Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@10:28:43 GMT

شکایت ایران از آمریکا؛ این بار در لندن

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۹۱۳۸

چند روز پس از آغاز دور نهایی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داده که نماینده کشورمان در IMO (سازمان بین‌المللی دریانوردی) رسما شکایتی علیه این تصمیم یکجانبه ارائه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که اتحادیه اروپا، چین، روسیه و تقریبا تمامی کشورهای دنیا اعلام کردند که ایران پایبندی خود به برجام را به طور کامل ثابت کرده و از تحریم‌های جدید تبعیت نمی‌کنند، اما فشارهای بین‌المللی دولت ایالات متحده باعث شده برخی محدودیت‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی از جمله عرصه دریایی علیه ایران شکل گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روز پس از اعلام خروج ترامپ از برجام، بزرگترین لاینر بین‌المللی جهان اعلام کرد که از آب‌های ایران خارج خواهد شد و پس از آن نیز تعدادی از شرکت‌های بیمه و رده‌بندی اعلام کرده‌اند که به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا، امکان تداوم همکاری با ایران را نخواهند داشت.

دولت ایالات متحده نیز گفته که به جز بندر چابهار، سایر بنادر ایران وارد تحریم‌های جدید می‌شوند و شرکت‌هایی که در این بخش‌ها با ایران همکاری کنند، از سوی این دولت جریمه خواهند شد. به دنبال این اتفاق، ایران گزارش و شکایتی را مستند به قوانین بین‌المللی آماده کرده که طبق اعلام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در روزهای آینده از سوی نماینده ایران در لندن ارائه خواهد شد.

محمد راستاد این را نیز گفته که هیچ کشوری در تحریم‌های جدید با آمریکا همراهی نمی‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم که در اجلاس پیش روی سازمان IMO حمایت قابل توجهی از ایران صورت گیرد.

اروپا دروازه‌های جدید باز کند

در این رابطه سعید ایزدیان - معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی - در گفت‌وگو با ایسنا درباره میزان اثرگذاری احتمالی شکایات ایران از آمریکا در IMO توضیح داد: سازمان IMO به عنوان سازمانی زیر نظر سازمان ملل فعالیت می‌کند که این موضوع در یک بعد برای ایران مثبت و در بعد دیگر منفی خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به این که این سازمان تمامی قواعد و مقررات بین‌المللی در عرصه دریایی را وضع می‌کند، می‌توان انتظار داشت که با حمایت احتمالی از ایران دولت آمریکا در این عرصه نیز مجبور به دفاع انفرادی از خود شود، اما از سوی دیگر مشکل ما در تحریم‌ها مربوط به شرکت‌های بیمه و رده‌بندی می‌شود که باید برای آنها چاره‌ای اندیشید.

ایزدیان با بیان این که اروپا باید برای حمایت از ایران دروازه‌های جدید همکاری باز کند، گفت: یکی از این گزینه‌ها می‌تواند راه‌اندازی شرکت‌های بیمه جدید باشد که با دور زدن تحریم‌های آمریکا، مراودات دریایی با ایران را اجرایی کند و حتی اگر این شرکت‌ها بیمه شوند نیز می‌توان باز گزینه‌های جدید به وجود آورد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: ایران از نظر دریایی جایگاهی غیرقابل کتمان در منطقه دارد و با توجه به این که اروپا اعلام کرده در برجام باقی خواهد ماند و حمایت خود از ایران را نیز حفظ می‌کند، باید دو طرف چاره‌ای بیندیشند تا این تحریم‌های یکجانبه نتواند به حرکت دریایی ایران لطمه‌ای وارد کند، زیرا در غیر این صورت اقتصاد ایران با مشکل مواجه می‌شود و به این ترتیب اثرگذاری برجام و صحبت‌های مطرح شده از سوی اروپایی‌ها از واقعیت فاصله خواهد گرفت.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۹۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها

به نقل از خبرگزاری افه، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوز‌های ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهد‌های انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازار‌های بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهد‌های مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟