Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهوری آمریکا حاضر نیست این حقیقت را بپذیرد که استراتژی خاورمیانه ای اش دچار مشکل جدی شده و این چالش با قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی که ماه گذشته در کنسولگری عربستان در ترکیه اتفاق افتاد،عمیق تر شده است.

خبرگزاری شبستان،گروه بین الملل:دولت «دونالد ترامپ»،رئیس جمهوری آمریکا حاضر نیست این حقیقت را بپذیرد که استراتژی خاورمیانه ای اش دچار مشکل جدی شده و این چالش با قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی که ماه گذشته در کنسولگری عربستان در ترکیه اتفاق افتاد،عمیق تر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فشار اخبر دولت ترامپ به سعودی ها به منظور توقف جنگی که در یمن به راه انداخته اند،نشانه آشکاری است مبنی بر اینکه تا چه اندازه اعتبار عربستان که در قلب استراتژی خاورمیانه ای آمریکا قرار دارد دچار تزلزل شده است.

 

هدف این استراتژی،همکاری با سعودی ها برای محدود کردن تاثیر و نفوذ ایران در خاورمیانه بود اما حالا می توان شاهد گسترش نفوذ ایران در منطقه حتی در زمان رویارویی تهران با تحریم های سخت اقتصادی بود.

 

به طور قطع ایران انتظار تغییر در سیاست آمریکا پس از مسئله قتل خاشقجی را ندارد اما تضعیف اعتماد به عربستان در سراسر منطقه به رهبران ایران در خصوص استراتژی کنونی که در پیش گرفته اند،اطمینان می دهد.

 

این استراتژی شامل،مدیریت فشار از سوی آمریکا با انتقال منابع داخلی،اتکا به اروپا،چین و روسیه برای باز نگه داشتن کانال های اقتصادی با ایران،تقویت ائتلاف های ایران و جایگاه های نفوذ این کشور در خاورمیانه است.

 

حالا رهبران تهران انتظار دارند که عربستان ضعیف شده در منطقه مجبور به پایان دادن به عملیات نظامی در یمن و تحریم قطر شود.علاوه بر این ایرانی ها در این شرایط به دنبال گفتگو با سعودی هایی هستند که ممکن است آماده گفتگو باشند به ویژه اگر سعودی ها توصیه آمریکا را بپذیرند و تصمیم بگیرند به جنگ یمن پایان دهند.دولت ریاض هم احتمالا لازم می داند تا روابط خود را با ایران اصلاح کند تا از این طریق روابط خود با ترکیه را پس از ماجرای قطر و قتل خاشقجی بار دیگر به تعادل برساند.

 

این در حالی است که دولت ترامپ با تاکید بر اینکه توافق هسته ای با ایران مانع تضعیف نفوذ این کشور در منطقه شده است به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و مدعی شد که ایران را منزوی و وادار به انجام توافق بهتری خواهد کرد اما حالا برای او بسیار مشکل است تا سر قول خود برای کشاندن ایران پای میز مذاکره ای که واشنگتن ساختارش را تعیین می کند،بماند.

 

دونالد ترامپ تصور می کرد که می تواند نفوذ منطقه ای ایران را با همکاری نزدیک با «محمد بن سلمان»،شاهزاده جوان سعودی،محدود کند اما سری اقدامات اشتباه سعودی که با قتل خاشقجی به اوج خود رسید،نتیجه عکس داد و به ایران فضای بیشتری برای طرح های استراتژیک خود داد.

 

اتکا به عربستان برای محدود کردن ایران همواره با تردید همراه بوده چرا که ریاض هرگز به طور واقعی موفق به تضعیف حضور منطقه ای ایران نشده و برعکس در سال های اخیر،نفوذ ایران در منطقه همواره بیشتر شده است.

 

قتل خاشقجی،نقطه عطفی بود که منجر به ضعف ولیعهد سعودی و استراتژی ترامپ شد.توانایی عربستان سعودی برای رژیم صهیونیستی با هدف محدود کردن ایران و فراهم کردن یک پوشش سیاسی برای معاهده نهایی با فلسطینی ها حالا بسیار دور از دسترس است.

 

حالا کاملا مشخص است که عربستان قادر به رهبری ائتلاف منطقه ای برای وادار کردن ایران به خروج از سوریه،لبنان،عراق و یمن را ندارد و به این ترتیب نقشه واشنگتن برای تضعیف ایران در خاورمیانه کاملا شکست خورده است.

پایان پیام/7

منبع: شبستان

کلیدواژه: استان همدان شبستان یزد آمریکا محمد جواد ظریف ترامپ ایران شیراز افتتاح پروژه اجلاس جهانی گردشگری تحریم ترامپ عربستان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۱۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملک سلمان را به بیمارستان بردند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عربی ۲۱، منابع سعودی از انتقال سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربسان به بیمارستان ملک فیصل جده خبر دادند.

دیوان پادشاهی عربستان در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که ملک سلمان برای انجام آزمایش های معمولی به این بیمارستان منتقل شده است.

طبق بیانیه دیوان پادشاهی عربستان، ملک سلمان برای انجام معاینات معمولی که چند ساعت طول می‌کشد پذیرش شده است.

ملک سلمان سال ۲۰۱۵ پادشاه عربستان شد. پادشاه ۸۸ ساله عربستان در ماه مه ۲۰۲۲ نیز به منظور انجام معاینات پزشکی به بیمارستان منتقل شده بود. پادشاه عربستان سعودی سال‌هاست که به شدت بیمار است. پس از او قدرتمندترین مرد کشور همچنان محمد بن‌سلمان پسر پادشاه عربستان محسوب می‌شود.

خانواده سلطنتی عربستان به‌ندرت در مورد وضعیت سلامتی پادشاه این کشور اظهار نظر می‌کنند. ملک سلمان در سال ۲۰۲۰ نیز برای برداشتن کیسه صفرا تحت عمل جراحی قرار گرفت.

کد خبر 6087877

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • اشاعه ایران‌هراسی یا تبلیغ بازدارندگی؟