Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-07@05:17:12 GMT

ناتو مسئول عملیات در لیبی نیست

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۷۸۶۶

ناتو مسئول عملیات در لیبی نیست

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، استولتنبرگ از ناتو در رابطه با حوادث لیبی رفع مسئولیت کرد.

 

به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در کنفرانس برلین اعلام کرد که عملیات لیبی از سوی ناتو طراحی نشده بود و ناتو مبتکر این عملیات نبود، بلکه یکسری از کشورهای اروپایی مبتکر این عملیات بودند که بعدا فهمیدند به کمک ناتو احتیاج دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استولتنبرگ در ادامه افزود:«البته هرازگاهی متحدان اروپایی باید قادر به انجام عملیاتی بدون کمک آمریکا باشند. ما نگفته ایم که تمام عملیات ناتو باید همراه آمریکا انجام شوند، فقط آنها نیرومند هستند و اغلب کمک آنها ضروری است. من بخوبی عملیات لیبی را به یاد دارم، زیرا در آن زمان نخست وزیر نروژ بودم و نروژ به این عملیات پیوست».

 

به گفته وی «عملیات لیبی ابتدا عملیات ناتو نبود. این عملیات اروپایی بود. البته بیشتر عملیاتی که از طرف بریتانیا و فرانسه و نه آلمان طراحی شده بود.

 

وقتی ما برای اتخاذ تصمیم نهایی در پاریس جمع شدیم، نماینده ناتو در آن جلسه حضور نداشت. اما واقعیت این بود که بعدا محتاج کمک ائتلاف و آمریکا، ساختار فرماندهی و امکانات آن ها شدیم.

 

به نوشته دویچه وله، با صحبت در باره خودمختاری استراتژیکی  معلوم نیست این ترکیب لغوی به چه معناست، اما به نظر می رسد که گویا به معنای انجام کارهای استراتژیکی بزرگ باشد. به نظر من این کار عاقلانه ای نیست».

 

پس از سرنگونی و قتل معمر قذافی در سال 2011  لیبی دچار بحران شدید سیاسی شد. دو قدرت در کشور حکومت می کنند: در شرق پارلمان که از طرف مردم انتخاب شده است و در غرب، در پایتخت حزب توافق ملی دولتی حاکم است که با حمایت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا تشکیل شده است.

 

این وضعیت باعث فعال شدن گروهک های مسلح و تروریستی شده است.  به علت عدم وجود قدرت مرکزی و ارتش واحد، کشور لیبی به مرکز قاچاق و استقرار موقت  مهاجران غیرقانونی از آفریقا که خواهان رسیدن به اروپا هستند مبدل شده است.

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: بین الملل جام نیوز روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۷۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو را نشانگر آماده‌شدن این پیمان برای درگیری احتمالی با روسیه دانست.

علاوه بر این وزارت خارجه روسیه به اتهام‌زنی ناتو به روسیه مبنی بر انجام حمله‌های ترکیبی از سوی این کشور علیه این پیمان نیز واکنش نشان داد.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که این اتهام‌زنی ناتو، فریب‌کاری است و برای برانگیختن هیجانات و احساسات ضدروسی انجام می‌گیرد.

گفتنی است ناتو رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» را از ۲۴ فوریه آغاز کرده است. این رزمایش تا پایان ماه مه ادامه دارد و با مشارکت بیش از ۹۰ هزار نیرو از ۳۲ کشور عضو این ائتلاف نظامی تحت فرماندهی آمریکا انجام خواهد شد.

مرحله دوم این رزمایش با تمرکز بر جابه‌جایی نیروها در سراسر اروپا برگزار می‌شود. در جریان این رزمایش، متحدان ناتو قصد دارند تا مطابق ماده ۵ معاهده پیمان آتلانتیک شمالی، سناریوی جنگ علیه «دشمنی هم‌سطح» را پیاده کنند. براساس این ماده، حمله به یکی از اعضای ناتو، حمله به کل ائتلاف تلقی و مجوز اقدام و کمک مقتضی صادر می‌شود.

الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه در ماه ژانویه گفت که وسعت رزمایش مدافع ثابت‌قدم ناتو در سال ۲۰۲۴ از بازگشت نهایی و برگشت‌ناپذیر این ائتلاف به نقشه‌های جنگ سرد جهت رویارویی با روسیه حکایت دارد و نشانه‌ای دیگر از جنگ ترکیبی غرب علیه روسیه است.

کد خبر 6096314

دیگر خبرها

  • اعتراف جاسوس ها درباره اطلاعاتی که به «گروه ۴۰۰» داده‌اند | افشای جزئیات شکست جاسوسی آمریکا و انگلیس
  • سردار رشید: در عملیات وعده صادق، 240 جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند/ اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد/ آمریکا و اروپا رایگان هر امکانی را که رژیم صهیونیستی نیاز داشته باشد، در اختیارش قرار می‌دهند حتی بمب اتم!
  • ناگفته هایی از عملیات حماس و عملیات وعده صادق: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • سردار رشید: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • تلاش روسیه برای افتتاح کنسولگری در بنغازی
  • رشید:۲۴۰جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل در وعده صادق کمک کرد
  • ببینید | نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • فیلم/ نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو