Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@09:23:28 GMT

بیرجند| وقف راهکاری مهم برای حمایت از محیط زیست است

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۵۷۶۰

بیرجند| وقف راهکاری مهم برای حمایت از محیط زیست است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه وقف باید بر اساس نیازهای روز جامعه باشد گفت: وقف در حوزه پیشگیری از آلودگی هوا، نگهداری محیط زیست و تامین آب و غذا برای حیات وحش مورد توجه قرار گیرد و فرهنگ سازی شود. ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴ استانها خراسان جنوبی نظرات

حسن اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، با اشاره به گرامیداشت دهه وقف که از 15 تا 24 آبان ماه است اظهار داشت: 21 آبان ماه به عنوان روز "وقف، محیط زیست، بهداشت و سلامت" نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از وقف به عنوان یکی از مهمترین و بهترین راه‌های حمایت از محیط زیست نام برد و گفت: وقف بر اساس نیازهای روز جامعه شکل می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: گسترش مسائل و مشکلات زیست محیطی از قبیل کمبود آب، خشکسالی، از بین رفتن پوشش گیاهی و جانوری، افزایش بی‌رویه استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف از جمله نیازهای اساسی و مهم  جامعه امروز است که باید برای رفع آن توجه ویژه‌ای شود.

وقف و رفع مشکلات زیست محیطی

اکبری بیان کرد: رفع معضلات و مشکلات زیست محیطی که در جامعه امروزی گریبانگیر انسانها شده تنها از عهده یک دستگاه دولتی بر نمی‌آید و در این راستا می‌توان از ظرفیت وقف بهره گرفت.

وی اظهار داشت: در این راستا لازم است با فرهنگسازی، آموزش و تبلیغات در رسانه‌های جمعی برای ارتقای فرهنگ و آگاهی عموم نقش وقف در حفاظت از محیط زیست تبیین شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به مواردی از وقف در محیط زیست شامل تامین آب و غذا برای حیات وحش گفت: با توجه به وسعت مناطق تحت مدیریت در استان و وجود گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری و خشکسالی‌های مستمر در استان، تامین آب و غذا در برخی از زیستگاه‌ها اجتناب ناپذیر شده است. 

اکبری بیان کرد: با توجه به معضل گرد و غبار در استان و کاهش پوشش گیاهی، کاشت درخت به عنوان یک وقف می‌تواند موثر واقع شود.

وقف بخشی از سهم آب چاه‌های کشاورزی

وی افزود: تامین آب برای آب انبارهای احداثی یکی از مشکلاتی است که روز به روز پر رنگ‌تر می‌شود و وقف آب می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی یکی از مسیرهای عبور پرندگان مهاجر در زمستان است برای پرندگانی که زمستان‌ها را در آبگیرهای استان  می‌گذرانند یا در ماه‌هایی که دانه به سختی در اختیار پرندگان قرار می‌گیرد یا در فصل زمستان که به علت بارش برف امکان تغذیه وحش به سختی امکان پذیر است می‌توان  از درآمدهای زمین‌های کشاورزی سهمی به عنوان وقف تعیین و در اختیار قرار گیرد. 

وقف در حوزه پیشگیری از آلودگی هوا

اکبری تصریح کرد: با توجه به گسترش شهرنشینی و استفاده از خودروهای شخصی افزایش آلودگی هوا در شهرها رو به افزایش است بنابراین یک عزم جدی لازم است تا افراد بااختصاص درآمدهای وقفی به رفع این گونه مشکلات کمک کنند و تهیه وسایل  حمل و نقل عمومی یکی از راه‌های کمک در این امر است.

وی گفت: امروزه افزایش بی رویه استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف به عنوان یکی از معضلات و مشکلات زیست محیطی بشمار می‌رود و استفاده از این ظروف در برگزاری مناسبت‌های ملی و مذهبی به صورت گسترده‌ای در حال افزایش است  که با توجه به آسیب‌های استفاده از اینگونه ظروف، وقف ظروف گیاهی و تجدیدپذیر می‌تواند در کاهش بروز این مشکلات راهگشا باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: اختصاص موقوفاتی برای آموزش‌های عمومی در زمینه محیط زیست می‌تواند به عنوان یکی از مهترین موضوعات در امر وقف بشمار رود.

انتهای پیام/م

R41348/P1486/S6,56/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۵۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

افزایش جمعیت حیات‌وحش لرستان ‌طبق سرشماری اخیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

انتهای پیام/644/.

دیگر خبرها

  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها است
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • دستگیری صیاد غیر مجاز ماهی توسط یگان حفاظت محیط‌ زیست مسجدسلیمان