Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مهاباد- ايرنا- مديرعامل مجتمع پتروشيمي مهاباد که از جمله طرح هاي فاخر دولت تدبير و اميد در آذربايجان غربي به شمار مي رود، گفت: اين مجتمع از ابتداي آغاز به کار خود تاکنون در رعايت استانداردها و ضوابط حفاظت از محيط زيست کاملا موفق عمل کرده است و جزو واحدهاي سبز کشور به شمار مي رود.

محسن مجيدي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين واحد توليدي به عنوان بزرگترين واحد صنعتي استان در راستاي تحقق اصل 50 قانون اساسي به منظور حفاظت محيط زيست از تمام امکانات لازم از جمله دانش فني و تکنولوژي روز دنيا بهره برده و با کنترل عوامل آلاينده در حد استانداردهاي جهاني عمل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجيدي با بيان اينکه تمامي فعاليت هاي اين مجموعه در راستاي توليد پايدار هماهنگ با محيط زيست برنامه ريزي شده، گفت: اين واحد در زمينه کاهش آلاينده ها و تصفيه پساب ها و پسماندها از طريق ارزيابي اثرات زيست محيطي و رعايت استانداردهاي زيست محيطي اقدامات بسيار خوبي انجام داده است.
وي بيان کرد: پتروشيمي مهاباد براي جبران ورود گازهاي حاصل از احتراق گاز طبيعي در واحد بخار آن نسبت به کاشت 25 هزار اصله از انواع درختان هميشه سبز در قالب جنگل مصنوعي به وسعت 50 هکتار و ايجاد پارک هاي فضاي سبز به وسعت چهار هکتار اقدام کرده است و با احداث 700 مترمربع گلخانه دايمي حدود چهار هزار اصله انواع درختچه هاي زينتي و انواع گل هاي آپارتماني و فصلي را سالانه توليد و در سطح مجتمع کشت مي کند.
مجيدي اضافه کرد: اين ميزان مساحت اختصاص داده شده براي ايجاد فضاي سبز و جنگل در مجتمع پتروشيمي مهاباد بسيار بالاتر از استاندارهاي ابلاغي سازمان حفاظت محيط زيست است.
وي گفت: علاوه بر اين براي اطمينان و رد هرگونه ادعاي احتمالي در خصوص آسيب به محيط زيست به خصوص جانوران زنده، باغ پرندگاني در محوطه اين مجتمع احداث شده است که گونه هاي متعدد از انواع پرنده ها، ماکيان محلي و خرگوش در آن نگهداري مي شود.
مجيدي افزود: کليه آلاينده هاي زيست محيطي حاصل از سوخت گاز طبيعي در بويلرهاي واحد بخار توسط آنالايزرهاي تعيبه شده در دودکش هاي ديگ هاي بخار اندازه گيري شده و به صورت آنلاين و شبانه روزي از طريق اداره کل حفاظت محيط زيست استان نظارت و پايش مي شود.
مديرعامل مجتمع پتروشيمي مهاباد اضافه کرد: در بخش دوم از نظارت هاي سازمان حفاظت محيط زيست در رابطه با اندازگيري و کنترل عوامل آلاينده هوا، هر سه ماه يکبار از طريق آزمايشگاه معتمد اکيپ هايي به محل مجتمع اعزام شده و کليه موارد مربوط به آلودگي هوا از جمله (Co, So2, No2, O3 و ترکيبات آلي فرار) را اندازه گيري کرده و نسخه اي از گزارش هاي مربوطه را به اداره کل حفاظت محيط زيست ارسال مي کند.
وي با اشاره به کنترل عوامل آلاينده آب مورد مصرفي نيز تصريح کرد: بيشترين مصرف آب در مجتمع پتروشيمي مهاباد (يک ميليون مترمکعب در سال معادل 0.5 درصد از حجم سد مخزني مهاباد) مربوط توليد بخار و واحد خنک کننده اين مجتمع است و بخش بسيار کمي از آن جهت مصارف بهداشتي و شست و شوي صنعتي به کار مي رود.
مجيدي گفت: در راستاي استفاده بهينه و مصرف آب کمتر، تمامي آب هاي حاصل از مصارف بهداشتي و صنعتي و حتي آب هاي سطحي حاصل از باران و برف از طريق کانال ها و جوي هاي بتني و کاملا عايق براي نشتي هاي احتمالي جمع آوري شده و پس از تصفيه شيميايي، فيزيکي و بيولوژيکي در واحد تصفيه پساب در استخرهاي احداث شده در سطح مجتمع ذخيره و دوباره در بخش هاي فضاي سبز و واحد خنک کننده استفاده مي شود.
وي يادآور شد: خروجي آب هاي واحد تصفيه پساب مجتمع نيز که جهت پايش و نظارت لحظه اي به صورت آنلاين با اداره کل حفاظت محيط زيست استان در ارتباط است، براي حصول اطمينان به استخري نگهداري ماهي سرازير مي شود.
مجيدي در زمينه کنترل عوامل آلاينده خاک نيز اظهار داشت: براي کنترل عوامل آلاينده خاک و آب هاي زيرزميني، در سطح اين مجتمع تعدادي چاه پيزومتريک با نظارت و راهنمايي هاي اداره کل حفاظت محيط زيست استان حفر شده است که با نمونه برداري هاي دوره اي از آب چاه هاي مذکور احتمال وجود هرگونه آلودگي در کمترين زمان ممکن رديابي و کنترل مي شود.
وي يادآور شد: 54 هکتار از فضاي اين مجتمع نيز به کاشت انواع درخت، درختچه و چمن اختصاص يافته که شرايط لازم را براي کاهش فرسايش خاک، کنترل ذرات معلق در هوا و ايجاد مکاني امن براي پرندگان فراهم کرده است.
مجيدي اضافه کرد: در بخش ديگري از نظارت هاي سازمان حفاظت محيط زيست در فواصل زماني نامشخص تعدادي از کارشناسان و متخصصان آزمايشگاه اداره کل حفاظت محيط زيست استان به صورت سرزده و بدون اطلاع قبلي به مجتمع پتروشيمي مهاباد اعزام مي شوند که از تمام موارد مربوط به ايجاد عوامل آلاينده احتمالي اعم از آب، هوا، خاک و صدا نمونه برداري کرده و در صورت وجود هر يک از عوامل آلاينده که خارج از استاندارد باشد ضمن تذکر کتبي، زماني کوتاه را براي رفع آن تعيين مي کنند.
وي اظهار داشت: اين مجتمع بزرگ توليدي هم اکنون با بالا بردن 40 درصدي ظرفيت توليد پلي اتيلن خود توانسته است به رکورد 55 تن در ساعت دست پيدا کند که 35 درصد بيشتر از ظرفيت اسمي آن است.
مديرعامل شرکت پتروشيمي مهاباد در خصوص ميزان توليد اين واحد در نيمه نخست امسال افزود: 130 هزار تُن محصول طي اين مدت در پتروشيمي مهاباد توليد شده که از اين مقدار 115 هزار تُن به ارزش 128 ميليون دلار صادر و مابقي روانه بازارهاي داخلي شده است.
به گزارش ايرنا، مجتمع پتروشيمي مهاباد در قالب طرح ساخت خط انتقال اتيلن از عسلويه به غرب کشور به طول يکهزار و ‎ 600 کيلومتر ساخته شده است و سالانه حدود 324 هزار تن اتيلن به عنوان مواد اوليه از عسلويه به اين مجتمع تزريق مي شود.
6 واحد پتروشيمي در مسير اين خط انتقال و در مناطقي چون خرم آباد، کرمانشاه، مهاباد، مياندوآب و سنندج ساخته شده و اتيلن مورد نياز همه اين واحدها از طريق اين خط لوله تامين مي شود.
مجتمع پتروشيمي مهاباد سالانه 300 هزار تن پلي اتيلن سبک خطي و سنگين (ظرفيت اسمي) و 30 هزار تن بوتن يک را توليد و روانه بازارهاي داخلي و خارجي مي کند.
فعاليت هاي مقدماتي و مطالعاتي اين طرح از سال 1383 و عمليات اجرايي آن از سال 1388 آغاز شد و در زميني به مساحت 185 هکتار و در کيلومتر 15 جاده مهاباد ـ اروميه به بهره برداري رسيد.
6185/3072
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۱۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی عوارض زیست محیطی معدن مس دره زرشک به کجا رسید؟

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد،

عناوین ویژه‌های خبری پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

تاخیر وزارت نیرو در بررسی عوارض زیست محیطی معدن مس دره زرشک

بازتاب ویژه شدن فرمانداری اردکان

در جستجوی راهکار علمی برای آلودگی دشت یزد ـ اردکان

نارضایتی اهالی چند محله از یک تصمیم شورای شهر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اهدای بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • ۲ واحد شن و ماسه متخلف در یزد پلمب شدند
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • بررسی عوارض زیست محیطی معدن مس دره زرشک به کجا رسید؟
  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ صادر شد
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ اسفراین صادر شد
  • مطالبات اراضی شهری شهرداری پرداخت شود
  • اخطار زیست محیطی به سه واحد خدماتی در نهاوند
  • گام بلند پتروشیمی پردیس در تامین امنیت غذایی جهان و حفظ محیط زیست