Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@22:07:46 GMT

دعا‌هایی برای آرامش و رفع نگرانی‌ها و استرس‌ها

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۵۲۵۰۳

دعا‌هایی برای آرامش و رفع نگرانی‌ها و استرس‌ها


دعا یکی از راه‌های ارتباط با پروردگار هستی به شمار می‌رود که گاهی اوقات آرامش بی نظیری را به فرد دعا کننده می‌بخشد. دل انسان تنها با یاد خدا آرامش می‌یابد. از همین رو نیز دعا‌هایی که برای آرامش، اعصاب و روان در قرآن توصیه شده اند، راهی مطمئن جهت کسب آرامش درونی و آرامش اعصاب و روان است.

دعا برای رفع اضطراب
دست یابی به آرامش اعصاب و روان تنها با آرامش درونی به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه انسان‌ها به خصوص مومنان می‌دانند که یاد خدا آرامش بخش دل‌ها است و به همین خاطر پناه بردن به خدا را راهی مطمئن برای رفع دلشوره می‌دانند.

فردی که اعصاب و روان خویش را کنترل نماید، دیگر خشمگین و ناراحت نخواهد بود. پروردگار عالم یکی از خصوصیات انسان‌های پارسا و مومن را "کظم غیظ" و عفو از مردم می‌داند و می‌فرماید: مومنان به هنگام عصبانیت خشم خود را فرو می‌برند و از اشتباه مردم در می‌گذرند و همانا خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

راه‌های معنوی رسیدن به آرامش و رفع دلشوره
- پناه بردن به خدا
- وضو گرفتن با آب سرد
- دور نمودن علل خشم از خود
- صبر پیشه کردن
- دعا برای آرامش یافتن
- نماز
- یاد خدا کردن

بی شک دعا، نیایش، نماز، توبه، یاد خدا و صبر از موثرترین احیاگران روح و روان انسانی است که موجب رفع دلشوره و استرس می‌شوند.

سوره‌های قرآنی برای دست یابی به آرامش
دعا و ذکر آرامش بخش انسان‌ها است. ازجمله رایج‌ترین دعا‌های آرامش عبارتند از::
۱_ "ماشاءَ الله لا حَولَ وَ لا قوّهَ اِلّا باللهِ العَلِیَّ العظیم "
با نیتی صادقانه و قلبی اگر این ذکر را بگویید تاثیر زیادی در کسب آرامشتان خواهید دید.

۲_ میرزا احمد آشتیانی در کتاب هدیه احمدی آورده است که علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان فرموده اند: برای رسیدن به آرامش در حالت نشسته و ایستاده دست خود را روی سینه بگذارید و چندین مرتبه آیه ۲۸ سوره رعد را بخوانید:
"الذّینَ امَنوا و تَطمَئِنُّ قُلوبُهُم بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِالله تَطمَئِنُ القلوب " آرامش بخش‌ترین دعا برای آنان که به خدا ایمان دارند.

حجت الاسلام صحفی در این باره روایت می‌کند: در اواخر عمر علامه طباطبایی از ایشان خواستم تا پیشنهادی جهت آرامش روان بدهند و ایشان فرمود: دستت را در حالت ایستاده یا نشسته بر روی سینه ات بگذار و چندین بار آیه "الذّینَ امَنوا و تَطمَئِنُّ قُلوبُهُم بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِالله تَطمَئِنُ القلوب " را ذکر کن. معنی را می‌توان به صورت این که: کسانی که ایمان آورده اند و دل هایشان با یاد خدا آرام می‌گیرد، آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد. خلاصه نمود.

دعا، دعا برای آرامش روان و رفع غم، دعا کردن دعا یکی از راه‌های ارتباط با پروردگار هستی است که آرامش بی نظیری به فرد می‌دهد

شکرگذار بودن مایه آرامش روان است
در طول روز به تفصیل درمورد نعمت‌های الهی و الطاف خداوند نسبت به خود فکر کنید و شکر تمامی نعمت هایتان باشید. از پروردگار عالم و اهل بیت (ع) یاری بطلبید و با نیروی مضاعف به زندگی تان بپردازید. آگاه باشید که محبت خداوند نسبت به بندگانش توصیف ناپذیر است و نمی‌توان آن را محدود کرد. " اَلا بذِکرِالله تَطمَئِنُ القلوب" گواه روشنی است که وجود خدا و حس حضور او مایه آرامش بندگان است. هم چنین با خواندن دعا‌های دیگر مفاتیح الجنان هم، چون دعای کمیل، دعای ندبه، دعای مکارم الاخلاق، مناجات شعبانیه، زیارت عاشورا، زیارت جامعه کبیر می‌توان از نگرانی‌ها و اضطراب‌ها دور شد. خواندن قرآن موجب رفع دلشوره و کسب آرامش می‌شود. سوره‌هایی نظیر احقاف هر جمعه، مداومت بر سوره‌های قدر، عصر و هم چنین آیت الکرسی نیز در آرامش شما بی تاثیر نخواهند بود.

مداومت بر استغفار و گفتن ذکر " استغفر الله ربی و اتوب الیه و ذکر لا حول و لا قوه الا با الله العلی العظیم" نیز بر رفع پریشانی بسیار موثر است.

دعا برای رفع و دفع ترس و وحشت
حلبی روایت می‌کند که فردی نزد امام جعفر صادق علیه السلام رفت و گفت: زمان تنهایی وحشت زده می‌شوم و غم و اندوه مرا فرا می‌گیرد، ولی در بین مردم چنین حسی ندارم.
امام فرمود: در ابتدا دستت بر روی قلبت بگذار و بگو: بسم الله.

بعد دستت را بر روی قلبت کشیده و ۷ مرتبه بگو:
أَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِقُدْرَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَلَالِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِعَظَمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَمْعِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِرَسُولِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِأَسْمَاءِ اللَّهِ مِنْ شَرِّ مَا أَحْذَرُ وَ مِنْ شَرِّ مَا أَخَافُ عَلَی نَفْسِی
آن شخص آن چنین کرد و بعد گفت: به لطف خدای متعال ترس و وحشت از من زدوده شد و به آرامش رسیدم. (بحار الانوار ج. ۹۵ ص. ۱۳۸)

راه حلی برای آرامش روحی و سعه صدر
برای افزایش حوصله و صبر خود هرشب قبل از خواب سوره مبارکه عنکبوت را قرائت کنید.
هم چنین امام صادق (ع) در روایتی فرموده است که در شگفتم برای فردی که از ۴ چیز می‌ترسد، چگونه به ۴ کلمه پناه نمی‌برد!
فردی که ترس بر او غلبه کرده است به ذکر " حسبنا الله و نعم الوکیل" سوره آل عمران آیه ۱۷۱ پناه ببرد.

افراد اندوهگین به ذکر " لا اله انت سبحانک انی کنت من الظالمین " سوره مبارکه انبیا آیه ۸۷ پناه ببرند.

افرادی که مورد حیله و مکر قرار گرفته اند به ذکر" افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد" سوره مبارکه غافر آیه ۴۴ پناه ببرند.
برای کسانی که خواستار دنیا و زیبایی‌های دنیا هستند بهتر است به ذکر " ماشاءالله لاحول و لاقوه الا بالله" سوره مبارکه کهف آیه ۳۹ پناه ببرند.

بی شک همه ما انسان‌ها در بسیاری از اوقات زندگی خود دچار اضطراب و نگرانی می‌شویم و به همین جهت لازم است تا بدانیم در این شرایط باید چه کنیم. امید است با خواندن آموزه‌های دینی و دعا‌های گفته شده آرامش به عنصری جاویدان و همیشگی در زندگیتان تبدیل گردد.

منبع: yjc.ir

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دعا استرس رفع نگرانی اضطراب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۲۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دمنوش هایی برای آرامش اعصاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ استرس، اضطراب، اعصاب نا آرام و .. واژه‌هایی نه چندان غریبه برای انسان‌های جوامع امروزی که فاکتور‌های استرس زای بسیاری را اطراف خود دارند ودرک می‌کنند نیست ولی مشکل غیرقابل رفعی هم نیست.
در میان روش‌های گوناگون تسکین اعصاب طب سنتی جایگاه خاصی دارد. نسخه‌های طبیعی برای رسیدن به آرامش اعصاب و روان شامل دمنوش‌ها و دارو‌های گیاهی هستند که در این بخش به معرفی چند دمنوش موثر و فوق العاده برای آرامش اعصاب و روان خواهیم پرداخت.

دمنوش آرامش چای میوه گل نسترن
با ۱۵ عدد میوه گل نسترن می‌توانید یک دمنوش آرامبخش اعصاب و روان تهیه کنید. این چای طبیعتی معتدل و تا اندازه‌ای خشک دارد وغنی از ویتامین ث می‌باشد برای همین در پیشگیری و درمان سرماخوردگی موثراست.

دمنوش آرامش چای به لیمو
این چای با طبیعت گرم برای آرامش اعصاب و روان بسیار مفید است. خواص فوق العاده این دمنوش گیاهی باعث شده است تا این نوشیدنی در لیست درمان‌های مشکلاتی همچون سرماخوردگی، تشنّج، نقرس، درد‌های سیاتیکی، غلظت خون، روماتیسم، بی خوابی‌های شبانه، میگرن، اضطراب، طپش قلب، سردرد، آسم، فشارخون و اسهال موثراست؛ همچنین این چای، تقویت کننده حافظه، شستشودهنده کلیه و مقوی قرار گیرد.
مصرف این چای به علّت دارا بودن زیرفون، برای خانم‌های باردار ممنوع است.

دمنوش آرامش اعصاب هل
هل، سیستم عصبی، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی را آرام می‌کند و همین خود دلیلی واضح و ساده است برای اینکه برای آرامش اعصاب و روان از دمنوش آن استفاده کنیم. هل علاوه بر این برای تقویت هوش و افزایش قدرت جنسی مفید است. در طب چینی از آن برای مقابله با مشکلات معده و روده‌ها استفاده می‌کنند.

دمنوش آرامش چای زعفران
زعفران، طبیعتی گرم و خشک دارد و یکی از گیاهانی است که شادی بخش و خنده آور است. تقویت قلب، تحریک قوای مغزی، ضدکرم خوردگی دندان، شستشودهنده کلیه، تقویت کننده معده، درمان و ضدسرفه و خلط آور است.
در هنگام زایمان برای تسهیل و تسریع روند زایمان می‌توان یک مثقال آن را دم کرده میل نمود، امّا در دوران بارداری بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری کرد.

دمنوش آرامش نعناع فلفلی
نعناع تقویت کننده و نیروبخش است، به هضم غذا کمک و عملکرد معده، کبد، صفرا و روده‌ها را کنترل می‌کند. نعناع فلفلی یکی از گیاهانی است که موجب تسکین بدن و افزایش هوش می‌شود. این سبزی معطر به خوبی با چای (چای سبز و سفید) ترکیب شده و طعم خوبی به آن میبخشد.

دمنوش آرامش چای بابونه
طبیعت این گیاه دارویی معتدل و در بابونه‌های صحرایی به سمت گرم و خشک است، گیاهی دارویی با خاصیت ضد صفرا و آرام بخش اعصاب، به ویژه اعصاب معده و روده است. از خواص و فواید دیگر این گیاه که دمنوش آن بسیار طرفدار دارد می‌توان به ضد تب، ضد انگل، ضد یبوست و اشتهاآور بودن آن اشاره کرد.
چای و دمنوش بابونه توسط متخصصان طب سنتی برای درمان‌هایی با هدف تقویت حافظه، تقویت اعصاب، آرامش بخش و خواب آور، ضد تشنج، درمان اضطراب و استرس، درمان سرگیجه همچنین خواص قلب و عروقی بابونه شامل گشاد کننده عروق قلبی، پایین آورنده فشار خون، بهتر کردن خون رسانی به مغز و کلیه، رقیق کردن خون و کمک کننده به کم خونی تجویز می‌کنند.

دمنوش آرامش چای زیره سیاه
دمنوش درمانی زیر سیاه با طبیعت بسیار گرمی که دارد می‌تواند ناآرامی اعصاب را که گاهی ناشی از سردی زیاد مزاج است به راحتی رفع کند؛ علاوه براین خواص دیگری همچون افزایش فشارخون پایین، تصفیه خون، تقویت قلب وعروق وشـسـتـشـوی کـلـیـه، ضد زردی پوست، افزایش دهنده شیرمادر، ضد نفخ وتقویت معده از آن مطرح شده است.

دمنوش آرامش بادرنجبویه
بادرنجبویه یا همان گیاه ملیسا یکی از نسخه‌های طب سنتی برای هضم و اعصاب است، گیاه پرخاصیتی که برای تنظیم عملکرد تیروئید مفید است و به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدانی ضد اضطراب قوی است.

دمنوش آرامش چای گزنه
گیاه گزنه یک ضد صفرا و سنگ کیسه صفرای قوی است و غلظت خون و چربی خون را کاهش می‌دهد و بهدلیل طبیعت گرمی که دارد برای آرامش اعصاب و روان مفید می‌باشد.
در میان نسخه‌های قدیمی که از گزنه استفاده می‌شده است ، از آن به عنوان ماده‌ای موثر برای شستشوی کلیه، ضد سرطان و خونریزی، زیادکننده شیرمادر، برطرف کننده خستگی، ضد ریزش موی سر و درمان پروستات یاد شده است.

دمنوش آرامش دارچین
ازخواص و فواید درمانی دارچین سخن بسیار است که در چند خط نمیگنجد. این ادویه‌ی مفید برای تنظیم قند خون مفید است و خواص ضداسپاسمی دارد. دارچین ضد میکروب و ضد التهاب بوده و انرژی تان را افزایش می‌دهد و به سادگی می‌تواند یک داروی آرامش بخش اعصاب و روان باشد، ادویه‌ای که برای درمان بی اشتهایی و نفخ معده نیز تجویز می‌شود.

دمنوش آرامش چای سفید
چای سفید چای محبوب و مورد علاقه امپراتور‌های چینی مانند چای سبز بدون تخمیر تهیه می‌شود، این چای پرخاصیت و فایده از گذشتگان به عنوان نسخه‌ای برای آرامش بخش اعصاب، مقوی قلب و عروق، مقابله کننده با پوکی استخوان و مبازره کننده با آنفلوانزا مورد استفاده بوده است.

دیگر خبرها

  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • حمله قلبی به دو هوادار تراکتور به خاطر استرس شدید
  • ابراز نگرانی اپوزیسیون از بیداری دانشجویان آمریکایی + فیلم
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • نفت در مدار رشد؟
  • دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب
  • دمنوش هایی برای آرامش اعصاب