Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@13:58:51 GMT

در مقابل دروغگويي نوجوان چه کنيم؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۲۹۳۳۸

در مقابل دروغگويي نوجوان چه کنيم؟

خبرگزاري آريا -
دلايل دروغگويي نوجوانان
قريب به نود درصد اين نوجوانان، هنگامي که مشت شان باز مي شود و دروغ شان لو مي رود، بابت آنکه صداقت نداشته متاسف نمي شوند؛ بلکه آنها از اين بابت ناراحت مي شوند که نتوانسته اند خوب دروغ بگويند!
شايد تعجب کنيد، ولي تحقيقي که اين اواخر در بيش از ده هزار دبيرستان انجام شد، نشان داد که در طي ده سال گذشته تعداد نوجواناني که در طول سال يک يا دو بار به والدين شان دروغ گفته اند، تا ده درصد افزايش يافته است و جالب اينکه قريب به نود درصد اين نوجوانان، هنگامي که مشت شان باز مي شود و دروغ شان لو مي رود، بابت آنکه صداقت نداشته متاسف نمي شوند؛ بلکه آنها از اين بابت ناراحت مي شوند که نتوانسته اند خوب دروغ بگويند!
دروغگويي در نوجوانان به سه شکل اتفاق مي افتد:
1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حذف حقيقت
2. تحريف حقيقت به شکل گفتن نيمي از حقيقت
3. دستکاري کردن حقيقت
چه بايد کرد؟
صرف نظر از اينکه نوجوان شما به چه دليل دروغ مي گويد و از کدام يک از شيوه هاي بالا استفاده مي کند، شما در برابر دروغگويي او چاره اي نداريد جز اينکه:
1. ابتدا خوب گوش کنيد، سپس واکنش نشان دهيد.
تصور کنيد با صحنه اي مواجه شده ايد که برايتان غير قابل باور است؛ مثلاً نوجوان تان را در جمع دوستانش، سوار بر يک ماشين مي بينيد که با سرعت غير مجاز در حال ويراژ دادن به خيابان است.
به طور حتم اين بدين معناست که فرزند شما، در تمام فعاليت هاي غير اخلاقي آن گروه(مثلاً سيگار کشيدن) نيز شرکت داشته يا دارد؛ البته بايد پذيرفت که اگر در چنين کارهايي شرکت نداشته، حداقل در معرض خطر اقدام به آن قرار گرفته است.
قطعاً حق با شماست، اما تا زماني که مطلب کاملاً روشن نشده باشد، شما نمي توانيد به حقيقت پي ببريد و قضاوت کنيد. شما تنها زماني مي توانيد حقيقت را کشف کنيد که با دقت به سخنان فرزند نوجوان تان گوش دهيد. نگران نباشيد؛ شما به عنوان يک فرد بالغ و يک والد با تجربه، مي توانيد حقيقت را به وضوح در بسياري از نکته ها، حرف ها، باورها و دفاع هايي که نوجوان تان در هنگام صحبت با شما ابراز مي کند، پيدا کنيد (البته بدون احساساتي شدن و تحقير آنها).
اگر احساس کرديد که نوجوان شما براي سرپوش گذاشتن بر روي حقيقت، سکوت کرده است، منتظر نمانيد؛ براي آنکه هر چه سريع تر ميزان صدمه و آسيب وارده را بررسي کنيد، خودتان پيش قدم شويد و پرسش هاي زيرکانه و دقيقي را در موقعيت هاي مناسب مطرح کنيد. اگر احساس کرديد که حقيقت همچنان پنهان مانده، کمي صبر کنيد و زمان بدهيد تا ببينيد چه اتفاقي مي افتد(مثلاً يک روز). جالب است بدانيد که بهترين پادزهر در برابر طفره رفتن هاي نوجوانان، صبر است.
مهمترين اصل در برخورد با يک نوجوان، حفظ ارتباط با نوجوان است
2. مُتهم نکنيد؛ زيرک باشيد و غير مستقيم عمل کنيد.
مهمترين اصل در برخورد با يک نوجوان، حفظ ارتباط با نوجوان است و از آنجا که اتهام بستن(درست يا غلط) يا سختگيري هاي بي مورد، اين ارتباط را قطع مي کند، مطلقاً توصيه نمي شود. دقت کنيد که تحت هيچ شرايطي پدر و مادر نبايد آمرانه و مستبدانه با نوجوان برخورد کنند، زيرا نوجوان در پي فرآيندهاي رشد مغزي، هورموني و رواني، در برابر برخوردهاي خشن، آمرانه و مستبدانه، واکنش بسيار سختي نشان مي دهد.
او براي خود ارزش زيادي قائل است و خود را يک فرد برخوردار از عقل، شعور و قدرت انتخاب مي بيند؛ بنابراين بهترين راه حل اين است که والدين، قوانين خانواده، اجتماع و عرف را با يکديگر به بحث بگذارند و بدون آنکه نوجوان را مجبور به پذيرش يا اطاعت کنند، دلايل خود را ارائه دهند و دلايل او را نيز در مورد موضوع مورد بحث، بشنوند.
سر تکان دادن هاي سرسري، نُچ نُچ کردن هاي عجولانه و ديکته کردن دستورات به نوجوان، بدون در نظر گرفتن حق انتخاب او و شنيدن نظراتش، شروع يک بازي خطرناک است؛ بازي اي که نوجوان علي رغم ميل باطني، صرفاً براي ابراز وجود و اثبات منيت خود به خانواده، آن را در پيش مي گيرد؛ بي آنکه به عاقبت آن فکر کند. همواره به خاطر داشته باشيد که رعايت احترام، پذيرش عقايد طرفين(در وضع قوانين خشک و مستبدانه و گفتگوي چهره به چهره، همراه با آرامش و به دور از هر گونه توهين، تحقير و اتهام، تنها چيزي است که مي تواند والدين يک نوجوان را در صلح کامل، به نتيجه دلخواه برساند.
3. به عنوان الگو، خودتان همه يک انسان راستگو باشيد.
بسياري از والدين، پيش چشم تيزبين و هوشيار فرزندان شان دروغ مي گويند؛ در حالي که مکرراً به آنها هشدار مي دهند که دروغ نگويند! خودتان را جاي نوجوان تان بگذاريد؛ اگر ببينيد والدين تان در مورد چيزي به شما اخطار مي دهند که خودشان آن را رعايت نمي کنند، چه حالي خواهيد داشت؟ شايد برايتان جالب باشد، اما حقيقت اين است که نوجوانان، هر سه سبک دروغگويي را از والدين شان مي آموزند و در اغلب موارد، از همان شيوه اي براي پنهان کردن حقيقت استفاده مي کنند که از بزرگترهايشان آموخته اند.
بنابراين مي شود گفت بهترين راه تشويق نوجوانان به راستگويي آن است که خود شما به عنوان والدين، چنان زندگي کنيد که هر روز، دروغ گفتن را براي نوجوان تان سخت تر و دشوارتر کنيد. براي نيل به اين مقصود لازم است خودتان تحت هر شرايطي راستگو باشيد؛ بي آنکه براي رسيدن به اهداف تان حقيقت هاي سرهم بندي شده را به جاي واقعيت، بر سر منطق و شعور خانواده تان آوار کنيد.
منبع: afkarnews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۲۹۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت تر می شود

به گزارش خبرنگار مهر، زهره سادات لاجوردی، در رویداد دختر ایران که رویدادی برای روایتگری پیشرفت ایران است، افزود: در سال ۱۴۰۱ دیدیم که ۳۸ هزار دروغ تنها در زمینه اعتراضات و اغتشاشات مهسا امینی ایجاد شد. تمام مستندات این دروغ‌ها موجود است اما متأسفانه گاهی تا دروغ این رسانه‌ها اثبات شود؛ آثار و لطمات زیادی را برای جمهوری اسلامی به وجود آورد.

دشمن برای ما خواب‌ها دیده است

نماینده مجلس گفت: اگر کم کاری کنیم و نتوانیم به خوبی روایت کنیم دشمنان برای ما خواب‌ها دیده است اگر یک بار شکست خورده باشد؛ اما روز و شب در فکر راه‌اندازی شبکه‌های ضد انقلاب و معاند است. شبکه‌های تبلیغاتی که ۲۴ ساعته یک جنگ ترکیبی را به راه انداخته است.

لاجوردی افزود: دشمنان در تلاش هستند تا ذهن جوانان ما را به شبهات و دروغ‌ها آلوده کند و این وظیفه ما است که ذهن جوانان را از آلودگی‌ها و این شبهات پاک کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: برای کار معلمان و مربیان پرورشی حتماً باید آمادگی کامل داشته و به روز باشند. آنان باید بتوانند یک رابطه مستمر و پایدار ایجاد کنند. فرزندان ما ۱۲ سال با آموزش و پرورش همراه هستند؛ در حالی که اگر خوشبینانه نگاه کنیم تلاش مدرسه تنها این است که دانش آموزان به دانشگاه‌های برتر راه پیدا کردند.

مماشات با بی حجابی، مقابله با بی حیایی را سخت‌تر می‌کند

لاجوردی با طرح این سوال که تربیت و تبیین موضوعات از سوی مربیان چگونه باید باشد، افزود: باید تبیین و تشریح موضوعات با ارزش‌های دینی ما همراه باشد. ضمن اینکه روایت صحیح را ما باید به موقع ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته دشمن به هنگام بروز فتنه به سرعت اقدام به شبهه پراکنی کرد، گفت: متأسفانه تا جبهه انقلاب اقدام به روشنگری کند؛ دشمن به بسیاری از اهداف خود رسید. متأسفانه مماشاتی که با بی‌حجابی و بی حیایی صورت گرفت کار را برای مقابله با بی‌حجابی و بی حیایی سخت‌تر کرده است.

لاجوردی خاطر نشان کرد: قانون حجاب و عفاف به زودی تصویب می‌شود اما حمایت مردم از فراجا می‌تواند کاری کند که جامعه‌ای در شأن ایرانیان داشته باشیم.

کد خبر 6088369 علی قدمی

دیگر خبرها

  • ژاوی: دروغ می‌گویند، غرامت نمی‌خواستم
  • لاجوردی: مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت‌تر می‌شود
  • مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت‌تر می‌شود
  • مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت تر می شود
  • پشت پرده حضور اورونوف در پرسپولیس؛اوسمار حقیقت را فاش کرد
  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • حقیقت در مورد پروتئین: چگونه به اندازه کافی در هر سنی پروتئین دریافت کنیم؟
  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد صفحه‌کلید/ طراحی رایج صفحه‌کلید به منظور گیر نکردن دکمه‌هایش است!
  • جریان فیلمسازی مشکوک در خدمت صهیونیست‌ها
  • پروژه جعل تاریخ شیعه