Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@21:35:19 GMT

تشریح برنامه‌های کتاب ملی سال دانشجویی

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۷۶۳۴

تشریح برنامه‌های کتاب ملی سال دانشجویی

برنامه‌های بیست و پنجمین دوره جشنواره کتاب ملی سال دانشجویی در حالی اعلام شد که مسوولان آن از کاهش چهار درصدی آثار دریافت شده خبر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، حسام علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست بیست و پنجمین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی که سه‌شنبه 22 آبان ماه برگزار شد،گفت: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی متولی برگزاری یکی از مولودهای مرتبط به کتاب در هفته کتاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از اهداف ما آشنایی دانشجویان با پروسه نشر است که این موضوع می‌تواند در آینده کتاب و نشر تاثیر مثبتی داشته باشد، همانطور که می‌دانید یکی از عوامل تاثیرگذار در حوزه فرهنگ، میراث مکتوب است و ما تلاش داریم در این حوزه فعالیت کنیم تا به رشد فرهنگی منجر شود.

او با بیان اینکه "جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کند"، تصریح کرد: هدف اصلی از برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی شناسایی نخبگان این حوزه و سوق دادن دانشجویان به سوی نگارش است. دانشجویان مهمترین چیزی که در طول تحصیل خود تالیف می‌کنند پایان‌نامه‌هایشان است. این جشنواره باعث می‌شود تا دانشجویان با روند چاپ کتاب آشنا شوند که این موضوع اهمیت بسیاری دارد.

علیزاده خاطرنشان کرد: ما در حوزه منابع کمبودی نداریم اما پرداختن به موضوعات مختلف اهمیت بسیاری دارد. ما باید دانشجویان را به سمتی سوق بدهیم که براساس نیازهای مورد نیاز جامعه به تالیف دست بزند، یکی دیگر از اهداف جشنواره فرهنگ‌سازی برای گسترش مطالعه است و نویسنده‌ها دوست دارند کتابی که می‌نویسند دیده شود.

معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به یکی از اقداماتی که می‌تواند در زمینه فرهنگ سازی انجام دهد، اشاره کرد و افزود: هدف درازمدت ما برای برگزاری این جشنواره باید توزیع و نشر کتاب‌های دانشجویان و ارتباط با جمع نویسندگان باشد. اگر متولیان فرهنگ به موضوع کتاب اهمیت دهند می‌توانیم رشد فرهنگی داشته باشیم و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را برطرف کنیم، البته جهاد دانشگاهی نمی‌تواند به تنهایی به این موضوع بپردازد پس به همکاری نهادهای دیگر نیاز دارد.

در ادامه این نشست عادل تقوی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با اعلام زمان برگزاری اختتامیه این جشنواره اظهار کرد: امسال بیست و پنجمین دوره کتاب سال دانشجویی است که مراسم پایانی آن روز 28 آبان ماه در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، از 15 فروردین سال جاری فراخوان این جشنواره منتشر شد و دانشجویان مولف و مترجم تا 15 تیرماه فرصت داشتند تا آثار خود را ارسال کنند.

او افزود: امسال 631 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که با همکاری خانه کتاب و دبیرخانه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، چهار مرحله داوری شد. امسال 29 عنوان کتاب تحت عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شدند که در مراسم اختتامیه از آنها تقدیر می‌شود.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در ادامه بیان کرد: امسال در شش گروه اصلی؛ گروه علوم پایه، گروه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، گروه هنر و معماری، گروه فنی و مهندسی، گروه علوم پزشکی و دامپزشکی و گروه علوم انسانی 631 اثر دریافت شد که محدودیتی برای دانشجویان وجود ندارد و دانشجویان در کلیه مقاطع تحصیلی (دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی) کتاب‌های خود را ارسال کردند. امسال مانند دوره گذشته بیشترین فراوانی آثار را در گروه علوم انسانی داشتیم که حدود 50 درصد از آثار رسیده را دربرمی‌گرفت، رتبه بعدی با 25 درصد آثار به گروه پزشکی و دامپزشکی تعلق داشت.

او با بیان اینکه از نظر کمیت نسبت به سال گذشته با کاهش چهار درصدی آثار مواجه بودیم گفت: اما کیفیت آثار در برخی از رشته‌ها نسبت به سال گذشته افزایش نسبی داشت. البته برخی از رشته‌ها هم حتی آثار شایسته معرفی هم نداشتیم. به لحاظ کیفیت در حوزه تالیف و ترجمه نسبت به دوره‌های گذشته تقریبا حفظ شده بود و بیشترین آثار در حوزه تالیف داشتیم که شامل 66 درصد از آثار می‌شد. 34 درصد از آثار نیز ترجمه بود. امسال به لحاظ تفکیک جنسیتی 74 درصد از صاحبان اثر را آقایان و 26 درصد را خانم‌های دانشجو تشکیل می‌دادند. بیشترین اثر از لحاظ مقطع تحصیلی مربوط به دوره دکتری بود که 57 درصد آثار را در برمی‌گرفت. کارشناسی ارشد با 26 درصد آثار و کارشناسی با 17 درصد از آثار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. دانشجویان دانشگاه دولتی نیز بیشترین آثار را امسال ارسال کرده بودند.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی درباره بخش‌های ویژه این جشنواره نیز توضیح داد: بیشترین آثار را در بخش‌های ویژه در حوزه علوم انسانی و اسلامی که با مشارکت دانشگاه امام صادق برگزار می‌شود، دریافت کردیم. آثار فرهنگ عمومی در رتبه بعدی قرار داشت. بخشی از جشنواره را نیز به شعار سال اختصاص داده بودیم، اخلاق محیط‌ زیستی و مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم بخش‌های دیگر این جشنواره هستند.

او همچنین درباره بخش‌های جنبی این جشنواره نیز توضیح داد: نگارستان کتاب بخشی از این جشنواره است که دانشجویان فقط در بخش تالیف و ترجمه فعالیت ندارند و در مباحث ترویجی و تبلیغی کتاب‌خوانی در حوزه‌های هنری مانند فیلم کوتاه،‌ عکس و ... نیز فعال هستند. در مراسم اختتامیه نیز از این آثار تقدیر می‌شود، همچنین در مراسم اختتامیه از کسانی که در فضای نشر دانشجویان فعالیت دارند تقدیر خواهد شد.

عادی تقوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ناشران به دلیل شرایط اقتصادی معمولا سراغ افراد شاخص می‌روند و توجه ویژه‌ای به آثار دانشجویان ندارند تصمیم داریم از ناشرانی که کمک حال دانشجویان هستند، تقدیر کنیم. امسال از رضا داوری اردکانی در بخش استاد خادم کتاب تقدیر می‌کنیم و به روال سال گذشته از یک مولف جوان هم تقدیر خواهیم کرد.

او درباره جوایز این جشنواره نیز گفت: جوایز در نظر گرفته شده متناسب با فضای دانشجویی است و با جشنواره‌های ارشاد و وزارت علوم قابل مقایسه نیست. بخشی از جوایز نیز حمایت معنوی از دانشجویان است. جهاد دانشگاهی نیز در چاپ آثار بعدی این دانشجویان از کسانی که در این جشنواره برگزیده یا تقدیر شوند، حمایت می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۷۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت

جشنواره‌ها عموما عامل انگیزشی بسیار قوی برای تولیدکنندگان آثار رسانه ای، هنری و پژوهشی هستند که این تولید کنندگان تلاش دارند تا علاوه بر محک خود در بستر جشنواره با تنوع تولید و اندیشه و دیدگاه‌های متفاوت نیز در موضوعات مورد علاقه خود بیشتر آشنا شوند و بر وجوه آموزشی موجود در جشنواره‌ها در کنار مباحث رقابتی توجه دارند.

امروز، معاونت صدای رسانه ملی به مأمن و مرکز مهم در زمینه مستندسازی تبدیل شده و حامی جدی مستندسازان است. مروری بر آثار ارائه شده در این دوره از جشنواره پژواک و اذعان داوران در این عرصه به خوبی اثبات می‌کند بسیاری از برنامه سازان پیشکسوت و جوان در حوزه مستندسازی آثار فاخر و تأثیرگذاری را ساخته و به سراغ سوژه‌های ناب برای مستندسازی رفتند. 

جشنواره مستند رادیویی پژواک محملی شده تا قالب مستندسازی در رادیو احیا شود و مستندسازان رادیویی در فضایی سالم با یکدیگر رقابت کنند. همچنین در سایر شبکه‌ها نیز فضای مناسبی برای پخش آثار شاخص و برتر مستند ایجاد کرده است. نتیجه این است که امروز، برنامه‌های مستندمحور رادیو، پرشنونده هستند و به واسطه رادیو، مستند‌ها جایگاه ویژه‌ای نزد ذائقه مردم یافته است.

از سوی دیگر جشنواره پژواک فرصتی فراهم کرده تا مردم هم در این جشنواره سهمی داشته باشند. هدف از این بخش، افزایش تعامل میان برنامه سازان و مخاطبان و از سوی دیگر شناسایی افراد مستعد در این حوزه است. همچنین آثار قابل داوری در بخش مردمی نسبت به دوره‌های گذشته به لحاظ کمی و کیفی رشد داشته و این نشان می‌دهد مردم علاقمند به این قالب از برنامه سازی هستند. ضمن این که در حوزه مردمی سعی شده گونه‌های راحت مستند (مستند روایی و گزارشی) گذاشته شود تا علاقمندان به این عرصه وارد میدان شوند. بخش مردمی جشنواره پژواک در راستای نگاه تحولی معاونت صدا مبنی بر راه اندازی نهضت تولیدات مردمی است که این نگاه به جد دنبال می‌شود.

در واقع ایجاد فضای تعاملی میان مردم و مستندسازان و احترام به نظر و علاقه شنوندگان رادیو هم از دیگر مزیت‌های این رویداد است. جشنواره مستند پژواک نیز همچون بسیاری دیگر از جشنواره‌های رادیو با مشارکت عموم مردم برگزار می‌شود. به این ترتیب که برای همه مردم این امکان فراهم شد تا بهترین فیلم‌های مستند از نگاه خود را انتخاب و در این جشنواره شرکت دهند. بدون تردید نظرات مردمی نیز به تقویت فعالیت رادیو در زمینه تولید و پخش آثار مستند کمک می‌کند. 

از سوی دیگر دوری از کلیشه‌های رایج، خلق و اجرای طرح‌های نو، تحولی عمیق در محتوا و اضافه شدن بخش‌های ویژه همچون وعده صادق و... حاصل توجه جشنواره پژواک در سومین دوره است.

مراسم افتتاحیه این جشنواره همزمان با سالروز ۸۴ سالگی رادیو برپا شد و برگزیدگان بخش‌های برنامه‌های مستمر، مستند‌های مستمر، مشاغل و مستندنگاری اعلام شدند. اکنون که به روز‌های اختتامیه نزدیک می‌شویم، قرار است برگزیدگان راویان حقیقت در بخش‌های اصلی، ویژه و مردمی اعلام شود و تندیس‌های طلایی در دستان راویان حقیقت در رادیو قرار بگیرد.

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به دو جشنواره ملی کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به جشنواره‌های کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۳
  • فراخوان جشنواره «راویان غدیر» در استان قزوین
  • سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر آغاز شد
  • دومین فراخوان جشنواره استانی «راویان غدیر»
  • جشنواره تیتر ۱۳؛ نقطه عطفی در رونق نشریات دانشجویی
  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت
  • رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی