Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب «هنر آشپزی  افغانستان» اثر «فروزان احمدی» نویسنده افغانستانی به تازگی توسط انتشارات «شاملو» در مشهد منتشر و در اختیار علاقه‌مندان به کتاب قرار گرفت.

این کتاب در 17 فصل منتشر شده است و در بخش ضمائم آن نکات ضروری و بسیار خوبی در مورد آشپزی و همچنین دانشنامه و اصطلاحات خاص غذاهای افغانستانی به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید این نخستین کتاب تخصصی در حوزه آشپزی افغانستان باشد که به شکل بسیار تفصیلی به معرفی انواع غذاها و شیرینی‌های ملی و محلی افغانستان پرداخته است.

نویسنده در این کتاب علاوه بر معرفی غذاها و شیرینی‌های افغانستان طرز تهیه غذاهای ملی و محلی افغانستان را نیز به روش بسیار ساده آموزش داده است.

فروزان احمدی در این اثر تمام غذاها را همراه با تصاویر رنگی معرفی کرده است که این کار بر جذابیت اثر افزوده است. فصل نخست این کتاب به معرفی غذاهای برنجی افغانستان مثل انواع مختلف «قابلی پلو» و انواع «کچیری» اختصاص دارد و در فصل دوم انواع غذاهای مختلف گوشتی معرفی شده است.

فصل سوم به معرفی انواع کباب اختصاص دارد که نویسنده در این بخش 19 نوع کباب را که در مناطق مختلف افغانستان رایج می‌باشد معرفی کرده است.

انواع شوربا و یا همان آبگوشت در فصل چهارم کتاب معرفی و نویسنده 21 نوع غذای آبگوشتی محلی را معرفی و غذاهایی چون اشکنه و غلورتروش نیز در میان آن‌ها دیده می‌شود.

در فصل پنجم کتاب انواع «قورمه»های محلی افغانستان معرفی و فصل ششم به غذاهای خمیری یا بخار پز که علاقه‌مندان خاص خود را دارد اختصاص یافته و نویسنده غذاهایی چون آی خانم، منتو، آشک و سمبوسه را معرفی و در فصل ۷  انواع بولانی‌های محلی معرفی شده است.

فصل هشتم به انواع برانی‌ها اختصاص دارد و در فصل نهم،  آش و سوپ محلی افغانستان معرفی و در فصل ۹ این کتاب انواع غذاهای سرخ کردنی تشریح شده است.

20 نوع غذای مختلف که در بخش‌های مختلف افغانستان پخت آن رایج است در فصل 11 معرفی و فصل 12 کتاب به انواع دسر و غذاهای میان وعده اختصاص دارد.

در فصل ۱۳ و ۱۴ به ترتیب، به «سلاته‌ها» (سالاد) و انواع ترشی اختصاص یافته است و در فصل ۱۵ چندین نوع «چتنی» معرفی شده است.

شیرینی‌های افغانستان نیز بسیار قابل توجه است که فروزان احمدی در فصل 16 به طرز تهیه آن‌ها اشاره و در آخرین فصل کتاب انواع، نوشیدنی‌های افغانستان به علاوه شیرینی‌های مختلف معرفی شده است.

فروزان احمدی، در مورد تالیف این اثر گفت: سال‌های زیادی روی این اثر کار کردم و خوشحالم که سرانجام این کار به اتمام رسید.

وی افزود: آشپزی نقش مهمی در اقتصاد و ارتباطات خانواده‌ها دارد و ما هر روز در زندگی خود با آشپزی سر و کار داریم و علاوه بر آن تنوع زیادی که غذاهای افغانستان دارد باعث شده است که جایگاه ویژه در بین کشورهای منطقه داشته باشد.

این نویسنده جوان در ادامه خاطر نشان ساخت: مردم افغانستان در هر منطقه بر اساس قومیت و نژاد خاصی که زندگی می‌کنند غذاهای مختلف را نیز طبخ می‌کنند و مردم این کشور در مهمان‌نوازی و مهمان دوستی شهرت دارند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر غذاهای افغانستان در میان مردم ایران بخصوص در شهرهای مهاجر نشین بسیار رواج پیدا کرده است و امروز اکثریت مردم ایران با غذاهای افغانستان بخصوص قابلی پلو ما آشنایی دارند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: افغانستان مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۴۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی هیات انتخاب جشنواره تئاتر ایثار/ جدول اجرا‌ها منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید کاظمیان، سیامک موسوی و مهدی نصیری در بخش صحنه‌ای و شهرام کرمی، سعید کاظمیان و عادل کروشاوی در بخش خیابانی هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، کار انتخاب آثار متقاضی برای حضور در مرحله نهایی و رقابتی این دوره از جشنواره را عهده‌دار بودند.

بر اساس ارزیابی هیات انتخاب هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، ۸ اثر در بخش صحنه‌ای و ۱۰ اثر در بخش خیابانی این دوره از جشنواره اجرا و به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

همچنین دبیرخانه هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار نیز جدول اجرا‌های این دوره از جشنواره را منتشر کرد.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با حضور هنرمندانی از سراسر کشور و به همت اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان، با هدف تبیین ارزش‌های والای انسانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود.

«جلوه‌های ایثار و شهادت در دوران انقلاب و دفاع مقدس»، «جلوه‌های ایثار و شهادت در زندگینامه شهدا، ایثارگران، شهدای محور مقاومت (شهدای مدافع حرم)، شهدای امنیت، سبک زندگی ایثارگرانه و ایثار اجتماعی در دوران معاصر»، «جلوه‌های ایثار و از خودگذشتگی همسران معظم جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معظم شهدا در دوره معاصر» و «جلوه‌های ایثار و شهادت در مقاطع مختلف تاریخی به خصوص تاریخ معاصر انقلاب» از مهمترین موضوعات این دوره از جشنواره است.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی در ۲ بخش صحنه‌ای و خیابانی از روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مدت ۴ روز در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معرفی هیات انتخاب جشنواره تئاتر ایثار/ جدول اجرا‌ها منتشر شد
  • انواع هزینه ها در سفر داخلی
  • معرفی روشی برای شناخت بیشتر آفت‌کش‌ها
  • معرفی چند اثر خواندنی که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود/ از «نامه‌ای به آسمان» تا «تاکسی‌سواری»
  • اجاره تلویزیون ‌های شهری و نمایشگاهی در ابعاد مختلف توسط تشریفات رایکا!
  • معرفی پرکاربردترین انواع پمپ هیدرولیک در صنایع
  • ساخت و بازسازی ۲ هزار قلم قطعات نیروگاهی به‌ دست متخصصان مشهدی
  • جشنواره «چومچه خاتون» در کوثر برگزار می‌شود
  • کشف ۱۹ قبضه انواع سلاح غیرمجاز در مشهد
  • نقش تغذیه مناسب را در کنترل آسم جدی بگیرید