Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- محصولات پتروشیمی ایران در شش ماه نخست سال جاری با صادرات ۱۰ هزار و ۹۹۵ هزار تنی، ارز آوری قابل توجه‌ای داشته که این بازار به دلیل ساز و کار مخصوص امکان حذف یا جایگزینی برای سایر کشورها ندارد. به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، محصولات پتروشیمی با سهم ۲۷.۶ درصدی از صادرات غیرنفتی تنها در شش ماه نخست سال جاری، بخش قابل توجهی از صادرات کشور را تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  زنجیره فرآورده‌ای که هدف اقتصاد کشور در راستای جلوگیری از خام فروشی را محقق کرده و نقشی موثری در اشتغال زایی و کار آفرینی دارد.   در کنار این مسائل پتروشیمی‌ها را می‌توان نمونه‌ای موفق از بخش خصوصی نامید که توانست با اتکا به سرمایه گذاری این بخش توسعه و گسترش یابد تا جایی که امروز با سهم ۷۰ درصدی تامین ارز سامانه نیما به عنوان متولی اصلی تامین ارز شناخته شده است.   طبق آمار منتشر شده در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۹۹۵ هزار تن صادرات محصولات پتروشیمی صورت گرفت که این میزان در آمدی شامل ۶ هزار و ۳۹۱ میلیون دلار را به دنبال داشته است.   نگاهی به آمار صادرات محصولات پتروشیمی در ۶ ماهه نخست سال گذشته حاکی از صادرات ۵ هزار و ۵۷۶ میلیون دلاری است که مقایسه آمار از رشد این شاخص در سال جاری خبر می‌دهد.

در همین راستا فریبرز کریمایی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، با اشاره به حجم بالای صادرات محصولات پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ایران در تولید محصولاتی مانند متانول، اوره و انواع محصولات پلیمری سهم قابل توجه‌ای در بازار‌های جهانی دارد.   کریمایی تصریح کرد: کشور‌هایی که از سال‌های گذشته برای خرید محصولات پتروشیمی از ایران برنامه ریزی کرده اند، نمی‌توانند به راحتی جایگزینی برای محصولات مد نظر خود پیدا کنند.   وی با اشاره به اینکه محصولات پتروشیمی پیش از تولید بازار خود را به دست آورده اند، افزود: کشور‌های تولید کننده و صادر کننده محصولات پتروشیمی برنامه‌های بلند مدتشان را از پیش تعیین کرده اند، به همین خاطر جا به جایی برای خرید یک محصول از کشور به کشوری دیگر بر روی بازار سایر کالا‌های کشور دوم تاثیر می‌گذارد.   قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، تصریح کرد: در زمینه فروش محصولات در شرایط فعلی چالش و نگرانی وجود ندارد و تجربه‌های گذشته نیز نشان داده که حجم صادرات ما کاهش نخواهد یافت.   وی به سایر ابعاد صادرات اشاره و عنوان کرد: در بحث نقل و انتقال پولی و حمل و نقل نیز اتفاق جدیدی نیفتاده و ما پیش از این نیز تجربه شرایط مشابه را داشته ایم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پتروشیمی خصوصی صادرات بازارهای جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۵۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین امروز در همایش معرفی فرصت‌های حضور در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز چینی‌ها را بررسی و بعد اقدام به صادرات کالا کنیم. چینی‌ها به دنبال کالاهای باکیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در چین افزود: چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را ۳۶ برابر افزایش داده است. چینی‌ها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت رسیده‌اند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب کرده است.

به گفته وی، روسیه و چین رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار در کل تجارت را داشته‌اند. عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

عادلی با بیان اینکه کل صادرات غیرنفتی تصریح کرد: ایران سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار بوده که ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین انجام شده و ۱۸ میلیارد دلار هم واردات از این کشور بوده است، بنابراین چین اولین کشور مقصد صادراتی ایران و رتبه بعد صادرات کشور ما متعلق به عراق است. چین یک بازار واحد و یکپارچه نیست و مجموعه‌ای از بازارها با ویژگی‌های جمعیتی مختلف است.

کد خبر 6094263 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات
  • هیات تجاری نروژی از ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی استان زنجان بازدید کرد
  • صادرات غیرنفتی استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • ارائه تسهیلات کم بهره برای جهش تولیدات شیلاتی در استان بوشهر
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی به آفریقا
  • انقلاب تولیدات دانش بنیانی صنعت پتروشیمی در راه است
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم