Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:04:35 GMT

تعداد مقالات معیار رتبه بندی دانشگاه ها نباشد

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۷۹۵۱

تعداد مقالات معیار رتبه بندی دانشگاه ها نباشد

شیراز - ایرنا - سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: معیار رتبه بندی دانشگاه ها در سطح بین المللی نباید تعداد مقالات باشد بلکه باید عوامل دیگر مثل استنادسازی و همکاری های علمی بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اعزامی ایرنا، محمد جواد دهقانی در دومین روز از اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو که هم اکنون در مرکز منطقه ای علوم و فناوری در شیراز در حال برگزاری است به ایراد سخنانی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرپرست ISC شاخص رتبه بندی دانشگاه ها را تعداد مقالات ندانست و تاکید کرد: معیارهای دیگری نظیر تعداد استنادات، فعالیت های پژوهش و توسعه R&D در مجلات بین المللی همچنین همکاری های علمی بین المللی به ویژه در بین کشورهای اسلامی باید در رتبه بندی ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در تلاش برای دسترسی کشورهای عضو آیسسکو به اطلاعات کیفی برای سیاستگذاری در حوزه علوم و پژوهش است.
به گفته رئیس مرکز منطقه ای علوم و فناوری، در این زمینه جلساتی با وزرای آموزش عالی عضو آیسسکو برگزار کرده ایم و تفاهمنامه هایی برای کمک به توانمندسازی پژوهشگران جهان اسلام به امضا رسانده ایم.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در حال حاضر ISC با 48 کشور مشارکت دارد به طوریکه مجلاتی از این کشورها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه سازی شده است.
دهقانی ضمن تشریح فعالیت های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، تاکید کرد: اطلاعات موجود در این پایگاه برای سیاستگذاری و پیگیری فعالیت ها مورد استفاده قرار می گیرد چرا که در این پایگاه عملکرد دانشگاه های کشورهای اسلامی بر اساس شاخص های موجود رصد شده است.
وی ادامه داد: در این زمینه رتبه بندی هایی صورت گرفته است به عنوان مثال در رتبه بندی دانشگاه ها برای حوزه مهندسی 600 دانشگاه رتبه بندی شد.
سرپرست ISC با اشاره به اولویت ها برای بهبود تحصیلات تکمیلی و پژوهش، اظهار کرد: اگرچه در این زمینه رشد قابل توجهی را شاهدیم اما هنوز کشورهایی عقب مانده اند. بنابراین کشورهای اسلامی باید از نظر تعداد اعضای هیئت علمی و چاپ مقالات ارتقاء یابند و به سمت ایجاد ارتباطات بین المللی حرکت کرد.
وی با اشاره به چشم انداز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای کشورهای عضو آیسسکو، گفت: سهم کشورهای عضو آیسسکو در تولید علم جهانی در 10 سال آینده باید 100 درصد افزایش یابد. همچنین بر اساس رتبه بندی های بین المللی باید 50 دانشگاه در بین 500 دانشگاه برتر دنیا تا سال 2026 قرار گیرند.

رئیس مرکز منطقه ای علوم و فناوری در مورد تعداد مدارک ثبت شده توسط کشورهای اسلامی گفت: در سال 1998 تعداد 22 هزار سند علمی توسط کشورهای اسلامی به ثبت رسید که این رقم در سال 2017 به 250 هزار سند افزایش یافت به این معنی که به طور میانگین رشد سالانه 13 درصدی را شاهدیم.
دهقانی گفت: از بین 20 حوزه نخست پژوهشی کشورهای اسلامی در 20 سال اخیر، مهندسی اولین و فعالترین حوزه های پژوهشی کشورهای آیسسکو بوده و شیمی، علوم کامپیوتر، مواد و ریاضی در رده های بعدی قرار دارد.
*9492* 1200

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي آيسسكو پايگاه استنادي جهان اسلام دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۷۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ سمنان کلنگ زنی شد

کامران قدس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه با حضور نماینده ولی فقیه در استان سمنان پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ سمنان کلنگ زنی شد، ابراز داشت: این پایگاه قرار که در ۲۵۰ متر مربع زیر بنا ساخته شود.

وی ضمن بیان اینکه این پایگاه سلامت بالغ بر ۳۴۴ مترمربع مساحت دارد، افزود: هدف از ساخت این مجموعه ارائه خدمات حوزه سلامت به مردم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان ضمن بیان اینکه این پایگاه هشت هزار و ۴۲۰ نفر را تحت پوشش خواهد داشت، بیان کرد: در این مرکز مراقب‌های سلامت و روان و واکسیناسیون ارائه خواهد شد.

قدس ضمن بیان اینکه در حال حاضر پایگاه سلامت مرحوم نصرت الله دانایی به مردم این ناحیه خدمات ارائه می‌کند، ابراز داشت: مراقب‌های مادران باردار، نوزادان، سالمندان و بیماران نیز انجام خواهد شد.

وی افزود: قطعاً ارتقای هر چه بیشتر خدمات بهداشتی و درمانی برای بهره‌مندی افراد تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان با جدیت پیگیری و امیدواریم به زودی شاهد افتتاح این پایگاه باشیم.

کد خبر 6087666

دیگر خبرها

  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • اختصاص ۱۰ امتیاز رتبه‌بندی به ۵۷۰۹ دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان
  • ۱۵ کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی
  • رتبه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قابل توجه است
  • در کنگره سازمان همبستگی کشورهای اسلامی در مکه مکرمه
  • حضور دانشگاه بوعلی سینا در رتبه‌بندی نیچر ایندکس ۲۰۲۴
  • پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ سمنان کلنگ زنی شد
  • برنامه دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
  • جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی 
  • جزئیات برنامه های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی