امیرالمومنین(ع) برای جذب غیرخودیها دل میسوزاند و دعا میکرد
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۷۰۶۹۲
عضو حقوقدان شورای نگهبان با تبیین پنج اصل حاکم بر روابط خودیها در نهجالبلاغه، گفت: امیرالمومنین(ع) در عین اینکه بر مرز میان خودی و غیرخودی تاکید داشت، اما برای جذب غیرخودیها حتی اگر معاویه و عمروعاص و یارانشان باشد، دل میسوزاند و دعا میکرد. ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، محسن اسماعیلی در یکصد و سی و سومین جلسه شرح و تفسیر نهجالبلاغه در مجموعه فرهنگی سرچشمه، با بیان این مطلب افزود: از نظر قرآن، مسلمانان علاوه بر هویت فردی دارای یک هویت جمعی نیز هستند؛ چنان که علاوه بر نامه عمل فردی دارای یک نامه عمل جمعی هم هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر مقصود از مخالفتها این باشد که بیدلیل دایره خودیها را تنگ نکنیم، سخن کاملاً درستی است، اما انکار اصلِ موضوع درست نیست. انکار وجود «غیرخودی» در حقیقت انکار وجود «خود» است و مشکل ما مسلمانان از روزی آغاز شد که خود را فراموش کردیم و مبهوت و شیفته غیرخود شدیم.
اسماعیلی با یادآوری اینکه پیامبر اعظم(ص) در نخستین گام برای تشکیل امت در مدینه، مسلمانان را به اهمیت خودباوری و هویتسازی توجه دادهاند، گفت: پیامبر(ص) در بدو ورود به مدینه قرارداد مکتوبی میان مسلمانان برقرار ساختند. این قرارداد همگانی چنین آغاز شده است: «این نامهاى است از محمد پیامبر خدا (ص) میان مؤمنان و مسلمانان قریش، و یثرب و کسانى که از ایشان پیروى کنند و به آنان بپیوندند و همراهشان کارزار کنند. إنَّهُم أمّةٌ واحدةٌ مِن دونِ النّاسِ: ایشان امّتى واحدند و از امّتهاى دیگر جدایند.»
دانشیار دانشگاه تهران، در ادامه به سروده «پس چه باید کرد ای اقوام شرق؟» اقبال لاهوری که در آن از پاره و پاره شدن و تفرقه و خودفراموشی اهل شرق یا همان مسلمانان گلایهمند شده است، اشاره کرد و اظهار داشت: اقبال در پایان، راه حل خود را ایمان به هویت خود و دست شستن از پراکندگی میداند و میگوید: «ای اسیر رنگ، پاک از رنگ شو / مؤمن خود، کافر افرنگ شو».
وی افزود: این سخن به معنای منع ارتباط و گفتوگو و حتی احسان و نیکی به بیگانگان نیست. آنچه قرآن میگوید این است که اگر با غیرخودیها گفتوگو هم میکنید، مرزهای تفاوت و غیریت را فراموش نسازید و هوشیارانه عمل کنید. غفلت از این حقیقت و باز کردن راه نفوذ غیرخودی به داخل خود بسترسازی برای تحقق دسیسههای آنان است. دشمن، دشمن است و نباید به دست خود راه را برای آنان باز کنیم. اگر آمدند، ویروس اختلاف و عداوت را میان خودیها منتشر میسازند و به تدریج پیکر جامعه اسلامی را بیمار، رنجور و بالاخره نابود میکنند. آنها شیطانند و شیطنت آنها همین تفرقهافکنیها است: «إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَ الْبَغْضَاءَ».
محسن اسماعیلی با بیان اینکه قرآن میخواهد پیروان حق «امّت واحده» باشند، خاطرنشان کرد: این است که عامل پیشرفت و پیروزی است؛ هر چند از نظر تعداد اندک باشند: «کَم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّـهِ». تعداد اندک اما مجتمع و مؤتلف بر تعداد بسیار اما متفرق و متشتت پیروز است. از همین جا معلوم میشود که همه تاکیدها بر اجتماع و الفت، اصالتاً مربوط به اهل حق است؛ بدون آنکه شمار آنان تعیینکننده باشد. به عبارت دیگر، مقصود از «جماعت» در تمام آیات، روایات و ادعیه، «گروه متحد بر محور حق» است؛ نه هر عدهای که همدست و همراه یکدیگر باشند.
وی به حدیثی از امام صادق(ع) که میفرماید: «از پیامبر(ص) درباره جماعت مسلمانان سوال کردند. فرمود: جماعت امت من آنان هستند که گرد حق جمع شدهاند؛ هر چند تعدادشان اندک باشد.» اشاره کرد و گفت: مروری بر موضوع اجتماع و الفت در نهجالبلاغه نیز نشان میدهد که دقیقاً برگرفته از قرآن و سنت و تفسیری بر آن است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اصول حاکم بر اتحاد و انسجام ملی و چگونگی رابطه با دشمن در نهجالبلاغه را میتوان در پنج اصل خلاصه کرد، اظهار داشت: اصل نخست، انتقاد امام علی(ع) از خودفراموشی است. در اینجا باید به موارد متعددی از گلایههای امام از پیروان خویش اشاره کرد که نسبت به تذبذب و ارتباط پیدا و پنهان آنها با غیرخودیها انتقاد میکند و آنها را سست عنصر و دمدمی مزاج میشمارد.
وی در تشریح اصل دوم گفت: امام، اجتماع و الفت میان امت را منّت خدا بر آنان میدانست و میفرمود: «خداوند سبحان بر این امّت منّت نهاده و پیوند الفت و اتحاد را میان آنان برقرار ساخته؛ نعمتى که هیچ کس از مردم نمىتواند بهایى براى آن بشناسد، زیرا از هر بهایى برتر و از هر چیز با ارزشى پر ارزشتر است.»
عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: سومین اصل اینکه امام(ع) خودیها را از پراکندگی و رنگ رنگ شدن بر حذر میداشت و میفرمود:«مبادا در دین خدا به رنگهاى مختلف درآیید؛ چراکه اتحاد و اجتماع در راه حق، هرچند خوشایند شما نباشد، از پراکندگى در راه باطلى که مورد علاقه شماست بهتر است و خداوند سبحان به هیچ کس، نه از گذشتگان و نه باقى ماندگان به سبب اختلاف و تفرقه، نتیجه خوبى نبخشیده است.»
وی ادامه داد: اصل چهارم آن است که امام(ع) علت تفرقه و دشمنی میان خودیها را چیزی جز باطنهای زشت و اهداف آلوده نمیدانست و میفرمود: «شما همه از نظر دین خدا فقط برادر هستید، و چیزى جز زشتى درون و سوءنیت شما را از هم پراکنده نکرده، نه به یکدیگر کمک مىکنید، و نه همدیگر را نصیحت، نه به هم بذل و بخششى دارید و نه به یکدیگر مهر و محبت مىورزید!»
محسن اسماعیلی در پایان این جلسه شرح و تفسیر نهجالبلاغه گفت: و بالاخره اینکه امیرالمومنین(ع) بر مرز میان خودی و غیرخودی تاکید داشت، اما برای جذب غیرخودیها، حتی اگر معاویه و عمروعاص و یارانشان باشد، دل میسوزاند و دعا میکرد؛ چنانکه به لشکریان خود فرمود که از ناسزاگویی به آنان خوشم نمیآید. به جای ناسزاگویی سخن نیک بگویید و اینگونه برای خود و آنان دعا کنید: پروردگارا! خون «ما» و «آنها» را حفظ کن. میان «ما» و «آنها» را اصلاح کن و آنان را از گمراهی نجات عنایت فرما!»
انتهای پیام/
R1386/P1013149/S4,37/CT12 واژه های کاربردی مرتبط امام علی (ع)منبع: تسنیم
کلیدواژه: امام علی ع امام علی ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۰۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اصل حج بر وحدت بین مسلمانان است
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری شنبه شب در همایش حج در بوشهر با تسلیت سالروز شهادت امام صادق علیه السلام اظهار داشت: حج آنچنان مهم است که اهل بیت دعا میکردند که نصیبشان شود.
نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود: انسانی که وارد برنامه حج میشود باید وقتی که از لباس احرام بیرون میآید انسانی باشد که با خداوند عهد و قرارداد بندگی بسته و انسان دیگری باشد.
وی تصریح کرد: کلمه حج یعنی که کسی قصد کرده زندگی دنیوی را کنار بگذارد و همه زندگی او برای خدا باشد و بندگی خدا کند و مرتکب گناه نشود.
آیت الله صفایی بوشهری ابراز داشت: برخی از عناوین به انسان داده میشود، همچون مدیر بودن اما بعد از برکناری آن فرد، این عنوان هم از او گرفته میشود اما برخی از عناوین همچون حاجی و حاجیه برای همیشه ماندگار است.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر به بیان توصیههایی در رابطه با قبل، حین و بعد از سفر به حج پرداخت و گفت: انسان قبل از سفر باید توبه حقیقی کند، توبه هم تنها مربوط به انسان گناهکار نیست، انسان از گذشته خود اگر مرتکب به گناه بوده از خدا طلب بخشش کند و اگر نماز و روزه و حق الناسی به گردن او هست حق خود را نسبت به خداوند و بندگانش ادا و طلب بخشش کند.
امام جمعه بوشهر خاطرنشان کرد: اگر انسان در زندگی احیاناً مراعات عدالت نکرده همچون توجه بیشتر به پسر نسبت به دختر در یک خانواده و یا بلعکس، قبل از رفتن به حج از فرد مقابل دلجویی کند، همچنین از افرادی که در زندگی به او کمک کردند قدردانی کرده و آنان را مورد احترام قرار دهد.
آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه حین انجام اعمال حج دلها باید سبک و خالی از کینه باشد گفت: در دلمان کینه و ناراحتی نباشد که آن را با خود به مکه ببریم.
وی با توصیه به مرور اعمال حج پیش از اعزام و رعایت برخی مستحبات گفت: به مواردی که روحانی کاروان توصیه میکند حتماً عمل شود تا اعمال به درستی و صحیح انجام شود.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با توصیه به وحدت و همدلی بین مردم شیعه و سنی اظهار داشت: اصل حج بر وحدت بین مسلمانان است.
آیت الله صفایی بوشهری در توصیهای پیرامون بعد از حج گفت: در عرفات همه گناهان انسان بخشیده میشود اما بعد از حج فرد باید این موارد را مراقبت کند و گناه مرتکب نشود.
کد خبر 6096735