Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - رييس جمهوري افغانستان بار ديگر بر لزوم احداث دانشگاه موسوم به اسلامي از سوي عربستان در ولايت ننگرهار تاکيد کرد.
«محمد اشرف غني» در ديدار با مردم ولايت ننگرهار گفت، تغيير محل اجراي پروژه دانشگاه اسلامي با بودجه عربستان از ولايت ننگرهار به کابل حقيقت ندارد و اين دانشگاه در ننگرهار ساخته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين در حالي است که بسياري از محافل سياسي و مذهبي در افغانستان بر اين اعتقادند که حکام آل سعود براي توسعه نفوذ خود بخصوص ترويج وهابيت درصددند به اصطلاح دانشگاه اسلامي با بودجه 500 ميليون دلاري در ولايت ننگرهار احداث کند. موقعيت جغرافيايي اين ولايت هم مرز با پاکستان است و اخيرا به پايگاه گروههاي تروريستي و افراط گرا نيز تبديل شده است.
بررسي سياستهاي رژيم آل سعود نشان مي دهد که در سالهاي اخير سرمايه گذاري هنگفتي را براي گسترش وهابيت در مناطق مختلف جهان انجام داده که ماحصل آن ترويج خشونت گرايي و تروريسم بوده است. نمونه سرمايه گذاري عربستان در موضوع آموزش پاکستان است که بالغ بر بيست هزار مدرسه ديني در اين کشور را حمايت مي کند که ماحصل آن گسترش خشونت و افراط گرايي در پاکستان است.
خبرگزاري اسپوتنيک روسيه در تحليلي در مورد پيامدهاي تاسيس دانشگاه عربستان در افغانستان نوشت: «تدريس در اين دانشگاه به زبان عربي خواهد بود؛ اين در حالي است که تاکنون تدريس در دانشگاه‌ها و حتي مدارس ديني افغانستان عمدتاً به زبان‌هاي ملي صورت مي‌گرفته است. منابع درسي نيز به زبان‌هاي ملي يا زبان‌هايي که بيشترين سخنوران را دارد، ترجمه و عرضه مي‌شد بنابراين عربستان اهداف بلند مدتي را براي افغانستان در نظر گرفته که خطر ناک است.»
مدارس وهابيت در پاکستانعربستان در حالي مي کوشد موقعيت و نفوذ خود را در افغانستان توسعه دهد که تلاشهايش در سالهاي اخير در اين زمينه ناکام بوده است. افغانستان اگرچه در سالهاي اخير درگير جنگ داخلي بوده اما مردم اين کشور هيچ گاه به سمت فرقه گرايي حرکت نکردند و پيروان مذاهب مختلف همواره در کنار هم زندگي مسالمت آميزي را داشته اند. به همين دلايل آموزه هاي وهابيت هيچ طرفدار و خريداري در افغانستان ندارد. به همين دليل حکام آل سعود درصددند تحت پوشش ايجاد دانشگاه به اصطلاح اسلامي اهداف و نيات خود را در افغانستان اجرا نمايند.
«سيدوحيد ظهوري حسيني» کارشناس مسايل سياسي معتقد است: «عربستان با توجه به فاکتور وهابيت و تفکر آن و علاقه‌مندي براي رشد و گسترش اين تفکر، در کشورهاي اسلامي و مخصوصاً در افغانستان از همان ابتدا که در افغانستان مشکل به‌وجود آمد، سعي بر اين داشت تا اين جريان را در اين کشور نهادينه کند و اکنون با حربه دانشگاه مي خواهد وارد شود.»
در هر حال، آنچه بيشتر مردم افغانستان و محافل سياسي و مذهبي در اين کشور را نگران مي کند سرمايه هاي هنگفتي است که عربستان درصدد است تحت پوشش دانشگاه در افغانستان هزينه کند و تدريس در اين دانشگاهها نيز برعهده مدرسيني خواهد بود که از عربستان به افغانستان منتقل خواهند شد و اين مي تواند براي آينده تحولات امنيتي و اجتماعي و حتي مذهبي افغانستان خطرناک باشد. به همين دليل پيشتر علماي افغانستان در مورد پيامدهاي تاسيس دانشگاه عربستان در آن کشور هشدار داده اند. 114/118
نويسنده: مجيد وقاري
کليدواژه افغانستان عربستان سعودي اشرف غني

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۳۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مبارزه حق طلبانه فلسطین حمایت می کنیم

وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای به کشف گورهای دسته‌جمعی در محوطه بیمارستان ناصر در شهر خان یونس فلسطین واکنش نشان داد.

در این بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است: پیدا شدن اجساد شهدا از محوطه این بیمارستان که در میان‌شان زنان و کودکان نیز هستند، بیانگر مظلومیت مردم بی‌دفاع فلسطین، عدم پایبندی رژیم اشغالگر صهیونیستی به قوانین و مقررات بین‌المللی و همه ارزش‌های انسانی و بی‌تفاوتی و چشم‌پوشی جامعه بین‌الملل به جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی است.

وزارت خارجه طالبان ضمن محکومیت این جنایات تصریح کرد افغانستان از مبارزه حق‌طلبانه مردم فلسطین حمایت کرده و از انسان‌های آزاده در سراسر جهان می‌خواهد تا برای جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی تلاش کنند.

پیش از این نیز «هبت‌الله آخندزاده» رئیس طالبان در پیامی درباره فلسطین گفته بود: «قضیه فلسطین، قضیه تمام امت اسلامی می‌باشد، ما بار دیگر تجاوز و اشغالگری اسرائیل بر غزه را شدیداً محکوم می‌کنیم».

وی تاکید کرده بود: «ما از تمام کشورهای اسلامی حتی جهان می‌خواهیم که هرچه زودتر دست ظلم رژیم اسرائیل را کوتاه سازند تا در آنجا تجاوز پایان یابد، به ویژه امت اسلامی مسئولیت دارد که از داعیه فلسطینیان مظلوم حمایت کامل نماید و با یک صدا در محدوده امکانات خویش در کنار فلسطینی‌ها بایستند».

آخندزاده اعلام کرده بود: جای تأسف است که مدعیان حقوق بشر جهان، نظاره‌گر ظلم بر فلسطین هستند و تاکنون هیچ جناح بین‌المللی گام عملی در راستای توقف این ظلم‌ها برنداشته و مسئولیت خویش را در قبال این اندوه بزرگ ادا نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • متعهد به برق رسانی یکسان در افغانستان هستیم
  • آخرین فرصت عربستانی‌ها به محمد صلاح
  • مسدود شدن راه های مواصلاتی در ۴ ولایت افغانستان
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • توزیع بیش از ۲۶ هزار پاسپورت در پکتیا
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • از مبارزه حق طلبانه فلسطین حمایت می کنیم
  • لزوم تحلیل استراتژیک مسئله حجاب و عفاف برای مقابله با بدحجابی/استاد قانون‌گریز راه به‌جایی نمی‌برد