Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@15:27:19 GMT

پایانِ قدرت نمایی 4 سارق زورگیر موتورسوار

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۳۷۶۰

پایانِ قدرت نمایی 4 سارق زورگیر موتورسوار

به گزارش برنا، سرهنگ کارآگاه مرتضی نثاری در توضیح این خبر گفت: در پی طرح شکایت با موضوع زورگیری در کلانتری ۱۹۰ مجیدیه، پرونده مقدماتی در این خصوص تشکیل و جهت ادامه رسیدگی در اختیار پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

مالباخته پس از حضور در پایگاه چهارم پلیس آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: به صورت پیاده در حال تردد در خیابان رسالت - خیابان کرمان جنوبی بودم که دو نفر سوار بر موتورسیکلت به سمت حمله ور شدند؛ یکی از آن‌ها مرا با قمه مجروح و ضمن سرقت گوشی موبایلم سریعا متواری شدند که در این حین پلاک موتور آن‌ها در محل جای ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی با شناسایی آخرین مالک موتورسیکلت به تحقیق از این شخص پرداختند؛ مالک موتورسیکلت در اظهاراتش به کارآگاهان عنوان کرد که دارای مغازه موتورسیکلت فروشی است و موتورسیکلت را به صورت قولنامه‌ای به یک خانم جوان فروخته است.

با شناسایی خریدار موتورسیکلت به نام لیلا، کارآگاهان به محل سکونت این خانم جوان در شرق تهران مراجعه و به تحقیق از وی پرداختند؛ این خانم جوان به نام لیلا (۲۰ ساله) در اظهارات اولیه منکر هرگونه خرید موتورسیکلت شد اما در ادامهٔ تحقیقات و با ارائه مستندات از سوی کارآگاهان و نهایتا مواجه حضوری با فروشنده موتورسیکلت اعتراف کرد که موتورسیکلت خریداری شده در اختیار پسر جوانی به نام رحمان (۲۲ ساله) است که از حدوده چند ماه پیش با او آشنا شده است.

لیلا در اعترافاتش به کارآگاهان گفت: از حدود چند ماه پیش و از طریق شبکه مجازی اینستاگرام با رحمان آشنا شدم؛ ابتدا تماس ما از طریق فضای مجازی بود اما پس از مدت کوتاهی و به پیشنهاد و اصرار رحمان با یکدیگر ملاقات کرده و از آنزمان به بعد آشنایی و دوستیمان بیشتر و بیشتر شد تا اینکه یک روز رحمان با پرداخت مقداری پول از من خواست تا برایش یک موتورسیکلت بخرم و من نیز بواسطهٔ علاقه‌ای که به رحمان پیدا کردم، موتور را خریداری کرده و در اختیار او قرار دادم اما اطلاعی از انجام سرقت توسط رحمان ندارم.

با شناسایی محل سکونت رحمان در منطقه حکیمیه تهران، کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی اقدام به دستگیری او کردند؛ رحمان در اظهاراتش مدعی شد که در مورخه پنجم مهرماه (ه‌مان روز سرقت) پلاک موتورسیکلتش مفقود شده اما در ادامه ضمن اعتراف صریح به کتمان حقیقت بیان داشت که شب سرقت موتور سیکلتش را جهت انجام سرقت در اختیار سه تن از دوستانش به نام‌های سینا، صالح و مراد قرار داده است.

با شناسایی محل سکونت سینا در محله دولت آباد، کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی جهت دستگیری وی اقدام کرده اما او با اطلاع از حضور کاراگاهان اقدام به فرار از طبقه پنجم ساختمان می‌کند که نهایتا دستگیر می‌شود. در ادامه با شناسایی مخفیگاه دو متهم دیگر پرونده و طی یک عملیات ضربتی آن‌ها نیز دستگیر و به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند.

سرهنگ کارآگاه مرتضی نثاری با اعلام این خبر گفت: در تحقیقات صورت گرفته، مته‌مان پرونده ضمن اعتراف صریح به سرقت از شاکی پرونده، به بیش از ۱۰۰ فقره سرقت دیگر با همین شیوه و شگرد اعتراف کردند که تاکنون تعدادی از شکات شناسایی و به پایگاه چهارم پلیس آگاهی دعوت و مته‌مان اصلی پرونده را مورد شناسایی قرار دادند و تحقیقات جهت شناسایی سایر مالباختگان کماکان در دستور کار قرار دارد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پلیس آگاهی پلیس آگاهی تهران بزرگ دولت فضای مجازی موتورسیکلت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۳۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح پایش هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی در گفت و گو با رئیس پلیس آگاهی پایتخت | ماجرای سرقت دو سارق با پابند الکترونیکی چه بود

همشهری آنلاین - الهه فراهانی: پدیده سرقت یکی از دغدغه های اصلی شهروندان است و افزایش آن در جامعه موجی از نگرانی های گسترده ای را در پی خواهد داشت. از این رو پلیس و دستگاه قضایی به عنوان ضابط برای رفع این دغدغه و مبارزه با سرقت، راهکارهای زیادی را عملیاتی کرده اند تا شاهد کاهش آمار این نوع جرایم در جامعه باشیم. از جمله اجرای طرح برخورد با سارقان و راه اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت. اما تازه ترین طرح مبارزه با سرقت که با روی کار آمدن سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا اجرایی شده است، کنترل هوشمند سارقان سابقه دار با پابندهای الکترونیکی است. اجرایی شدن این طرح که قریب به یک ماه و ۱۰ روز از کلید خوردنش می گذرد، دستاوردهای خوبی در پی داشته به طوریکه دو مجرم سابقه داری که با پابند الکترونیکی در پایتخت راهی سرقت شده بودند، سر بزنگاه رصد شده و به دام پلیس افتادند. اما جزییات این طرح هوشمند به چه صورت و به پای چه مجرمانی بسته می شود؟ سردار علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی تهران در گفت و گو با همشهری، این سوالات را پاسخ داده و به تشریح جزییات تازه ترین طرح هوشمند پلیس می گوید.

اجرای طرح پایش مجرمان سابقه دار از طریق پابند الکترونیکی، اثر مثبتی در پیشگیری از وقوع سرقت خواهد داشت؟

قطعا خواهد داشت. طرح بسیار خوبی است و هدف از اجرای این طرح، پیشگیری از وقوع جرم است.

از چه زمانی شروع شده است؟

تقریبا از اواخر اسفند ماه بود که کلید خورد؛ قریب به ۴۰ روز از اجرای این طرح که به دستور سردار رادان فرمانده انتظامی بوده، می گذرد و دستاوردهای خوبی هم داشته است.

از دستاوردهای این طرح بگویید؟

در همین مدت زمان کوتاه که اجرایی شدن این طرح می گذرد، دو سارق که با پابند الکترونیکی راهی سرقت شده بودند را دستگیر کردیم. مورد اول این بود که مجرم سابقه داری، با پابند الکترونیکی خودرویی را سرقت کرده بود که همکارای گشت من رسیدند و این نفر را درحالیکه پشت فرمان خودروی سرقتی بود دستگیر کردند. مورد بعدی، مجرم سابقه داری بود که قصد سرقت گوشی موبایل شهروندی را داشت اما چون همکارانم وی را رصد می کردند سر بزنگاه رسیدند و متهم نیزاقدام به فرار کرد. وی حتی در مقابل ماموران مقاومت کرد که ماموران با استفاده از قانون بکارگیری سلاح تیراندازی کردند و این نفر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بازداشت شد.

برای بازداشت این افراد نیاز به دستور قاضی است؟

جرم مشهود است و هماهنگی قاضی را هم داریم.

چه افرادی مشمول این طرح شده و باید پابند الکترونیکی به پاهایشان بسته شود؟

افرادی که از ۴ سابقه به بالا داشته باشند.

وقتی پابند به پاهایشان بسته می شود، به چه شکل مورد رصد و کنترل ماموران قرار می گیرند؟

ما یک اتاق پایش داریم که به صورت لحظه ای افرادی که از پابند استفاده می کنند به صورت هوشمند کنترل می شوند. درواقع برای هر شخص یک کدی در نظر گرفته می شود و بعد به این افراد پابند می زنیم و برای آنها مهلت تعیین می کنیم؛ از دو تا سه سال. اگر در این مدت آنها جرمی را مرتکب نشوند، پابندشان فک می شود و اگر تکرار جرم کنند علاوه بر مجازاتی که قانون برای آنها تعیین کرده دوباره به پاهایشان پابند می زنیم و مدتش را افزایش می دهیم. قابلیت توانمندی این طرح این است که به صورت الکترونیکی شخص هر کجا که برود ما مسیر حرکتش را متوجه می شویم. جایی که توقف کند متوجه می شویم.

شارژ این پابندها به چه صورت است؟

این پابند ها حدود ۴۸ ساعت شارژ را نگه می دارند. شارژر در اختیار آنها قرار داده ایم که به صورت سیمی شارژ می شود افراد ما که در سالن پایش هستند و به صورت لحظه ای این افراد را رصد می کنند و حواسشان هست که مرتکب جرم نشوند. اگر شارژ پایند رو به اتمام باشد به او پیامک می دهیم و اگر توجهی نکند با شخص مورد نظر تماس می گیریم و به او ابلاغ می کنیم که حتما پابندش را شارژ کند و اگر توجه نکند شخص مورد نظر را دستگیر می کنیم و از او تعهد میگیریم.

امکان این وجود دارد که مجرمان، پابند را از پاهایشان باز کنند؟

نه امکان باز شدن وجود ندارد، فقط باید تخریب شود. در این صورت چنانچه متهم به این پابندها آسیب برساند به عنوان آسیب به اموال دولتی برایش پرونده تشکیل می دهیم.

آیا نواقصی هم در این طرح وجود دارد؟

به عقیده بنده، این طرح بسیار خوبی است تقریبا معایبش رفع شده است و اگر معایب جزیی داشته باشد کارشناس های همان شرکت و فراجا و کسانی که کار عملیاتی می کنند هستند و روزانه این معایب را از بین می برند و برطرف می کنند و انشاله در آینده بسیار تاثیر گذار است هم در بحث پیشگیری و هم در بحث کشف جرم.

فکر می کنید تا الان اجرای این طرح، تاثیری در کاهش وقوع جرم سرقت داشته است؟

الان نمی شود درصدش را گفت و آخر سال درصدش مشخص می شود اما قطعا تاثیر گذار بوده است.

هزینه این پابند های الکترونیکی، سنگین است؟

هزینه با فراجاست ما اطلاعی نداریم.

مجرمانی که مشمول این طرح هستند به چه صورت شناسایی می شوند؟

معمولا سازمان زندان ها، لیست این افراد در اختیار اداره آگاهی تهران قرار می دهد یا اجرای احکام. افرادی که ۴ سابقه کیفری و بیشتر دارند. حالا یا آزاد شده اند یا با وثیقه قرار است آزاد شوند. در واقع سازمان زندان ها طبق توافقی که با ما کرده به محض اینکه مشخصات متهمی که مشمول این موضوع است را ۵ روز قبل از آزادی به آگاهی اطلاع می دهد. نفراتی که در زندان داریم و همکاران تشخیص هویت و اطلاعات جنایی ما در آنجا هستند که زمان آزادی فرم را پر کرده و پابند را نصب می کنند.

تا چه زمان متهم باید از این پابند استفاده کند؟

مدت زمان دو یا سه سال است چنانچه مرتکب جرم نشود. اگر تکرار کنند تا ۵ سال تمدید می کنند. این مدت را برابر دستور عمل تا ۵ سال می توانند تمدید کنند.

چند در صد از مجرمان پایتخت مورد شناسایی قرار گرفته اند و مشمول این طرح شده اند؟

حدود ۵۰ درصد شناسایی شده و پابند زده ایم و این آمار رو به افزایش است.

محدودیت حرکت دارند، یعنی می توانند از شهر خارج شوند یا نه؟

نه محدودیتی ندارند اما چون هر لحظه در حال رصد هستند، چنانچه بخواهند از یک استان به استان دیگری بروند، مامتوجه می شویم. اگر متهمی وارد استان دیگر شود برای آن استان مورد نظر آلارم می رود و ما به آن اعلام می کنیم. مثلا رنگ بندی وجود دارد، رنگ زرد یا نارنجی و متوجه می شویم مثلا سارق سابقه داری که سارق منزل است از سمت غرب به سمت تهران می آید و تهران حواسش است. درواثع کنترلش با استانی است که به او اعلام شده است.

در خصوص جرایم خشن چطور؟

جرایم خشن و پر تکرار مانند زورگیران خشن یا سارقان مسلح در اولویت هستند. البته حبس های این افراد طولانی است اما به محض آزادی پابند الکترونیکی به پایشان بسته می شود و تحت کنترل قرار می گیرند.

کد خبر 847300 برچسب‌ها سارق - سرقت قوه قضائیه فراجا

دیگر خبرها

  • شگرد عجیب سرقت در مترو
  • کشف ۸ دستگاه خودرو و موتورسیکلت سرقتی از ۴ استان در کرمان
  • سرقت از مردم در پوشش کمک برای خرید بلیت مترو
  • ­سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
  • سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
  • طرح پایش هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی در گفت و گو با رئیس پلیس آگاهی پایتخت | ماجرای سرقت دو سارق با پابند الکترونیکی چه بود
  • ۳ سارق در جزیره خارگ دستگیر شدند
  • دستگیری سارق خودرو در کمتر از ۲۴ ساعت
  • عامل ۱۷ فقره سرقت در فریدن دستگیر شد
  • مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد