Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما ؛ رئیس امنیتی ملی سابق انگلیس گفت ترامپ با نظم بین المللی در جنگ است.
پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر نوشت: مارک لایل گرانت رئیس امنیت ملی سابق دولت ترزا می گفت رویکرد خصمانه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مورد نظم جهانی لیبرال مشکل بزرگی برای امنیت ملی انگلیس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که تا انتخابات سال گذشته سمت مشاور امنیت ملی را داشت به بیزینس اینسایدر گفت اقدامات ترامپ منجر به زوال و تضعیف نظم بین الملل مبتنی بر قانون شده است. او گفت« نظم بین الملل که بر اساس قوانین لیبرال می باشد و از زمان جنگ جهانی دوم تا حد زیادی موجب حفظ صلح و آرامش بوده است اکنون بیشتر از همیشه در معرض خطر است. در این دوران خاص، رئیس جمهور آمریکا که همیشه در گذشته مدافع نظم بین المللی بوده، اکنون خودش واقعا به آن باور ندارد. او از این نظم دفاع نمی کند و دیدگاه خصمانه ای نسبت به آن دارد آن هم در شرایطی که این نظم در معرض تهدید است.» گرانت گفت انگلیس به علت تضعیف و فروپاشی نظم بین الملل در معرض خطر است چون این کشور سرمایه گذاری هنگفتی در نهادهای جهانی کرده است و عضو کلیدی در نهادهای بین المللی مهم مانند شورای امنیت سازمان ملل، ناتو و سازمان تجارت جهانی محسوب می شود. او گفت تضعیف و زوال نظم بین الملل از دوران قبل از ترامپ آغاز شد اما در سالهای اخیر به دلیل عواملی مانند بحران مالی سال 2008 روند آن تسریع شد.
مقام سابق امنیت ملی انگلیس گفت مداخله غرب در عراق و سوریه در تضعیف نظم بین المللی مبتنی بر قانون موثر بوده است چون این فرض را ایجاد کرده که غرب با بهره برداری و سوء استفاده از مسئولیتش به حق حاکمیت کشورهای دیگر تجاوز کرده و با تحمیل ارزش های خودش به دیگران پا را فراتر گذاشته است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: رئيس امنيتي سابق انگليس جهاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۴۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلورالیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟

عصر ایران؛ شیرو ستمدیده - پلورالیسم در مفهوم متعارف، نظریه‌ای جامعه‌شناختی-سیاسی است که بر پراگندگی قدرت در میان شماری از مجموعه‌ها یا گروه‌های رقیب تاکید دارد.

پیش از این دربارۀ پلورالیسم و دولت پلورالیستی توضیح داده‌ایم. اینکه پلورالیسم یا کثرت‌گرایی چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد، موضوع این نوشته است.

 مختصرا باید گفت پلورالیسم در حوزۀ سیاست بین‌الملل، نفوذپذیری دولت را برجسته می‌کند. چشم‌انداز پلورالیستی در سیاست بین‌الملل، بویژه در ایالات متحدۀ آمریکا، در دهه‌های 1960 و 1970 ظهور یافت و بر شالودۀ ارزش‌های لیبرالیستی استوار بود.

جان برتن، پلورالیست انگلیسی، با استفاده از تشبیه میز بیلیارد، محدودیت‌های رویکرد دولت‌محور به سیاست بین‌الملل را روشن کرد. بر اساس این تشبیه، رئالیسم به دولت‌ها به مثابه توپ‌های بیلیارد، یعنی واحدهایی نفوذناپذیر و مستقل، می‌نگرد که از راه فشار بیرونی بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند.

از این رو رئالیسم در سیاست بین‌الملل چنین می‌پندارد که دولت‌های دارای حاکمیت، که در نظام پرهرج‌ومرج بین‌المللی تعامل دارند، مانند مجموعۀ توپ‌های بیلیارد روی میز، این طرف و آن طرف برده می‌شوند و به هم می‌خورند.

به عقیدۀ پلورالیست‌ها، این تشبیه از این حیث گمراه‌کننده است که حد نفوذ روزافزون بازیگران بین‌المللی، مانند شرکت‌های چندملیتی و سازمان‌های غیرحکومتی را نادیده می‌گیرد و نیز نمی‌تواند وابستگی دولت‌ها، بویژه در مسائل اقتصادی را تشخیص دهد.

بنابراین، چشم‌انداز پلورالیستی الگویی از ترکیب بازیگران ارائه می‌دهد که ضمن توجه به حکومت‌های ملی، تاکید می‌کند که طیف گسترده‌تر صاحبان منافع و گروه‌ها، سیاست بین‌المللی را تعیین می‌کنند.

در تحلیل نهایی، از این دیدگاه، تاکید بر حاکمیت بیرونی، که از نظر رئالیسم محوری است، باید جای خود را به مفهوم میانه‌روتر خودمختاری بدهد.

توضیح اینکه، حاکمیت درونی یا داخلی در اشاره به توانایی دولت در ملزم کردن همۀ شهروندان، گروه‌ها و نهادهای درون مرزهای سرزمینی به کار می‌رود ولی حاکمیت بیرونی یا خارجی به جایگاه دولت در نظم بین‌المللی و توانمندی عمل آن به صورت واحدی مستقل و خودمختار مربوط است. حاکمیت درونی/داخلی و حاکمیت بیرونی/خارجی، در واقع نام‌های دیگری برای "اقتدار" و "استقلال" هستند.

به هر حال در پلورالیسم، تاکید بر حاکمیت بیرونی جای خودش را به مفهوم ملایم‌تر "خودمختاری" می‌دهد. یعنی استقلال دولت‌ها در عرصۀ بین‌المللی نسبتا کمرنگ می‌شود ولی کاملا از بین نمی‌رود.

تعدیل مفهوم حاکمیت بیرونی، این امکان را بوجود می‌آورد که مجموعه‌هایی مانند شرکت کوکاکولا یا شرکت اپل دقیقا همانند دولت‌هایی چون دولت‌های آلمان و کرۀ جنوبی و برزیل، بازیگرانی بین‌المللی تلقی شوند.

در واقع با توجه به تاکید پلورالیسم بر پراکندگی قدرت، همۀ بازیگران حکومتی و غیرحکومتی، در چارچوب کنترل‌ها ومحدودیت‌هایی قرار دارند و حرکت مستقل نمی‌توانند داشته باشند. و این به این معناست که مفهوم "استقلال" در ذیل درک پلورالیستی از سیاست بین‌الملل، به نحوی متفاوت یا رقیق فهمیده می‌شود.

یکی از پیامدهای مهم رویکرد پلورالیستی به سیاست بین‌الملل آن است که این رویکرد معرف دور شدن از "سیاست قدرت" و "بزرگنمایی ملی" است. البته این تحول چندان هم منعکس‌کنندۀ ایمان ایده‌آلیستی به اصول انتزاعی نیست بلکه بیشتر حاکی از درک این نکته است که وقتی قدرت به گستردگی توزیع شده باشد، رقابت نتیجۀ عکس می‌دهد.

در نتیجه، پلورالیست‌ها می‌خواهند بگویند که در جهانی با وابستگی فزاینده، سرانجام ثابت خواهد شد که گرایش به همکاری و یکپارچگی، که شاید در اروپا از همه جا آشکارتر است، اجتناب‌ناپذیر است.

در جهان کنونی، راستگرایان افراطی در آمریکا و اروپا به شدت با درک پلورالیستی از سیاست بین‌الملل مخالف‌اند. به همین دلیل افرادی نظیر دونالد ترامپ در آمریکا و مارین لوپن در فرانسه و نیز ولادیمیر پوتین در روسیه، هر کدام به نحوی در پی "بزرگنمایی ملی" هستند و از "سیاست قدرت" دفاع می‌کنند.

نفی "همکاری و یکپارچگی" در گرایش ترامپ به خروج آمریکا از ناتو و تاکیدش بر شعار "اول آمریکا" به خوبی مشهود است. حملۀ روسیه به اوکراین نیز به خوبی اعتقاد پوتین به "سیاست قدرت" را نشان می‌دهد.

راستگرایان افراطی‌ای چون مارین لوپن و دیگران در سایر کشورهای اروپایی نیز، با ناسیونالیسم پررنگی که دارند، آشکارا مخالف روند جهانیِ وابستگیِ فزایندۀ کشورها و بازیگران بین‌المللی به یکدیگرند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری

دیگر خبرها

  • دیوان لاهه خواهان توقف تلاش‌ها برای تضعیف این نهاد شد
  • پلورالیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • لفاظی مقام سابق آمریکا در مورد اقدام تنبیهی اخیر ایران علیه اسرائیل
  • اخذ تدابیر امنیتی در برگزاری دور دوم انتخابات شهر و استان تهران
  • اخذ تدابیر امنیتی در برگزاری دور دوم انتخابات شهر و استان تهران‌
  • شکایت علیه فوتبال: جان فوتبالیست‌ها بی‌اهمیت است
  • تأکید عراق بر پایبندی به توافق امنیتی با ایران
  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید