Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-سلمان خادم‌المله،کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با اشاره به شرایط خاص بازار مسکن در مقطع زمانی فعلی بازنگری در اهرم‌های مالی تقویت قدرت خرید متقاضیان مصرفی آپارتمان به ویژه در شهر تهران را از ضرورت‌های حال حاضر بازار مسکن و شروط جلوگیری از رکود زودرس در بازار معاملات واحدهای مسکونی عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به سهم تسهیلات بانکی خرید مسکن در خروج بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی از دوره رکود در سال‌های میانی دهه 90 گفت: آنچه مانع از تشدید عمق رکود در بازار معاملات مسکن در دوره رکود اخیر بازار مسکن در سال‌های میانی دهه 90 شد تقویت اهرم‌های مالی بخش مسکن به خصوص تعریف سبد متنوع انواع تسهیلات مسکن و افزایش سقف تسهیلات برای خانه‌اولی‌ها و سایر متقاضیان مصرفی است.

خادم‌المله گفت: تقویت قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن اعم از متقاضیان خانه‌اولی و سایر گروه‌های متقاضی خرید واحدهای مسکونی مصرفی در محلات معمولی و مصرفی شهر تهران از مهمترین راهکارهای جلوگیری از ایجاد رکود در بازار معاملات مسکن است.این در حالی است که با توجه به شرایط فعلی بازنگری در شرایط و ضوابط تقویت قدرت خرید متقاضیان مصرفی آپارتمان‌های مسکونی می‌تواند از ایجاد رکود معاملاتی در بازار ملک جلوگیری کند.

به گفته وی طی یکسال گذشته به دلیل جهش قیمت مسکن و نوسان شدید قیمتی در بازار معاملات مسکن نیاز به بازنگری در ضوابط و شرایط پرداخت تسهیلات به متقاضیان مصرفی بیش از پیش احساس می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نقش بانک مسکن در پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان خرید ملک گفت: هم‌اکنون سهم بانک مسکن در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن بیش از 40 درصد است که این سهم، سهمی قابل توجه محسوب می‌شود.بنابراین سیاست‌ها و اقدامات این بانک برای تقویت قدرت خرید متقاضیان در بازار مسکن با توجه به سهم قابل توجه آن در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن بسیار اثربخش و مهم است.

وی ادامه داد: این در حالی است که سهم بخش مسکن از کل تسهیلات شبکه بانکی که در سال‌های گذشته (اوایل دهه 90) بیش از 15 درصد بود هم‌ اکنون به زیر 10 درصد رسیده است که با توجه به جهش قیمت مسکن و همچنین نیاز مبرم به تقویت قدرت خرید متقاضیان مصرفی خرید آپارتمان در مقطع زمانی فعلی باید راهکارهایی به منظور افزایش سهم بانک مسکن از کل تسهیلات بانکی و پاسخ به نیاز متقاضیان مصرفی در این زمینه اندیشیده و اجرایی شود.

خادم‌المله تصریح کرد: به رغم آنکه پیش از این به سایر بانک‌ها نیز مجوز اعطای تسهیلات به متقاضیان مصرفی بازار مسکن داده شده بود اما عدم استقبال این بانک‌ها از تسهیلات دهی به بخش مسکن یکی از عوامل کاهش سهم بخش مسکن از کل تسهیلات شبکه بانکی است.

وی افزود: در صورت همکاری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان مسکن می‌توان امیدوار بود سهم بخش مسکن از کل تسهیلات شبکه بانکی افزایش یابد و همچنین اقداماتی کاربردی برای تقویت قدرت خرید متقاضیان مصرفی خرید آپارتمان از این طریق انجام شود.

به گفته وی با پای کار آمدن سایر بانک‌ها برای کمک به تامین مالی بخش مسکن وپرداخت تسهیلات به متقاضیان مصرفی علاوه بر تقویت قدرت خرید متقاضیان و جلوگیری از شکل‌گیری رکود در بازار معاملات مسکن، سهم بخش مسکن از کل تسهیلات شبکه بانکی ارتقا می‌یابد.

خادم‌المله تاکید کرد: طی یکسال گذشته میانگین قیمت مسکن در شهر تهران بیش از 70 درصد افزایش یافته است؛ هر چند در سایر شهرها این میزان رشد قیمت اتفاق نیفتاده است اما در سایر شهرها و استان‌ها نیز قیمت مسکن افزایش یافته است که این موضوع نشان می‌دهد علاوه بر ضرورت بازنگری در شرایط و ضوابط پرداخت تسهیلات به متقاضیان مصرفی خرید مسکن در شهر تهران،برای سایر شهرها نیز این اقدام باید به گونه‌ای انجام شود که در نتیجه تضعیف قدرت خرید متقاضیان به دنبال افزایش قیمت مسکن، بازار معاملات مسکن آن‌ها نیز به فاز رکود وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌ اکنون پیشنهاداتی به منظور بازنگری در روش‌ها و ضوابط افزایش قدرت خرید متقاضیان در بازار مسکن با توجه به تغییرات قیمتی یکسال اخیر در بازار ملک مطرح شده است که لازم است مورد توجه قرار گرفته وهر چه سریعتر در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: اخبار بانک مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۱۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل ۴۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در یزد/ خرید و فروش امتیاز مسکن ملی ممنوع

احسان خواجه‌رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت در استان یزد گفت: بالغ بر ۱۴۳ هزار متقاضی در استان یزد برای این پروژه‌ها ثبت‌نام را انجام داده‌اند که با پالایشی که صورت گرفته است بالغ بر ۵۷ هزار متقاضی الان تأیید نهایی شده‌اند.

وی ادامه داد: به غیر از ۵ هزار نفری که برای طرح جوانی جمعیت در استان یزد ثبت‌نام را انجام داده‌اند و تا چند ماه آینده اراضی آنها مشخص خواهد شد، بقیه متقاضیان از این نظر که محل ساخت و ساز و پروژه آنها کجا خواهد بود تقریباً تعیین تکلیف شده‌اند و پیامک انتخاب پروژه برای آنها ارسال شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد عنوان کرد: با اقداماتی که در زمینه آماده‌سازی طرح‌ها و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های نهضت ملی مسکن انجام شد، امسال شاهد به ثمر نشستن طرح نهضت ملی مسکن در استان یزد خواهیم بود.

وی افزود: عملیات آماده‌سازی زمین که مراحل طولانی دارد و کار زیادی می‌طلبد در اکثر شهرستان‌ها و از جمله شهر یزد شروع شده است و این اقدام در اکثر شهرستان‌ها تمام شده و برای شهر یزد نیز در حال انجام است.

خواجه‌رضایی بحث ساخت و ساز نهضت ملی مسکن در استان یزد به دو صورت پیگیری و در حال انجام است، افزود: در برخی از شهر‌ها بنا بر ملاحظاتی که وجود دارد و طرحی که در شورای مسکن در نظر گرفته شده، طرح نهضت ملی مسکن به صورت گروه‌ساخت است یعنی بعد از مرحله آماده‌سازی، زمین تحویل متقاضی می‌شود و حمایت‌های دولت کماکان ادامه دارد و خود متقاضی مراحل ساخت را پیگیری می‌کند و ساخت و ساز را انجام می‌دهد.

وی افزود: در برخی از شهر‌های دیگر نیز واحد‌ها به شکل نیمه‌ساز است به این صورت که اسکت، نما، دیوار حیاط و درب‌ها مشخص و تکمیل می‌شود و سپس تحویل متقاضیان می‌شود که به سلیقه خودشان واحد را تمام کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد یادآور شد: بنا به برنامه‌ریزی انجام شده برای سال ۱۴۰۳، قریب به اتفاق تعهد استان در طرح نهضت ملی مسکن را در سال جاری تعیین تکلیف می‌کنیم و به صورت گروه‌ساخت یا نیمه‌ساز تحویل متقاضیان می‌شود که این اقدام بنابر ملاحظات در هر شهرستان و همچنین از نظر تمکن مالی متقاضیان خواهد بود.

وی گفت: تقریبا تا خرداد ماه امسال قریب ۴۰۰ واحد پروژه نهضت ملی مسکن تکمیل‌شده در شهر یزد و تعدادی واحد نیز در شهرستان‌ها به مرحله افتتاح خواهد رسید و قابل بهره‌برداری است. 

وی در خصوص تحویل زمین به متقاضیان طرح جوانی جمعیت نیز گفت: آماده‌سازی فاز یک پردیس زندگی در مراحل آخر است و در سطح ملی در حال پیگیری هستیم که شرایط ساخت برای کسانی که در طرح جوانی جمعیت ثبت نام کرده‌اند تسهیل شود و از نظر تسهیلات بانکی و همچنین پروانه ضوابطی تسهیلی برای این متقاضیان در نطر گرفته شده و نهایی شود.

خواجه‌رضایی ادامه داد: با توجه به اقداماتی که در حال انجام است امیدواریم بتوانیم تا اردیبهشت و اوایل خردادماه اراضی را تحویل متقاضیان طرح جوانی جمعیت بدهیم تا مراحل ساخت را بتوانند دنبال کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خرید و فروش امتیاز مسکن ملی ممنوع است، گفت: این ممنوعیت به صورت مکرر از سوی رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده است و با کسانی که این اقدام را انجام دهند به صورت قانونی برخورد خواهد شد و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • خسارت‌دیدگان خواستار نقشه‌برداری پلاک به پلاک هستند/ آواربرداری پس از تعیین حدود اربعه
  • شفافیت ۱۰۰ درصدی تمامی معاملات مسکن از طریق سامانه خودنویس اجرایی شد
  • بخش خصوصی می تواند از فروپاشی اقتصادی افغانستان جلوگیری کند
  • واحدهای خودساز و انبوه‌ساز نهضت ملی مسکن در سمنان ۶۵ درصد پیشرفت دارد
  • تخصیص واحدهای نهضت ملی مسکن فرهنگ‌شهر اهواز به متقاضیان
  • متقاضیان خرید مسکن حتما بخوانند
  • متقاضیان مسکن ملی بخوانند/ آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد (+ جزییات)
  • متقاضیان مسکن ملی بخوانند؛ آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن
  • گلایه مستاجران قمی از مشکلات دریافت وام ودیعه مسکن
  • تکمیل ۴۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در یزد/ خرید و فروش امتیاز مسکن ملی ممنوع