Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهاء‌الدین حسینی هاشمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با بیان این که سوئیفت حدود 12 هزار موسسه پولی – بانکی از بیش از 200 کشور جهان را به هم متصل می کند گفت: بانکهای عضو در مبادلات و مراودات شان دستورات نقل و انتقال و تسویه حسابها را از طریق این شبکه جهانی دریافت می کنند.
به گفته این کارشناس اگرچه در هیئت مدیره سوئیفت آمریکاییها اکثریت یا نفوذ بیشتری نسبت به بقیه اعضاء دارند اما همه کشورها عضو و سهامدار این موسسه هستند و از خدمات پولی و بانکی آن استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این صاحبنظر امور پولی و بانکی تصریح کرد: البته آمریکا با نفوذی که در سوئیفت دارد می تواند محدودیتهایی را ایجاد کند، مانند این که در هیئت مدیره بندی را بگنجاند که کشوری اگر جزو پیمان FATF نباشد و به مبادلات پولی اش مشکوک باشیم نمی تواند از خدمات سوئیفت استفاده کند.
هاشمی عملکرد سوئیفت را تسهیل انتقال اطلاعات بین بانکی، مراودات، مبادلات، تسویه حسابها و نقل و انتقالات پولی بین شبکه ای برشمرد و درباره سابقه همکاری سوئیفت با ایران گفت: در سالهای 1390 تا 94 خدمات سوئیفت به واسطه تحریم ها قطع شده بود تا این که از دی و بهمن سال 94 یعنی زمان اجرای توافقنامه برجام دوباره خدمات سوئیفت برای کشور ما برای اکثر بانکهایی که عضو این شبکه بودند دایر شد.
وی در پاسخ به این سوال که چه راههای جایگزینی در صورت قطع همکاری سوئیفت با کشورمان وجود دارد گفت: طی 3-4 سالی که سوئیفت خدمات ارائه نمی کرد، برای مبادلات پولی بین المللی، از شبکه صرافیها، پیمانهای دوجانبه پولی و از حسابهایی که نزد بانک های خارجی داریم استفاده کردیم.
هاشمی استفاده از امکانات و مقدورات کشورهای همسایه همینطور انعقاد پیمانهای پولی دو یا چند جانبه با کشورهای هم پیمان مانند چین، روسیه، ترکیه و هند را از راههای پیش رو دانست و ادامه داد: در حال حاضر نیز اروپا در صدد است از راه اندازی کانالی اختصاصی برای مبادلات پولی سوئیفتی یورویی ایجاد کند که می تواند تسهیل کننده باشد.
وی با بیان این که صرافیها شبکه های وسیعی در کل کشور دارند و خوشبختانه با شناخت کافی که از صادرکنندگان، واردکنندگان و متقاضیان ارز دارند به راحتی ارز می گیرند و ریال می دهند و یا برعکس آن را انجام می دهند گفت: با وجود این قطع همکاری با سوئیفت، در سهولت، فوریت و نوع خدمات بین المللی تاحدی تاثیرگذار است و قدری ریسک را افزایش می دهد که ریسک هم هزینه را بالا می برد.
این کارشناس پولی و بانکی تاکید کرد: با این حال اگر انجمن ارتباط مالی بین بانکی بین المللی(سوئیفت) بخواهد تحریم هایی را اعمال کند که برخلاف ضوابط و مقررات خود سوئیفت است جا برای اعتراض و دادخواهی ایران هم وجود دارد چرا که مبنای چنین تحریمی بر اساس تصمیمات سازمان ملل نیست.
هاشمی درباره تاثیر قطع احتمالی همکاری سوئیفت با ایران بر نرخ ارز گفت: اگرچه این اقدام نقل و انتقالات ارزی را با مشکل مواجه می کند ممکن است در روند صعودی نرخ این انتقالات تاثیرگذار باشد و حواله ها را قدری گرانتر کند، اما عملا خیلی بر نرخ ارز تاثیر گذار نیست.
این صاحبنظر حوزه پولی و بانکی گفت: نرخ ارز به منابع ارزی و عرضه آن بازمی گردد و همانگونه که دیدیم 13 آبان نیز گذشت و ما نه تنها هیجانی در بازار ارز ندیدیم بلکه ارز سیری نزولی و باثبات داشت که این نشان می دهد آمریکا پیش از این همه کارهایی را که می توانست انجام دهد به اجرا درآورد و محدویت جدیدی نمانده بود که بتواند برای 13 آبان اجرا شود.
وی همینطور قطع همکاری سوئیفت را موجب خارج شدن مجدد عملیات بانکی از شبکه ارزی بین المللی و انتقال این فعالیت به شبکه صرافی دانست و گفت: در این حوزه کار به صورت امانی انجام می شود که مخاطرات خود را دارد، اگرچه که بانک مرکزی و مسئولان پولی و بانکی کشور تجربه مقابله با شرایط بحرانی را دارند و می توانند روشهایی را انتخاب کنند که هزینه آن کمتر باشد.
هاشمی در عین حال مخاطرات اصلی را ممانعت در فروش نفت و یا ایجاد مشکل در شبکه حمل و نقل دریایی کشور دانست تا قطع همکاری سوئیفت و خاطرنشان کرد: در حوزه صادرات طلای سیاه، در بازار هم نفت ایران از نظر کیفیت، شهرت و تخصص تجاری شرایط مطلوبی را دارد و در زمینه حمل و نقل دریایی نیز کشور در موقعیتی است که محدودیتی نمی توان بر آن ایجاد کرد.
سوئیفت را ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی در سال ۱۹۷۳ میلادی با هدف جایگزینی روشهای ارتباطی کاغذی راه‌اندازی کردند. مرکز اصلی شبکه سوئیفت در بلژیک است و طبق قوانین آن کشور عمل می کند و کشورهای آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتیبان اعضا فعالیت دارند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: آمریکا قطع خدمات سوئیفت کارشناس پولی بانکی تبادل اطلاعات حسینی هاشمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۳۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۱۷ بوستان جدید در شهر قم

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: ۱۷ بوستان جدید به مساحت ۶۹۲ هزار و ۶۲۱ مترمربع با اعتبار ۷۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ احداث شد.

مهدی اصفهانیان‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به ساخت ۱۷ بوستان جدید در شهر قم، اظهار کرد: اجرای پروژه‌های استفاده از پساب تصفیه شده در راستای توسعه و نگهداری از فضای سبز با رویکرد توسعه پایدار در سطح بوستان‌های جنگلی و فرا شهری انجام می‌شود.

وی افزود: این پروژه در سال ۱۴۰۲ با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در حوزه معاونت خدمات شهری و در سطح مناطق هشتگانه پیش‌بینی شد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: برای سال ۱۴۰۳ نیز بیش از ۶۰ میلیارد تومان برای این حوزه در نظر گرفته شده است تا از پساب‌های تصفیه شده در بوستان‌های جنگلی استفاده شود.

اصفهانیان‌مقدم ادامه داد: مکانیزاسیون شبکه آبیاری فضای سبز و حذف آبیاری تانکری اقدام مهم دیگری در سال گذشته بوده است که سال ۱۴۰۲ در این خصوص ۹۰ میلیارد تومان هزینه شد.

وی اضافه کرد: این موضوع نقش مهمی در افزایش بهره‌وری و کاهش میزان مصرف آب دارد تا جایی که در سطح مناطق هشت‌گانه هیچ‌گونه آبیاری با تانکر مگر در مواقع حادثه یا قطعی آب، وجود ندارد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: به منظور توسعه شبکه‌ها و خطوط انتقال آب خام در سال ۱۴۰۲، ۱۲ هزار و ۲۳۵ متر طول با هزینه بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان توسعه شبکه انجام شد.

اصفهانیان مقدم با اشاره به اینکه مساحت آبیاری تحت فشار ۳۰ هزار مترمربع و آبیاری قطره‌ای ۲۵۰ هزار مترمربع است، افزود: سال ۱۴۰۲ حدود ۱۶۰۰ مترمکعب حجم مخزن برای شبکه‌های آبیاری فضای سبز احداث شد.

کد خبر 748148

دیگر خبرها

  • سقف خرید و تراکنش کارتی در پست بانک ایران افزایش یافت
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آبرسانی شهری نیست
  • کاهش قیمت دلار و سکه در بازار تهران/ ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور/ افت قیمت تارا، رانا و پژو ۲۰۷
  • شبه سوئیفت ایران از طریق ارز‌های ملی راه‌اندازی شد
  • برات الکترونیکی رونمایی شد | جزئیات و اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور داریم
  • ارتباط شبه سوئیفت و تجارت با ۱۰ کشور از طریق ارزهای ملی
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • ساخت ۱۷ بوستان جدید در شهر قم