Web Analytics Made Easy - Statcounter

سی امین نشست شنبه های انقلاب با موضوع «هنرهای تجسمی» و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان این عرصه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ سی امین نشست شنبه های انقلاب با موضوع هنرهای تجسمی با حضور جمعی از کارشناسان و صاحب نظران قبل از ظهر امروز برگزار شد.

محمد علی رجبی‌ دوانی استاد دانشگاه تهران در این نشست گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بود. مبتکران غربی انقلاب ما را به انقلاب خدا یاد می کنند انقلابی که در کفر مضاعف به وجود آمد. هنر یکی از مظاهر تمدنی انقلاب اسلامی است. هنر پس از انقلاب، تعریف جدیدی پیدا کرد اما این تعریف جدید یک بدعت نبود بلکه بازگشت به معنای اصیل خود بود لذا امام خمینی(ره) ‌فرمودند که هنرمند باید تهذیب نفس کند. پیش از انقلاب نهایتاً‌ هنر را یک امر مفهومی شخصی تلقی می‌کردند، نه یک امر عام که مورد تأیید عقل است. لذا هنر پس از انقلاب به نیک‌نفسی تغیر ماهیت داد و به جایگاه حقیقی خود بازگشت.

ویژگی بارز هنر انقلاب اسلامی «مردمی بودن» است

رجبی‌ دوانی اضافه کرد: حرکت فرهنگی و هنرهای تجسمی را در آینده هنری به سوی آرمان‌های انقلاب اسلامی می بینم، به همین خاطر طی راهکاری درست، حجم کارهای هنری اصیل کمتر اما عمق آن بیشتر شده است. بعد از انقلاب توجه به فطرت انسانی مورد توجه هنر انقلابی شده است، موضوعی که همواره مورد غفلت غرب است. اساس هنر یک امر فطری است و هنرمند حقیقی در مقام ابداع به فطرتش مراجعه می‌ کند.

استاد دانشگاه تهران عنوان داشت: مردمی بودن‌ یکی از ویژگی‌های هنر انقلاب است قبل از انقلاب هنرها دستوری بود. آموزش‌های هنری به هنر غربی و پست‌مدرن اختصاص داشت اما امروز هنرهای اصیل اسلامی ایرانی به وجود آمده است.

عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد گفت: طی دیداری که با وزیر آموزش و پرورش کشور چین داشتم، وی اعلام کرد یکی از افتخارات من این است که در دوران مبارزات انقلاب اسلامی که جوانان ایرانی شعار الله اکبر سر می دادند، من سفیر چین در ایران بودم و این صحنه ها را مشاهده کردم.

مرتضی حیدری استاد دانشگاه در حوزه سبک‌شناسی در انقلاب اسلامی در ادامه نشست گفت: انقلاب اسلامی سبب پیدایش نهادهای همسوی هنری مانند حوزه هنری شد زیرا لازم بود استقلال هنری صورت گیرد. یکی از معایبی که به هنر چهل سال اخیر وجود دارد این است که حمایت لازم صورت نگرفت و یافته‌های پژوهشگران صادق مانند دکتر محمدعلی رجبی‌دوانی انتشار نیافته است. حتی تصویب رشته هنر اسلامی سال‌ها به طول انجامید.

جوانان ایرانی یک رویکرد تازه ای در هنر و زبان انقلاب ایجاد کردند

این نقاش عنوان کرد: نقاش انقلاب اسلامی به شیء و اشیاء توجه ندارد، بلکه معنا را ورای آن جست‌ و جو می‌کند. فلذا مردمی بودن و توحیدی بودن هنر انقلاب است.

حیدری افزود: رشته هنرهای اسلامی که در اوایل انقلاب به همت آقایان آیت اللهی و رجبی تهیه و تدوین شده بود در آن زمان با کج سلیقه ای بعضی از مدیران تصویب نشد ولی در دولت نهم به همت رئیس جمهور وقت این رشته طی 6 روز تاسیس و آغاز به کار کرد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: متاسفانه عده ای از دوستان به صورت انفرادی کار می کنند که هیچ توفیقی ندارد بلکه اگر هنر به صورت گروهی شکل بگیرد و انجام شود بازخورد خوبی به دنبال خواهد داشت.

مراکز آموزش عالی هنر بعد از انقلاب از ۱۰ مرکز به ۳۷۹ مرکز رسید

در ادامه این نشست علی تن، هنرمند خوشنویس اظهار داشت: در طول 40 سال پیروزی انقلاب، مراکز علمی، آموزشی، فرهنگی و موزه‌های زیادی ساخته شد. افزایش مراکز آموزش عالی هنر بعد از انقلاب از ۱۰ مرکز به ۳۷۹ مرکز دانشگاهی رسید.

وی با اشاره به اینکه به علت کمبود استاد متخصص هنر، مدرسانی برای تدریس از خارج کشور دعوت به کار می‌شدند، اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی با رشد ۳۰ برابری دانشجویان هنر، تمام استادان هنر ایرانی هستند.

معاون سابق مرکز هنرهای تجسمی ایران افزود: افزایش ۱۷ برابری تعداد نگارخانه های تجسمی کشور و رتبه نهم تعداد نگارخانه‌ها در دنیا از اثرات انقلاب است. افزایش بیش از ۱۰۰ برابری آموزشگاه‌های خوشنویسی و افزایش بیش از ۵۰ برابری اساتید خوشنویسی از دستاوردهای دیگر انقلاب است.

محمدکاظم حسنوند رئیس گروه نقاشی دانشگاه تربیت‌ معلم گفت: در حیطه آموزش، قبل از انقلاب جزء چند آموزشگاه خصوصی و چند دانشکده بیشتر وجود نداشت اما بعد از انقلاب معدل جذب دانشجوی هنر ۳۱ برابر شده است.

حسنوند افزود: ایجاد ده‌ها مرکز پژوهشی هنر، «نگارش بیش از ۱۸ هزار پایان نامه پژوهشی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۶ و برگزاری ۱۰ دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی و ۲۵ دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان از دستاوردهای انقلاب بوده است. همچنین قبل از انقلاب رشته‌های محدودی در دانشگاه ها داشتیم اما پس از آن رشته‌های هنری چندین برابر شد.

در ادامه حسین عصمتی هنرمند نگارگر گفت: هنرمندان در زمان جنگ از تخصص خودشان در پیشبرد اهداف دفاع مقدس بهره‌ بردند. با شروع جنگ تحمیلی هنرمندان ۴ رشته نقاشی، عکاسان، خوشنویسان و گرافیست‌ها در جنگ حضور یافتند و از هنر خودشان در این رابطه استفاده کردند.

وی افزود: ۳۰ باغ‌ موزه دفاع‌ مقدس در کشوریا ساخته شده یا در حال ساخت است تا مواریث جنگ تحمیلی را حفظ کند. سازمان بسیج هنرمندان هم در این حوزه فعال است و نمایشگاه‌های بسیاری برپا کرده است. سازمان رسانه ‌ای اوج و خانه طراحان انقلاب اسلامی از مراکز فعال دراین حوزه است.

وی خاطرنشان کرد:‌ هنرمندان در دوران جنگ در موضوع اطلاع رسانی نیز نقش داشتند. موضوعات را با بیانی شیوا مطرح کرده تا ماهیت و ارزش‌های دفاع مقدس را به مردم منتقل کنند. یکی از مراکز فعال، حوزه هنری بود هنرمندان در ایام دفاع مقدس مشغول خلق اثر بودند و فرصت چندانی برای نقد آثار نبود. پس از جنگ این فرصت برای انجام کار تحقیقی فراهم شد و تا پایان نامه‌های بسیاری نگاشته شد.

زنان هنرمند و متعهد در پیشرفت انقلاب نقش عمده‌ای داشته‌اند

عباسعلی فلاح دبیر کمیته تجسمی شنبه‌های انقلاب در ادامه نشست با اشاره به اینکه در دوران پهلوی ۵ دوره بینال داخلی برگزار شد که داوران اصلی این مسابقات خارجی‌ها بودند در حالی که بعد از انقلاب فقط در دوسالانه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی به علت الزام جشنواره‌ای از داوران خارجی نیز استفاده شده است گفت: طی دو دهه اخیر آثار کاریکاتوریست‌های جوان ایرانی موجب اعتبار جشنواره‌های بین المللی خارجی شده است. همچنین زنان هنرمند و متعهد در پیشرفت هنر انقلاب نقش عمده‌ای داشته‌اند. همچنین برگزاری هفته ‌های فرهنگی ایران به ارتقاء سطح مراودات و مناسبت‌های فرهنگی هنری دوجانبه بین‌المللی با کشورهای مسلمان و مستقل جهان کمک کرد.

فلاح اضافه کرد: سالانه گروه‌های متعدد هنری به کشورهای مختلف اعزام شدند که ۲۲۰ گروه هنری به استعداد ۹۲۳هنرمند طی سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ۶۰ کشور اعزام شده و سفیر فرهنگ ایران بوده‌ اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هنرهای تجسمی جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۵۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلومیت غزه با روایت نشان داده می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه ملی داستان و بازآفرینی، امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت، با حضور سعید لشکری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی، احمد نوری رییس این جایزه ملی و رییس حوزه هنری اصفهان، حبیب احمدزاده دبیر اولین دوره جایزه ملی داستان و بازآفرینی، سعید لشکری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی، میلاد عرفان پور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، دکتر علی عباسی مشاوره علمی این جایزه بازآفرینی، الهام زارع زاده دبیر اجرایی جایزه مورد اشاره و اصحاب رسانه در سالن مرحومه طاهره صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست نوری گفت: موضوع داستان، موضوع بااهمیتی است که در قالب‌های مختلف سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی از آن استفاده می‌شود. گفت و گوهایی درباره تحولی در بازآفرینی داستان برگزار شد که در خلال این گفت و گوها به جایزه ملی داستان و بازآفرینی رسیدیم. امیدواریم داستان در مسیر این جایزه به جایگاه خوبی برای گفتمان سازی برسد.

لشکری در ادامه نشست مذکور گفت: توجه به هنر انقلاب در سراسر کشور برای ما اهمیت دارد. امروز حوزه هنری اصفهان پایگاه جدی برای ما است، هنر در اصفهان از موسیقی و معماری گرفته تا دیگر هنرها مثل تجسمی چشمگیر است، به طوری که اصفهان و هنر به هم آمیخته اند. طراحی جایزه ملی داستان و بازآفرینی که در اصفهان اتفاق افتاد به ریشه قدیمی خود بازمی گردد.

وی با بیان اینکه در مساله فراتهران روایت مهم بود، به روایت اشاره کرد و گفت: روایت قلب این حرکت بود. حوزه هنری خود را مکلف به روایت می‌داند، روایتی که چند قید دارد؛ هویت انقلاب اسلامی قید اول روایت است. ما پایگاه تاریخ شفاهی هستیم و حوزه و سوره مهر افتخارش این است که سعی کردیم روایت را علاوه بر تاریخ شفاهی، پیش ببریم. در نهایت در فراتهران دنبال ضرب مسئله روایت در عرصه داستان هستیم.

عرفانپور از سخنرانان دیگر این مراسم گفت: در دوره اخیر شاهد تحولاتی در حوزه هنری هستیم که در فعالیت‌های مختلف حوزه خودش را نشان داده است. این نهضت در مراکز تخصصی و استان‌ها نیز جریان دارد. مساله فراتهران در حوزه هنری درخشش پیدا کرده و جلوات آن را در برنامه‌های مختلف کشور می‌بینیم. اگر بنا باشد در حوزه ادبیات داستانی تحولی اتفاق بیفتد، لزوما بنا نیست تهران متولی باشد، ابراز خرسندی می‌کنیم این تحول به سکان داری، مدیریت و سیاستگذاری استان‌ها پیش برود. سمنان متولی نشست مدرسه روایت در سطح ملی شده است. بسیاری از هنرمندان انقلاب برآمده از شهرستان‌ها هستند، استان‌ها بار انقلاب را به دوش می کشند و تهران یکی از این استان‌ها است. قرار است در این جشنواره بازآفرینی مورد نظر باشد. رمان و داستان و روایتی که به بازآفرینی متون کهن و شاخص بپردازد، این اتفاق نو و ویژه ای است که از دیگر اتفاقات آن را متمایز می‌کند.

عباسی در ادامه نشست مورد اشاره گفت: پوستر جشنواره جایزه ملی داستان و بازآفرینی با جشنواره داستان و بازآفرینی همراه است و با موضوع جایزه نزدیکی دارد. همه چیز روایت است. مظلومیت غزه با هیچ چیز جز روایت هنرمند نشان داده نمی‌شود. این کنش و جنایت توسط هنرمند باید حتما به روایت تبدیل شود.

وی افزود: بازآفرینی به معنی کشف کنش یا سخن آغازین است، این آغاز برای خداست. تکرار و خلق دوباره از یک کنش و سخن آغازین از طرف هنرمند به شرط اینکه نسبت به کنش آگاه باشد، معنی دیگر بازآفرینی است. یک ایرانی حتما باید هویت را در روایتش مشخص کند، اگر در یک اثر هنری در هر قالبی ردپای هویت ملی ایرانی اسلامی نباشد، نمی‌توان آن را شاهکار ادبی نامید چرا که نویسنده باید تجربه زیسته خود و خرد جمعی جامعه را در اثرش نشان دهد. اگر در اثر هنرمندی ردپای هویت ملی ایرانی اسلامی نباشد به عنوان نقاد نمی‌توانم آن را شاهکار ادبی بنامم.

زارع گفت: انواع هنرها می‌توانند زمینه داستان بازآفرینی باشند، امیدواریم هنرمندان بتوانند جریان سازی درستی در این زمینه کنند. در این جایزه ملی دو دسته فعالیت طراحی شده، یک دسته فعالیت رقابتی و دسته دیگر فعالیت ترویجی است. بخش رقابتی تمرکزش بر تولید داستان در پنج بخش رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه، جستارنویسی و طرح داستان است که این بخش از امروز آغاز می‌شود تا تیرماه ادامه دارد و اختتامیه آن در پاییز ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. یک بخش هم نیز به حمایت از طرح‌های داستانی اختصاص دارد که معمولا در راستای حمایت و تولید اثر است. همچنین بخش ترویجی دو گروه کارگاه دارد، کارگاه‌های داستانی که در استان‌ها برگزار می‌شود و کارگاه‌های علمی هم در اصفهان برپا می‌شود. هر کارگاه با هدایت یکی از داستان نویسان مطرح برگزار می‌شود.

کد خبر 6086754 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان
  • آیین گرامی‌داشت روز هنر انقلاب اسلامی در استان سمنان
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب می‌شود
  • میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر
  • ایستادگی و مقاومت بارز ترین ویژگی های شهید قرنی است
  • ایستادگی و مقاومت بارز‌ترین ویژگی‌های شهید قرنی است
  • مظلومیت غزه با روایت نشان داده می‌شود