Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@00:01:34 GMT

منبع عمده گردوخاک های خوزستان در دهه ۹۰ داخلی بوده است

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۵۶۸۵۹

منبع عمده گردوخاک های خوزستان در دهه ۹۰ داخلی بوده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد سبزه زاری ظهر امروز شنبه در همایش و هفتمین کارگاه بین‌المللی گرد و خاک در اهواز اظهار کرد: چند سال گذشته شاهد بارش های خوبی در استان بوده ایم و تا کنون رتبه سوم کشور را از لحاظ بارش داشته ایم.

وی افزود: دو مدل گرد و خاک گریبان گیر استان را گرفته است که از دو کانون داخلی و خارجی وارد استان می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کانون های جنوب شرق عراق بسیار فعال هستند و فاصله بسیار کمی با استان خوزستان دارند. گرد و خاک این کانون ممکن است یک هفته نیز بمانند. 

سبزه زاری با اشاره به اینکه گرد و خاک های داخلی غلیظ تر هستند اما زوگذر نیز هستند، عنوان کرد: کانون های کوچکی نیز در کشور عراق پراکنده شده اند که باز هم وضعیت استان را تحت تاثیر قرار می دهند. 

سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: مجموعه داده های آماری در ٤٠ سال اخیر نشان می دهد که مجموع بارش باران در شهر اهواز کاهش و روند دمایی نیز افزایش یافته است. جنوب شرق اهواز حدود ٧٠ درصدش زمین کشاوزی بوده که در اثر سد سازی بی رویه و خشکسالی در این زمان به کانون ریزگرد تبدیل شده است.

سبزه زاری گفت: ضریب روند سالانه تعداد روزهای گرد و خاک در استان ١. ٤٢ بوده است این ضریب به این معناست که تعداد روزهای خاکی در استان به ازای هر سال یک روز و نیم افزوده می شود. تا قبل از سال ٨٠ عمدتا منبع گرد و خاک های خارجی و از سوی کشور عراق بوده اما در دهه ٩٠ عمدتا منبع این پدیده داخلی بوده و علت اصلی این رخداد وقوع خشکسالی است. 

کد خبر 4454380

منبع: مهر

کلیدواژه: گرد و خاک گرد و غبار هواشناسی خوزستان اربعین 97 اربعین حسینی یوم الله 13 آبان بوشهر مشهد راهپيمايي 13 آبان گرگان شهرکرد مرز مهران پدافند غیرعامل خرم آباد خطبه های نماز جمعه شیراز شهادت امام رضا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۵۶۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی ۱۱.۱۵ درصد افزایش یافت

صادق نامدار ناظر گمرکات آذربایجان شرقی میزان صادرات سال گذشته از گمرک‌های استان بدون احتساب صادرات نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و صادرات از محل تجارت چمدانی را ۲ میلیون و ۹۳۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۴۱ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این کالا‌ها به ۱۰۳ کشور مختلف دنیا صادر شده است.

وی، پنج کشور عمده مقصد صادراتی آذربایجان شرقی را به ترتیب کشور‌های ترکیه ۳۰.۸ درصد، عراق ۲۰.۲ درصد، ارمنستان ۱۷.۵۷ درصد، جمهوری آذربایجان ۳.۶ درصد و گرجستان ۳.۵ درصد اعلام کرد و گفت: پنج قلم کالای عمده صادراتی استان نیز به ترتیب شامل انواع میلگرد فولادی، پلیمر‌های استایرن، قیر نفت، سیم مفتول و کشمش انگوری بود.

نامدار افزود: در بخش واردات ۱۲ ماه سال ۱۴۰۲ در مجموع ۵۴۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۵۰ دلار از مبداء ۶۳ کشور مختلف از طریق گمرکات استان وارد شد که رشد ۲۹ درصد در وزن و ارزش دارد و از این نظر بین استان‌های کشور در رتبه نهم قرار داریم.

وی، پنج کشور عمده مبدا واردات کالا از گمرکات استان بر اساس میزان واردات را به ترتیب کشور‌های ترکیه ۵۷درصد، امارات متحده عربی ۱۲درصد، چین ۱۱درصد، آلمان پنج درصد و کره جنوبی ۲ درصد عنوان کرد و گفت: پنج قلم عمده کالای وارداتی به ترتیب شامل، کامیون‌های کشنده، شمش طلا، انواع توتون، گوشت منجمد گاوی و پودر کاکائو بوده است.

نامدار افزود: در بخش ترانزیت خارجی در ۱۲ ماهه سال گذشته ۶۰۷ هزار تن کالا از گمرکات استان منتقل شد که با اختصاص ۳.۴ درصدی از کل ترانزیت کشور به خود، رشد چهار درصدی دارد.

وی گفت: پنج کشور عمده مقصد ترانزیتی از گمرکات آذربایجان شرقی به ترتیب شامل کشور‌های جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه و عراق بوده است.

نامدار اضافه کرد: در بخش درآمد، وصولی گمرکات استان ۷۰ هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۳ درصد افزایش دارد.

آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی در مراغه، خداآفرین و نوردوز و همچنین سه دفتر گمرکی در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز و شهر بناب است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • افزایش ابر در مشهد از عصر امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت
  • آذربایجان شرقی مبدأ صادرات به ۱۰۳ کشور دنیا
  • افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی
  • مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی ۱۱.۱۵ درصد افزایش یافت