در ایران نیز این بحث در قالب موضوع ' پدافند غیرعامل ' از چند سال پیش مورد توجه قرار گرفته است.
وسعت و گستره پدافند غیر عامل ، تمامی زیر ساخت های کلیدی، مراکز حیاتی، حساس و مهم نظامی و غیرنظامی کشور چون پالایشگاهها، نیروگاه ها، بنادر، فرودگاه ها، مجتمع های بزرگ صنعتی، مراکز بهداشتی و درمانی، قرارگاهها و مراکز عمده فرماندهی نظامی و هدایت و تصمیم گیریهای سیاسی، مراکز اصلی مخابراتی و ارتباطی، پل های استراتژیک، صنایع نظامی، پایگاه های هوایی، سایت های موشکی، مراکز و ایستگاه های رادیویی، تلویزیون، انبارهای عمده مواد غذایی و دارویی، مراکز جمعیتی و قرارگاه های تاکتیکی، مقرهای عمده آماری و پشتیبانی را در بر می گیرد.
تجارب حاصله از جنگ های گذشته از قبیل هشت سال جنگ تحمیلی، جنگ 11 هفته ای سال 1999 ناتو علیه یوگسلاوی، جنگ سال 2003 آمریکا و انگلیس علیه عراق، جنگ 33 روزه سال 2006 اسرائیل علیه لبنان و دیگر جنگ های نظامی و غیرنظامی موید این نظر است که کشور مهاجم جهت درهم شکستن اراده ملت و توان سیاسی، اقتصادی، نظامی و مدیریتی کشور مورد تهاجم با اتخاذ استراتژی انهدام مرکز ثقل، توجه خود را صرف بمباران و انهدام مراکز حیاتی، حساس و مهم می نماید.
همچنین تجارب حاصله از بلاهای طبیعی به وجود آمده چون زلزله بم در سال1382، سیل گلستان در سال1380 ، موید این نظر است کشورهای که مورد تهاجم بلاهای طبیعی قرار گرفته اند به علت رعایت نشدن اصول پدافند غیرعامل دچار خسارت زیاد مالی و جانی و گاه بلندمدت قرار گرفته اند.
امروزه کشورهای که طعم خرابی و خسارات ناشی از جنگ، بلاهای طبیعی را چشیده اند،جهت حفظ سرمایه های ملی و منابع حیاتی خود توجه خاص و ویژه ای به دفاع غیرعامل نموده و در راهبرد دفاع خود جایگاه رفیعی برای آن قائل هستند.
غیر از حوادث و بلایای طبیعی ، موضوع تهدید های زیستی درونی و برونی توسط دشمن نیزیکی از دغدغه های پدافند غیر عامل است و در این مبحث وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی وظیفه خطیری بر عهده دارد.

** پدافند غیرعامل ناشناخته برای عموم مردم
کارشناسان معتقدند که گرچه موضوع پدافند غیر عامل از چند سال پیش به بحثی رایج در کشور تبدیل شده اما این موضوع هنوز همه گیر نشده و بیشتر در بین مدیران و مسئولان مطرح می باشد.
به گفته آنها، کمتر شهروند عادی است که در کشور از موضوع پدافند غیر عامل آگاهی و شناختی حتی نسبی داشته باشد در صورتی که نهادینه شدن آن در بطن جامعه شرط موفقیت طرح های اجرایی در این زمینه می باشد.
این کارشناسان می گویند: پدافند غیرعامل موضوعی است که در زندگی شخصی هر فرد و خانواده ضرورت آن احساس می شود و بقا و دوامش نیازمند آشنایی و بکارگیری جنبه های مختلف آن است.
تهدیدات احتمالی طبیعی و غیر طبیعی از درون خانه های هر شهروندی آغاز شده و تا لایه های مختلف جامعه تداوم دارد، از ساخت و ساز، نوع منازل مسکونی ، تجهیزات بکارگرفته شده و مورد استفاده در درون و برون آن گرفته تا معابر، خیابان ها ، مکان های عمومی و حتی جنگل ، بیایان ، مرتع و آب و هوا همه به نوعی در قالب پدافند غیرعامل تعریف می شوند و نیاز است تا در هر بخشی به اندازه مورد نیاز مود تورجه شخصی افراد و عمومی جامعه قرار گیرد.

** دستگاه های اجرایی طرح جامع پدافند غیرعامل را تدوین کنند
اکبر بهنامجو استاندار اردبیل با تاکید بر اهمیت موضوع پدافند غیر عامل گفت: دستگاه های اجرایی می بایست طرح جامع پدافند غیرعامل را به منظور جلوگیری از بحران در مواقع ضروری تدوین کنند.
وی افزود: همه دستگاه های اجرایی می بایست برای جلوگیری از بحران آمادگی کافی داشته باشند و برنامه ای را برای پدافند غیرعامل تهیه کنند .
او بیان کرد: کارگروه تهدیدات و امنیت ، بهداشت و درمان،انرژی ،آب ،صنایع و معادن،فرهنگی و اجتماعی و عملیات روانی ،فنآوری الکترونیک ، آی تی ، انتظامی و اجتماعی، پشتیبانی و خدمات شهری ، امداد و نجات، راه و شهرسازی، زیرساخت های مواصلاتی ،سازماندهی و مشارکت مردمی و بازرگانی و کشاورزی در اردبیل فعال بوده و لازم است هر دستگاه اجرایی مطابق وظایف خود برنامه های جامع برای پدافند غیرعامل تدوین کند.
بهنامجو افزود: ادارات برق ، آب منطقه ای و آب و فاضلاب شهری باید پیش بینی لازم را داشته باشند که در صورت قطع آب چه اقدامی برای تامین آب آشامیدنی مردم داشته باشند و اگر خط انتقال آب و برق صدمه دید چگونه می توان آب و برق مورد نیاز را تامین کرد .

** اعمال سیاست های پدافند غیرعامل ضروری است
علی نواداد معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل نیز گفت: اعمال سیاست های پدافند غیرعامل دولت برای پیشگیری از حوادث و خسارات امری ضروری است.
وی افزود: دستگاه های دولتی باید اجرای آئین نامه های پدافند غیرعامل را جزو وظایف ذاتی خود بدانند و با برگزاری دوره های آموزشی و مانورهای تحکیم آمادگی برای مدیریت بحران های احتمالی برنامه ریزی کنند.
نواداد اظهار داشت: باید برای نهادینه شدن اجرای آموزه های پدافند غیرعامل در ساختمان های دولتی تیم فنی و مهندسی اقدام های دستگاه های اداری را پایش و به صورت مستمر گزارش کنند.
وی اضافه کرد: بخش خصوصی نیز نباید اجرای پدافندغیرعامل را هزینه تلقی کند بلکه باتوجه به تجربه خسارت های ناشی از زلزله سال های گذشته، رعایت آئین نامه های پدافند غیرعامل در سازه ها را ضروری بداند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل گفت: یک درصد اعتبارات غیرتملیکی برای پدافند غیر عامل تخصیص یافته و لازم است دستگاه های اجرایی در تخصیص آن توجه کافی داشته باشند.
نواداد گفت: اجرای طرح دو گانه سوز کردن نانوایی های استان که در شورای پدافند غیر عامل مورد توجه قرار گرفته برای پیشگیری از تعطیلی آنها در زمان بروز حوادث احتمالی تداوم می یابد.
وی افزود: نیازمندی های شهرستان ها در بحث دوگانه سوز شدن نانوایی ها باید از سوی فرمانداری ها اعلام شود تا در مواقع ضروری مشکلی بوجود نیاید.

** شبکه رابطان پدافند غیر عامل گسترش یافت
بخشعلی لطیفی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اردبیل هم گفت: شبکه رابطان پدافند غیرعامل متشکل از 150 نفر با هدف ارتباط مستمر دستگاه های اجرایی استان با یکدیگر و با مردم در حال گسترش می باشد.
وی افزود: همچنین برای فعال تر شدن این شبکه ، دوره های آموزشی مختلف در استان در زمینه های مختلف با حضور رابطان برگزار شده است.
لطیفی اضافه کرد: این آموزش ها همچنین برای فرمانداران، مدیران کل ، بخشداران ، شهرداران و کارشناسان دستگاه های اجرایی استان به صورت مستمر هر سال برگزار می شود تا در پیشبرد و نهادینه شدن پدافند غیر عامل در جامعه تاثیرگذار بوده و این امر به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
وی اظهار داشت: تلاش برای تدوین سند جامع پدافند غیرعامل استان اردبیل با همکاری دستگاه های مرتبط ادامه دارد و با این اقدام گام مهمی در همگانی کردن بحث پدافند غیرعامل برداشته می شود.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری اردبیل تامین زیر ساخت ها در جامعه را برای مقابله با بحران های احتمالی ضروری خواند و گفت: پدافند غیرعامل مختص صرف مسائل نظامی نیست و رعایت آن می تواند در ایمن سازی جامعه و جلوگیری از آسیب های ناشی از بلایاهای طبیعی بسیار تاثیرگذار باشد.
به هر حال چنین بنظر می رسد که بحث پدافند غیر عامل ضرورتی است که بیش از هر چیز می بایست به فرهنگ جاری و ساری در جامعه تبدیل شود، اینکه افراد جامعه خطرات احتمالی را شناخته و برای مقابله با آن برنامه ریزی و آمادگی روانی و فیزیکی لازم داشته باشد.
در کنار این آمادگی، ضروری است که مسئولان نیز برنامه ریزی برای پیشگیری از هر گونه تهدید احتمالی و مقابله با آن را تدوین و عملیاتی سازند.
/6016/7110
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی آب و فاضلاب بخش خصوصی برق دستگاه های اجرایی استان لبنان راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۰۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلسطین کرونیکل: پاتریوت آمریکا در برابر بالستیک ایرانی به هیچ کاری نیامد | ادعای اولیه چگونه نقش بر آب شد؟

به گزارش همشهری‌آنلاین،رادیو ارتش اسرائیل اخیرا اعتراف کرد که سامانه های پاتریوت آمریکا از دریا در رهگیری موشک های ایرانی موفق عمل نکردند. ایران در پایان عملیات ۱۲ موشک بالستیک مدرن خود را با موفقیت به پایگاه های نظامی اسرائیل کوبیده است. بنا به گزارش عصرایران، وبگاه " فلسطین کرونیکل" با انتشار گزارشی درباره این اعتراف رسانه های اسرائیلی نوشت: این امر منجر به این شده است که اسرائیل در واقع خود را مسئول سرنگونی بیشتر ۳۰۰ پهپاد و موشک ایران که به سمت آنها شلیک شده است، نشان دهد.

بر اساس این گزارش مدت کوتاهی پس از پایان حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل در ۱۳ آوریل، تل آویو ادعای " رهگیری ۹۹ درصدی" پرتابه های ایرانی را مطرح کرد و حتی نام ویژه ای را برای عملیات مشترک پدافند هوایی خود ایجاد کرد تا وضعیت را به یک پیروزی قهرمانانه برای خود تبدیل کند.

اما در عالم واقع عملیات وعده صادق چه ویژگی داشت؟ در واقع، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دسته‌هایی از پهپادها و موشک‌های قدیمی را با هدف دوگانه ایجاد یک وحشت بزرگ/حادثه بین‌المللی و همچنین مشغول و اشباع کردن واکنش پدافند هوایی اسرائیل شلیک کرد.

سپس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حدود ۱۲ فروند موشک بالستیک مدرن شلیک کرد که اکثر آنها به اهداف خود اصابت کردند و به سایت‌هایی حمله کردند که به‌شدت محافظت‌شده‌ترین مکان ها نسبت به حمله موشک های بالستیک روی کره زمین محسوب می‌شوند.

بعدها، مقامات ناشناس آمریکایی و اسرائیلی اعتراف کردند که نرخ رهگیری ۹۹ درصدی ادعایی ساختگی است و حتی اعتراف به اصابت حدود ۱۲ موشک، این ادعای اولیه آنها را نقش بر آب کرد.

عملیات پدافند هوایی با استفاده از ائتلاف چندملیتی متشکل از نظامیان آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اسرائیل، اردن و بر اساس برخی گزارش‌ها، عربستان سعودی و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) بیش از یک میلیارد دلار در آن چند ساعت عملیات ایران، خرج روی دست ائتلاف آمریکایی- اسرائیلی گذاشت.

علاوه بر این ایران پیشتر به ائتلاف آنها ۷۲ ساعت پیش اخطار حمله داد و از این رو آنها توانستند تمامی پدافند هوایی را در سراسر منطقه آماده کنند و ساعت ها برای مقابله با اهداف نسبتا کند حرکتی که ایران اعلام کرده بود با هر دسته جدید شلیک می شود، فرصت داشتند.

سامانه موشکی پاتریوت

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی (رادیو ارتش اسرائیل)، سیستم دفاعی موشکی استاندارد RIM-۱۶۱ آمریکا روی کشتی (SM-۳) در رهگیری پرتابه‌های ایرانی متحمل شکست ۷۵ درصدی شده و از ۸ موشک شلیک شده آنها تنها ۲ مورد به هدف اصابت کرده است.

بلومبرگ اخیرا مقاله ای منتشر کرده است که در آن می گوید اسرائیل اکنون سیستم های موشکی پاتریوت را بازنشسته می کند.

با این حال، بر اساس تمامی گزارش‌های مربوط به عملیات پدافند هوایی که برای دفاع از اسرائیلی‌ها انجام شده است، اکثر پرتابه‌های ایرانی رهگیری شده توسط آمریکا سرنگون شده‌اند و موثرترین روش نه سامانه های پدافندی بلکه استفاده از جت‌های جنگنده بوده است.

علیرغم وجود هیچ مدرکی برای تایید ادعای آنها، ارتش اسرائیل اما ادعا می کند که جنگنده های آنها اکثر موشک های کروز ایران را ساقط کرده اند، که توسط منابعی که با وبگاه "اینترسپت" مصاحبه کرده اند، این ادعای آنها رد شده است.

اسرائیل از زمان جنگ اول خلیج فارس از سیستم موشکی پاتریوت آمریکا ناراضی بوده است.

در سال ۱۹۹۱، عراق موشک‌های اسکاد را به سمت اسرائیل و عربستان سعودی شلیک کرد. ایالات متحده و رسانه های آن مدعی شدند که سامانه موشکی پاتریوت ۸۹ درصد از اسکادهای شلیک شده به سمت عربستان سعودی و ۴۴ درصد از کلاهک های هدایت شده به سمت اسرائیلی ها را رهگیری کرده است. با این حال، ماه‌ها بعد حقیقت آشکار شد و اکنون پذیرفته شده است که عملکرد سیستم موشکی معروف پاتریوت این بود که تنها بین ۱ تا صفر درصد از کل اسکادهای شلیک شده را سرنگون کرد.

به طور مشابه، گفته می شود که سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین دارای نرخ رهگیری ۸۵ درصدی است، حداقل این رقمی است که برای رهگیری راکت های فلسطینی پرتاب شده در طول جنگ ۲۰۱۴ علیه غزه ارائه شده است.

با این حال، طبق مطالعه ای که توسط "تئودور پستول" از دانشگاه MIT انجام شد، گنبد آهنین تنها حدود ۵ درصد از پرتابه های شلیک شده در طول جنگ ۲۰۱۴ را رهگیری کرد.

در واقع، علیرغم تبلیغات زیاد درباره کارآیی سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل و آمریکا، اگر تعداد زیادی پرتابه به سمت هدفی شلیک شود، هیچ سیستم دفاعی روی کره زمین وجود ندارد که در مبارزه کامل با یک حمله بزرگ و متمرکز موفق باشد.

کد خبر 849338 برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه آمریکا و اسرائیل

دیگر خبرها

  • ساخت پیشرفته‌ترین سلاح‌ و سامانه‌های کشف و شناسایی در پدافند
  • حرکت بر لبه فناوری، راهبرد ارتش برای مقابله با تهدیدات مدرن است
  • حفاظت و حراست از اراضی ملی اولویت دستگاه‌های متولی باشد
  • فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود
  • آلمان سامانه پدافند هوایی اوکراین را تقویت می‌کند
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • فلسطین کرونیکل: پاتریوت آمریکا در برابر بالستیک ایرانی به هیچ کاری نیامد | ادعای اولیه چگونه نقش بر آب شد؟
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • فلسطین کرونیکل: پاتریوت آمریکا در برابر بالستیک ایرانی به هیچ کاری نیامد
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی