Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@14:20:04 GMT

ایران در شاخص جهانی آزادی اقتصادی 19 پله صعود کرد

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۶۲۲۸۲

جدیدترین بررسی موسسه بین‌المللی «فریزر»* نشان می دهد رتبه جمهوری اسلامی ایران در شاخص آزادی اقتصادی (یی.اف.آی) با 19 پله صعود از جایگاه یکصد و چهل و نهم به یکصد و سی ام ارتقا یافته است.

به گزارش ایرنا، آزادی اقتصادی یا حق آزادی اقتصادی نشاندهنده قابلیت اعضای یک جامعه برای انجام کنش‌های اقتصادی است. 

آزادی اقتصادی یکی از اصول مهم در ارزیابی توسعه یافتگی اقتصاد کشورها به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

درجه آزادی اقتصاد کشورها بر اساس پنج شاخص حجم و اندازه دولت، ساختار قانونی امنیت حقوق مالکیت، دسترسی به نقدینگی سالم، آزادی تجارت خارجی و قوانین مالی، بازار کار و تجارت تعیین می‌شود. 

موسسه بین‌المللی فریزر ارائه‌کننده آمار‌های اقتصادی از کشورهای مختلف دنیاست.

چند اقتصاددان برند نوبل اقتصاد بر گزارش آزادی اقتصاد این سازمان نظارت می‌کنند و مقر این موسسه در کاناداست. 

به گزارش شنبه سازمان برنامه و بودجه، موسسه بین‌المللی فریزر در گزارش سال 2018 میلادی، جایگاه ایران از نظر شاخص آزادی اقتصادی را 130 اعلام کرد. 

در گزارش سال 2018 که شرایط سال 2016 را بررسی می کند، امتیاز ایران 6.03 عنوان شده است. 

در گزارش سال 2017 این موسسه که وضعیت سال 2015 را بررسی می‌کرد،‌ ایران از میان 159 کشور با امتیاز 5,40 در رتبه بسیار ضعیف یکصد و چهل و نهم قرار داشت. 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۲۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود هانیه رستمیان به فینال جام جهانی باکو

در پنجمین روز از مسابقات تیراندازی جام جهانی در باکو نمایندگان ایران در بخش سرعت تپانچه ۲۵ متر رقابت کردند که در پایان مرحله دقت و سرعت هانیه رستمیان با ۵۸۶ امتیاز در رده پنجم ایستاد و راهی فینال شد. گلنوش سبقت الهی نیز امتیاز ۵۶۷ را ثبت کرد و در رده پنجاه و هشتم ایستاد. در این ماده ۶۹ تیرانداز حضور داشتند.

فینال این ماده فردا سه شنبه از ساعت ۹:۳۰ برگزار خواهد شد.

مسابقات تیراندازی جام جهانی از ۱۳ تا ۲۱ اردیبهشت در سه رشته تفنگ، تپانچه و اهداف پروازی به میزبانی باکو آذربایجان انجام می‌شود. ایران در این مسابقات تنها در بخش تفنگ و تپانچه نماینده دارد. امتیاز مسابقات جام جهانی در رنکینگ المپیکی تیراندازان تاثیرگذار است.

در تپانچه بادی هانیه رستمیان هجدهم، گلنوش سبقت‌اللهی پنجاه و هفتم و سجاد پورحسینی سی و سوم شدند. تیم ایران در میکس تپانچه (گلنوش سبقت‌اللهی و سجاد پورحسینی) در رده بیست و چهارم وتیم‌های میکس تفنگ (شرمینه چهل‌امیرانی و امیرمحمد نکونام) نهم و تیم دیگر (فاطمه امینی و پوریا نوروزیان) سی و پنجم شدند.

در تفنگ بادی امیرمحمد نکونام یازدهم، پوریا نوروزیان پنجاه و هشتم، نجمه خدمتی بیست و سوم، فاطمه امینی نوزدهم و شرمینه چهل‌امیرانی سی و ششم شدند.

دیگر خبرها

  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • صعود هانیه رستمیان به فینال جام جهانی باکو
  • ماجرای صعود به جام جهانی با آهنگ صادق بوقی!
  • ۴۷ میلیون افغانستانی را خوشحال کردیم | اینفانتینو هم از صعود افغانستان به جام جهانی هیجان‌زده بود
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • بانک جهانی خواستار حمایت از بخش خصوصی در افغانستان شد
  • جام جهانی تیراندازی| نکونام از صعود به فینال بازماند
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند