Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@20:37:47 GMT

خودروی داخلی در یک گامی گرانی

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۵۵۱۵۲

خودروی داخلی در یک گامی گرانی

خودروسازان داخلی در تلاش برای افزایش قیمت خودرو هستند و به نظر می رسد که مسئولان مربوطه نیز با این مساله موافقت کرده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، پس از اعمال تحریم های هشتم می آمریکا علیه ایران و ممنوعیت خرید و فروش قطعات و خودرو با ایران، خودروی داخلی افزایش قیمت چشمگیری به خود دید اما این افزایش قیمت تنها در بازار به چشم آمد و قیمت کارخانه گرانی خاصی به خود ندید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این تفاوت قیمت بسیار زیاد میان کارخانه و بازار در خودروی داخلی موجب شد تا پیش فروش های اینترنتی خودروسازان داخلی نیز در این مدت با استقبال ویژه ای روبرو شود اما با اعمال دور دوم تحریم ها علیه ایران حالا خودروسازان خواستار افزایش قیمت نرخ کارخانه خودرو شده اند.

 

در همین خصوص، «سعید مدنی»، مشاور مدیرعامل سایپا به شرق گفته که برای خودرو‌هایی که بخش عمده قطعات آن در داخل ساخته می‌شود، با توجه به افزایش نرخ ارز و هزینه‌های سربار آن، حداقل باید یک افزایش ۵۰ درصدی اعمال شود تا ساخت خودرو دارای منطق اقتصادی شود.

او معتقد است که خودرویی مثل پراید هزارو ۵۰۰ تا دو هزار دلار هزینه ارزی برای کشور دارد. اگر این رقم را در مابه‌التفاوت سه تا ۹ هزار تومان (بسته به استفاده از ارز نیمایی یا ارز بازار ثانویه) ضرب کنیم، پراید حداقل ۹ میلیون تومان بابت تعدیل نرخ ارز باید افزایش قیمت داده شود تا روند تولید این محصول کاهش نیابد.     مشاور مدیرعامل سایپا اضافه می‌کند: در حال حاضر پراید ۲۲ میلیون تومان در کارخانه قیمت دارد و باید بهای آن به بالای ۳۰ میلیون تومان برسد. زیرا به جز تغییر نرخ ارز، هزینه خرید‌های ریالی تولیدکنندگان خودرو نیز به دلیل تغییر قیمت‌ها با افزایش مواجه شده است.

 

علاوه براین «مهدی مطلب زاده»، نایب رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز معتقد است که برخی به بهای زیان‌دهی و نابودی خودروسازان و قطعه‌سازان، مانع واقعی شدن قیمت خودرو شده‌اند اما مگر می‌شود همه چیز و همه اقلام افزایش قیمت داشته باشند اما قیمت خودرو ثابت بماند!؟

 

این در حالی است که «آرمان خالقی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان در خصوص بازار خودروی داخلی بعد از اعمال تحریم های 4 نوامبر آمریکا علیه ایران، گفت: یکی از اهداف فاز دوم تحریم های آمریکا علیه ایران تحت تاثیر قرار دادن بازار خودروهاست. خودروها بعد از 4 نوامبر، شمول بیشتری یافته است زیرا در این تحریم ها موارد حمل و نقل نیز محدود شده است.

 

نایب رئیس خانه صنعت ایران با بیان این که شرکت های خودروساز بزرگ خارجی نیز اعلام کرده اند که امکان ادامه همکاری با ایران را ندارند و این مساله نیز بر سختی های بازار خودرو افزوده است، خاطرنشان کرد: شرایط جدید برای واحدهای تولیدی خودرو مشکل ایجاد کرده و باعث کاهش سرعت نوآوری و عرضه خودروهای جدید شده که این امرماحصل تحریم هاست.lشکل اصلی خودروسازهای داخلی در ایام تحریم ها تامین برخی قطعات است . در این صورت یا باید تولید کننده داخلی قطعات جایگزین تامین کنندگان قبلی شود یا قطعات را از تولید کنندگانی که امکان دور زدن تحریم را دارند خریداری کنند که در هر دو صورت تامین قطعات خودرو دشوارتر می شود و هزینه ها افزایش می یابد.در آینده ای نه چندان دور شاهد گران تر شدن قیمت خودرو در کارخانه های داخلی خواهیم بود که میزان این گران شدن مشخص نیست و باید منتظر آنالیز مسئولان بود و دید که در نهایت چه میزان افزایش قیمت خودرو در کارخانه را شاهد هستیم.

«خالقی» یادآور شد: تولید کنندگان داخلی قطعات از آنجایی که بخشی از مواد اولیه خود را از خارج از کشور تامین می کنند این روزها با افزایش قیمت مواجه هستند و همین امر باعث می شود خرید قطعات تولید خودرو از تولیدکنندگان داخلی نیز با افزایش قیمت روبرو شود. وجود شرایط فوق قطعات تولید خودرو با محدودیت و افزایش هزینه همراه شده است، از این رو خودرو در فاز اول تحریم ها برای مصرف کنندگان داخلی گران تر شد و انتظار آن می رود که در این فاز جدید تحریم ها نیز قیمت آن افزایش یابد. در فاز اول تحریم ها قیمت خودروهای داخلی در کارخانه ها افزایش نیافت و در بازار با گرانی مواجه شده بود، افزایش قیمت ارز تنها در بازار داخلی تاثیر گذاشته است و خودروسازان افزایش قیمت آن چنانی نداشته اند اما در این فاز به نظر می رسد خودرو سازان نیز به افزایش قیمت تمام شده کارخانه برای خودرو می اندیشند.

 

اما تعیین تکلیف قیمت خودرو در کنار دولت حالا به مجلس شورای اسلامی نیز کشانده شده است.

 

«سعید باستانی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت ها، اظهارداشت: افزایش قیمت مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز عاملی شده که این درخواست مطرح شود. در طول چند ماه اخیر قرار بود کمیسیون صنایع مجلس به صورت جدی موضوع افزایش قیمت خودرو را بررسی کند، با تأخیرهای متعدد قرار شده موضوع افزایش قیمت خودرو در اولین جلسه کمیسیون صنایع مجلس با حضور وزیر صنعت بررسی شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: هفته آینده تعطیلات مجلس به اتمام می رسد و با برگزاری جلسه، نظرات موافقان و مخالفان افزایش قیمت خودرو را بررسی می کنیم و در نهایت به جمع بندی می رسیم.

 

حال باید منتظر ماند و دید که آیا قیمت خودروی داخلی در آینده نزدیک افزایش می یابد؟ این افزایش همان میزان ۵۰ درصدی پیشنهادی خودروسازان خواهد بود یا کمتر از آن؟‌/

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان آمریکا 13 آبان اردبیل بیرجند شبستان یزد کانون های فرهنگی هنری مساجد 28 صفر عکس نگاشت دونالد ترامپ گرانی خودروی داخلی افزایش قیمت خودروی داخلی افزایش قیمت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۵۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: فعالیت‌های مهم این مرکز در زمینه افزایش بهره‌وری کشاورزی و کمک به جهش تولید با مشارکت مردم، تولید هسته‌های اولیه بذر‌های غلات است.


 محسن دادار  افزود: هسته‌های اولیه بذر‌ها اولین قدم در تولید محصولات با کیفیت و سالم، افزایش بهره‌وری زمین، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش بازدهی اقتصادی و در نتیجه کمک به جهش تولید است.

 
او گفت: گفت: سال گذشته برای اولین بار استان اصفهان از واردات هسته‌های اولیه بذر‌های غلات گندم و جو بی نیاز شد و به خودکفایی رسید که تداوم آن تاثیر مثبتی بر جهش تولید استان دارد و نیازمند برخی حمایت‌ها است.

 
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به یکی دیگر از فعالیت‌های مرکز برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم گفت: پایگاه تولید نهاده‌های ژنتیکی گاو هلشتاین، سالانه حدود ۲۰۰هزار اسپرم از برترین گاو‌های نر وارداتی از کشور آلمان تولید می‌کند.


او خاطر نشان کرد: این پایگاه با هدف افزایش مشارکت مردم توسط بخش خصوصی و با حمایت مرکز ایجاد شده است.


 تولید هسته‌های اولیه بذر‌های غلات در ۵ مرحله صورت می‌گیرد که شامل بذر پرورش یک، بذر پرورش دو، بذر پرورش سه، بذر مادری و بذر گواهی شده است.


استاندار اصفهان، فرماندار، جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان  در بازدید از ایستگاه تحقیقاتی کبوترآباد با فعالیت‌ها و دستاورد‌های این مرکز به ویژه در زمینه تولید هسته‌های اولیه بذر‌های غلات از نزدیک آشنا شدند و در جریان نیاز‌های ایستگاه برای جهش تولید قرار گرفتند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد(۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • تصاویر| شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود / ورود چری به بازار خودروی اروپا
  • حواله خودروی جانبازان هم‌قیمت خانه در نیاوران
  • تصاویری جدید از زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟