Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:33:45 GMT

رایزنی های باسیل برای حل مشکل تشکیل دولت لبنان

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۵۳۰۳

رایزنی های باسیل برای حل مشکل تشکیل دولت لبنان

بیروت-ایرنا-با شدت گرفتن اختلاف ها در مسیر تشکیل دولت لبنان، «جبران باسیل» وزیر خارجه و رهبر حزب مسیحی «جریان ملی آزاد» یک رشته دیدارها و رایزنی هایی را با تعدادی از رهبران گروه های سیاسی داشته است.

به گزارش ایرنا، باسیل جمعه هفته پیش و در آستانه سخنرانی «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله به دیدار وی رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گرچه جزئیات این دیدار اعلام نشد اما گفته شد که دو طرف درباره تشکیل دولت و موانع پیش روی آن رایزنی کردند.
شبکه المنار گزارش داد که باسیل و نصرالله بر ضرورت تقویت وحدت ملی و جلوگیری از متنشج شدن یا اقدامات تحریک کننده مذهبی یا طایفه ای در لبنان تاکید کردند.
باسیل در شرایطی با نصرالله دیدار کرد که حزب الله، چندی پیش از آن از معرفی اسامی وزیران خود برای دولت خودداری کرد. این حزب اعلام کرد که تا زمان تحقق نیافتن مطالبه سنی های مستقل در داشتن کرسی وزارتی از ارائه اسامی وزیران خود خودداری می کند.
6 تن از نمایندگان سنی که خود را «سنی های مستقل» می خوانند و از منتقدان سیاسی «سعد الحریری» نخست وزیر و رهبر حزب «جریان المستقبل» محسوب می شوند با تشکیل فراکسیونی خواهان اعطای یک کرسی وزارتی به خود هستند؛ خواسته ای که الحریری با آن مخالفت کرده است.
الحریری حدود پنج ماه و نیم پیش پس از کسب حمایت اکثریت پارلمان جدید لبنان از سوی «میشل عون» رئیس جمهوری به عنوان نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه معرفی شد اما وی تاکنون نتوانسته این ماموریت را به نتیجه برساند.
سنی های مستقل معتقدند از آنجایی که جریان المستقبل به رهبری الحریری تمامی 27 کرسی نمایندگان سنی در پارلمان لبنان را کسب نکرده، نباید سهمیه وزیران سنی به این جریان به طور کامل اختصاص یابد.
یک روز پس از دیدار باسیل و نصرالله، دبیرکل حزب الله در سخنانی بار دیگر بر موضع این حزب در حمایت از مطالبات اهل سنت مستقل تاکید کرد.
نصرالله گفت: از روز نخست که صحبت درباره تشکیل دولت شروع شد، با نخست وزیر مامور به تشکیل دولت، درباره اختصاص یک کرسی وزارتی در کابینه برای نمایندگان سنی مستقل گفت و گو کردیم..اینان نماینده بخش بزرگی از ملت لبنان و بخش بزرگی از طایفه سنی هستند و حق دارند که حداقل یک وزیر داشته باشند.
سخنان دبیرکل حزب الله با واکنش منفی برخی از رقبای آن بویژه در حزب المستقبل وابسته به الحریری روبرو شد؛ مساله ای که نگرانی ها درباره بن بست در مسیر تشکیل دولت را افزایش داد.
در چنین بستری باسیل امروز (دوشنبه) رایزنی های خود را ادامه داد. رایزنی هایی که به نظر می رسد به نمایندگی از عون انجام می گیرد.
باسیل با «نبیه بری» رئیس پارلمان و رهبر جنبش «امل» دومین حزب مهم شیعی لبنان دیدار کرد.
باسیل پس از دیدار بری با اشاره به تلاش ها برای حل مشکلات تشکیل دولت تاکید کرد که با بازگشت به اصول و معیارهای نمایندگی در دولت، می توان گره ها را بازکرد.
وی افزود: در دولت وحدت ملی این اصل وجود دارد که یک گروه انحصار سهمیه یک مذهب و طایفه را نداشته باشد.
باسیل در موضعی نزدیک به رئیس جمهوری و نخست وزیر گفت که مشکل اینجاست که اقلیت در طایفه سنی در یک نماینده مشخص یا یک طرف معین مجسم نیست.
وی تاکید کرد که هر راه حلی که مبتنی بر اعلام ناتوانی نخست وزیر از تشکیل دولت باشد، نادرست است و ما می خواهیم او در ماموریت خود قوی باشد تا دولت نیز قدرتمند باشد.
باسیل پس از بری به دیدار الحریری رفت. هر چند او پس از این دیدار از هرگونه اظهار نظر خودداری کرد.
هنوز مشخص نیست که آیا رایزنی های باسیل تاثیری در نزدیک کردن مواضع بین طرف ها برای حل مشکل تشکیل دولت داشته باشد یا نه.
خاورم**2054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لبنان باسيل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۵۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتباع و قاچاق سوخت دو مسئله اصلی هرمزگان

استاندار هرمزگان حضور اتباع بیگانه و قاچاق سوخت را دو مسئله اصلی هرمزگان معرفی کرد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، مهدی دوستی عصر امروز در نشست شورای اداری استان هرمزگان که با حضور رئیس قوه قصاییه برگزار شد، اظهارداشت: بر اساس تجربه حکمرانی متعالی، ما شاهد همکاری‌های بسیار سازنده‌ای بین نمایندگان قوا در استان هرمزگان هستیم و همین امر موجب شده با تمرکز، بسیاری از مسائل رفع و رجوع شود.

وی افزود: دادگستری استان هرمزگان  در حوزه قاچاق سوخت، مسائل گمرکی و اموال تملیکی، صدور اسناد اراضی کشاورزی و مسکونی همچنین مسائل امنیتی کار‌های ویژه‌ای را در استان انجام داده و همیشه در تمام مسائل با مجموعه دولت همراهی کافی و کامل را داشته است.

استاندار هرمزگان به ارائه گزارشی از عملکرد دولت در استان هرمزگان ادامه داد: در حوزه مسکن تعهد استان ۶۶ هزار واحد است که از این بین ۲۰ هزار واحد مسکونی به اضافه ۱۱ هزار قطعه زمین تحویل مردم شده است و ۳۸ هزار واحد از پروژه‌های نهضت ملی مسکن  نیز به صورت ویلایی هستند.

دوستی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مسکونی‌سازی جزایر و افزایش جمعیت سواحل، گفت: ۱۰ شهر جدید ساحلی در استان جانمایی شده است که کلنگ دو شهر از آن‌ها در سفر رئیس جمهور به استان بر زمین خورد و امیدواریم در دولت سیزدهم بتوانیم این شهر‌ها را به اتمام برسانیم.

وی کمبود تخت‌های بیمارستانی را یکی از چالش‌های اصلی استان هرمزگان معرفی کرد و عنوان‌کرد: برای حل این مشکل از ابتدای دولت تمرکز ویژه‌ای روی تکمیل ۷ بیمارستان در استان گذاشتیم که سه بیمارستان از آن‌ها به اتمام رسید و در تلاش هستیم بقیه بیمارستان‌ها را هم به اتمام برسانیم که در این صورت سرانه تخت‌های بیمارستانی استان هرمزگان به ۱.۹ که بالاتر از میانگین کشوری است خواهد رسید.

دوستی عنوان‌کرد: بیش از ۴۰۰ روستا در ابتدای دولت با تانکر آبرسانی می‌شد که مشکل آب ۲۵۳ روستا از این جمع مرتفع شده است و به آب پایدار دست پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به دیگر فاکتور‌های عملکردی دولت در استان هرمزگان، اظهارداشت: یکی از محوری‌ترین و اصلی‌ترین برنامه‌های ما در استان هرمزگان تلاش برای جذب سرمایه‌گذار است و برای این مهم معرفی مناطق عاری از مجوز، برگزاری تور‌های سرمایه‌گذاری و صدور مجوز‌های بی‌نام را در دستور کار قرار داده‌ایم که منجر شده است هرمزگان موفق شود رتبه نخست سرمایه‌گذاری را کسب کند.

استاندار هرمزگان، تصریح‌کرد: مسئله حضور اتباع بیگانه و قاچاق سوخت دو مسئله اصلی استان است و مسئله‌ای نیز تحت عنوان بهنام خودرو داریم که رئیس کل دادگستری استان به صورت ویژه دنبال می‌کنند.

در ادامه نشست شورای اداری استان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبادی زاده نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس ضمن تاکید بر معضل قاچاق به چالش اسناد مردم با منابع طبیعی اشاره داشت و گفت: تغییر مبنای استناد به عکس هوایی سال ۱۳۴۶، باتوجه به گسترش روستا‌ها و ارتقا آن‌ها به شهر و شهرستان، می‌تواند به حل این مشکل کمک کند همچنین از رییس قوه قضاییه خواست برای حل مشکل کم بودن قضات استان، جایگزینی قاضی بومی ماندگار را در دستورکار داشته باشند.

محمدآشوری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، نیز بر مسائل مطرح شده توسط دکتر عبادی زاده تاکیدکرد و به سند تحول قوه قضاییه بعنوان روشی تحولی در مقررات قضایی کشور اشاره داشت و گفت: عدم فهم و درک مشترک، گم شدن اولویت‌ها و فرآیند‌های طولانی، هزینه‌های کشور را زیاد می‌کند و این موضوع با نگاه فراقوه‌ای حل و به افزایش سرمایه اجتماعی می‌انجامد و از رییس قوه قضاییه خواست برای تقویت رضایت مرزنشینان استان دستور عملیاتی شدن قانون ساماندهی و مبارزه با قاچاق کالا را صادر نماید.

در این نشست مدیران کل آموزش و پرورش، جهادکشاورزی و بنادر و دریانوردی استان نیز به ارائه گزارش پرداختند.

دیگر خبرها

  • دیدار و رایزنی گروسی با امیرعبداللهیان در تهران
  • شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد
  • وزیر کشور: ری، دماوند و فیروزکوه به استان‌های تهران شرقی و غربی ملحق نخواهند شد
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد/ دیدار گسترده وزیر خارجه با مقامات ارشد کشورهای اسلامی
  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و بنگلادش در مورد آخرین تحولات غزه
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین
  • اتباع و قاچاق سوخت دو مسئله اصلی هرمزگان