Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- فصل سوم کاوش در مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای باوه یوان در راستای پروژه ردیابی گذار از پارینه سنگی میانی به نوین در غرب زاگرس میانی در دره ناودرون استان کرمانشاه آغاز شد.

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سامان حیدری گوران، سرپرست هیات باستان‌شناسی باوه یوان گفت: این پروژه تحت نظر پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این باستان شناس با اشاره به نتایج درخشان فصول پیش که با کشف نخستین بقایای قطعی انسان نئاندرتال در کشور ایران، همراه بوده است تصریح کرد که فصل سوم کاوش در این مکان به منظور کسب اطلاعات تکمیلی با هدف کسب اطلاعات بیشتر در محل کشف نخستین دندان انسان نئاندرتال در این مکان پارینه سنگی خواهد بود.
به گفته وی، مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای یوان در دره ناودرون و در 35 کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه واقع است.
او اظهار داشت: در فصول پیشین علاوه بر کشف نادر یک دندان شیری انسان نئاندرتال با قدمت در حدود 42 تا 45 هزار سال پیش، لایه های رسوبی همراه با داده های فرهنگی از سه دوران پارینه سنگی میانی، نوین و فراپارینه سنگی است که بلافاصله بر روی هم نهشته شده اند.
حیدری گوران افزود: این مکان از لحاظ توالی استقرار با محوطه کلیدی و مهم پناهگاه صخره ای ورواسی قابل مقایسه است که آن نیز در منطقه کرمانشاه واقع است.
وی ادامه داد: امیدواریم با مطالعات باستان شناسی و میان رشته ای در این مکان بخشی از تاریخ طولانی انسان در منطقه زاگرس روشن شود.
فصل سوم کاوش در مجموعه غار و پناهگاه صخره ای باوه یوان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.
فراهنگ**3079**9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي باستاني شناسي كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۸۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاوش در فلک‌الافلاک / سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان امشب در جمع خبرنگاران با اشاره به پایان کاوش‌های جدید در تپه قلعه فلک‌الافلاک، گفت: این کاوش‌ها نخستین لایه‌نگاری به روش نوین، علمی و هدفمند در این قلعه است.

او اضافه کرد: با کاوش‌های جدید در لرستان سکونت انسان قبل از عصر مفرغ در تپۀ فلک‌الافلاک تأیید شد و قدمت این تپه به ۴۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: عرصه‌ای به‌طول ۲۵ متر و عرض دو متر در کاوش‌های اخیر تپۀ فلک‌الافلاک مورد بررسی قرار گرفت و بقایای سکونت انسان در چندین دوره تاریخی کشف شد.

حسن‌پور اعلام کرد: پروندۀ قلعه فلک‌الافلاک و دره خرم‌آباد برای ثبت جهانی به‌عنوان سهمیه ۲۰۲۴ ایران به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، ارسال شده‌است.

او خاطرنشان کرد: کاوش هدفمند و علمی با شناخت لایه‌های دقیق باستان‌شناسی برای پیوست تاریخی و علمی پروندۀ ثبت جهانی فلک‌الافلاک بسیار حائز اهمیت است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • کاوش در فلک‌الافلاک / سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد
  • عجیب‌ترین استادیوم فوتبال جهان بر روی صخره‌های سنگی (فیلم)
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی