Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ایثار یعنی دیگری را بر خود مقدم بدانیم و خداوند در سوره انسان چندین بار به این موضوع اشاره داشته است گفت: ما اگر می‌گوییم که شیعه حضرت علی (ع) هستیم باید آن را در مقام عمل اثبات کنیم. فرهنگ ایثار و فداکاری می‌تواند روح امید را در جامعه افزایش دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی گلپایگانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در دین اسلام همه ما یکسان هستیم و هیچ فردی بر دیگری امتیازی ندارد و فقط امتیاز انسان‌ها بر اساس تقوا و پرهیزگاری آن‌ها مشخص می‌شود اظهار کرد: انسان‌ها همه از نظر پروردگار یک دسته هستند مگر کسانی که از نظر تقوا به خدا نزدیک‌تر شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در دین اسلام به جامعه و فرهنگ اهمیت بسیار زیادی داده شده است اضافه کرد:وحدت اجتماعی یک آرزو و آرمانی است که در دین اسلام همواره مورد توجه بوده است. پیامبر اکرم (ص) در ابتدای ورود به مدینه در ابتدا کاری که انجام داد این بود که از دو قطبی شدن جامعه جلوگیری کرد و همواره درصدد بود که در بین مهاجرین و انصار وحدت و اخوت را برقرار کند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به این مطلب که دشمنان اسلام همواره درصدد این هستند که وحدت در جوامع اسلامی از بین ببرند و همواره برای آن برنامه‌ها و نقشه‌هایی دارند بیان کرد: در جامعه امروز ما علاوه بر آنکه نیازمند وحدت هستیم نیازمند یک فریضه دیگر که مد نظر اسلام است هستیم و آن ایثار و فداکاری است. ایثار یکی از ویژگی‌های اخلاقی است که می‌تواند در ایجاد جامعه مد نظر اسلام تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

گلپایگانی در ادامه با بیان اینکه یکی از راه‌هایی که سبب ایجاد الفت و برادری در جامعه می‌شود ایثار و فداکاری است خاطرنشان کرد:حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه همواره بر این موضوع تاکید داشته است و خداوند نیز در قرآن ایثار را بالاترین ویژگی اخلاقی معرفی می‌کند. بهترین نوع ایثار این است که انسان آنچه را که برای خود نمی‌پسندد برای دیگران نیز نپسندد. این طرز فکر در جامعه باعث پیوند بین اعضای جامعه می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد:این ساده‌ترین و بی‌هزینه‌ترین نوع فرهنگ‌سازی در جامعه است. هرچقدر ایثار و فداکاری در جامعه بالاتر برود راحت‌تر می‌توانیم به دستورات مد نظر اسلام جامه عمل بپوشانیم. برخی فکر می‌کنند که ایثار فقط در جان و مال است در حالی که ایثار می‌تواند حتی در یک کار فرهنگی نیز خلاصه شود. ایثار یعنی اینکه دیگری را بر خود مقدم بدانی می‌خواهد در امور مالی باشد یا سایر مسائل فرهنگی.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اولین مساله در بحث ایثار آن است که همان است که هرآنچه برای خود می‌پسندیم برای دیگران نیز بپسندیم گفت: در صدر اسلام وقتی مجروح‌های جنگی به آب نیاز داشتند هر کدام از خوردن آب خودداری می‌کردند تا به مجروح بعدی برسد این نوع گذشت و ایثار و فداکاری را نیز در دوران انقلاب و در دوران جنگ شاهد بودیم و همین رفتارهای اخلاقی و اسلامی بود که باعث شد ما بتوانیم هشت سال در برابر کل دنیا بایستیم. در جنگ تحمیلی ایثار به حدی بالا بود که هیچ یک از تحریم‌ها نمی‌توانست مانع حضور افراد در جبهه‌ها شود ومردم در پشت جبهه نیز از نظرمالی و حتی کوچک‌ترین کارهای فرهنگی ایثار و الفت داشتند.

گلپایگانی در ادامه با اشاره به این مطلب که می‌توانیم بگوییم ایثار باعث پیروزی جنگ شده است،افزود: اگر مردم خیر دنیا و آخرت را می‌خواهند باید بدانند که این خیر در ایثار نهفته شده است. با توجه به وضعیت فعلی جامعه ما و بخصوص درعرصه مسائل اقتصاد و فرهنگی نیازمند ایثار افراد جامعه هستیم. آن‌هایی که وضعیت مالی خوبی دارند می‌توانند ایثار کنند. معلم با علمش، دانشمند با دانشش و ثروتمند با ثروتش. اگر حتی فردی نمی‌خواهد ایثار در جامعه داشته باشد، حداقل این است که بر اختلافات و مسائل به وجود آمده در جامعه کمتر دامن بزند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما متاسفانه بر خلاف دین، فرهنگ،سیره و سنت پیامبر و ائمه (ع) در جامعه رفتار می‌کنیم ادامه داد: خداوند در سوره «انسان» می‌فرماید که حضرت علی (ع) و بانوی دو عالم وحسنین (ع) سه بار در هنگام افطار طعام خود را به افرادی که به آن‌ها مراجعه کرده بودند بخشیدند. ما اگر می‌گوییم پیرو و شیعه آن‌ها هستیم در مقام عمل نیز باید این راثابت کنیم. این را همواره مد نظر داشته باشیم که بهشت رابه بها می‌دهند نه به بهانه. کسی که می‌خواهد بگوید شیعه واقعی است در روزگاری که دشمن از هر دری وارد می‌شود که به ما ضربه بزند نباید آب به آسیاب دشمن بریزیم. برخی حتی قیمت پیاز وسیب زمینی را هم بالا می‌برند. به عقیده بنده این گونه موارد چه ربطی به دلار و بالا و پایین دارد. متاسفانه در جامعه وضعیتی به وجود آمده که هر کدام از ما می‌خواهیم از هر چیزی استفاده کنیم و به نفع خود بهره ببریم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ایثار، انسان را به قلعه سعادت می‌رساند. ما با مساوات می‌توانیم به ارزش‌های درونی انسانی برسیم. امیدواریم که این فرهنگ دینی که بالاترین نوع فرهنگ در کل جوامع است در جامعه بروز و ظهور بیشتری داشته باشد. در روزگاری که بیشتر افراد دچار یاس و ناامیدی می‌شوند این ایثار و فداکاری است که می‌تواند افراد جامعه را به زندگی بازگرداند و باعث شود که امید ونشاط در جامعه ما بیشتر از گذشته شکوفا شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسلام اقتصاد ایثار و فداکاری جنگ حجت الاسلام والمسلمین گلپایگانی دشمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۰۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگر خالق و محور در امر تولید است

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیش خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران - هفته کارگر و روز کارگر را به کارگران و سختکوش و پایه‌های اساسی اقتدار و عظمت اقتصادی جمهوری اسلامی تبریک و تهنیت گفت و یاد و خاطره ۱۴ هزار شهید کارگر را گرامی داشت. 

وی در ادامه کارگران را خالق تولید محور تولید، و صاحب نظر در امر تولید دانست و بیان کرد: روز کارگر و روز معلم تلاقی بسیار شایسته‌ای دارند و این حسن تلاقی را به جامعه تعلیم و تربیت تبریک می‌گویم. از منظر نظام مقدس اسلامی و دیدگاه اسلام همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری به زیبایی اشاره کردند تفاوت مبانی بین کارگر با نگاه اسلامی و مکتب اسلام با کارگر در سایر مکاتب قرار دارد. اسلام کاگر را عزیز می‌پندارد این قشر را عامل پویایی و سلامت جامعه می‌داند، اما در سایر مکاتب کارگر را ابزار تولید می‌دانند. ما کارگر را خالق تولید محور تولید، و صاحب نظر در امر تولید می‌دانیم. به این سبب است که نبی مکرم اسلام بر دست پینه بسته کارگر بوسه می‌زند و بوسه زدن پیامبر بر دست کارگر تبدیل به یک فرهنگ برای نکوداشت جایگاه کارگر و عظمت کار و تولید است.

مرتضوی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) خطاب به کاگران تاکید کرد: امام صادق می‌فرمایند کسی که خود را برای روزی خانواده‌اش به زحمت می‌اندازد مانند رزمنده‌ای است که در راه خدا می‌جنگد. نبی اکرم می‌فرماید عبادت ۱۰ جز دارد که ۹ جز آن کار و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال است. در این ایام جهان شاهد تحولات شگرفی در عرصه‌های سیاسی هستند اولا حمله هفت ماهه رژیم غاصب به باریکه غزه و کشتار بیش از ۳۵ هزار نفر از زنان و کودکان و بی‌پناهان گردن آویز همه سردمداران حقوق بشر به خصوص استکبار جهانی و جامعه اروپایی و کشور‌های نابخردی که ذیل بیرق اسلام حکومت می‌کنند، اما با کمال تاسف آب به آسیاب دشمن می‌ریزند این اقدام شجاعانه مختصری که تحت عنوان وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی محقق شد سبب شد که معادلات و رایج بر جهان بازتعریف شوند دگرگونی به وجود بیایند. نه جهان اسلام بلکه بشریت تشنه عدالت به توانمندی‌های خودشان پی ببرند اکنون دنیا به این نتیجه رسیده است که هیمنه پوشالی استکبار جهانی و تفکر شکست ناپذیر رژیم صهیونیستی و گنبد آهنین آنها تبدیل به بیت العنکبوت شده است.

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی بیان کرد: همه صاحبان نظر که اندکی اندیشه آزادیخواهانه دارند و مستقل هستند امروز این عظمت ایران اسلامی را می‌ستایند. ما به روح شهدای بزرگ محور مقاومت بهترین سلام‌ها را تقدیم می‌کنیم و از نیرو‌های مسلح و مقتدر نظام جمهوری اسلامی جامعه کار و تولید همواره پشتیبانی می‌نماید تقدیر میکنیم. نکته حائز اهمیت دیگر موضوع شعار سال است تقریبا یک دهه است که مقام معظم رهبری شعار سال را محوریتش را موضوع اقتصادی قرار داده است امسال حضرت آقا شعار سال را جهش تولید با رکن بودن و محور بودن و همراهی مردم تعریف کرده‌اند. 

وی ادامه داد:رهبری فرمودند جهش با رشد متفاوت است قطعا بیاناتی که رهبری می‌فرمایند و قواعدی که تبیین می‌فرمایند برگرفته از احکام و آموزه‌های دینی است و ثانیا با مطالعه کامل و احاطه اشرافیت جامع بر وضعیت اقتصادی جهان و توانمندی‌های ایرانی اسلامی است. ما به عنوان کوچکترین خادم جامعه کارگری از این سخنگاه مقدس به مردم عزیز و مقام معظم رهبری عرضه می‌داریم به جامعه کار و کارگران و کارفرمایان دست در دست یکدیگر می‌نهند و امسال مانند سال قبل که آقا فرمودند رشد تولید، حتما به جهش تولید توجه ویژه خواهیم کرد و این فرمان رهبری را بر دیده خواهیم نهاد و انشاالله شرمنده عزیزامان نخواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • «مورایس» مسلمان شد/ اکنون عضوی از شما هستم
  • مورایس مسلمان شدن خود را تأیید کرد
  • اولویت رسانه ملی تولید محتوای مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت است
  • کارگر خالق و محور در امر تولید است
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی