نقش روحانیت در ارتباط جامعه کرمانی با اقلیتها
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۰۴۱۵
به گزارش ایکنا از کرمان، محدوده تاریخی خیابان زریسف و کوههای مسجد صاحبالزمان(عج) فعلی، خاستگاه اولین تمدنهای کرمان بوده است، شکلگیری قلعه اردشیر و قلعه دختر که هر کدام بیش از 2 هزار سال قدمت دارند به دلیل نزدیکی به این کوهها بوده است و به تدریج به طرف کرمان مرکزی کشیده شده است.
زرتشتیان از نخستین اقوامی هستند که در کرمان زندگی کردند و به دلیل اهمیتی که به اسب میدادند نام این خیابان را «زراسف» یعنی اسب زرین نهادند که در طول تاریخ به زریسف تبدیل شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اصولاً تمدنهای بزرگ در بلندی و نقاطی که به اطراف اشراف داشته باشد، شکل میگیرد و در کنار آب که مایع حیات است؛ همانگونه که تمدن جیرفت در کنار هلیل رود شکل گرفته است، درگذشته در کنار تخت دریاقلی بیگ (محدوده جنگل قایم) دریاچهای بوده است که آب مصرفی مردم از آنجا تامین میشد.
وجود خانههای روحانیان مورد احترام مردم مانند آقا سیدجواد شیرازی در این منطقه به آن دلیل بوده است که میخواستند وحدت و دوستی بین مسلمان و زرتشتیان همیشگی باشد و البته ارتباط جامعه کرمانی با اقلیتهای دیگر نیز در طول تاریخ بسیار خوب بوده است. سیدجواد شیرازی که در آن زمان امام جمعه شهر کرمان بود، با خرید یک خانه در این محله به وحدت این اقلیتها با مسلمانان کمک کرد.
او پس از فاجعه آقا محمدخانی که کرمان نه تنها به شهر کوران تبدیل شد، بلکه هیچ عالم و مجتهدی باقی نماند و تمامی حوزههای علمیه تعطیل شد، به کرمان آمد و با همه توان، کمر همت بست، حوزه علمیه را راهاندازی کرد، تعداد زیادی طلبه را آموزش داد، به دعاوی مردم کرمان رسیدگی و «دیوانخانه امام جمعه» واقع در بازار میدان قلعه را برای این کار احداث کرد که هنوز در دهه اول محرم، مراسم سوگواری حضرت اباعبداللهالحسین(ع) در آن برگزار میشود.
وی در زمان حیاتش موفق شد که کتابخانه بزرگی از کتابهای خطی و مهم روزگار خود را جمعآوری کند. اما پس از فوتش به دست ورثه افتاد و در نهایت این اموال توسط احمد جوادى از نوادگان ایشان به کتابخانه دانشگاه تهران اهدا شد.
کرمانیها از دیر باز به خون گرمی و مهمان نوازی معروف بودند و همین ویژگی کرمانیها باعث شد تا اقلیتهای زیادی در آرامش در کرمان زندگی کنند.
خانههای قدیمی و کارگاههای بسیاری در این محله به جا مانده است که به معرفی تعدادی از آنها میپردازیم.
خانه نساج، یک خانه قدیمی دارای معماری اصیل ایرانی که در خیابان زریسف قرار دارد. زرتشتیان کرمان به دلیل عشق و علاقه به طبیعت اصولا خانههایی را که میساختند، فضای بزرگ و معماریشان، معماری قاجار بوده است؛ البته با تمام زیباییها مانند ۵ دری، ۴ سوق و ... .
در گذشته کرمان در صنعت شالبافی بسیار پیشرفته بوده است و از هر ۳ کرمانی یک نفر دستگاه شالبافی داشته و شال تولید میکردند.
خانه اشیدری (O_shi_dari) یکی از خانههای قدیمی و از آثار به ثبت رسیده کرمان است. این خانه در محله زرتشتیان کرمان و در کوچه آتشکده قرار دارد. اشیدری یک زرتشتی بازرگان بود و همسر وی خانم مهین سیاوشیان نام داشت، پس از مرگ اشیدری میراث او بین خانم سیاوشیان و پسر خوانده وی کوروش غیبی تقسیم شد.
حال در این محله خانههای زیادی به دلیل زیبایی و وسعت به تالار، باغ رستوران، خانه بوم گردی و ... مبدل شدهاند، از جمله خانه ارباب کیخسرو که امروزه به یک رستوران و چایخانه سنتی تبدیل شده است که فضایی بسیار زیبا و آرامشبخش دارد.
شمس الدین نجمی، استاد تاریخ در دانشگاه باهنر در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: کرمان از دیرباز سکونتگاه هموطنان زرتشت ما بوده است، البته کرمان، خانه زرتشتیان است و بقیه مهمان هستند.
وی افزود: در طول تاریخ این مردم بارها مورد بیمهری قرار گرفتهاند، از جمله بیرون کردن آنها از حصار شهر بوده است؛ درگذشته دور تا دور کرمان حصاری بزرگ قرار داشت.زرتشتیان از دروازه گبری بیرون رفتند و پشت حصار شهر آتشکده و خانههایشان را ساختند و آنجا را به نوعی آباد کردند.
وی تصریح کرد: خانههای زیبا و باغهای حاصلخیز و ... زیاد شد تا جایی که پس از مدتی ثروتمندان مسلمان نیز در آن محله صاحب خانه شدند.
این استاد دانشگاه با اشاره به تجار و بازرگانان آن زمان عنوان کرد: خانه سروشیان، کیانیان در این محله بودند و خانههای بزرگی را داشتند به نوعی که پس از آنها ، آنجا محل اولیه دانشگاه آزاد شد و البته اولین کنسولگریهای انگلیس و آلمان نیز در همان محله تأسیس شد.
نجمی با اشاره به گنبد جبلیه که در کرمان بسیار معروف است و جز آثار به ثبت رسیده است، گفت: این مکان در این محله ساخته شده است و حدود ۱۰ بار تجدید بنا شده است، این مکان رصد خانه زرتشتیان بوده است که آن را گنبد گبری نهاده بودند، در آن زمان حرفه نجوم و ستارهشناسی نزد زرتشتیان بوده است.
وی گفت: عدهای از مورخان معتقدند زمانی که در این منطقه خوش آب و هوا سفارت انگلیس تاسیس شد آنها میدانستند که مردم کرمان و اصولاً مسلمانان خانههایشان را دور از قبرستان میسازند برای همین کاری کردند تا قبرستان فعلی کرمان در چنین منطقه خوش آب و هوایی باشد تا آنان به راحتی و بدون مزاحمت بتوانند فعالیتهای خود را انجام دهند. به همین دلیل است که امروزه خانههای بسیاری که به سبک انگلیسی و یا آلمانی ساخته شدهاند در این محله به جا مانده است.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۰۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اراده کمیته محرومیتزدایی شورای اسلامی شیراز برای رفع فقر
رئیس کمیته محرومیتزدایی شورای اسلامی شهر شیراز از اراده این کمیته برای رفع فقر از محلات و مناطق کمبرخوردار این کلانشهر خبر داد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سیده مریم حسینی با همراهی جمعی از کارکنان شهرداری شیراز، اعضای قرارگاه محرومیتزدایی احمدبن موسی (ع) و خبرنگاران و عکاسان رسانههای ملی و استانی از تعدادی منازل، بازسازی و نوسازی شده منطقه کمبرخوردار در چند محله بافت تاریخی و مهدیآباد بازدید و از نزدیک به بررسی روند اجرای تفاهمنامه سهجانبه محرومیتزدایی پرداخت.
وی افزود: براساس تفاهمنامه سهجانبه میان شورای اسلامی شهر، شهرداری شیراز و قرارگاه محرومیتزدایی احمدبن موسی(ع) سپاه فجر فارس باید یکهزار خانه در 40 محله محروم شناسایی و احیا شود تا با این کار محرومیتزدایی در این مناطق احیا شود.
رئیس کمیته محرومیتزدایی شورای اسلامی شهر شیراز افزود: بر اساس این تفاهمنامه خانههای مورد نظر توسط یاوران و معتمدین محله، گروههای جهادی، پایگاههای مقاومت بسیج و ... شناسایی و بعد نیروهای جهادی و کارشناسان شورای اسلامی شهر به منزل مورد نظر مراجعه و در رابطه با واجد شرایط بودم آن تحقیق میکنند.
حسینی بیان کرد: پس از شناسایی و تأیید، منازل محروم نیازسنجی و در فهرست محرومیتزدایی قرار میگیرند و کار با همکاری نیروهای جهادی برای احیای آنها آغاز میشود. این خانهها به قدری فرسوده و نامناسب هستند که فقر آنها، محله را آزار میدهد و با درست کردن این خانهها امنیت محله هم افزایش مییابد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اهمیت حضور خیرین در زمینه محرومیتزدایی از چهره شهر در خصوص برخی بندهای تفاهمنامه سه جانبه اظهار کرد: بر اساس این تفاهم. نامه سه جانبه قرار شد یک هزار خانه در 40 محله محروم شناسایی و 500 خانه توسط شهرداری و 500 خانه توسط قرارگاه محرومیت زدایی احمدبن موسی(ع) احیا و بازسازی شود.
حسینی گفت: بر این اساس قرار شد به طور میانگین برای هر منزل 60 میلیون تومان هزینه شود که 15 میلیارد تومان سهم شهرداری و 15 میلیارد تومان سهم قرارگاه تعیین شد که سپاه بیشتر نسبت به احیای خانههای اطراف شهر و شهرداری نسبت به محرومیتزدایی از منازل درون شهر اقدام کردند. امسال سهم هر کدام از طرفین 30 میلیارد تومان تعیین شده و قرار است یک هزار منزل نیز امسال از محرومیت خارج شوند.
رئیس کمیته محرومیتزدایی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اجرای این طرح در تمامی مناطق یازدهگانه شهرداری این کلانشهر اضافه کرد: در این راستا در کل مناطق یازدهگانه از یاوران شورا خواستیم منازل محروم را شناسایی کنند و بعد نسبت به تایید آغاز طریق بخشهای مرتبط، اقدام میشود.
حسینی افزود: مسأله اصلی ما در این راستا برخی کارهای عقب افتاده است که در گذشته انجام نشده و به امروز افتاده است، مانند خانههای فرسودهای که در برخی نقاط مانند بافت تاریخی برجامانده و امروز به معضلی برای این محل تبدیل شده است، چراکه انجام اموری مثل سنگفرش برخی معابر که امروز برای آن تصمیمگیری شده جزو کارهای روزمره است.
وی با اشاره به وجود انبوه منازل فرسوده و محروم در بافت تاریخی و مشکل ساختوساز در این بافت گفت: بنابر آمار غیر رسمی در منطقه تاریخی فرهنگی، بیشاز 100 خانه میراثی داریم که احیا و نوسازی آنها مشکل است و علاوه بر مشکل نوسازی و مقاومسازی وجود این منازل باعث مشکلات بهداشتی زیادی نظیر سالک شده که مردم بافت را تهدید میکند.
رئیس کمیته محرومیتزدایی شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص مشکل برخی از منازل اجارهای نیز گفت: البته ما این مشکل را در سعدی هم داشتیم که برخی صاحبخانهها به دلیل مشکل محله، منازل خود را به قیمت کمتری اجاره دادند و خود در یک محله دیگر منزلی را اجاره کردهاند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به ارائه برخی تسهیلات برای محرومیتزدایی محلات کم برخوردار بیان کرد: ما سعی داریم که صاحبان این منازل هم برای نوسازی و بهسازی منزل خود و حتی بازگشت به بافت سعدی ترغیب شوند و در این راستا، لایحهای برای تسهیل ارائه شده تا حتی اگر بخواهند منزل خود را مرمت کنند، نیاز به پرداخت هزینه پروانه و پایان کار هم نباشد. معتقدیم با مرمت این منازل اعتبار و امنیت محله را افزایش میدهیم.
انتهای پیام/424/