Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@21:23:26 GMT

جلوه های معماری اسلامی در «مسجد امام خمینی (ره)»

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۶۶۹۰۳

جلوه های معماری اسلامی در «مسجد امام خمینی (ره)»

مسجد امام خمینی (ره) بروجرد جلوه‌گر معماری اسلامی، فرهنگ و تمدن غنی این شهر و نمادی بارز از ریشه دیرینه مذهب اسلام در این دیار است که با وسعت هفت هزار متر مربع در نزدیکی بازار قدیمی آن قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد امام خمینی (ره) بروجرد اثری ماندگار از گذشته‌های دور و بنا به گفته کارشناسان میراث فرهنگی است که "مسجد شاهی" و "مسجد سلطانی" نام داشته است و پس از پیروزی انقلاب به نام امام خمینی (ره) مزین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این اثر تاریخی از نظر بنا از نوع مساجد چهار ایوانی و از نظر پلان شبیه مسجد امام (ره) تهران و مسجد نبی (ص) قزوین است، اما وسعت این مسجد از دو بنای یادشده بیشتر است و ورودی‌های آن در پشت ایوان‌های شمالی، شرقی و غربی واقع شده است که پس از عبور از یک هشتی و دالان‌های کناری به فضای حیاط راه می‌یابد.

 

 

مسجد امام خمینی (ره) بروجرد مسجد دارای سه در است که در غربی آن به خیابان صفا، در شمالی آن به خیابان جعفری و در شرقی آن به بازار دوات‌گرها باز می‌شود.

 

شبستان جنوبی این مسجد که در زیر گنبد اصلی این بنا واقع شده است دارای محرابی گچ‌کاری شده و مزین به کاشی کاری دوره قاجاری است و در طاق محراب‌هایی که در دو طرف شبستان آن واقع شده است، آیاتی از قرآن کریم با خط ثلث، چشم هر بیننده‌ای را مبهوت خود می‌کند.

 

در قسمت جنوبی ایوان غربی مسجد امام خمینی (ره) بروجرد، شبستان زمستانی وجود دارد که حدود ‎ ۱/۵متر از کف حیاط اصلی پایین‌تر است. در ایوان غربی مسجد امام خمینی (ره) بروجرد نیز کتیبه ای تاریخی وجود دارد که در آن حکمی از "حسام‌السلطنه" حکمران وقت مشاهده می‌شود.

 

 

در طبقه فوقانی این بنای تاریخی و ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور در سه سمت شمالی، شرقی و غربی ‎ ۱۶حجره وجود دارد که در گذشته طلاب در این مکان و در محضر مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) مرجع فقید شیعیان جهان اسلام طلب فیض و کسب علم می‌کردند.

 

امروز مسجد امام خمینی (ره) بروجرد علاوه بر میزبانی ادای فریضه نماز یومیه شهروندان به عنوان مصلای نماز جمعه این شهر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و مکانی برای تجمع و برگزاری مراسم مذهبی مهم این شهرستان است.

 

مسجد امام خمینی (ره) بروجرد با شماره ثبت 394 یکی از 165 بنای تاریخی ثبت شده این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور است.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی میراث فرهنگی

 

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: آمریکا شبستان یزد 13 آبان تحریم محمد جواد ظریف هفته کتاب مناطق زلزله زده مددجویان کمیته امداد 28 صفر راهپیمایی 13 آبان مساجد ماندگار مسجد امام خمینی ره مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۶۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)

دریافت 12 MB کد خبر 6097976

دیگر خبرها

  • مسجد یوردشاهی ارومیه مرمت و ساماندهی می شود
  • افتتاحیه سی و پنجمین نمایشگاه کتاب فردا با حضور وزیر فرهنگ برگزار می‌شود
  • حضور ۵ هزار نفری کرمانشاهیان در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)
  • نمایشگاه «صدرا» در دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد آغاز به کار کرد + فیلم
  • روش تربیتی امام خمینی(ره) و نقطه اوج حکومت مهدوی
  • تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)
  • دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند
  • نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس