Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، استان سمنان هرساله شاهد حضور هزاران دانشجوی مشتاق تحصیل از سایر استان های کشور است. در مجموع در دانشگاه های استان سمنان حدود 90 هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند که حدود 15 هزار دانشجو به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بومی استان داریم. این استان از لحاظ نسبت دانشجو به جمعیت در کشور رتبه اول را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور این تعداد دانشجو که اکثر آنها غیر بومی هستند، فرصت های زیادی را برای این استان به ارمغان آورده است. ایجاد گردش مالی در حمل و نقل، گردشگری، مواد غذایی، پوشاک و به ویژه مسکن باعث رونق بخشیدن به شهر های این استان شده است.

دانشگاه سمنان قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه استان هرساله پذیرای درصد بالایی از دانشجویان استان است. طبق آمار رسمی در سال تحصیلی 97-98 بیش از  15 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که حدود 3600 نفر ورودی جدید می باشند.

مشکلات صنفی و رفاهی در طول سنوات گذشته همواره گریبان گیر دانشجویان این دانشگاه بوده است که تعدادی از آنها برطرف شده ولی تعدادی از این مشکلات باقی مانده است. مشکلاتی که نه تنها گریبان دانشجویان بلکه گریبان مردم شهر سمنان راهم گرفته است. معضل نبود خوابگاه و افزایش تعداد خانه های مجردی را از دو دیدگاه می توان بررسی کرد.

نگاه دانشجویان به مسئله کمبود خوابگاه

در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری مشخص شده است که این دانشگاه تنها یک سال به دانشجویان خوابگاه اختصاص می دهد و دانشجویان باید در سال های بعدی به خانه های اجاره ای سطح شهر رو بیاورند. در سال اخیر با توجه به دو برابر و حتی  سه برابر شدن قیمت اجاره و ودیعه مسکن در شهر سمنان، بسیاری از دانشجویان برای تهیه مسکن دچار مشکل شده اند. در صورتی که در باقی دانشگاه های استان به راحتی برای چهارسال به دانشجویان خوابگاه می دهند.

آخرین خوابگاه ساخته شده در دانشگاه مربوط به مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان است که از آن زمان تا الان خوابگاه جدیدی به مجموعه خوابگاه های این دانشگاه اضافه نشده است، در صورتی که هرساله شاهد رشد تعدد دانشجویان این دانشگاه هستیم.

 سید علی موسوی دانشجوی برق 94 در پاسخ به این سوال  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، که نبود خوابگاه چه مشکلاتی برای دانشجویان فراهم آورده است، گفت:

حضور دانشجویان در خوابگاه دغدغه های مالی دانشجویان را کمتر می کند و باعث می شود در این وضعیت اقتصادی کمتر به خانواده ها فشار بیاید. یک دانشجو در شهر سمنان که خانه اجاره ای با 2 تا 3 نفر از دوستانش دارد در ماه با هزینه های جاری منزل چیزی حدود 300 هزار تومان باید هزینه کند که این هزینه با احتساب هزینه های جاری تحصیل، رفت و آمد  و هزینه رزرو غذای سلف دانشگاه به بالای 600 هزار تومان میرسد که برای یک دانشجو مبلغ سنگینی است. وجود خوابگاه های دولتی حداقل برای دانشجویان روزانه می تواند هزینه های جاری دانشجویان را به نصف برساند.

در ادامه با یکی دیگر از دانشجویان در این رابطه صحبت کردیم. حسنی دانشجوی مکانیک در پاسخ به همان سوال گفت: در تیر ماه سال جاری حدود یک ماه به دنبال خانه اجاره ای برای دانشجو می گشتیم ولی اکثر خانه های اجاره ای را به دانشجو اجاره نمیدادند و مواردی که برای دانشجو ها بود مبالغ خیلی بالا بود. خانه با قیمت مناسب به سختی پیدا می شود.

نگاه مردم شهر سمنان به معضل خانه های مجردی

افزایش تعداد خانه های مجردی در سطح شهر سمنان نه تنها باعث عوض شدن چهره شهر شده است، بلکه باعث بوجود آمدن برخی ناهنجاری ها و معضلات فرهنگی و اجتماعی نیز شده است. مصرف مواد مخدر، سیگار، قلیان و مشروبات الکلی، روابط آزاد بین دختران و پسران، ایجاد مزاحمت برای همسایگان این واحد ها، بروز ناهنجاری های اخلاقی  و غیره از آسیب های انکار ناپذیر این خانه ها هستند. در این خصوص سراغ دو تن از شهروندان رفتیم و نظر آنها را نیز در این خصوص جویا شدیم.

آقای محمدی 53 ساله ساکن در بلوار کارگر در پاسخ به سوال خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، که خانه های دانشجویی چه مشکلاتی را برای شهروندان سمنانی فراهم کرده اند گفت:

در همسایگی ما خانه های دانشجویی زیادی وجود دارد که ما متاسفانه شاهد رفت و آمد های نا متعارف در این خانه ها هستیم. دورهمی ها و مهمانی هایشان در اکثر مواقع تا دیر وقت طول می کشد و سر و صدای آنها برای همسایگان موجب اذیت و آزار است. ای کاش همه دانشجویان در خوابگاه بودند که نظارت بیشتری صورت می گرفت. پدرها و مادرها به امید درس خواندن و پیشرفت فرزندشان هزینه ها را متحمل می شوند ولی درس در اولویت آخر دانشجویان قرار دارد.

محمدی در ادامه گفت: من صاحب خانه هستم و خانه ام را به دانشجویان اجاره نمی دهم. زیرا مزاحمت آنها برای همسایگان زیاد است.

در حوالی میدان امام رضا با آقای رضایی 45 ساله به گفت و گو نشستیم. او در این خصوص گفت: ما در یک آپارتمان 8 واحدی زندگی می کنیم که 3 واحد آن دانشجو هستند. از این واحدها بوی سیگار و قلیان مدام به مشام می رسد. رفت و آمدهای زیاد و نامتعارف آنها هم از خانواده ما سلب آرامش کرده است و به دنبال جا به جایی از این منزل هستیم.

چه باید کرد؟

برای پیگیری این مشکلات آقای بهروز گل محمدی معاون دانشجویی دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان گفت:

 

 لطفا آماری در خصوص تعداد دانشجويان جديد الورود دانشگاه سمنان در سال 97 در مقطع كارشناسی، كارشناسی ارشد ، دكتری و تعداد كل دانشجويان دانشگاه ارائه دهيد؟

 در سال 97 تعداد 3665 دانشجو ثبت نام کردند که از این تعداد 80 نفر در مقطع کاردانی، 2183 نفر در مقطع کارشناسی، 1216 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 186 نفر در مقطع دکتری ثبت نام خود را نهایی کردند. به این ترتیب تعداد کل دانشجویان دانشگاه سمنان حدود 15 هزار نفر می باشد.

- آيا امكانات رفاهی - زيرساختی اين دانشگاه برای ارائه خدمات مطلوب به دانشجويان فعلی كافی است ؟ برای ارائه خدمات مطلوبتر و كاهش مشكلاتی چون كمبود ظرفيت خوابگاه ها و صف های طولانی در سلف های دانشگاه چه برنامه هايی در دست اقدام داريد؟

امکانات زیر ساختی دانشگاه تنها در بخش سراهای دانشجویی با محدودیت هایی روبرو است که آن هم بخاطر ممنوعیت ساخت سرای دانشجویی تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور توسط دولت بود، اما در برنامه ششم توسعه کشور این ممنوعیت برداشته شده و دانشگاه هم دو پروژه ساخت سرای دانشجویی با ظرفیت 300 نفر را در دستور کار دارد که بزودی ساخت این پروژه ها آغاز خواهد شد. در زمینه سلف نیز با همکاری بخش خصوصی به دنبال ساخت رستوران مکمل هستیم که هم تنوع غذایی دانشجویان عزیز را با توجه به ذائقه آنها بالا ببریم و هم ظرفیت رفاهی دانشجویان را برای استفاده مطلوب تر و صرفه جویی در زمان انتظار دریافت غذا را ارتقاء ببخشیم. 

آیا از معضلات خانه های دانشجویی در سطح شهر سمنان آگاه هستید؟

بله تا حدود زیادی ما هم از این مشکلات با خبریم و به همین منظور از خیرین محترم درخواست داریم که برای ساخت خوابگاه پای کار بیایند.

- ميزان مشاركت هاي مردمی و خيران به خصوص در حوزه ساخت خوابگاه های دانشجويی چگونه است و آيا برنامه ای برای استفاده از اين ظرفيت در مجموعه دانشگاه وجود دارد؟

میزان مشارکت خیران بسیار اندک هست، باید در این زمینه از طرف علما و مراجع فرهنگ سازی صورت بگیرد که ثواب ساخت خوابگاه کمتر از مدرسه نیست.

- برای مرتفع شدن مشکلات و مسائل صنفی دانشجویان چه برنامه ای دارید؟

دانشگاه سمنان همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا تسهیلات رفاهی مطلوبی را برای کلیه دانشجویان فراهم کند.

آنچه مشخص است لازمه آموزش موثر و باکیفیت ، توجه به پرورش روح و روان و جسم نیز هست که باید از اولویت های تصمیم گیران باشد. تامین خوابگاه های دانشجویی استاندارد، توجه به به معیشت، چگونگی گذراندن وقت و هزینه دانشجویان در خارج از کلاس درس و دانشگاه هم در ارامش بهتر دانشجویان و خانواده های آنها و هم در افزایش کیفیت یادگیری تاثیر زیادی دارد. به نظر می رسد باید تلاش شود تا  موارد و موانع آسیب زا در جهت تحصیل دانشجویان کاهش و برداشته شود .

انتهای پیام / ع

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار دانشجویی وزارت راه و شهرسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۳۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتیلا حجازی: حق بانوان ایران بیشتر از این است؛ ایران نبودم و برای خدمت به استقلال برگشتم!

سرپرست جدید استقلال در حاشیه تمرین امروز آبی‌ها با خبرنگاران گفتگو کرد.

طرفداری | آتیلا حجازی شب گذشته به عنوان سرپرست استقلال انتخاب شد.

نصرالله خواجه‌گیری سرپرست پیشین استقلال، با علی خطیر آمد و با او هم رفت. شب گذشته بود که فرشید سمیعی سرپرست مدیرعاملی استقلال در حکمی آتیلا حجازی را به عنوان سرپرست آبی‌ها انتخاب کرد.

آتیلا حجازی امروز در تمرین استقلال حاضر شد و با خبرنگاران گفتگو کرد. فرزند زنده یاد ناصرخان حجازی گفت:

تشکر ویژه از هواداران بسیار خوب استقلال دارم. این تشکر به خاطر حضور امروزشان نیست، بلکه به خاطر حضور و حمایت همه جانبه آنها از ابتدای فصل است.

من در ایران حضور نداشتم اما بلافاصله برای حضور در استقلال، تیم محبوب دوران بچگی‌ام و تیم پدرم، بی‌درنگ آمدم، چون دوست داشتم خدمتی هر چند کوچک به این باشگاه بکنم و خیلی خوشحالم که اینجا حضور دارم. از اتفاقات بازی پرسپولیس و سپاهان متاسفم، حق بانوان ایران بیشتر از این است.

الان فقط نیاز به آرامش داریم. نیاز به تمرکز داریم، چون وضعیت، وضعیت حساسی است. امیدوارم که بچه‌ها با تمرکز بالا بتوانند ادامه بازی‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند.

آخرین بازی لیگ مقابل هوادار، حساس‌ترین مسابقه است. طبیعتاً با وجود اینکه میزبان نیستیم، باز هم باید از حداقل حضور هواداران برخورددار باشیم. امیدوارم تمهیداتی اندیشیده شود که اتفاقاتی در این باره بیفتد.

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • میامی برای توسعه به راه اندازی کارخانه های فرآوری نیاز دارد
  • آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی «صبا»/ بهره‌برداری مرکز تا پایان امسال
  • سر دادن شعار «شرمت باد» روبروی خانه رئیس دانشگاه کلمبیا
  • رعایت عدالت در توزیع اعتبارات استان سمنان/ نذر فرهنگی ترویج شود
  • حجاج استان سمنان برای نیازمندان خانه می‌سازند
  • بازدید استاندار هرمزگان از تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس
  • آتیلا حجازی: حق بانوان ایران بیشتر از این است؛ ایران نبودم و برای خدمت به استقلال برگشتم!
  • حجازی: خارج از ایران بودم و به خاطر استقلال برگشتم
  • پیش‌نویس نقشه راه فرهنگی شاهرود تدوین شود
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو