Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@09:10:40 GMT

حافظ اسد و ایران، دوستان وفادار

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۵۶۲۶

حافظ اسد و ایران، دوستان وفادار

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  ‏این کودتا را باید سومین کودتایی به شمار آورد که حافظ اسد در آن شرکت داشت. کودتای اول در‌سال ١٩٦٣ به وقوع ‏پیوست که نتیجه آن به قدرت رسیدن حزب بعث در سوریه بود. کودتای بعدی در‌سال ١٩٦٦ از سوی جناح تحول‌خواه حزب ‏بعث بر ضد جناح سنتی حزب به وقوع پیوست و عاقبت در آخرین کودتا که به‌سال ١٩٧٠ اجرا شد، حافظ اسد قدرت را در ‏دست گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید : ماجرای نامه‌ای که امام خمینی (ره) به پدر بشار اسد نوشت

آغاز دوران ثبات در سوریه با ژنرال حافظ اسد

جنگ اعراب و اسراییل و اشغال بلندی‌های جولان را شاید بتوان مهمترین دلیل بروز اختلافات داخلی در حزب بعث سوریه ‏به شمار آورد. اختلافاتی که نهایتا حافظ اسد را بر آن داشت برای حفظ یکپارچگی کشور از قوه قهریه استفاده کرده و بر ‏مسند ریاست‌جمهوری سوریه تکیه کند. سوریه کشوری متکثر به لحاظ مذهبی است. ٧٤‌درصد از جمعیت این کشور را ‏مسلمانان سنی مذهب، ١٣‌درصد را علوی‌ها، ٩‌درصد را مسیحی‌ها، ٣‌درصد را دروزی‌ها و یک‌درصد را یهودی‌‌ها ‏تشکیل داده‌اند. در چنین کشوری به قدرت رسیدن یک ژنرال از میان اقلیت مذهبی، می‌توانست کل سوریه را به گلوله‌ای از آتش ‏مبدل سازد، اما سیاست و کیاست توأمان حافظ اسد و رواداری مذهبی دولت او مردم را به این نتیجه رساند که ثبات کشور از ‏هر چیز دیگری مهمتر است و این‌که ثبات مورد نظر را چه کسی ایجاد کرده باشد دیگر اهمیت چندانی ندارد. دوران حکمرانی حافظ اسد را شاید نتوان دموکراسی مطلق خواند اما به نسبت دیگر ‏کشورهای عربی و مدل حکومتی که در آنها پیاده می‌شد، سوریه تحت فرمان اسد کشوری نسبتا دموکرات تلقی می‌شد.‏

تجاوزعراق به ایران و اثبات برادری سوریه

سوریه تحت زعامت حافظ اسد و عراق زیر سیطره صدام حسین با این‌که به لحاظ مرام سیاسی هر کدام خود را وامدار و ‏ادامه آمال حزب بعث می‌دانستند، اما در عمل تفاوت‌های ایدئولوژیک فراوانی داشتند. آرزوی هر دو کشور قدرت گرفتن ‏بعثی‌ها در کشورهای عربی بود، اما آن بعثی که مدنظر حافظ اسد بود با بعثی که صدام به آن علاقه داشت زمین تا آسمان فرق ‏می‌کرد. رقابت دو کشور در این زمینه دشمنی ریشه‌داری را بین‌شان رقم زد تا جایی که در جریان تجاوز عراق به ایران، ‏سوریه به تنها کشور عربی تبدیل شد که به شکل آشکار و بدون پرده‌پوشی در صف حامیان ایران قرار گرفت. حافظ اسد در ‏طول دوران حکمرانی خود برخلاف دیگر حکام کشورهای عرب، دوستی با ایران را تابعی از شرایط روز ندید و خود را در ‏این دوستی ثابت قدم نشان داد. شاید درست به همین دلیل روابط خوب ایران و سوریه بعد از مرگ حافظ اسد نیز ادامه یافت و ‏بشار اسد راه پدر را در مسیر تعامل با ایران برگزید. ‏

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حاشیه های سیاسی دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۵۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ترکیه امروز یکشنبه در بیانیه‌ ای اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور در شمال عراق و سوریه ۴ نفر از عناصر گروهک تروریستی پ ک ک / ی پ گ را از پای درآورده اند.

وزارت دفاع ترکیه همچنین بر ادامه مبارزه قاطع با گروهک‌ های تروریستی تا نابودی آخرین عنصر تروریستی تاکید کرد.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه آمده است: ۴ تروریست پ ک ک / ی پ گ از جمله ۳ نفر در منطقه عملیاتی پنجه قفل و یک نفر در منطقه عملیاتی سپر فرات از پای درآمدند.

ارتش ترکیه ۹ اکتبر ۲۰۱۹ با مشارکت نیروهای مسلح تحت حمایت خود در شمال سوریه، عملیاتی را با عنوان چشمه صلح در شرق رودخانه فرات آغاز کرد و طی آن توانست کنترل ۲ شهر تل ابیض و رأس العین را به دست بگیرد.

این در حالیست که ترکیه در سال‌ های اخیر به بهانه مبارزه با تروریست های پ ک ک، بر خلاف منشور ملل متحد در لزوم عدم نقض تمامیت ارضی یک کشور مستقل، بدون کسب مجوز از دمشق و بغداد بارها به خاک عراق و سوریه تجاوز کرده است؛ اقدامی که اعتراض این دو کشور را نیز به همراه داشته است.

کد خبر 6097649

دیگر خبرها

  • ۵۰‌ درصد تردد زوار عراق از مرز مهران است
  • مالیات آری؛ اما نه ۳۰ و ۵۰ و ۷۰ درصد!
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • رانندگی با تنها فراری پلاک ملی ایران چه حسی دارد؟ (فیلم)
  • اسد: در کمک به مقاومت تردید نخواهیم کرد
  • بشار اسد: موضع سوریه در مورد فلسطین تغییر نکرده است
  • بشار اسد: موضع سوریه هرگز در مورد فلسطین تغییر نکرده است 
  • گریمور سینمای ایران در اردبیل تشییع شد
  • ببینید | رانندگی با تنها فراری پلاک ملی ایران چه حسی دارد؟
  • جنجال مراسم «چهارمین عروسی» فرمانده طالبـان | او ایران را به حمله نظامی تهدید کرده! | فیلم