Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-05-01@13:35:15 GMT

غزه دوباره پیروز شد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۶۳۲۹

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای‌الیوم در مطلبی درباره تنش‌های اخیر در غزه با این مقدمه نوشت: هنگامی که اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت در غزه تصمیم می‌گیرد به جنایت‌های رژیم اشغالگر که شهید نور برکه را ترور کردند، واکنش نشان دهد، اجرای عملی این تصمیم به صورت شلیک ۲۰۰ موشک به شهرک‌نشینان غلاف اطراف غزه، زخمی شدن ۱۰ شهرک‌نشین، به صدا درآمدن آژیرها برای نخستین بار پس چند ماه آرامش و در نهایت صدور دستورات رسمی برای باز شدن پناهگاه‌ها، بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخه‌های مقاومت بدون تردید و یکپارچه واکنش نشان می‌دهند. دولت اسرائیل است که آتش‌بس را نقض کرده و نیروهای ویژه خود را در عملیاتی نمایشی و ناکام به داخل غزه اعزام کرده و نتایج کار خود را بر اساس آن می‌چینند. مقاومت امروز با مقاومت دیروز متفاوت است و قدرتمندتر و قوی‌تر شده و گنبدهای آهنی که اسرائیل میلیاردها دلار برای آن هزینه کرده، امروز در مقابل موشک‌های فوق پیشرفته مقاومت تقریبا عاجز مانده‌اند.

با وجود حالتی از ابهام در عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه که شب دوشنبه رخ داد و منجر به کشته شدن یکی از افسران نیروهای ویژه اسرائیل شد و هفت تن از نیروهای حماس شهید نیز شدند اما به نظر می‌رسد توانایی نظامی مقاومت فلسطین اخیرا توسعه یافته، مسئله‌ای که دلیل مخالفت رهبران اسرائیل برای حمله گسترده به نوار غزه و تهدیدهای مکرر در این باره را کاملا روشن می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این حقیقت را یعنی ترس از نتایج حمله به نوار غزه که بهای سنگین جانی و مالی به همراه خواهد داشت، به خوبی می‌داند. وقتی که در نشست خبری در پاریس گفت: برای یک جنگ گسترده آماده‌ایم اما تلاش می‌کنم در صورت عدم ضرورت از آن اجتناب کنم.

توسعه توانایی‌های نظامی مقاومت در نوار غزه را می‌توان در دو بخش اصلی بررسی کرد. نخست اینکه یگان ویژه‌ای اسرائیلی که یکشنبه به شرق شهر خان یونس در نوار غزه نفوذ کرد در برابر نیروهای فلسطین که موفق به رصد آن شدند، راهی جز فرار نداشت و تیراندازی‌های میان آن دو منجر به کشته شدن یک نظامی اسرائیلی و زخمی شدن یک تن دیگر شد. اگر مداخله نظامی هوایی اسرائیل و بمباران فشرده جنگنده‌ها و پهبادها و استفاده از بالگرد برای خروج اعضای این یگان نبود، خسارت‌های بشری بیشتری برای صهیونیست‌ها به بار می‌آمد.

دوم اینکه شلیک ۲۰۰ موشک توسط گردان‌های قسام که شهرک‌های اسرائیلی در غلاف اطراف غزه را به عنوان یک واکنش انتقام‌گیرانه مورد هدف قرار داد، گنبدهای آهنین اسرائیل تنها توانستند ۶۰ مورد از آنها را رهگیری کنند. مسئله‌ای که نگرانی رهبری سیاسی و نظامی اسرائیل را به همراه داشته است.

اهداف حقیقی عملیات نفوذ یگان ویژه اسرائیل به داخل غزه همچنان مبهم است و قطعا ترور شهید نورالدین محمد برکه یکی از رهبران شاخه میدانی قسام هدف آن نبود. مسئله‌ای که برخی احتمالات را مطرح می‌کند. اول اینکه احتمالا هدف اصلی از این عملیات تلاش برای ربودن شخصیت بزرگی در جنبش حماس بوده است. برخی احتمال می‌دهند یحیی سنوار، رهبر جنبش حماس در نوار غزه هدف این عملیات بوده تا از او به عنوان اهرم فشار علیه حماس برای مشارکت در مذاکرات تبادل اسرا استفاده کنند.

یکی دیگر از دلایل این اقدام می‌تواند تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات از اسرای اسرائیلی در نزد حماس یا جمع‌آوری اطلاعات از آن دو باشد و احتمال سوم از بین بردن تفاهم‌هایی است که اخیرا حماس با طرف اسرائیلی و با میانجی‌گری مصر و قطر برای دستیابی به توافق آتش‌بس به دست آورده است. نظریه‌ای وجود دارد در این باره که میان جناح موافق و مخالف این توافق در داخل دولت اسرائیل اختلافات جدی وجود دارد. مسئله مهم این است که عملکرد فلسطین در مقابله با این عملیات بسیار قوی بوده و ناکام گذاشتن ماموریت اخیر، اسرائیل و رهبری آن را به وحشت انداخته است که این عوامل در قطع سفر نتانیاهو به پاریس و بازگشت فوری به تل‌آویو و برگزاری نشست فوق‌العاده با کابینه امنیتی بازتاب داشته است.

مقاومت در نوار غزه برای هزارمین بار بر سر قول خود ماند و برای مقابله با هر گونه حمله متجاوزانه اسرائیل آماده بود و توانایی‌های نظامی و دفاعی خود را این بار هم نشان داد. موشک‌های مقاومت یک واکنش قوی از سوی بارزترین محورهای مقاومت فلسطین به هجمه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اشغالگر و یادآوری این امر است که مقاومت همچنان زنده و قوی است و می‌تواند همه معادلات را تغییر دهد.

معامله قرن نمی‌تواند عملی شود و نیروهای مقاومت در فلسطین با تطمیع "صلح پولی" فریب نخورده و حتما مقاومت خواهند کرد و انسان‌های شریف در مقابل این پیشروی ننگین به سوی عادی‌سازی روابط با می‌ایستند.

0 نمایش محتوای بیشتر در این بخش: « دستگیری 130 دلال ارز و باند جعل سکه در تهران نوشتن دیدگاه

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی

آدرس سایت

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

ارسال لغو JComments بازگشت به بالا تمامی حقوق این وب سایت متعلق به رسانه آخرین نیوز می باشد.
آمار

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۶۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است

او در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشت: «تهاجم تمام عیار به رفح یک فاجعه انسانی خواهد بود.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت همچنین از طرف‌های درگیری خواست که آتش‌بس و برقراری «صلح پایدار» را برقرار کنند.

پیشتر مدیرکل سازمان جهانی بهداشت امروز (یکشنبه) از کودک‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه انتقاد کرد و و آن را لکه ننگی بر پیشانی بشریت دانست.

 آدهانوم گبرسیوس اظهار کرد: کشتار و مجروح شدن هزاران کودک در غزه مایه ننگ تمام بشریت خواهد بود و این تجاوز باید پایان یابد.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت همچنین اضافه کرد: محرومیت از نیاز‌های اولیه از جمله غذا، سوخت و مراقبت‌های بهداشتی، غیرانسانی و غیرقابل تحمل است.

بسیاری از کارشناسان، هدف نتانیاهو از اصرار بر تداوم جنگ را، حفظ حیات سیاسی و فرار از تعقیب قضائی می‌دانند.

پیشتر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز نسبت به حمله زمینی اسرائیل به رفح در غزه هشدار داد و اعلام کرد که عملیات نظامی در رفح «تأثیر مخربی بر فلسطینیان غزه» خواهد داشت.

دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی گفت: «همه اعضای شورای امنیت و بسیاری از دولت‌های دیگر به وضوح مخالفت خود را با چنین عملیاتی اعلام کرده‌اند. من از همه کسانی که بر اسرائیل نفوذ دارند می‌خواهم هر کاری که در توان دارند برای جلوگیری از این عملیات انجام دهند.»

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود که بیش از ۱.۲ میلیون نفر پس از فرار از بمباران اسرائیل در شمال غزه در رفح پناه گرفته اند. «این افراد غذای کمی دارند، به سختی به مراقبت‌های پزشکی دسترسی دارند، سرپناه کمی دارند و هیچ جای امنی برای رفتن ندارند. در شمال غزه، آسیب پذیرترین افراد - از کودکان بیمار گرفته تا افراد دارای معلولیت - در حال حاضر از گرسنگی و بیماری می‌میرند. ما باید هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از یک قحطی کاملاً قابل پیشگیری و ساخت بشر انجام دهیم.»

وضعیت خاورمیانه پس از یکال حماس از نوار غزه به خاک اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و با کشته شدن ساکنان شهرک‌های مرزی و گروگان گیری بیش از ۲۴۰ گروگان به شدت بدتر شد. رادیکال‌ها این حمله را پاسخی به اقدامات مقامات اسرائیلی علیه مسجد الاقصی در بیت المقدس خواندند. اسرائیل محاصره کامل غزه را اعلام کرد و حمله به نوار و مناطق خاصی از لبنان و سوریه را آغاز کرد و پس از آن عملیات زمینی را در غزه آغاز کرد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • الاخبار متن پیشنهادی اسرائیل به حماس را منتشر کرد | جزئیات این توافق ۳مرحله‌ای
  • حملات مقاومت به محل استقرار نظامیان اشغالگر در جنوب غزه
  • مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است
  • زخمی شدن 10 نظامی اسرائیلی در غزه
  • حماس: اگر ارتش اسرائیل وارد رفح شود شکست سختی می‌خورد
  • کشته شدن 2 فرمانده ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه
  • تحلیلگر صهیونیست: السنوار درخشان‌ترین استراتژیست منطقه است
  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی/تعداد شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۸۸ تن رسید
  • هلاکت ۴ نظامی به دست مبارزان مقاومت در المغراقه غزه
  • هلاکت و زخمی شدن ۱۰ نظامی اسرائیلی در محور نتساریم