Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی‌توجهی و عدم نظارت بر بهداشت اماکن ورزشی نهاوند، سلامت ورزشکاران به شدت تهدید می‌شود. ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶ استانها همدان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نهاوند، شهرستان نهاوند با وسعتی بالغ بر یک هزار و 500 کیلومتر مربع در جنوب غربی استان همدان واقع شده و جمعیتی نزدیک به یکصد و 90 هزار نفر دارد.

این شهرستان در گذشته‌های نه چندان دور قطب ورزش استان همدان به شمار می‌رفت و قهرمانان نام آوری را به ورزش کشور و استان همدان معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اینحال در یک دهه اخیر به دلیل عدم ثبات مدیریتی،  ورزش نهاوند با افت چشمگیری مواجه شده، اما در دوره مدیریت فعلی اداره ورزش و جوانان این شهرستان نه تنها اقدام موثری برای برون رفت ورزش نهاوند از بحران موجود صورت نگرفته بلکه به دلیل عدم نظارت بر اماکن ورزشی این شهرستان مشکلات عدیده‌ای نیز برای ورزشکاران نهاوندی به وجود آمده است.

مسمومیت 50 بانوی نهاوندی در استخر

در مرداد ماه امسال بود که نزدیک به 50 بانوی نهاوندی در استخری بدون مجوز و فاقد تاسیسات استاندارد جهت تصفیه آب، با گاز کلر مسموم و راهی بیمارستان شدند.

پس از این اتفاق تلخ استخر مذکور پلمپ شد، اما برخوردی با مقصران حادثه صورت نگرفت.

رئیس هیئت نجات غریق استان همدان در گفت و گویی پیرامون مسمومیت بانوان نهاوندی با گاز کلر اظهار داشت: این استخر بدون مجوز فعالیت می‌کرده و عجیب است که متولیان ورزش نهاوند از فعالیت این استخر بی‌خبر بودند.

سیروس سوریان با اشاره به اینکه خدا رحم کرده که شاهد فوت کسی در این اتفاق نبودیم، گفت: مسئولان نهاوند به‌سادگی با جان مردم بازی کرده‌اند.

وی افزود: رئیس اداره ورزش و جوانان نهاوند چگونه رئیسی است که از باز شدن یک فضای ورزشی در نهاوند آن هم بدون مجوز اطلاع نداشته و آیا چنین چیزی اصلاً ممکن است.

سوریان عنوان کرد: متولیان ورزش نهاوند باید بگویند چرا استخری که پروانه فعالیت ندارد فعال است.

وی با اشاره به منسوخ شدن سیستم کلرزنی در استخرها بیان کرد: تمامی استخرهایی که از سیستم کلرزنی استفاده می‌کنند باید پلمب شوند و این سئوال وجود دارد که چرا این استخر فعالیت داشته است.

قارچ دامنگیر کشتی نهاوند

اما در اتفاقی تلخی دیگر در یکی، دو ماه گذشته کشتی‌گیران نهاوندی در سالن کشتی این شهرستان با چالش بزرگی روبرو شدند.

به دلیل عدم توجه به بهداشت این فضای ورزشی و نظافت نکردن سالن و نیز نبود دوش آبگرم در این مکان تعدادی از کشتی‌گیران نوجوان و جوان نهاوندی دچار بیماری قارچ شدند.

آخرین کشتی‌گیری که در هفته گذشته به این بیماری دچار شد شاهین فاطمی قهرمان سنگین وزن جوانان استان همدان و نایب قهرمان کشور است.

شاهین فاطمی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در نهاوند با بیان این که در مسابقات قهرمانی کشور در رده سنی جوانان از ناحیه پیشانی دچار کمی خراشیدگی شدم اظهار داشت: بعد از 2 روز استراحت برای تمرین به سالن کشتی نهاوند رفتم اما از ناحیه پیشانی به بیماری قارچ تبخالی دچار شدم.

وی افزود: مدت 5 روز است در بیمارستان بستری هستم و درد زیادی تحمل می‌کنم.

فاطمی با اشاره به این که سالن کشتی نهاوند از نظر بهداشت سطح پایینی دارد گفت:  این سالن دوش آبگرم ندارد و کشتی‌گیران نمی‌توانند بعد از پایان تمرین خود را بشورند.

وی عنوان کرد: در حالیکه 5 روز در بیمارستان هستم هیچ مسئولی از اداره ورزش و جوانان و هیئت کشتی به دیدنم نیامدند و تماس هم نگرفتند.

به سلامت ورزشکاران اهمیت دهید

یکی از مربیان مطرح و سازنده کشتی نهاوند در گفت و گو با خبرنگار تسنیم  در نهاوند با اشاره به این که چند کشتی‌گیر دیگر هم به غیر از فاطمی در همین سالن به بیماری قارچ دچار شدند گفت: برخی از این کشتی‌گیران قرار است به زودی به مسابقات قهرمانی کشور اعزام شوند و احتمال دارد با این شرایط مسئولان فدراسیون مانع حضور آنها در مسابقات شوند.

داریوش کمروند افزود: من به عنوان مربی هیچ انتظاری از مسئولان اداره ورزش و هیئت کشتی نهاوند ندارم به غیر از این که به سلامت ورزشکاران اهمیت دهند.

وی عنوان کرد: نبود دوش آبگرم در سالن کشتی نهاوند باعث شیوع بیماری قارچ در بین کشتی‌گیران شده است.

مربی شاهین فاطمی با اشاره به این که تاکنون کسی سراغی از شاهین نگرفته تصریح کرد: خانواده‌ها با یک امیدی فرزندان خود را به ما می‌سپارند و ما باید همه همت و تلاش خود را برای مراقبت از سلامت جسمی و روحی آنها به کار بگیریم.

وی تاکید کرد: از مدیر ورزش و جوانان شهرستان نهاوند و هیئت کشتی هیچ انتظاری ندارم به غیر از رسیدگی به وضعیت بهداشتی سالن نهاوند.

لزوم برخورد قاطع با مقصران

آنچه مسلم است عدم نظارت بر اماکن ورزشی شهرستان نهاوند در سایه بی‌توجهی متولیان ورزش این شهرستان و نیز بی‌توجهی مسئولان استانی نسبت به بازخواست مقصران این دو حادثه تلخ باعث شده وضعیت اماکن ورزشی شهرستان نهاوند روز به روز بدتر شود.

در این وضعیت به نظر می‌رسد ورزش بیش از آن که به سلامتی نوجوانان و جوانان نهاوندی منجر شود سلامتشان را تهدید می‌کند.

اگر چه این حوادث به اندازه کافی تلخ هستند اما امیدواریم تا این بی‌توجهی به حادثه تلخ‌تری منجر نشده مسئولان ارشد استان و مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان  با افرادی که نسبت به سلامت نوجوانان و جوانان نهاوندی بی‌تفاوتند برخورد کنند.

انتهای پیام/ ت

R41405/P1336/S6,75/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۱۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگو با قهرمان وزنه‌برداری آسیا؛ مسئولان کیژان مقصودی را ‌تحویل نمی‌گیرند + فیلم

کیژان مقصودی، ملی‌پوش وزنه‌برداری بانوان کشور یکی از ورزشکاران کردستانی است که دو مدال نقره و یک مدال برنز رده سنی جوانان و برای اولین بار در مسابقات قهرمانی آسیا ۳ مدال برنز بزرگسالان کسب کرده اما این‌روزها مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، وزنه‌برداری ورزشی است که در آن ورزشکار هالتری با سنگین‌ترین وزن ممکن را بالای سر می‌برد. مسابقات وزنه‌برداری در دو رقابت یک‌ضرب و دوضرب انجام می‌شود و در هر بخش وزنه‌بردار حق انجام سه حرکت را دارد. 

کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد وزنه‌برداری و وزنه‌پرانی به همراه دو و میدانی و ژیمناستیک در یونان باستان تمرین و جزئی از بازی‌های تیلی تیان ایرلندی‌ها در 4000 سال قبل بوده است. «میلو» از اهالی کورتونا سال‌های سال قهرمان المپیک باستان بود و مدت 28 سال مقام خود را حفظ کرد. او اولین وزنه بردار علمی در دنیاست که پیشرفت و ترقی و قدرت خود را بطور مرتب و کم کم بدست آورد.

وزنه‌برداری جدید در اروپا توسط اروپاییان پایه‌گذاری شده و به نظر می‌رسد که در وهله نخست جوانان روستایی به این ورزش دست زدند تا قدرت و برتری خود را نسبت به هم سالان خود نشان دهند و با قدرت خود توجه دوشیزگان را جلب کنند.کار نمایش جوانان در بلندکردن وزنه کم کم آنقدر بالا گرفت که مسابقه‌هایی ترتیب داده می‌شد و در آن زنان و مردان بی‌شماری برای تماشا گرد هم می‌آمدند و این مسابقات، محک قدرت و نیرومندی جوانان بود.

رقابت‌های وزنه‌برداری شامل دو مسابقه « یک ضرب» و « دو ضرب» است. در ابتدا شرکت‌کنندگان در حرکت « یک ضرب »مسابقه می‌دهند و شروع به بالا بردن وزنه می‌کنند. نخست ورزشکارانی که سبک ترین وزنه‌ها را انتخاب کردند ، آنها را بالای سر می‌برند و سرانجام، کار با بلند کردن سنگین‌ترن وزنه خاتمه می‌یابد. هر ورزشکار سه بار فرصت دارد که وزنه‌های درخواستی خود را بالای سر ببرد.

اگر وزنه‌بردار نتواند وزنه‌ای را بالای سر ببرد ، برای حرکت بعدی می‌تواند وزنه‌ای سنگین‌تر از آن را درخواست کند. در صورتی که وزنه‌های انتخابی طوری باشند که وزنه‌بردار دو بار پشت سر هم مجبور به بلند کردن وزنه باشد، در بار دوم دو دقیقه فرصت دارد که وزنه‌اش را بالای سر ببرد.

وزنه‌برداران تا آخرین لحظه می‌توانند وزنه در خواستی خود را تغییر داده و وزن آن را افزایش دهند.این حالت زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند نفر با هم رقابت داشته باشند و وزنه‌های خود را با توجه به نتایج رقیب انتخاب کنند. مثلا وزنه‌برداری که درخواست وزنه 200 کیلویی کرده، وقتی می‌بیند که رقیبش 201 کیلو را بالای سر برده است، در خواست می‌کند که به جای 200 کیلو ، 205 کیلو بالای سر ببرد.

هر وزنه‌بردار برای بلند کردن وزنه یک دقیقه فرصت دارد. آغاز این زمان از لحظه‌ای است که صفحه‌گذار از روی تخته، خارج می‌شود، یعنی به محض اینکه وزنه‌ها در هالتر قرار گرفتند و وزنه مورد نظر وزنه بردار آماده شد، او یک دقیقه فرصت دارد که آن را بالای سر ببرد.

کیژان مقصودی، ملی‌پوش وزنه‌برداری بانوان کشور یکی از ورزشکاران کردستانی است که در دسته 87 کیلوگرم مسابقات قهرمانی آسیا 3 مدال برنز گرفت. وی در یک‌ضرب مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا با رکورد 96 کیلوگرم به مدال برنز یک‌ضرب دست یافت. همچنین در دوضرب با رکورد 117 کیلوگرم و در مجموع نیز با رکورد 213 کیلوگرم به مقام سوم و مدال برنز رسید.

خبرنگار تسنیم در ادامه گفت‌وگویی با این قهرمان آسیا انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

.

*تسنیم:لطفا خودتان را معرفی کنید؟

کیژان مقصودی متولد 1384 بیش از 5 سال دررشته وزنه‌برداری به صورت حرفه‌ای  فعالیت می‌کنم در دسته 87 کیلو با تلاش شبانه‌روزی رکورد 100 یک ضرب و 120 دو ضرب با موفقیت کسب کرده‌ام.

*تسنیم:چه مسابقات و مدال‌هایی تاکنون کسب کرده‌اید؟

برای اولین بار در مسابقه المپیاد استعدادهای برتر کشور شرکت و مقام اول را کسب کردم، با دعوت به تیم ملی در سال 1400 به مسابقات نوجوانان کشور عربستان اعزام و در جایگاه هفتم قرار گرفتم که بهترین و خاطره‌انگیزترین مسابقه به واسطه زیارت خانه خدا بود که سعادت بزرگی برای من بود، در چندین مسابقه کشوری 3 مدال طلا و 3 مدال نقره در رده سنی جوانان و بزرگسالان کسب کرده، با دعوت به تیم ملی تحت مربیگری کوروش باقری در مسابقات جوانان آسیایی اعزام و دو مدال نقره و یک مدال برنز در رده سنی جوانان کسب و بهمن سال جاری در رده سنی بزرگسالان برای اولین بار سه مدال برنز در استان کردستان مقام کسب کنم.

*تسنیم:تاکنون در چند مسابقه شرکت کرده‌اید؟

سه مسابقه برون مرزی اعم از جوانان جهان عربستان، نوجوان و جوانان آسیایی هندوستان و مسابقه آسیایی بزرگسال ازبکستان را تجربه کرده‌ام.

*تسنیم: چه طور شد که به ورزش وزنه‌برداری بانوان روی آوردید؟

از یک خانواده ورزشی وزنه‌بردار هستیم که خوشبختانه پدر، عمو و برادرم نیز دراین ورزش فعالیت می‌کنند، اوایل احساس می‌کردم رشته بسیار سختی است اما اکنون با اشتیاق و علاقه بسیاری فعالیت می‌کنم.

*تسنیم: وضعیت ورزش وزنه‌برداری بانوان کشور و استان کردستان چگونه است؟

رشته وزنه‌برداری بانوان در کل کشور تقریبا 5 سال به صورت مدام فعالیت را آغاز و در این مدت کوتاه، زنان در سطح کشوری بسیار خوب پیشرفت کرده، گرچه ظرفیت و پتانسیل ورزش وزنه‌برداری ایران بیشتر از این موفقیت‌ها است چراکه در سطح آسیایی در مسابقات هندوستان از 10 نفر اعزام خوشبختانه 8 نفر کسب مدال داشته است. در استان کردستان نیز خوشبختانه وزنه‌برداران بانوان درسطح کشوری رقابت می‌کنند.

*تسنیم: حمایت مسئولان از ورزش وزنه‌برداری بانوان استان کردستان چگونه است؟

حمایت مسئولان تا حدودی مناسب بوده، اما انتظار ما قهرمانان آسیایی از آنان، خیلی بیشتر از اینهاست، کم لطفی‌های بسیاری از طرف هیئت وزنه‌برداری و مسئولان استان دیده‌ام.

*تسنیم:به عنوان تنها زن وزنه‌بردار قهرمان از استان کردستان چه سخنی برای مسئولان دارید؟

ورزشکار وقتی به یک مسابقه اعزام و مقام و مدالی را کسب می‌کند، به کل مردم کشور و استانش تقدیم می‌کند، انتظار داریم مسئولان حمایت  خود را از ورزشکاران بیشتر کنند، رشته وزنه‌برداری بسیار پرهزینه و آسیب‌پذیر است، بنابراین هرکس در این رشته فعالیت می‌کند، کل زندگی، تفریح، درس را کنار و فقط در این عرصه فعالیت می‌کند، با گذشت بیش از یک ماه از مسابقات، علی‌رغم اینکه برای اولین بار در تاریخ رشته وزنه‌برداری هم در بخش آقایان و هم بانوان مدال آسیایی بزرگسالان کسب کرده‌ام اما متأسفانه تاکنون هیچ کس توجه یا تقدیری از من نکرده است!

*تسنیم:ورزش چه تؤثیراتی بر روی تحصیل و زندگی روزمره شما خواهد داشت؟

از روزی که ورزش وزنه‌برداری را شروع کرده، بسیاری از فعالیت روزمره زندگی از جمله درس و تفریح گذشته‌ام که اصلاً پشیمان نیستم و خدا را شاکرم که نتیجه‌های خوبی از آن گرفته‌ام، خوشبختانه ورزشکاران قهرمان نیز سهمیه ورود به دانشگاه را خواهند داشت.

*تسنیم: آیا حجاب مانع از ورزش سخت وزنه‌برداری برای شما نشده است؟

خیر، اصلاً حجاب تأثیرمنفی نداشته و خوشبختانه با حجاب نیز حس بسیار خوبی دارم و به آن افتخار می‌کنم.

*تسنیم: چه سخنی برای هم سن‌وسال‌های خود که قصد حضور در این رشته را دارند، دارید؟

وزنه‌برداری یک رشته قدرتی است و همیشه در صحنه حضور دارند، باید تمام توان وقت و ذهن آزاد خود را برای این رشته داشته باشند، دیدگاه مردم برای رشته وزنه‌برداری زنان یک مقدار سنگین است اما اگر اصولی، استاندارد و زیر نظر مربی ورزش بکنیم قطعاً مشکل و آسیبی پیش نخواهد آمد، تغذیه دراین رشته مؤثر است.

*تسنیم: چه مسابقه مهم دیگری در سال آینده پیش‌رو دارید؟

مسابقه جوانان اسپانیا در شهریور 1403 را پیش رو دارم، امیدوارم بتوانم در این مسابقه نیز به خوبی بدرخشم و افتخار بزرگی برای استان کردستان باشم، هدف اصلی من کسب سهمیه و حضور در المپیک 2028 است.

*تسنیم: سخن آخر؟

از زحمات مادر و پدری که همیشه در کنارم مربی دلسوزی برای من بوده‌اند تشکر می‌کنم قطعاً اگر تلاش، حمایت و زحمات خانواده‌ام نبود به این جایگاه نمی‌رسیدم.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • عیادت وزیر ورزش از پیشکسوت بسکتبال
  • روند تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان شتاب می گیرد
  • ظرفیت سالن‌های فوتسال گناباد جوابگوی تماشاگران نیست
  • گفت‌وگو با قهرمان وزنه‌برداری آسیا؛ مسئولان کیژان مقصودی را ‌تحویل نمی‌گیرند + فیلم
  • اهدای ۶۰ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند نهاوندی
  • ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی ورزشگاه آزادی
  • وزیر ورزش و جوانان: دولت مصمم است ورزشگاه آزادی را باز سازی کند
  • وزیر ورزش: ورزشگاه آزادی با بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی بازسازی می‌شود
  • ورزشگاه آزادی با بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی بازسازی می‌شود
  • تعیین تکلیف ۲۶۰ متقاضی نهاوندی مسکن ملی