Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سعیدی» فقر اقتصادی و تعصبات قومی، فرهنگی را از دلایل ترک تحصیل دختران در مقطع متوسطه دانست و گفت:وزارت آموزش و پرورش باید با ایجاد مدارس شبانه روزی امکانی را فراهم کند که دانش آموزان دختران بتوانند تحصیلشان را در مقاطع بالاتر از ابتدایی ادامه دهند.

«فاطمه سعیدی» در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به ترک تحصیل بخشی از دختران دانش آموز در مقطع متوسطه دوم گفت: بخشی از ترک تحصیل دختران دانش آموز به بحث های فرهنگی خانواده ها برمی گردد، بیشترین ترک تحصیل در استان ها و شهرهای مرزی که تعصب خاصی در خانواده ها وجود دارد اتفاق می افتد، بخشی از روستاهای ما فاقد مدارس راهنمایی هستند و فقط تا دوره ابتدایی دانش آموزان می توانند در روستای خودشان تحصیل کنند و برای اینکه دوره راهنمایی را بگذرانند باید به شهرها و روستاهای همجوار بروند که خانواده ها به دلیل بحث های فرهنگی و تعصباتی که دارند با رفتن دخترانشان به سایر شهرها مخالفت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بخش دیگری از ترک تحصیل دختران به مشکلات اقتصادی خانواده ها برمی گردد، به هر حال برای رفت و آمد دانش آموزان خانواده ها باید هزینه هایی را انجام دهند که بسیاری از خانواده ها از لحاظ مالی توانایی لازم برای این کار را ندارند البته از سن خاصی به بعد دختران و پسران در کارهای کشاورزی و دامداری کمک خانواده هستند و درآمدزایی دارند و به همین دلیل خانواده ه ترجیح می دهند بچه هایشان به جای رفتن به مدرسه در خانه بمانند و در کارهای دامداری و کشاورزی کمکشان کنند.

 

وی تصریح کرد: در شهرهای حاشیه ای و از خانواده های سنتی ازدواج زودهنگام دختران نیز علتی دیگر برای ترک تحصیل آنان است. معمولا با توجه به دیدگاه فرهنگی که خانواده ها دارند فکر می کنند دخترشان باید تا مقطعی درس بخواند و همین که خواندن و نوشتن یاد گرفت دیگر باید ازدواج کند و همین موضوع نیز باعث می شود دیگر دختران بعد از ازدواج امکان ادامه تحصیل نداشته باشند.

 

«سعیدی» با ابراز تاسف از عدم توزیع امکانات آموزش و پرورش در روستاها و شهرهای کشور به طور یکسان گفت: ما در بسیاری از روستاهایمان مدارس دوران متوسطه نداریم، ‌مدارس شبانه روزی مان بسیار محدود و کم است و نمی تواند تمامی دانش آموزان دختری را که تمایل به ادامه تحصیل دارند، تحت پوشش قرار دهد. اگر وزارت آموزش و پرورش بتواند امکانات خودش را در روستاهای مرزی و کمتر توسعه یافته در قالب خوابگاه های شبانه روزی دختران توسعه دهد قطعا استقبال خانواده ها نیز برای ادامه تحصیل دخترانشان بالاتر می رود.

 

وی گفت: موضوع دیگر بحث فرهنگسازی در این زمینه است اولین جایی که متوجه ترک تحصیل دانش آموزان می شود وزارت آموزش و پرورش است، مسئولان و مدیران می توانند این دانش آموزان را شناسایی کنند، با خانواده های آنها صحبت کنند و یا بخش هایی را در مدارس برای مشاوره به خانواده ها راه بیندازند تا آنان را برای ادامه تحصیل دختران در مقاطع بالاتر از ابتدایی قانع کنند که البته این بخش های مشاوره حتی در مدارس کلانشهرها نیز وجود ندارد چه برسد وزارت آموزش و پرورش بخواهد در روستاها این کار را انجام دهد./

 

 

 

 

پایان پیام/33

منبع: شبستان

کلیدواژه: شبستان یزد استان همدان آمریکا شیراز اجلاس جهانی گردشگری اردبیل ایران مناطق زلزله زده اسحاق جهانگیری افتتاح پروژه ترک تحصیل دختران فاطمه سعیدی ترک تحصیل مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۰۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود ۷۰ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس

 

به گزارش خبرگزاری صداو سیما؛حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی افزود: در نتیجه این غفلت‌ها امروز تقریبا ۴۵ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس فعال هستند و قریب به ۷۰ هزار نیرو کمبود داریم.

پورثاني:گفت: تقریبا از سال ۱۳۶۳ که معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت و تا ۱۳۸۰ ادامه داشت، که در دولت دوم اصلاحات، معاونت پرورشی منحل شد. خیلی کار اشتباهی بود با این توجیه که معلم مدرسه باید در کلاس درس، کار تربیتی انجام دهد؛ حرف درستی که کار غلطی با آن انجام شد و حضرت آقا هم در دیدار اخیر با معلمان دقیقا به همین موضوع اشاره کردند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۵ قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی در مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد. بعد از ۱۸ سال که از این قانون می‌گذرد هنوز که هنوز هست، معاونت پرورشی آن‌چنان که باید باشد، نیست.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: در این ۱۸ سال بعد از قانون احیا، ما تقریبا یکبار جذب مربی پرورشی داشتیم و بقیه جذب‌هایی که در حوزه مربی پرورشی و مشاور صورت گرفته، در حد سالی ۷۰۰ سالی ۸۰۰ نفر بوده است. اوضاع به جایی رسیده که امروز تقریبا ۴۵ هزار نیروی پرورشی و مشاور داریم و قریب به ۷۰ هزار نیرو کمبود داریم؛ یعنی مدرسه‌ای که ۱۲۰۰ دانش آموز دارد، مدرسه‌ای که ۹۰۰ دانش‌آموز دارد، مدرسه‌ای که ۶۰۰ دانش‌آموز دارد، ما یک عنصر فعال پرورشی در آن نداریم. اگر اسم این را خیانت نگذاریم، چه باید بگذاریم؟!.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: من امروز توئیت یکی از وزرای سابق وزارت آموزش و پرورش را می‌خواندم، یاد حرف رئیس‌جمهور وقت افتادم که می‌گفت من از هر چیزی نگذرم از آن کسانی که گفتند ما ۲۰۳۰ را اجرا می‌کنیم نخواهم گذشت. معاون اول دولت، قانون اجرای ۲۰۳۰ را در دو ماه ابلاغ می‌کند، در حالیکه سند تحول به قول حضرت آقا در کشو‌های میز می‌ماند و سند تحول اجرا نمی‌شود. خیلی جالب است که در کنار عدم اجرای سند تحول، در دولت قبل، نیروی پرورشی در مدارس گرفته نمی‌شود و حتی اداره کل امور تربیتی که قلب معاونت پرورشی است، ادغام می‌شود تا کارایی خود را از دست بدهد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین پورثانی پس از اعلام وضعیت نیروی پرورشی و وضعیت ساختاری، درباره فضا‌های پرورشی نیز افزود:
تقریبا اکثر فضا‌های پرورشی در سال‌های اخیر و قبل از روی کار آمدن این دولت، به یک متروکه تبدیل شده بودند.
ما تقریبا ۳۴۶ اردوگاه دانش‌آموزی داریم. اردوگاه‌هایی داشتیم که مثل برخی از مغازه‌ها بعد از ۲۰ و ۳۰ سال کرکره مغازه را بالا می‌کشند، واقعا کرکره اردوگاه بالا کشیده شد و مدیران اردوگاه‌ها می‌گفتند تازه پس از سال‌ها این اردوگاه‌ها، دانش‌آموز به خود دیده‌اند. 

وی گفت: در بحث محتوا هم حوزه پرورشی نه به طور صد درصدی، اما خیلی از جا‌ها به یک حوزه کناردستی و کیفیت‌بخشی تبدیل شده و دیده شده است. یعنی دیدی که به یک عنصر موثر تربیتی در مدرسه بوده به یک عنصر کناردستی تبدیل شده بود که نه کلاسی در مدرسه دارد و نه هیچی. 

آموزش و پرورش در سه ضلع اصلی کار تربیتی با مشکل مواجه است

حجت‌الاسلام والمسلمین پورثانی تصریح کرد: مربی پرورشی ما در مدرسه از ابزار لازمی که باید برای تربیت دانش آموزان بهره‌مند باشد، نیست؛ لذا عنصر محتوا، نیروی انسانی و فضا، سه ضلع اصلی کار تربیتی، امروز در هر سه این موارد مشکل داریم، کمبود داریم و احساس می‌کنیم تا رسیدن آن جایی که مطلوب است، فاصله بسیار زیادی داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش امروز قریب ۱۱۲ هزار مدرسه یعنی ۶۰۰ هزار کلاس درس و قریب ۱ میلیون همکار فرهنگی دارد، گفت: ظرفیت به این بزرگی حتما به تنهایی توسط آموزش و پرورش قابل جمع کردن نیست. آقا فرمودند دستگاه آموزش و پرورش با بقیه دستگاه‌ها قابل مقایسه نیست، بقیه دستگاه‌ها نیرو را استفاده می‌کنند ولی وزارت آموزش و پرورش نیروی انسانی را تربیت می‌کند. حضرت آقا فرمودند مصالح کشور و نکات دیگر را معاونت پرورشی با رویکرد عقلانی برای دانش‌آموزان جا بیاندازد؛ بنابراین ما نه فقط گروه‌های مردمی بلکه از نهاد‌های انقلابی و گروه‌هایی که دغدغه تربیت را دارند استقبال می‌کنیم. 

دیگر خبرها

  • باشگاه خبرنگاران پلیس در اردبیل راه اندازی شد
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ فضای مدرسه در زمان اوقات فراغت در اختیار گروه‌های مردمی قرار می‌گیرد
  • معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش: مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند
  • کمبود ۷۰ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس
  • معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش: درِ مدارس به روی گروه‌های مردمی باز می‌شود
  • برخورد قانونی با معلم بلاگر‌ها در مدارس
  • تحصیل این عده از دانش‌آموزان در مدارس سمپاد رایگان است
  • هزینه تحصیل رایگان ۴ دهک اول در مدارس سمپاد پرداخت نشده است
  • هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل باز بماند