Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@17:33:42 GMT

سواد رسانه‌ای در مقابل اپ های پیام‌رسان

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۸۳۸۱

سواد رسانه‌ای در مقابل اپ های پیام‌رسان

«مارشال مک‌ لوهان» سال 1965 میلادی در کتاب خود تحت عنوان «درک رسانه: گسترش ابعاد وجودی انسان» برای نخستین بار از عبارت «سواد رسانه‌ای» استفاده کرد و در این خصوص توضیح داد: «زمانی که دهکده جهانی تحقق یابد، لازم است انسان‌ها به سواد جدیدی به‌نام سواد رسانه‌ای دست پیدا کنند. در آن زمان فرهنگ دیگر در چارچوب مرزهای جغرافیایی تعریف نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهنگ را همه مردم دنیا می‌سازند». میثم لطفی خبرنگار

از زمانی که این عبارت برای اولین بار مطرح شد نزدیک به نیم قرن می‌گذرد و هم‌اکنون کارشناسان به‌صورت تخصصی‌تر و کاربردی‌تر، برمبنای ابزارهای رسانه‌ای موجود در هزاره سوم تعاریف دقیقی از سواد رسانه‌ای ارائه کرده‌اند. سواد رسانه‌ای به معنای مدرن آن درک دقیق مبتنی بر دانش در حوزه رسانه محسوب می‌شود تا کاربر منفعل بتواند در مقابل ابزارهای رسانه‌ای مختلف به یک شخص منتقد، دارای قدرت تجزیه و تحلیل، دارای شناخت نسبت به کارکرد محتوای رسانه و دارای آگاهی کامل برای انتخاب محتوای مورد نظر تبدیل شود و از این طریق بتواند درستی یا نادرستی مطالبی که در اختیار او قرار می‌گیرد را تعیین کند.
در حال حاضر کمتر شخصی را می‌توان پیدا کرد که در زندگی روزمره خود با ابزارهای رسانه‌ای سر و کار نداشته باشد. یکی از مرسوم‌ترین ابزارهای رسانه‌ای که افراد این روزها با آن سر و کار دارند، ابزارهای پیام‌رسان موبایلی از جمله تلگرام و واتس‌اپ است که از نشر اخبار گرفته تا انتشار عکس و تصویر را تحت پوشش قرار می‌دهد. این اپلیکیشن‌ها به گونه‌ای توسعه یافته‌اند که امکان عرضه مطالب از سوی هر فردی را فراهم می‌کنند و همین مسأله باعث شده است امکان انتشار اخبار کذب یا جعلی در آنها زیاد باشد. شما به‌عنوان کاربر ساده و خانگی هر روز با حجم گسترده‌ای از شایعات از جمله مرگ افراد ناشناس، حملات تروریستی، شیوع بیماری‌های همه‌گیر، تغییر قیمت کالاهای اساسی یا... مواجه می‌شوید و پس از گذشت مدتی رسانه‌های معتبر اعلام می‌کنند که خبر مذکور صحت نداشته است. در شرایطی که دسترسی به رسانه‌های موثق وجود نداشته باشد، سواد رسانه‌ای این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید هنگام مواجهه با چنین اخباری درستی یا نادرستی آنها را تشخیص دهید و فریب اخبار و مطالب جعلی را نخورید.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۸۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران عملکرد جنگ‌افزارهایش را مقابل سلاح‌های آمریکایی ارزیابی می‌کند!

بازدید 3 رسانه‌های غربی در گزارشی چهار هدف ایران برای توسعه همکاری با روسیه و انگیزه‌های متقابل روسیه را برای توسعه همکاری نظامی و اقتصادی از استفاده از کوریدور ایران را مورد توجه قرار داده‌اند که البته بخشی از آن نظیر ساخت سلاح اتمی، ادعاهای تکراری رسانه‌های غربی است. آنها همچنین مدعی شدند ایران با ارائه سلاح‌هایش به روسیه در حال ارزیابی عملکرد جنگ افزارهایش در مقابل تسلیحات آمریکایی است که اوکراینی استفاده می‌کنند. این گزارش را با زیرنویس فارسی می‌بینید.

دیگر خبرها

  • ایران عملکرد جنگ‌افزارهایش را مقابل سلاح‌های آمریکایی ارزیابی می‌کند!
  • جشن دومین کلین شیت با کاپیتان 21 ساله
  • ایمن‌ترین پیام‌رسان‌های جهان/ چگونه امنیت پیام‌رسان‌ها را بالا ببریم؟
  • آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن
  • ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت
  • آمادگی پیام رسان بله برای ارائه خدمات به مسافران سرزمین وحی
  • کیش دستوری به پیامک بانکی
  • حرکات عجیب بایدن مقابل خبرنگاران سوژه رسانه‌ها شد
  • پیام پر از طعنه و تذکر سپاهان به کمیته انضباطی
  • پیام مهدی طارمی: من هنوز زنده‌ام!