Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@09:05:58 GMT

صنعت مسگری هنر بومی همدان در ورطه خاموشی+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۶۶۶۸۵

صنعت مسگری هنر بومی همدان در ورطه خاموشی+فیلم

‍‍‍‍‍‍

شهر همدان مجموعه‌ای از بازار‌ها را در بافت خود دارد به نام راسته بازار، روزگاری راسته بازار مسگری همدان مملو از مشتری بود و حالا فقط مس‌های ماشینی در این بازار به فروش می‌رسد و یک یا ۲ صنعتگر مسگری هم بیشتر در این بازار فعال نیستند. ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ استانها همدان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، "مسگری" هنر-صنعت بومی همدان است که سال‌های سال می‌توانستید صدای ضربه چکش استاد‌کاران این هنر را در راسته‌بازار مسگران همدان  بشنوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوای ریتمیک چکش بر مس در هر سوی بازار مشتریان را برای رسیدن به این بازارچه راهنمایی می‌کرد.

در دهه‌‌های گذشته فقط کافی بود چند ده متری از ابتدای خیابان‌های بابا‌طاهر، اکباتان، علویان یا میدان امام(ره) یا یکی از راسته‌ بازار‌های نخود‌بریزان، چاقوسازان، پالان‌دوزان، قصابان، شیشه‌بران، نجاران، قنادان، کفاش‌خانه، مسجد‌جامع یا حسین‌خانی گذر کنید تا به نوای سندان و چکش و این استادکاران مسگری همدان برسید و دست‌ساخت‌های استادکاران مسگری و سفید‌کاری همدان را به نظاره بنشیند و سفارش خانم خانه را مهیا بخرید و به خانه برگردید.

حالا همان بازار و بازارچه‌ها هست اما بسیاری از استادکاران مسگری همدان بعد از سال‌ها تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی و بی‌رونقی بازار مسگری، بازنشسته و خانه‌نشین شدند یا روی در نقاب خاک کشیدند. دیگران هم مس نمی‌سازند و گاهی مس‌های قدیمی دست‌ساخته استادکاران همدانی و سایر نقاط را به دم آتش و قلع می‌سپارند تا رنگ و جلایی بگیرند.

استادان حسین غفاری، محمد صفارزاده، حسن مسگریان، مومنی و حمزه‌زاده تنها بازماندگان این هنر-صنعت بومی همدان هستند. اکنون در راسته بازار مسگران همدان از این استادان انگشت‌شمار فقط 2نفر اول دستی بر آتش و مس دارند و همچنان نام این هنر- صنعت را زنده نگه داشته‌اند.

استاد حسین غفاری چرایی بی‌رونق شدن بازار مسگری همدان را نبود تقاضا و افزایش قیمت‌ مواد اولیه ساخت کا‌لای‌های مسی عنوان و اظهار داشت: وقتی کالا‌های آلومینیومی به بازار آمد و مردم هم توان کمی برای خرید داشتند خرید این کالا‌ها را ترجیح دادند.

استادکار مسگری همدان افزود: فقط قدیمی‌تر‌ها که تعدادی لوازم مسی در خانه دارند و همچنان از آن استفاده می‌کنند گاه گاهی وسایل خود را برای سفید کردن به ما می‌سپارند که این کار هم زحمت زیادی دارد.

وی گفت: این هنر- صنعت دیر‌بازی در همدان رونق زیادی داشت و از ابتدای راسته بازار کفش‌دوز‌خانه و شیشه‌بران همه مغازه مسگری بود و صدای چکش بر مس سرخ لحظه‌ای قطع نمی‌شد. حالا به غیر از یک یا 2 دکان مسگری، کسی به این حرفه و صنعت نمی‌پردازد و در این راسته بازار چند دکان هم مس ماشینی یا ظروف آلومینویومی می‌فرشند. از 50 تا 60 مغازه مسگری  بقیه پوشاک فروش شدند.

دیگر استاد مسگری همدان هم اظهار داشت: دیگ مسی، درتاس، سینی، سماور، پارچ، کفگیر، ملاقه، کتری، قاشق و غیره از جمله وسایل خانه بود از مس ساخته می‌شد و دوام زیادی داشت اگر خراب می‌شد یا ایرادی هم پیدا می‌کرد همین استاد‌کاران آن را با دستان هنرمند خود تعمیر و اصلاح می‌کردند و نیاز نبود آن را برای تعمیر به جای دیگر بفرستند و همدان از ساخت و تعمیر این کالا‌ها خود‌کفا بود.

محمد صفارزاده افزود: همه این وسایل خانه را استاد‌کاران همدان با اندازه و ابعادی که در ذهن داشتند می‌ساختند و بیشتر آن هم روز‌گاری جزو جهیزیه تازه‌عروسان بود.

وی افزود: استادان مسگری همدان حتی ساخت سفارشی وسایل مسی را می‌پذیرفتند و برای ساخت این وسایل هفته‌ها وقت صرف می‌کردند چون به حرفه و کار خود علاقه داشتند. اما حالا فقط گاهی وسیله‌ای مسی خراب شده را برای تعمیر به ما می‌سپارند و دیگر رونقی در بازار نیست و مردم بیشتر وسایل مسی ماشینی می‌خرند و یا از وسایل مسی برای تزئین خانه استفاده می‌کنند.

به گزارش تسنیم در یک کلام می‌توان گفت روزگاری که راسته بازار مسگران همدان از آمد و شد مردم جای سوزن انداختن نداشت از خروس‌خوان تا تاریکی شب کوره‌های مسگری روی خاموشی به خود نمی‌دید حالا گرد خاموشی به بازار مسگری همدان پاشیده‌اند و پوشاک غالب کالای قابل فروش بازار شده است که صد البته بیشتر آن هم چینی است.

گزارش از حمید نصرتی قانعی

انتهای پیام/ ت

R41405/P1336/S6,75/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۶۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد

اکبر ابدالی گفت: بخش تولید کفش ماشینی یکی از حوزه‌های موفق صنعت استان قم است که توانسته با ایجاد زنجیره‌ای پیوسته از ابتدا تا تولید نهایی محصول و حتی صادرات آن را به خوبی مدیریت کند.

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم افزود: بهره‌برداران این صنعت با استفاده از دانش و فناوری روز جهان، مشغول تولید انواع کفش‌های ماشینی و صندل هستند و توانسته‌اند علاوه بر بازار ایران در بازار‌های بین المللی نیز جایگاه ویژه‌ای به‌دست آورند.

او ادامه داد: ظرفیت‌های این صنعت در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به نمایش درآمد تا هم یکی از قابلیت‌های صنعتی استان قم به بازدیدکنندگان معرفی شود و هم بستری برای جذب سرمایه گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این بخش باشد.

کفش و صندل از مهمترین کالا‌های صادراتی قم به بازار‌های جهانی است و در طول سال‌های اخیر ارز آوری خوبی برای استان به همراه داشته است.

 گزارش جمع بندی صادرات انجام شده از گمرکات استان قم در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، کفش و صندل در رتبه سوم کالا‌های صادراتی استان قرار دارد.

طی مدت یاد شده ۱۳ هزار و ۳۲۰ تُن انواع مختلف و متنوع کفش و صندل به ارزش ۲۳ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۲۰۲ دلار از گمرکات استان قم به کشور‌های هدف صادر شده که این آمار نشان دهنده موفقیت فعالان صنعت کفش قم در حوزه تجارت است.

فعالان این صنعت تلاش دارند تا در سال‌جاری علاوه بر حفظ بازار‌های موجود، در بازار‌های جدیدی نیز برای عرضه محصولات تولیدی خود حضور داشته باشند و در همین رابطه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده‌است.

کفش ماشینی از جمله خوشه‌های صنعتی موفق در قم است و فعالان این حوزه با استفاده از ظرفیت‌های قابل توجه استان در صنعت کفش، محصولات تولیدی خود را به بازار‌های داخلی و بین‌المللی صادر می‌کنند.

حدود ۳۰۰ واحد تولیدی در صنعت کفش قم فعال است، همچنین این صنعت در استان حدود ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵ هزار شغل غیرمستقیم به وجود آورده‌است.

لازم به ذکر است ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴ از روز هشتم اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی میلاد تهران آغاز و تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • با یک کلیک به هر جا که می خواهید سفر کنید
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • کشف ۲۶ فقره سرقت از منازل یکی از شهرک های مشهد
  • کشف ۲۶ فقره سرقت از منازل شهرک سیدی مشهد
  • تیم هندبال مس کرمان جشن قهرمانی را در خانه گرفت
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • لیونی خطاب به نتانیاهو: اسرائیل در ورطه «سقوط آزاد» است
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان