Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@20:53:27 GMT

"ایران صدسال پیش"

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۱۵۳۴

'ایران صدسال پیش'

واقعیت این است درباره این مقطع از تاریخ ایران یعنی سال‌های جنگ جهانی اول کمتر سخن گفته شده است. اینکه چگونه می‌شود تقریبا نیمی از جمعیت کشور به جهت وجود دو بیماری وبا و آنفلوآنزای اسپانیایی و همچنین قحطی حاصل از اشغال ایران توسط قوای اشغالگر به خاک سیاه بنشینند؛ موضوع ساده‌ای نیست که بتوان به‌راحتی از آن گذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آفتاب‌‌نیوز : غلامعلی دهقان، مدرس تاریخ دانشگاه، در یادداشتی نوشت: سران نزدیک به صد کشور جهان در پاریس گردهم آمدند تا سالگرد صدمین سال پایان جنگ جهانی اول را یادآوری کنند.
۱۹آبان ۱۲۹۷ سرانجام جنگ ویرانگر جهانی اول به پایان رسید؛ جنگی  که از ۶مرداد۱۲۹۳ در قاره اروپا میان متفقین با همکاری آلمان و اتریش -هانگری و بعدا با مساعدت عثمانی در برابر محور متحدین با حضور فرانسه و انگلیس و روس تزاری و صربستان به بهانه ترور ولیعهد اتریش-هانگری در سارایوو آغاز شد تا در پایان آن شاهد افول چهار امپراتوری آلمان، اتریش-هانگری، عثمانی و روس تزاری باشیم.
اما آنچه دردناک بود و به یک تراژدی تمام‌عیار تبدیل شد؛ صدمات ناشی از جنگ اول برای کشور ما بود.
شروع به کار سومین دوره مجلس شورای ملی پس از مشروطیت، مقارن با شروع جنگ اول جهانی شد و به واسطه اختلاف نمایندگان که برخی از عثمانی و بعضی از متفقین حمایت می‌کردند؛ مجلس منحل شد تا دموکراسی نیم‌بند پس از مشروطه به محاق برود و بار دیگر پس از هفت سال در سال ۱۳۰۰ مجلس چهارم تشکیل شود.
هرچند برآمدن رضاخان بر اریکه قدرت از مجلس ششم به بعد، راه تنفس را بر دموکراسی ایرانی بست.
رقابت قدرت‌های جهانی طی جنگ جهانی کشور ما را محل تاخت و تاز آنان قرار داد. آنچه سبب این تاخت و تاز شد؛ ضعف حکومت مرکزی بود.
احمدشاه به دلایل مختلف نه می‌توانست و نه می‌خواست امور کشور به سامان شود.
حضور نیروهای انگلیس و روس به بهانه حضور نیروهای آلمانی و عثمانی سبب دخالت گسترده آنان در امور کشوری و لشکری شده بود.
انبار آذوقه ارتش انگلیس مالامال از گندم ایران بود که بهای آن قحطی برای مردمانش بود.
شیوع گسترده وبا و پس از چندی ورود آنفولانزای خارجی به قول مادربزرگ، بنا به روایتی چند میلیون قربانی از ایرانیان گرفت.
واقعیت این است درباره این مقطع از تاریخ ایران یعنی سال‌های جنگ جهانی اول کمتر سخن گفته شده است.
اینکه چگونه می‌شود تقریبا نیمی از جمعیت کشور به جهت وجود دو بیماری وبا و آنفلوآنزای اسپانیایی و همچنین قحطی حاصل از اشغال ایران توسط قوای اشغالگر به خاک سیاه بنشینند؛ موضوع ساده‌ای نیست که بتوان به‌راحتی از آن گذشت.
حداقل اینکه باید باور کرد تنها با توسعه و پیشرفت و توجه به امکانات ملی و دارا بودن قوای مسلح قدرتمند می‌توان از کیان کشور دفاع کرد.

کد خبر: ۵۵۶۱۶۰ تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰

منبع: آفتاب

کلیدواژه: جنگ جهانی اول مشروطه قاجار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۱۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران تنها کشوری است که با تمام قدرت علیه اسرائیل ایستاده است

به گزارش خبرگزاری مهر، «ملک عامر دوگر» نماینده مجلس ملی پاکستان نیز در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس ملی پاکستان گفت: من به رئیس جمهور اسلامی ایران هم خوش آمد می‌گویم و هم ایشان را تحسین می‌کنم که به جنایت های اسرائیل پاسخ محکمی دادند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها کشور اسلامی است که با تمام قدرت علیه جنایات رژیم تروریستی اسرائیل ایستاده است.

«ریاض حسین پیرزاده» وزیر فدرال مسکن دولت پاکستان‌ در جلسه علنی مجلس ملی پاکستان گفت: دیروز رئیس جمهور اسلامی ایران در پاکستان بودند؛ ایران کشوری است که قربانی تروریسم بوده و حتی مجلس، نخست وزیر و کودکانشان مورد هدف دشمنان قرار گرفتند.

وی در ادامه افزود: مردم ایران چندین سال است که با تحریم اقتصادی مواجه هستند ولی آنها شکست را نپذیرفتند و اجازه ندادند خون شهدایشان پایمال شود. وقتی رئیس جمهور اسلامی ایران به پاکستان رسید من حس کردم که یک نماینده الهی با پیام خداوند به کشور ما رسیدند.

وزیر پاکستانی ادامه داد: دکتر رئیسی از ملت، نخست وزیر و رییس جمهور پاکستان تشکر کردند. ایشان در سفر به لاهور و کراچی وقتی دیدند که مردم این دو شهر کنار خیابان برای ایشان دست تکان می‌دادند و اظهار محبت می‌کردند و از سوی دیگر بعلت بستن خیابان بخاطر تامین امنیت تحت فشار بودند، این موضوع ایشان را ناراحت می کرد.

پیرزاده تأکید کرد: دشمنان پاکستان و ایران چند روز قبل از سفر دکتر رئیسی در پاکستان فعالیت های تروریستی انجام داده بودند و ما نمی‌خواستیم که به مهمان معظم ما که از کشور امام رضا علیه السلام آمده بودند آسیبی برسد و الحمدلله با کمال همکاری مردم عزیز کشورمان از رئیس جمهور ایران استقبال خوبی شد.

کد خبر 6089084

دیگر خبرها

  • معرفی برترین‌های مسابقات مینی گلف کشور در اصفهان
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشور‌های جهان
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق
  • ایران تنها کشوری است که با تمام قدرت علیه اسرائیل ایستاده است
  • وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی