Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-02@22:44:32 GMT

ابقاء حق از برکات وقف است

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۱۵۹۴

ابقاء حق از برکات وقف است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی آیت الله مهدی مروارید در همایش یاوران وقف که ظهر امروز، همزمان با هفتمین روز از دهه وقف در جمع مسئولان، واقفان، مدیران و متولیان وقف در تالار نور مشهد برگزار شد، بیان کرد: مهم ترین چیزی که برای واقفان می ماند، تشکر خداوند و اولیاء خدا از خیران است که قابل محاسبه بشری نیست و روایات بسیاری برای این عمل خداپسندانه وارد شده اما آنچه قابل بیان است، این است که در روایات از وقف به عنوان صدقه جاریه یاد می شود و کلمه وقف به صورت مستقیم مطرح نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: دو نوع صدقه وجود دارد؛ صدقه ای که به فقیر و نیازمند می دهیم و گرهی از کار یک نفر می گشاییم و صدقه ای که آثار و برکات آن تا بعد از وفات باقی می ماند که صدقه جاریه نام دارد و وقف نیز مصداق آن است.

آیت الله مروارید با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در خصوص وقف اظهار کرد: حضرت فرمودند «پس از مرگ انسان، جز از ناحیه سه عمل، پاداشی به او نمی‌رسد؛ صدقه‌ای که در حال حیاتش جاری ساخته و پس از مرگش هم جریان می‌یابد. سنت و روش هدایتی که بنیان گذاشته و پس از مرگ هم به آن عمل می‌شود و فرزند شایسته‌ای که برای او دعا می‌کند».

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: وقف اموال با نیات مختلف اجتماعی، فرهنگی، عبادی و... نیز از نمونه های صدقه جاریه ای است که بعد از وفات فرد نیز خیر و برکاتش باقی می ماند و شاید بتوان با این اقدام خیرخواهانه ذمه حقوق الهی و اولیاء خدا را تا حدودی پرداخت کرد.

وی گفت: بر اساس حدیث ذکر شده هر کار خیری که آثار آن تا بعد از فوت انسان باقی بماند، مصداق وقف است لذا ترویج این سنت حسنه مساله مهمی است که باید به آن اهتمام ورزید.

آیت الله مروارید با اشاره به اینکه مسجد الحرام و کعبه از باسابقه ترین موقوفات بشمار می رود، بیان کرد: طبیعت وقف جاودانگی است و از جمله برکات وقف ابقاء شریعت حق است. آنان که در راستای احیای موقوفات قدم برمی دارند در حقیقت در راه ابقای حق هستند که ثواب واقفان را نیز خواهند برد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی مروارید اوقاف وقف خیریه صدقه جاریه قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۱۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکشی از خانواده‌های شهدا برکات معنوی دارد

ایسنا/مازندران نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه هر چه میز خدمت مسئولان خلوت‌تر باشد نمره آن‌ها بالاتر خواهد بود، گفت: سرکشی از خانواده‌های شهدا دو بعد رفع مشکلات و صرف دیدار دارد که قسمت دوم برکات معنوی دارد.

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی ۱۳ اردیبهشت در دیدار دکتر قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید کشور، با بیان اینکه دیدار با خانواده های شهدا توفیق است، اظهار کرد: شما از دو جهت باید به خانواده‌های شهدا سرکشی کنید یکی از باب شنیدن مشکلات همچون بقیه مسئولان و دیگر اینکه دیدن و تفقد از این خانواده حتی اگر خواسته‌ای نداشته باشند،برکات معنوی هم وجود دارد.

وی با اشاره به بحث میز خدمت‌ها، افزود: اگر در میز خدمت جواب مثبت ارائه می‌شود پس چرا مراجعین در ادارات پاسخ مثبت نمی‌گیرند؟ باید این میز خدمت‌ها را مقداری جان‌دارتر کرده و آمار درستی از آن داشته باشیم.

آیت الله محمدی لائینی تصریح کرد: باید ببینیم چند مراجعه کننده در میز خدمت بعد از نماز جمعه مصلی آمدند، چند نفر برای بار اول و چند نفر برای بار چندم مراجعه کردند، که اگر فردی مثلا مشکلش با پنج بار مراجعه در ادارات برطرف نشد اینجا حل شد، پس میزخدمت می‌تواند مسئولان را باانگیزه‌تر کند.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: می‌خواهیم به‌وسیله میزهای خدمتی که در ملاعام گذاشته می‌شود میز خدمت‌هایی که در ادارات وجود دارد فعال و کارآمد شود، هر چه میز خدمت مسئولان خلوت‌تر باشد نمره آن‌ها بیشتر خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در مازندران در پایان گفت: ششمین سفر شما به استان دیار علویان مبارک باشد و از برکاتش همه مردم نفع ببرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از معدن آلبلاغ برکات زیادی برای مردم دارد
  • سرکشی از خانواده‌های شهدا برکات معنوی دارد
  • شاهرودی‌ها بیش از ۲۰ میلیارد ریال صدقه پرداخت کردند
  • بازدید امام جمعه شهر لکهنو هند از مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع)
  • ایرانی‌ها سال گذشته چقدر صدقه دادند؟