Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-02@13:28:44 GMT

بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۱۳۷۹

بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو

اغلب سازندگان خودرو توصیه می‌کنند در خودرو‌های بنزینی با تکنولوژی روز دنیا هر ۱۲۰۰۰ هزار کیلومتر (۷۵۰۰ مایل)، یا هر سال یک بار، باید تعویض روغن شوند. البته شرایط ذکر شده در مورد کارکرد خودرو در حالت معمولیه و در شرایط سخت کارکرد قضیه کاملا فرق می‌کنه.

توجه داشته باشید که برای تعویض روغن موتور و فیلتر روغن، زمان مناسب تعویض روغن خودرو به مسافت طی شده توسط خودرو و زمان ماندگی روغن در داخل کار‌تر موتور بستگی داره؛ چون تغییرات خواص روغن موتور، به مقدار کارکرد موتور و به مدت زمانی که روغن در موتور بوده، بستگی زیادی داره.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته موارد خاص مثل استارت زدن زیاد در هوای سرد یا حرکت زیاد در مسیر‌های پر ترافیک، مدت زمان تعویض روغن موتور و فیلتر روغن رو جلوتر می‌اندازه.

مراحل تعویض روغن موتور

موتور خودرو رو خاموش کنید: روی یک سطح صاف و بدون شیب پارک کنید و مطمئن شید که موتور برای حداقل ۵ دقیقه خاموش بوده باشه.

میله تراز رو برداشته و تمیز کنید: کاپوت رو باز کنید و میله تراز روغن رو برداشته و توسط یک پارچه تمیز روغن اون رو پاک کنید.

سطح روغن رو چک کنید: به آرومی میله تراز رو تا انتها در مخزن فرو کنید و اون رو دوباره بیرون بیارید. سطح روغن باید بین خطوط مشخص‌شده‌ی میله تراز باشه. اگر سطح روغن به علامت پایین میله نزدیکه، نیازه که روغن خودرو رو بیشتر کنید.

روغن رو اضافه کنید: برای این کار، سرپوش فیلتر رو بردارید. مقداری روغن در اون بریزید و منتظر بمونید تا به انتهای موتور برسه. بعد دوباره سطح روغن رو بسنجید؛ دقت کنید که بیش از حد روغن درون اون نریزید.

چرا باید سطح روغن را ارزیابی کنیم؟!

روغن برای موتور، مثل خون برای بدن انسانه؛ موتور بدون وجود اون نمی‌تونه فعالیت کنه. روغن موتور مثل بالشیه که بین اجزای متحرک موتور قرار می‌گیره؛ چون از برخورد اون‌ها با هم جلوگیری می‌کنه و از فرسودگی یا پارگی اون‌ها جلوگیری می‌کنه.

موتور‌های امروزی حدود ۱ لیتر روغن به ازای هر ۵۰۰۰ کیلومتر مسافت مصرف می‌کنند؛ بنابراین لازمه که سطح روغن رو در مواقع لازم بسنجید و در صورت نیاز اون رو بیشتر کنید. بهترین زمان برای این کار هر ماه و قبل از رفتن به مسافرت‌های طولانیه.

وظیفه روغن موتور خودرو

روغن موتور وظیفه روان‌سازی، محافظت، تمیز نگه‌داشتن و خنک کردن موتور رو به عده داره. به علاوه روغن موتور، اصطکاک قطعات رو کم می‌کنه و مانع فرسودگی و پارگی اون‌ها می‌شه. روغن موتور، هر گونه ته‌نشینی رو از موتور خارج می‌کنه و ذراتی که از فیلتر گذشتند رو جدا و تصفیه می‌کنه. روغن موتور همین‌طور به انتقال حرارت از درون موتور به بیرون کمک می‌کنه تا دمای فعالیت موتور، ایده آل بمونه. در این‌جا بهتره چند مورد از وظایف روغن موتور رو بررسی کنیم:

کاهش دادن سایش قطعات موتور
کاهش دادن اصطکاک قطعات متحرک موتور خودرو
خنک کردن قطعات داخلی موتور
تمیز نگه‌داشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات
آب‌بندی کامل بین سیلندر و پیستون
محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی
کارکرد بهینه موتور در دما‌های مختلف

نکات لازم قبل از تعویض روغن خودرو:

لزومی نداره که حتما از برند خاصی برای روغن موتور استفاده کنید؛ درصورتی‌که روغن موتور خواص مورد نیاز موتور شما رو برطرف کنه و با اون همخوانی داشته باشه، برند و شرکت سازنده روغن موتور مهم نیست.
اگر دو نوع روغن موتور رو با هم ترکیب کردید، دقت کنید که هر دو روغن موتور از لحاظ خواص کاملا با هم مشابه باشند؛ در غیر این صورت به شدت از این کار پرهیز کنید؛ چون ممکنه خسارت جدی به موتور وارد بشه.
سیاه شدن روغن موتور، دلیل از بین رفتن خواص اون نیست و نیاز به تعویض نیست. این اتفاق معمولا به دلیل وجود دوده و آلودگی از اجزای موتور خودروست.
شفاف موندن روغن موتور بعد از استفاده زیاد می‌تونه شک برانگیز باشه. اگر این اتفاق افتاد، حتما روغن موتور رو عوض کنید.
به هیچ عنوان بیش از حد استاندارد، روغن داخل موتور نریزید؛ چون این کار ممکنه باعث نشت کردن روغن و ورود اون به بخش‌های دیگه‌ی خودرو بشه که سلامت خودروی شما رو به خطر می‌اندازه.
بهتره هر وقت که روغن موتور رو عوض می‌کنید، فیلتر روغن رو هم تعویض کنید.
روغن موتور نباید از علامت‌های روی گیج (گژ) بالا‌تر و یا پایین‌تر باشه. زیادی روغن موتور باعث افزایش مصرف بنزین شده و علاوه بر تشکیل لایه رسوب کربنی به شمع‌های موتور هم آسیب می‌زنه.
در شرایط کارکرد سخت مثل طی مسافت‌های کوتاه، در جا کار کردن زیاد، ترافیک و یا حرکت در محیط‌های با گرد و غبار زیاد و شرایط آب و هوایی نامناسب (مناطق سرد سیر یا گرم سیر)، روغن موتور رو هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید.
نوع روغن رو نمی‌تونید با اندازه‌ی موتور تعیین کنید؛ برای انتخاب روغن مناسب برای موتور خودرو، باید به شرایط آب و هوایی، دمای محیط، تجهیزات اضافی و وزن خودرو توجه کنید.
اگر قصد رفتن به سفر طولانی رو دارید، حتما روغن موتور رو بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که برای کل سفر مشکلی پیش نمیاد؛ اما اگه نیازی به تعویض روغن نباشه، تعویض اون قبل از مسافرت، اجباری نیست.
روغن سوخته، روغن ترمز، ضد یخ، و باتری خراب برای محیط زیست زیان آوره؛ بنابراین از دور ریختن اون‌ها در محیط زیست خودداری کنید و یا اون‌ها رو به عنوان زباله‌های زیان‌آور تحویل مامورین بازیافت بدید.

امیدواریم با این نکات بتونید عملکرد موتور خودروتون رو بهبود ببخشید. یادتون باشه که این مطالب، برای کمک‌رسانی و آگاهی بخشیدن به شما در مورد اصول کار با روغن موتوره. در صورتی که تردیدی دارید، حتما با مکانیک مشورت کنید و به هیچ عنوان اگر اطلاعات فنی کافی درباره خودرو ندارید، تعویض روغن موتور رو به یک مکانیک متخصص بسپارید.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: روغن موتور خودرو خودرو گرد و غبار مکانیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۱۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت + جدول

قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا در بازار اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازار خودرو امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ مانند روزهای گذشته باثبات است و قیمت خودروهای داخلی، به جز محصولات ایران‌خودرو تغییری ندارند.

کوییک S دنده‌ای از هاچ‌بک‌های اقتصادی سایپا، نسبت به روز گذشته تغییری نکرده و با نرخ ۴۳۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

شاهین G استاندارد جزو معدود محصولات شرکت سایپا است که از ابتدای امروز ۱۰ میلیون تومان ارزان‌تر شده و با ۷۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو پارس ELX سفارشی؛ سدان محبوب ایران‌خودرو نیز نسبت به روز گذشته ۱۰ میلیون تومان ارزان شده و با ۷۳۳ میلیون تومان قابل خریداری است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک رکورددار افت قیمت در روز جاری به شمار می‌رود که امروز ۳۲ میلیون تومان ارزان‌تر شده و به نرخ یک میلیارد و ۲۳ میلیون تومان رسیده است.

بر این اساس در گروه محصولات ایران‌خودرو وانت آریسان با قیمت ۴۴۴ میلیون تومان، سورن پلاس (فول) با قیمت ۷۲۳ میلیون تومان، سورن پلاس موتور XU۷P با قیمت ۶۳۳ میلیون تومان، سورن پلاس دوگانه‌سوز ۷۹۷ میلیون تومان، دنا پلاس (تیپ ۱) با قیمت ۸۱۴ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک (ارتقا) یک میلیارد و ۲۸ میلیون تومان، پژو پارس ۶۶۰ میلیون تومان، پژو پارس سفارشی ۷۰۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳( ارتقا) با قیمت ۶۵۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (ارتقا) ۷۴۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک (ارتقا) ۹۰۵ میلیون تومان، رانا پلاس (ارتقا) ۶۲۵ میلیون تومان، تارا دستی (ارتقا) ۸۰۴ میلیون تومان، تارا اتوماتیک V۲ به قیمت ۹۵۸ میلیون تومان، هایما اس ۷ (S۷) با قیمت یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان، هایما ۷X با قیمت یک میلیارد و ۷۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در محصولات سایپا نیز ساینا S با قیمت ۴۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ساینا S دوگانه‌سوز ۴۵۸ میلیون تومان، کوییک اتوماتیک ۵۲۴ میلیون تومان، کوییک S به قیمت ۴۳۶ میلیون تومان، سایپا ۱۵۱ با قیمت ۳۴۴ میلیون تومان، وانت زامیاد (رادیال) با قیمت ۵۹۳ میلیون تومان، پیکاپ کارون ۸۴۵ میلیون تومان و چانگان CS۳۵ تیپ ۲ با قیمت یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان مبادله می‌شود.

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی نیز به جز محصولات مدیران‌خودرو و بهمن‌موتور، نوسان چندانی ندارد.

ام‌وی‌ام X22 پرو دستی کراس‌اوور اقتصادی مدیران‌خودرو، امروز هفت میلیون تومان ارزان‌تر شده و با نرخ ۹۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

ریسپکت بهمن‌موتور یکی از سدان‌های مونتاژی این شرکت نیز افت ۳۵ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته دارد و به قیمت یک میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

دیگنیتی پرایم یکی از کراس‌اوورهای محبوب بهمن‌موتور ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر از روز گذشته و با یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

تیگو ۸ پرو هیبرید کراس‌اوور جدیدالورود مدیران‌خودرو نیز ۳۵ میلیون تومان ارزان‌تر شده و به قیمت سه میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان رسیده است.

بر این اساس X۲۲ پرو دستی با قیمت ۹۵۰ میلیون تومان، X۳۳ کراس (دستی) با قیمت یک میلیارد و ۶۵ میلیون تومان، آریزو ۵ اسپورت با قیمت یک میلیارد و ۴۰۳ میلیون تومان، تیگو ۷ پرو پرمیوم ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان، تیگو ۸ پرو (هیبرید) ۳ میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان، فونیکس FX (۱.۶) با قیمت دو میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان، جک J۴ با قیمت ۸۳۰ میلیون تومان، جک S۳ با قیمت یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون تومان، کی‌ام‌سی T۸ با قیمت یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان، کی‌ام‌سی J۷ با قیمت یک میلیارد و ۸۱۶ میلیون تومان، رسپکت ۲ به قیمت یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان، فیدلیتی (پنج‌نفره) یک میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان، دیگنیتی پرایم یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان و دیگنیتی پرستیژ با قیمت دو میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

کد خبر 748270

دیگر خبرها

  • پس از پراید وانت نوبت به بی‌ام‌و وانت رسید!/ عکس
  • کشف ۴ تن روغن قاچاق
  • لوازم یدکی رنو
  • کشف ۴ تن روغن نباتی قاچاق در الیگودرز
  • خودرو کی ام سی KMC T9 + مشخصات، تصاویر و قیمت جک T9 پیکاپ
  • آنچلوتی: خوب نبودیم، از مساوی راضی‌ام
  • جت جنگنده ام جی در نمایشگاه خودروی پکن+عکس
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت + جدول
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران