Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:14:45 GMT

سن اعتیاد در خراسان شمالی به 33 سال رسیده است

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۲۶۲۲

سن اعتیاد در خراسان شمالی به 33 سال رسیده است

بجنورد- ایرنا- سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی گفت: میانگین سن اعتیاد در استان به 33 سال رسیده و بر این اساس، این معضل به مهم ترین آسیب اجتماعی خراسان شمالی تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا محمود ثمینی روز سه شنبه در همایش ملی پیشگیری از آسیب های اجتماعی در اسفراین گفت: خراسان شمالی از نظر شیوع اعتیاد نیز از میانگین کشوری بالاتر و در زمره استانهای اول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با برشمردن اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و مناطق ویژه اجتماعی (حاد و بحرانی) به عنوان پنج اولویت آسیب اجتماعی در کشور افزود: مهم ترین اولویت آسیب های اجتماعی در خراسان شمالی، اعتیاد است.
ثمینی با اشاره به اینکه استانها نیز بسته به وضعیت خود برخی آسیب ها را به کشور پیشنهاد می کنند، سه پیشنهاد این استان را شامل ایدز، خودکشی و فرار دختران عنوان کرد که اصالت آن مورد تایید قرار گرفته و باید به مرور به آن پرداخته شود.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی با اشاره به اولویت آسیب اعتیاد در استان، تاکید کرد: باید برنامه ریزی برای مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از ابتلای جوانان به اعتیاد، در اولویت برنامه های استان قرار گیرد.
ثمینی افزود: اولویت مصرف مواد مخدر به دلیل بالا بودن قشر کارگری در استان، از آمار زیادی برخوردار است که باید برای مهار آن کاری اساسی صورت گیرد.

* دانش آموزان خراسان شمالی کمترین اعتیاد کشور را دارند
ثمینی خاطر نشان کرد: خوشبختانه این استان از نظر رقم اعتیاد دانش آموزان به مواد مخدر در انتهای جدول کشوری قرار دارد.
وی افزود: در حوزه دانشجویی نیز آمارهایی از اعتیاد دیده شده که البته بیشتر آنها قبل از ورود به دانشگاه مبتلا بوده اند که باید نسبت به آن حساسیت بیشتری داشته باشیم.
ثمینی بهترین زمان برای جلوگیری از گرفتاری افراد در دام اعتیاد را سنین نوجوانی دانست و گفت: یکی از مهمترین عوامل ابتلای افراد به اعتیاد، مشکلات خانواده و اعتیاد والدین است و مقابله با آن نیز باید از همان رکن خانواده آغاز شود.

* نشاط اجتماعی، بهترین راه مقابله با اعتیاد
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی با تاکید بر نقش مردم و سازمان های مردم نهاد در پیشگیری و نیز پژوهش در حوزه اعتیاد، گفت: باید مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد اجتماعی شود.
ثمینی، یکی از دلایل اقبال افراد به مواد مخدر را سرخوشی لحظه ای آن ذکر کرد و افزود: ایجاد نشاط اجتماعی در پیشگیری از این آسیب بسیار موثر است.
وی گفت: دستگاه های اجرایی مرتبط باید با برپایی برنامه هایی و کمک به ایجاد شادی های چهارچوب دار و افزایش نشاط اجتماعی، میزان گرایش افراد جامعه به اعتیاد را کاهش دهند.
وی اضافه کرد: گسترش ورزش و برنامه های شاد از سوی سازمان های فرهنگی و اجتماعی در تحقق این امر مفید است.

* آمار آسیب ها را نباید پنهان کرد
فرماندار اسفراین نیز در این همایش گفت: بیان واقعیات آسیبهای اجتماعی توسط مسئولان و گفتمان سازی بین اقشار مختلف مردم در کاهش آسیب های اجتماعی موثر است.
رستم طاهری با بیان اینکه کتمان واقعیات به تصمیم گیری و اقدام عملی آسیب می زند، افزود: گفتمان سازی و ارائه نظریات، مسئولان را مجاب خواهد کرد تا اسناد و سیاست های بالادستی را اجرا کرده و بر اساس برنامه های مدون حرکت کنند.
وی تشکیل شورای عالی اجتماعی به ریاست رئیس جمهوری را اقدامی بزرگ برای پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی یاد و اظهار کرد: دستگاههای اجرایی، مراکز علمی و آموزشی و نهادهای متولی باید از اقدامات جزیره ای و پراکنده خودداری کنند.
رستمی گفت: با رویکرد ایجاد شده در دولت تدبیر و امید در پیوند بین مردم، مسئولان و مراکز علمی و دانشگاهی، شاهد اقدامات منسجم و هماهنگ برای کاهش آسیبهای اجتماعی خواهیم بود .
رستمی بر نقش اثرگذار رسانه ها و شبکه های مجازی تاکید کرد و گفت: همسویی رسانه ها با دستگاههای فرهنگی و دانشگاهی در تغییر روند فکری و فرهنگی جامعه و ارائه آموزش در این حوزه موثر است.
همایش ملی پیشگیری از آسیب های اجتماعی، با همکاری دفتر مشاوه و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مجمتع آموزش عالی اسفراین برگزار شد.
از 250 مقاله تخصصی ارسال شده به دبیرخانه این همایش یک روزه، 164 مقاله منتخب ارائه شد.
شهرستان 120 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرق بجنورد، مرکز خراسان شمالی قرار دارد.
5132/7189

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آسيب هاي اجتماعي كنگره علمي اسفراين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۲۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی ؛ مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلستان‌های مناطق گرم این خطه آغاز و پیش بینی می‌شود که امسال ۳۸۷ تن گل‌تر برداشت شود.
صفدر صفدری افزود: برداشت گل محمدی از سطح گلزار‌های شهرستان مانه و سملقان، اسفراین و بخش‌هایی از بجنورد آغاز شده است.
وی گفت: در مجموع سطح گلزار‌های آبی گل محمدی بارور ۲۸۹ هکتار و بارور دیم ۸۳ هکتار، گلزار‌های آبی غیربارو ۴۸ هکتار و دیم غیر بارور ۴۱ هکتار است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: سالانه در استان ۶۲۱ هزار لیتر گلاب، ۲۲ لیتر اسانس گل محمدی، ۲۹ هزار کیلوگرم گلبرگ خشک و ۱۲ هزار کیلوگرم غنچه خشک تولید و روانه بازار می‌شود.

دیگر خبرها

  • دستگاه‌ها در راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد با شهرداری ایلام همکاری کنند
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • دومین نمایشگاه انفرادی «نگاهی به خراسان شمالی» برگزار می‌شود
  • بانوان وزنه‌بردار خراسان شمالی در مسابقات قهرمانی کشور حضور دارند
  • والدین ثبت‌نام کُتب درسی را تا ۲۵ اردیبهشت انجام دهند
  • میزان بارش‌های روز گذشته در خراسان شمالی اعلام شد
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • (تصاویر) تشییع پیکر عیسی قلی‌پور، آخرین بخشی خراسان شمالی
  • خراسان شمالی غرق در ماتم عزای صادق آل محمد
  • باز باران، با طراوت بهاری