مهمترین مسئله در جامعه اسلامی انضمامی کردن ارزش هاست
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۱۶۶۵۲
به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی از سه اثر اندیشکده مهاجر در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه شریف با عنوان آموزش، تکنولوژی و توسعه؛ چالشی صدساله روز گذشته برگزار شد.
مصطفی تقوی استاد فلسفه علم دانشگاه شریف در این مراسم در سخنانی با بیان اینکه چه موانع و مسائلی پیش روی جامعه اسلامی است که با رویکرد دینی به توسعه تکنولوژی بپردازد، افزود: این مسئله می تواند آغازی بر این موضوع باشد که چکار می توان برای حل این مسئله کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: مهمترین مسئله در جامعه اسلامی این است که ما نمی دانم چگونه ارزشها را می تواند انضمامی کرد؟ یعنی ارزش وقتی معنا دارد که روی میز ما گزینه های مختلف وجود داشته باشد و جهان به گونه ای خلق شده که به انحاء مختلف می توان زندگی کرد. لذا در این چنین جهانی ارزش و هنجار معنا پیدا می کند. اما اینکه این ارزشها و معیارها در کجا مطرح می شوند محل تامل است. گاهی بر ذهن و گاهی بر جهان ما حاکم میشود و گاهی در رفتار و اعمال و در ساختارهای ما همچون ساختارهای فیزیکی، اجتماعی، فکری و تکنیکی تجلی پیدا می کند. پس ارزشها در ذهن، رفتار، نظام های فکری و نظریه ها و در ساختارهای اجتماعی و فکری و مادی ما ظهور و بروز دارد. این ارزشهایی که در ذهن مطرح است را باید به سمت ساختارهای تکنیکی بکشانیم یعنی آنکه در ذهن پدید می آید تبدیل به گفتمان و سیاست کنیم و آنها را بر ساختارهای اجتماعی به کار گیریم که این به معنای انضمامی کردن است.
عضو هیئت علمی فلسفه علم دانشگاه شریف در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اگر بخواهیم با رویکردی دینی به مسئله تکنولوژی بپردازیم در بعد دیگر با گرانش تمدنی مواجه هستیم. وقتی که ارزشها انضمامی می شوند مجموعه ای از ارزشها در نهادها و ساختارهای اجتماعی تبلور پیدا می کند. درجه آزادی قوم دیگری که ارزشهای آنها متفاوت است جلوی آنها را می گیرد. باید با یکسری ساختارهای نهادینه شده جهانی مواجه شوند و این کار، کار آسانی نیست. با مراجعه به آیات قرآن کریم و احادیث، بسیاری از افراد چنین استدلال می کنند که از دلالت های اقتصادی این آیات می توان نتیجه گرفت که ما اقتصاد اسلامی داریم در حالی که اینطور نیست. دین ما رویکردهای اقتصادی و راهبردهای اقتصادی دارد که به نظر می رسد می توان نظام اقتصاد اسلامی تشکیل داد که جنبه ای از آن علم اقتصادی است.
وی گفت: باید بتوانیم ارزشها و هنجارهای دینی را انضمامی کنیم تا در ساختار اجتماعی تبلور پیدا کند در آن صورت است که می توان ادعا کرد ما اقتصاد اسلامی داریم. در حال حاضر ما مبانی اقتصاد اسلامی داریم ولی اقتصاد اسلامی به عنوان یک علم خیال باطل است.
تقوی با اشاره به مانع سوم در رویکرد دینی در تکنولوژی ادامه داد: باید دید ارزیابی نظام تکنیکی امروز چیست و این کار آسانی نیست چون رویکردهای روش شناسی در این خصوص باید روشن شود. با چه رویکرد روش شناختی می خواهید نظام تکنولوژی حاکم را توجیه و اقناع کنید. رویکردهای روش شناختی برای ارزیابی نظام های تکنیکی امروز مسئله مهمی است که پیش روی ما قرار دارد.
وی تصریح کرد: همچنین ما در زمینه ساخت آینده مطابق ارزشها و هنجارهایمان بسیار کم تخیل کرده ایم. آدمهای موفق خصیصه ای دارند که در مورد آینده خود تخیل می کنند در حالی که در جامعه ما نقش تخیل بسیار ضعیف است. بر اساس اندیشه ها و آرای فکری و فلسفی ما بسیار کم تخیل کرده ایم. خیلی کم رمان نوشته و خیلی کم فیلم ساخته ایم. آینده نگری یک جنبه تخیلی دارد که بدون آنها نمی توان سیاست گری و تحلیل کرد. رویکرد محمد قائم خانی رویکرد خوبی است که نسبت به تخیل بسیار مهم است.
استاد فلسفه علم دانشگاه شریف گفت: رسانه های غربی حتی هالیوود تخیل ما را در حال هدایت دارند و ما باید تحلیل خود را در جامعه داشته باشیم. رویکرد دینی ما نسبت به تکنولوژی باید پیش رود.
کد خبر 4457759 مهرنوش محمدزادهمنبع: مهر
کلیدواژه: اقتصاد اسلامی دانشگاه شریف رونمایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۶۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
صالح اصغری در گفتوگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اثرگذاری فضای مجازی در شرایط امروز کشور اظهار کرد: امروز در کشور دو کلان مسئله ناظر به فضای مجازی داریم که باید بر روی آن کار کنیم.
وی افزود: کلان مسئله اول همبستگی اجتماعی و کیان ایران است بعضاً در فضای مجازی شاهد اخبار و مطالب نادرست هستیم که بحث همبستگی اجتماعی و سرمایه اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و میتواند باعث مشکلاتی در کشور شود.
وی با بیان اینکه کلان مسئله دوم خانواده ایرانی است، تصریح کرد: خانواده ایرانی به مثابه یک کل منسجم است که یکی از محورهای اصلی آن تربیت است اما به نظر میرسد این نهاد اجتماعی در نسبت با فضای مجازی دچار اعوجاج شده است.
اصغری اضافه کرد: فضای مجازی یکی از فرصتهای خانوادهها محسوب میشود که متأسفانه شاهد آن هستیم بعضاً مخاطرات آن در خانواده پررنگ شده است.
وی با بیان اینکه باید فعالیتهای ترویجی را در قالب کمپینهای مردمی جلو ببریم، اضافه کرد: ما در سازمان مرکز سواد مجازی سازمان سراج تلاش میکنیم گروهها و مجموعههای مردمی را که دغدغه بهبود شرایط اجتماعی-خانوادگی را در مدل خرد را دارند همراهی کنیم و نیازهای آنان را برطرف کنیم.
مسؤول مرکز سواد سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: جنس فعالیتهای اجتماعی ارگانیک و مردم برای مردم را باید تقویت کنیم.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: حاکمیت و دولت عزم خوبی برای حل مسائل حوزه رسانه و فضای مجازی دارند اما الگوی مردم برای مردم یک الگوی مکمل محسوب میشود.
وی گفت: نباید و نمیتوانیم به عنوان یک جامعه پویا منتظر باشیم تا همه اقدامات از سوی ساختارهای دولتی انجام شود بلکه باید توان خود در سطح خرد تقویت کرده و با احساس مسؤولیت اجتماعی نسبت به مسائلی همچون خبر جعلی دغدغه داشته باشیم.
اصغری تاکید کرد: در جامعه باید الگوهای موفق کوچک را توسعه و رسانهای نمائیم.
وی در پایان با بیان اینکه فضای مجازی ما باید انسجام اجتماعی را افزایش دهد نه اینکه این فضا باعث دو قطبی شدن جامعه و اختلاف در جامعه شود، ادامه داد: ایجاد کمپین ملی مواجهه با خبر جعلی یکی از فعالیتهایی است که امسال به آن میپردازیم.
کد خبر 6088323