Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گنبدکاووس - ايرنا - مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري گلستان از تصويب بودجه 17/5 ميليارد ريالي از منابع استاني و ملي براي تقويت اجراي طرح ترسيب کربن شهرستان آزادشهر در شرق اين استان خبر داد.

ابوطالب قزلسفلو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهارکرد: طرح ترسيب کربن در استان گلستان در دو پايلوت شهرستان هاي آزادشهر از سال 93 و گاليکش از سال 96 اجرايي شده و آزادشهر با توجه به همکاري مردمي و پيشرفت در اجراي طرح، در سطح ملي مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: کشت زعفران در مناطق بالادست شهرستان آزادشهر اولين قدم در اجراي طرح ترسيب کربن بود که با گذشت چهار سال از آغاز آن، امروز شاهد پيشرفت و رضايت حداکثري فعالان اين عرصه هستيم
وي افزود: علاوه بر کشت زعفران، کشت گياهان دارويي ديگر نظير گل گاو زبان، گل محمدي، آويشن و به ليمو در حال گسترش است و روستاييان نيز با رغبت در اين عرصه وارد شده و نتايج مطلوبي در مقايسه با تک محصولي بودن مزارع خود در گذشته گرفته اند.
وي گفت: توسعه بهبود اراضي شيب دار با هدف اصلاح اين اراضي نيز در دستور کار قرار دارد زيرا هم به کاهش سيلاب و کم شدن فرسايش خاک کمک مي نمايد و البته درآمد حاصل از آن نيز نسبت بهبود مي يابد.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري گلستان گفت: از مجموع 17.5 ميليارد ريال اعتبار تصويب شده براي تقويت اجراي طرح ترسيب کربن در آزادشهر ، چهار ميليارد و 530 ميليون ريال از منابع استاني، 9 ميليارد و 410 ميليون ريال از محل اعتبارات صندوق توسعه آبخيزداري و سه ميليارد و 500 ميليون ريال و از محل اعتبارات طرح ملي ترسيب کربن در قالب اوراق خزانه دوساله تصويب شد که چنانچه تخصيص يابد مي تواند باعث ايجاد جهش مناسب در منطقه و اجراي بهتر طرح مذکور شود.
رييس اداره منابع طبيعي شهرستان آزادشهر نيز در ادامه اين گفت و گو اعلام کرد: طرح ترسيب کربن از سال 93 در 48 هزار هکتار از اراضي 6 روستا در بخش چشمه ساران شامل کاشيدار، نراب، وامنان، سيب چال، تيل آباد و خوش ييلاق آغاز شد.
جلال عجم در تشريح اهداف اين طرح گفت: در مقياس جهاني کاهش کربن و گازهاي گلخانه اي از هوا با هدف کاهش خسارات تغيير اقليم، در سطح ملي افزايش و حفاظت از منابع طبيعي و در مقياس محلي نيز بهبود شرايط اجتماعي و اقتصادي بر مردم از عمده دلايل اجراي طرح ترسيب کربن است.
وي افزود: متوسط بارندگي 343 ميلي متر در سال، متوسط دماي 10/7 درجه سانتيگراد، اقليم نيمه خشک ، پتانسيل هاي بالقوه در منطقه و کمبود شديد آب و حضور 6878 نفر در 6 روستا و در قالب 2664 خانوار از دلايل انتخاب اين منطقه از آزادشهر براي اجرايي کردن طرح مذکور است.
وي افزود: براي گسترش اين طرح، اهداي 160 هزار اصله نهال درختان مثمر نظير گيلاس، آلبالو، به، سيب و گردو براي کاشت در 20 هکتار، کاشت بوته هاي مرتعي براي چراي دام، ارائه هشت تن بذر يونجه به دامداران براي کاشت در مراتع در راستاي تقويت چراگاه ها انجام شده است.
رييس اداره منابع طبيعي شهرستان آزادشهر در ادامه عنوان کرد: از ديگر فعاليت هاي انجام شده در اين زمينه براي ايجاد انگيزه در ساکنان منطقه مي توان به ارائه 310 آبشخور و بازسازي 10 باب چشمه براي نگهداري و استفاده از آب براي دامداران، اهداي 13 پنل خورشيدي و 2 عدد آبگرمکن خورشيدي به دام داري ها و بذر پاشي در 200 هکتار از مراتع براي تقويت و احياي مرتع سبز منطقه اشاره نمود.
عجم در تصريح کرد: از اراضي موجود در محدوده 6 روستاي عنوان شده حدود 300 هکتار به کشت زعفران، 22 هکتار گل گاو زبان ، 20 هکتار گل محمدي و 400 هکتار نيز نهال کاري انواع درختان مثمر شده است و با اين اقدامات، شهرستان آزادشهر به عنوان پايلوت طرح ترسيب کربن در استان گلستان جزو نمونه کشوري در اين رابطه شده است
وي افزود: وي به ايجاد اشتغال مطلوب ناشي از اجراي طرح ترسيب کردن در روستاهاي هدف طرح اشاره کرد و گفت: اين اقدامات باعث معکوس شدن روند مهاجرت براي رهايي از بيکاري شده و در حال حاضر اين 6 روستا به محلي براي کسب شغل و درآمد حتي براي شهرنشينان نبديل شده و به عنوان مثال کاشت محصول زعفران و گل گاوزبان در مجموع 3420 نفر را به صورت فصلي مشغول به کار کرده است.
شهرستان 96 هزار نفري آزادشهر در شرق استان گلستان واقع است که 97 هزار هکتار اراضي ملي شامل 55 هزار هکتار جنگل و 42 هزار هکتار مرتع دارد.
9433/1860
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۱۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، ویژگی هایی فصلی و عنکبوت مانند روی ترک های سطح مریخ ظاهر شده اند. مدارگرد مریخی اروپا به نام مارس اکسپرس تصاویری از ویژگی هایی کوچک و تیره رنگ در منطقه ای از مریخ به نام «اینکا سیتی»در نزدیکی قطب جنوب سیاره ثبت کرده که شبیه عنکبوت هستند.

این رویداد زمانی ظاهر می شود که گرمای نور خورشید لایه های دی اکسید کربن انباشته شده طی زمستان تاریک مریخ را گرم می کند. در مقابل یخ دی اکسید کربن در لایه زیرین به گاز تبدیل می شود که به تدریج جمع می شود و لایه رویی به قطر یک متر را می شکند.

گاز آزاد شده حامل غباری سیاه از لایه زیرین است که آن را به سمت بالا می آورد و در نهایت به انفجار غبار بالای لایه رویی یخ منجر می شود. این رویداد مانند بیرون آمدن آب از یک آبفشان قبل از ریختن روی سطح مریخ است. چنین روندی ظاهری عنکبوتی شکل و ترک خورده به وجود می آورد که قطر آن ۴۵ مترتا یک کیلومتر است.

منطقه اینکا سیتی مریخ که شبکه ای خطی از برآمدگی ها ایجاد می کند مشابه خرابه های تمدن اینکا روی زمین است.

جدیدترین تصاویر از اینکا سیتی توسط دوربین با وضوح بالای HRSC مارس اکسپرس در ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ میلادی و در فصل پاییز مریخ ثبت شده است.

کد خبر 6089622 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • سلسله قطب تولید کلزای لرستان
  • مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • گرامیداشت یاد شهدای مدافع حرم صادق شیبک و احمد غلامی در گالیکش و آزادشهر
  • تصویب بیش از ۵۰ مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان
  • کارخانه سیمان سفید در شهرستان دیرابجاد می شود
  • دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند
  • ۱۱۴ هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند
  • سیلاب هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به آزادشهر و رامیان خسارت زد
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی