Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، خبر اصلی مخابره شده از نشست روز یکشنبه تولید کنندگان نفت در ابوظبی این بوده که عربستان درحال برنامه ریزی برای کاهش نیم میلیون بشکه ای عرضه نفت خود در ماه دسامبر است. هرچند خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفته که این کاهش عرضه به دلیل افت فصلی تقاضاست، اما فهمیدن اینکه این کار ناشی از نگرانی فزاینده ریاض از سقوط قیمت هاست، چندان دشوار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت نفت برنت که در اوایل ماه اکتبر به بالاترین رقم در طی 4 سال گذشته رسیده بود، تا روز 9 نوامبر حدود 19 درصد کاهش یافته و به نزدیکی 70 دلار و 18 سنت رسیده است.

بر کسی پوشیده نیست که عربستان و دیگر تولید کنندگان عضو اوپک و سایر متحدان این سازمان ترجیح می دند قیمت ها در سطح 80 دلار باقی بماند. اما مشکل اصلی اوپک و متحدانش از جمله روسیه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست.

یکی از دلایل افت قیمت نفت این بوده که تولید کنندگان در پاسخ به فشارهای ترامپ، برای پر کردن جای خالی نفت ایران پس از آغاز تحریم های نفتی، تسلیم شده و حاضر به افزایش تولید شده اند. اما دولت ترامپ در آخرین دقایق حاضر شد 8 مشتری عمده نفت ایران از جمله چین و هند را از تحریم های تهران معاف سازد.

این معافیت 6 ماهه عملا تاثیر افت صادرات نفت ایران بر بازار را به تاخیر انداخت. هرچند موضوع میزان تاثیرگذاری تحریم ها بر صادرات ایران همچنان به قوت خود باقی است، اما حداقل در کوتاه مدت این موضوع تاثیری بر بازار نخواهد داشت.

موضوع نامعلوم دیگر این است که عربستان، روسیه و دیگر تولید کنندگان چه احساسی در مورد اقدامات دولت ترامپ دارند. سعودی ها در اواسط امسال تحت فشار توئیت های ترامپ موافقت کردند که عرضه نفت خود را افزایش دهند. اکنون آنها ممکن است احساس کنند که رئیس جمهوری آمریکا آنها را بازی داده است.

هرچند تراپ با معاف کردن چند کشور از تحریم های ایران توانسته قیمت نفت را مهار کند، اما اکنون سعودی ها وارد عمل شدهاند و تلاش دارند مانع افت بیشتر قیمت ها شوند. اگر سعودی ها و یگر تولید کنندگان گام هایی را برای محدود کردن عرضه و تقویت قیمت ها بگیرند، این اقدامات موجب خشم ترامپ خواهد شد. آمریکا همچنان اهرم فشارهای زیادی در خاورمیانه دار و ممکن است تصمیم به استفاده از آنها برای پایین نگه داشتن قیمت نفت بگیرد. قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول یکی از این اهرم هاست. نقش دقیق دولت سعودی و شخص محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این ماجرا هنوز روشن نشده است.

ضمن اینکه افزایش تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا به بالاترین رقم سال و نیم گذشته نشان دهنده افزایش تولید نفت آمریکا در طی ماه های آینده است.

اکنون بازار مشغول ارزیابی این مسئله است که سعودی ها تا چه حد در محدود کردن عرضه نفت خود و متحدانشان موفق خواهند بود.

0 نمایش محتوای بیشتر در این بخش: « فیلترینگ تلگرام کلا شکست خورد! نوشتن دیدگاه

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی

آدرس سایت

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

ارسال لغو JComments بازگشت به بالا تمامی حقوق این وب سایت متعلق به رسانه آخرین نیوز می باشد.
آمار

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۸۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند

«علیرضا عنایتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه العربیه اعلام کرد: امسال در موسم حج ۹۰ هزار ایرانی عازم سرزمین وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد: این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفت‌وگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود: این پروازها به مدت ۲۰ روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به ۶۰۰۰ نفر خواهد رسید.

وی درباره حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

گفتنی است؛ روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه پس از گذشت ۹ سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسؤولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

سفیر کشورمان در ریاض با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

عنایتی با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی برای تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسؤولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند