Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-03@02:40:21 GMT

کشف لاشه یک وَشَق در اصفهان +عکس

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۶۸۳۱

کشف لاشه یک وَشَق در اصفهان +عکس

خبرگزاری تسنیم: چند روزی است تصویری از لاشه یک وشق که در نزدیکی یکی از روستا‌های شهرستان بوئین و میاندشت استان اصفهان کشف شده در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

حسین خلیلی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوئین و میاندشت استان اصفهان درباره این تصویر به تسنیم می‌گوید: اوایل هفته جاری، به دنبال گزارش همیاران محیط زیست مبنی بر مشاهده لاشه یک لینکس عازم منطقه شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بررسی لاشه این حیوان، آثاری از گلوله و ضرب و جرح، مشاهده نشد.

 

وی ادامه می‌دهد: با توجه به سن زیاد و جثه نحیف حیوان، مرگ بر اثر ناتوانی در یافتن طعمه، بسیار محتمل است.

خلیلی با اشاره به اهمیت قابل توجه این گونه جانوری گفت: کارشناسان اداره، سن این گربه‌سان ارزشمند را حدود ۱۲ سال تخمین زده‌اند. حداکثر عمر این گونه در طبیعت ۱۴ سال اعلام شده است.

پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، حالا ۸ گربه‌سان شامل یوزپلنگ، پلنگ، گربه شنی، گربه پالاس، سیاه‌گوش (کاراکال)، وشق (لینکس)، گربه وحشی و گربه جنگلی در زیستگاه‌های کشور باقی مانده‌اند. گربه‌هایی که تخریب زیستگاه‌ها، ناامنی، شکار، کم‌آبی، کاهش طعمه و تصادفات جاده‌ای بقایشان را با چالش‌هایی جدی مواجه کرده، یوزپلنگ را به پرتگاه انقراض کشانده و جمعیت هفت گربه دیگر را کاهش داده است.

وَشَق (Lynx) گربه‌سانی است با پوستی نقش‌دار شبیه پلنگ و دمی بسیار کوتاه که طی چند سال گذشته در برخی موارد به اشتباه، سیاه‌گوش نامیده شده است. در حالی که سیاهگوش واقعی، گربه‌سانی است با پوستی بدون نقش و ساده، و گوش‌هایی سیاه‌رنگ که به زبان انگلیسی کاراکال (Caracal) نامیده می‌شود. کاراکال از نام ترکی این حیوان یعنی کاراکولاک (کارا: سیاه و کولاک: گوش) گرفته شده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: کشف لاشه وشق اصفهان عکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۶۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان

 به گزارش تابناک، جواد ستوده در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: محیط‌بانان شهرستان فریمان، حین گشت و پایش منطقه تحت مدیریت سازمان، لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان را پیدا کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست فریمان اظهار کرد: در بررسی‌های مقدماتی محیط‌بانان، نشانه‌ای از تیراندازی روی لاشه پلنگ دیده نشده است.

ستوده عنوان کرد: علت مرگ پلنگ هنوز مشخص نیست و برای بیان دقیق علت مرگ و کالبد شکافی، لاشه به اداره حفاظت محیط‌زیست منتقل و ضمن نمونه‌برداری با همکاری دامپزشکی علت مرگ مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت ۴۱ هزار و ۷۳ هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت‌جام قرار دارد.

حضور گونه‌های ارزشمندی همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی از درختان کهنسال اورس، گواهی بر پتانسیل‌های غنی در منطقه است که محلی برای زیست، ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به شمار می‌رود این منطقه در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
 

دیگر خبرها

  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • واکنش امید نورافکن به عکس جنجالی؛ به این حیوان علاقه دارم!
  • برنامه سینماهای اصفهان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت
  • گربه سیاه و سپاهان؛ این نبرد، تمام نمی‌شود
  • برنامه سینماهای اصفهان امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • ببینید | گزارش جالب یک فرش‌فروش خوش‌ذوق از بررسی کیفیت فرش توسط دو گربه!
  • تصاویری از لاشه پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا که حوثی‌ها منفجرش کردند
  • ببینید | ترس و وحشت یک گربه هنگام تماشای انیمیشن تام و جری
  • برنامه سینماهای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت