Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، نیما حقیقت‌جو دانشجوی این واحد دانشگاهی در رابطه با این پژوهش، گفت: اﻧﺘﺨﺎب ﻣﺘﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺑﻬﯿﻨﻪ‌ﺳﺎزی ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺧﻄﺮات ﺣﻔﺎری ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺘﻪ، ﻋﻮاﻣﻞ ﮐﻠﯿﺪی در ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺣﻔﺎری ﭼﺎه ﺑﺎ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻣﻤﮑﻦ است. در حال حاضر ﻟﯿﺴﺖ ﻃﻮﻻﻧﯽ از ﻣﺘﻪ‌ﻫﺎی ﻏﻠﺘﮑﯽ ﻣﺨﺮوﻃﯽ دﻧﺪاﻧﻪ ﻓﻮﻻدی و ﮐﺎرﺑﯿﺪ ﺗﻨﮕﺴﺘﻦ دﮐﻤﻪ‌ای ﺑﺎ ﻣﮑﺎﻧﯿﺴﻢ‌ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺣﻔﺎری وﺟﻮد دارد که بعضا سبب سردرگمی یک مهندس حفار به منظور انتخاب بهترین مته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اﻧﺘﺨﺎب ﻣﺘﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﯾﮏ ﮐﺎرﺑﺮد ﺧﺎص، ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺴﯿﺎر مهم ﺑﺎﺷﺪ، گفت: همچنین انتخاب صحیح مته، نقش بسزایی در عملکرد و کارایی عملیات حفاری است. در انتخاب مته حفاری عوامل مهمی چون هزینه به ازای هر فوت، انرژی ویژه، قابلیت حفاری سازند، نرخ نفوذ و ... دخالت دارند. از این رو انتخاب مته حفاری را می‌توان به عنوان یکی از مسائل تصمیم‌گیری چند معیاره مطرح کرد.

به گفته این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات، مطالعات آماری نشان می‌دهد حدود 7-5 درصد هزینه حفر هر چاه نفت به هزینه مته‌های حفارى آن چاه اختصاص دارد، در حالی که اگر مته‌های حفارى به درستی انتخاب و استفاده شوند، می‌توان زمان حفاری و هزینه تکمیل چاه را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

حقیقت جو، تصریح کرد: امروزه با پیشرفت روز افزون دانش و تکنولوژی، صنایعی نیز که تحت تأثیر این دو رکن هستند، دست خوش تغییرات و پیشرفت‌هایی می‌شوند و همین موضوع سبب گسترده شدن انتخاب‌ها و به وجود آمدن طیف وسیعی از گزینه‌ها می‌شود. موضوع انتخاب مته حفاری از آنجایی حاِئز اهمیت می‌شود که بر اساس روش تصمیم گیری فازی بتوان به انتخاب گزینه بهینه و مدیریت مطلوب دست یافت.

وی افزود: تاکنون در رابطه با روش‌های انتخاب مته حفاری تحقیقات متنوع و گوناگونی در ایران صورت گرفته است. اما استفاده از چند معیار در کنار هم و به صورت همزمان و آن هم با استفاده از روش تصمیم‌گیری فازی مثلثی در انتخاب مته حفاری روشی نوین محسوب می‌شود که تا به حال پژوهشی بر روی این موضوع صورت نگرفته است.

حقیقت جو در رابطه با روند پژوهش خود، ادامه داد: مراحل انجام تحقیق به صورت مطالعه موارد پیشین در زمینه انتخاب مته‌های حفاری، مطالعه و تحقیق جامع و کامل پیرامون مبحث تصمیم‌گیری با معیارهای چندگانه، فراهم ساختن ملزومات و داده‌های مورد نیاز به منظور استفاده در روش شباهت به گزینه ایده‌آل فازی، آشنایی و فرآگیری کامل روش‌هایی که در روش شباهت به گزینه ایده‌آل فازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، حل معادلات و در نهایت دریافت و تحلیل نتایج بدست آمده است.

این محقق دانشگاهی افزود: در این تحقیق برای انتخاب بهینه مته حفاری، از روش‌ شباهت به گزینه ایده‌آل فازی مثلثی در دو سازند آغاجاری و گچساران استفاده شد که نتایج بهتری نسبت به روش‌های تصمیم‌گیری دیگر ارائه می‌دهد. همچنین در این تحقیق معیار‌های هزینه حفاری به ازای واحد طول، قابلیت حفاری، نرخ نفوذ مته و انرژی ویژه به عنوان عوامل موثر در انتخاب مته در نظر گرفته شدند. دلیل انتخاب این معیارها اهمیت هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه در انتخاب نوع مته و همچنین انتخاب متداول آن‌ها توسط اپراتورهای حفاری است.

وی گفت: نتایج این تحقیق برای طیف وسیعی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران و همچنین شرکت‌های بین‌المللی و خارجی که در زمینه حفاری فعالیت دارند کاربرد دارد. تمام شرکت‌هایی که در زمینه حفاری چاه‌های نفتی کار می‌کنند، می‌توانند از این نتایج به عنوان مرجعی جهت استفاده و انتخاب بهترین مته‌های حفاری با توجه به معیارها و اهداف خویش، استفاده کنند.

این تحقیق در قالب پایان‌نامه با عنوان « انتخاب بهینه مته حفاری در صنعت نفت با استفاده از تکنیک تصمیم‌گیری چند معیاره فازی » توسط نیما حقیقت‌جو دانشجوی واحد علوم و تحقیقات به راهنمایی دکتر آرش ابراهیم آبادی، دکتر مستانه حاجی‌پور صورت گرفته است.

انتهای پیام/

204 / 31 پایان نامه واحد علوم و تحقیقات مته حفاری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: پایان نامه واحد علوم و تحقیقات مته حفاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۱۷۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفر و تکمیل ۸ حلقه چاه نفت طی فروردین ماه در مناطق نفتخیز جنوب غرب کشور 

مسعود افشار معاون مدیرعامل در عملیات حفاری شرکت ملی حفاری ایران گفت: از این تعداد چاه ۷ حلقه در گستره فعالیت شرکت‌های بهره برداری نفت و گاز تابع شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و یک حلقه در اجرای پروژه‌های حفاری تکمیل نهایی و تحویل کارفرما گردید.

او با بیان اینکه همچنین در این مدت متراژ حفاری چاه‌ها به رقم ۸ هزار و ۵۹۸متر رسید، افزود: در زمان حاضر ۲۱ دکل ناوگان حفاری شرکت در حال جابجایی در مناطق عملیاتی است.

افشار اظهارکرد: براساس برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران در اجرای طرح‌های توسعه‌ای با هدف نگهداشت و افزایش تولید نفت و گاز، بازسازی و نوسازی دستگاه‌ها و تجهیزات حفاری در دست اجرا و از حداکثر ظرفیت‌های سازمان در ارتباط با پیشبرد و تحقق برنامه‌ها در سال ۱۴۰۳ استفاده به عمل می‌آید. 

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • چگونه بهترین شرکت طراحی سایت را انتخاب کنیم؟
  • چرا سفر با قطار؟ ۵ دلیل برای انتخاب این نوع سفر
  • برای عایق کاری ویلا با استفاده از عایق الاستومری
  • تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف
  • حفر و تکمیل هشت حلقه چاه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب غرب کشور 
  • حفر و تکمیل ۸ حلقه چاه نفت طی فروردین ماه در مناطق نفتخیز جنوب غرب کشور 
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • خبر مهم وحیدی درباره مرحله دوم انتخابات مجلس
  • تسریع اجرای پروژه فیبرنوری استان بوشهر