Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد- ایرنا- استاندار یزد گفت: با استقرار 70 درصد بخش های یک مجموعه بزرگ تولید قطعات مورد نیاز صنایع نفت و گاز کشور در محدوده منفصله منطقه ویژه اقتصادی یزد، زمینه اشتغال تعداد زیادی دانش آموخته استان فراهم خواهد شد.

محمود زمانی قمی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه هم اکنون 30 درصد بخش های شرکت بزرگ تولید دستگاه‌های گازی و نفتی(OTC) در یزد فعال است، اظهار داشت: برای حل مشکل بیکاری دانش آموختگان استان باید از این فرصت استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه استان یزد در حوزه اشتغال از معضل بیکاری رنج می برد و این بیکاری بیشتر در قشر دانش آموخته دانشگاهی است، افزود: تلاش های بسیار خوبی توسط گذشتگان در ایجاد شغل در این استان انجام شده که بیشتر زمینه ساز اشتغال قشر متوسط و متوسط به پایین از لحاظ دانش و یا غیر تحصیلکرده بوده است.
استاندار یزد با تأکید بر اینکه اگر به خیل بیکاران دانش آموخته دانشگاهی توجه نشود به مرور شاهد مهاجرت آنها از استان خواهیم بود ، تصریح کرد: برای کمک به حل این مشکل، رویکرد استان در حوزه صنایع باید به سمت واحدهای دانش بنیان و فناورانه باشد تا دانش آموختگان دانشگاهی بدون شغل هم بهره مند شود.
زمانی قمی اضافه کرد: در راستای تعقیب و دنبال کردن این سیاست، بعد از آنکه یک شرکت بومی ایرانی و دانش بنیان درخواست تجمیع مجموعه های خود به استان یزد ارائه کرد ، این امر پیگیری شد.
به گفته وی، در مرحله نخست به لحاظ اهمیت استراتژیک تولیدات این مجموعه در شرکتهای نفت و گاز ، می بایست این شرکت در منطقه ای قرار گیرد که از مزایای منطقه ویژه برخوردار شود تا هم در ترخیص مواد اولیه و هم در صادرات با مشکل مواجه نشود.
استاندار یزد با بیان اینکه در این راستا بحث درخواستی برای ایجاد محدوده منفصله منطقه ویژه به دولت ارسال شد، افزود: درخواست یزد برای ایجاد این محدوده ، ابتدا به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه رفت و در عین حال مکاتبه ای با دولت و معاون اول رئیس جمهوری انجام که به دبیرخانه شورا ارجاع شد.
زمانی قمی یادآور شد: بعد از توضیحات بنده درباره الزامات ایجاد این محدوده برای استان یزد، کلیات این طرح در شورای عالی مناطق ویژه و آزاد به تصویب رسید و برای رفع ابهامات باید بازدید هایی از منطقه صورت می گرفت.
وی با اشاره به اینکه چند هفته قبل معاون وزیر جهاد کشاورزی و هیأت همراه از این محدوده بازدید کردند ، ادامه داد: روز گذشته نیز بعد از بازدید نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاههای عضو کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق ویژه و در جلسه ای با حضور آنها ، موضوع تعیین محدوده منفصله منطقه ویژه اقتصادی یزد بررسی و به تصویب رسید.
وی گفت: این محدوده 400 هکتاری از منطقه ویژه اقتصادی یزد برای استقرار صنایع دانش بنیان و فناورانه با اولویت اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی اختصاص دارد و در مرحله نخست نیز یک واحد تولید توربین های گازی برای استفاده در صنایع نفت و گاز در آن مستقر خواهد شد.
رئیس شورای راهبری مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در پایان تأکید کرد: در واقع ایجاد محدوده منفصله منطقه ویژه اقتصادی و ورود یک مجموعه بزرگ دانش بنیان و هایتک به یزد از روز گذشته محقق شده و در ادامه شرکتهای دانش بنیان دیگر هم در کنار آن مستقر خواهد شد و امیدواریم آغازی برای رفع نگرانی بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی باشد.
این محدوده، منطقه وسیعی است با تعریف کاربری‌های خاص که کمیته‌ای ویژه ‌بر ایجاد شرکت‌های دانش‌ بنیان با فناوری بالا در کنار مجموعه توربوکمپرسور نفت با تمرکز بر اشتغال دانش ‌آموختگان دانشگاهی و ارزش‌افزوده بالا نظارت خواهد کرد.
این محدوده 435 هکتار است که با منطقه ویژه اقتصادی که 570 هکتار است به هزار و پنج هکتار خواهد رسید.
در بخشی از این منطقه قرار است گروه شرکت‌های توربوکمپرسور نفت به منظور پیش بینی اشتغال یکهزار متخصص و دانش آموخته دانشگاهی فعالیت کند.
این شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی شرکت نفت و یک مجموعه هلدینگ مرکب از 15 شرکت زیرمجموعه است که در سال 1379 با هدف دستیابی به دانش فنی تولید توربوکمپرسور در محدوده توان 5 الی 45 مگاوات، از طریق طراحی، مهندسی، ساخت و نصب ساخته‌شده است.
این توربو کمپرسورها و توربوژنراتورهای صنعتی مرتبط با آنها در پروژه‌های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی به‌کارگیری می‌شود و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و نیروگاه‌های گازی کوچک را پشتیبانی می‌کند.
این گروه ابتدا با عقد قراردادی با شرکت زیمنس آلمان، مقدمات انجام کارهای بزرگ انتقال فناوری و ساخت داخل توربوکمپرسورهای 25 مگاوات را فراهم کرد و زنجیره‌ای مرکب از 70 شرکت سازنده داخلی را برای برآورد نیازهای آن با استانداردهای مشخص دور خود جمع کرد تا گام‌های اولیه را محکم و استوار برای بومی‌سازی و تأمین توربوکمپرسورهای موردنیاز صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بردارد.
ولی به دلیل اینکه صنعت توربوکمپرسور ویژگی‌های استراتژیک دارد، در میانه راه و به دنبال اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب به کشورمان، شرکت زیمنس همکار ایرانی خود را ترک کرد و OTC را تنها گذاشت، تا این شرکت به ‌اجبار روی پای خود بایستد.
تولید اولین توربین ملی 25 مگاواتی که در زیرمجموعه OTC عملیاتی و تولیدشده باعث گردید تا ایران در جمع پنج کشور دارنده دانش فنی این صنعت قرار گیرد.
گام بعدی تولید توربین ملی با ظرفیت 30 مگاوات است که پروژه‌ای جداگانه برای انجام تحقیقات تازه و ارتقای توان و ظرفیت اولین توربین ملی است .
توربین 25 مگاواتی کنونی که تعدادی از آنها به صنعت نفت و گاز تحویل ‌شده، قرار است از سال جاری به تولید انبوه برسد.
شرکت توربوکمپرسور نفت که شرکت دانش‌بنیان است در شمس‌آباد تهران سه کارخانه ، در قزوین یک کارخانه و در یزد هم یک کارخانه دارد.
1968/ 6197

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد استاندار اشتغال منطقه ويژه اقتصادي يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۴۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته بیش از ۴۰۰۰۰ فرصت شغلی در سامانه رصد کرمانشاه ثبت شده

به گزارش خبرنگار مهر، مختار احمدی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه رسانه که در محل سالن جلسات اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه برگزار شد پس از بزرگداشت هفته کارگر، اظهار کرد: ۶۰ درصد از جامعه کشور مخاطبان وزارت کار هستند و همین امر سبب اهمیت مسائل مربوط به حوزه کارگری است.

وی با اشاره به وضعیت اشتغال کارگری و ایجاد فرصت‌های شغلی، افزود: با توجه به اینکه به طور سالانه برای ایجاد فرصت‌های شغلی هدفگذاری‌هایی از سوی دولت انجام می‌گیرد سال گذشته استان کرمانشاه با اتکا به سند تدوین شده اشتغال از ۳۴ هزار و ۵۱۷ شغل ناخالص با تحقق ۱۱۸ درصدی یعنی ۴۰ هزار و ۵۶۰ فرصت شغل ایجاد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه تصریح کرد: استان کرمانشاه به منظور کاهش نرخ بیکاری خود سند اشتغال را به طور ویژه دنبال کرده و جز استان‌هایی بوده که سند اشتغال تدوین شده منسجم دارد بر همین اساس هدف‌گذاری امسال نیز ایجاد ۲۶ هزار و ۲۴۷ فرصت شغلی را در دستور کار خود قرار داده است‌.

احمدی ادامه داد: سامانه رصد یکی از سامانه‌های ثبت اشتغال‌های ایجاد شده است که با ایجاد هر یک از فرصت‌های شغلی به منظور جلوگیری از ثبت افراد تکراری راستی آزمایی لازم از این سامانه انجام می‌گبرد که بر اساس اطلاعات و بررسی‌های انجام گرفته در سال گذشته از ۱۰۰ درصد اشتغال ثبت شده ۹۶ درصد صحت داشته و تنها شاهد انحراف چهار درصدی ثبت آمار و اطلاعات شغل‌های ثبت شده بودیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه همچنین به کاهش آمار و نرخ بیکاری در فصول سال تاکید و عنوان کرد: استان کرمانشاه در سال‌های اخیر در نرخ بیکاری آمار بالایی داشت اما بر اساس تدوین برنامه منسجم اشتغال در سال گذشته شاهد روند نزولی این نمودار بودیم و بر همین اساس در فصل بهار سال گذشته با کاهش ۵.۲ درصدی نرخ بیکاری به ۱۰.۲ درصد رسید.

احمدی ادامه داد: همچنین در فصل تابستان با کاهش ۳.۳ درصدی نرخ بیکاری به ۱۰.۳ درصد و در فصل پاییز با کاهش ۱.۷ درصد این آمار به ۱۱.۲ درصد رسید و تنها در فضل زمستان به دلیل بروز برخی مشکلات این آمار با ۲.۳ درصد افزایش به ۱۷.۴ درصد رسید.

کاهش هر یک درصد نرخ بیکاری نیازمند ایجاد ۸۰۰۰ فرصت شغلی است

وی همچنین به چگونگی ایجاد اشتغال پایدار اشاره کرد و گفت: کاهش نرخ بیکاری یک روند تدریجی و چندان مشهودی است که با درصدهای پایین برای مردم ملموس نیست چراکه برای کاهش هر یک درصد آمار نرخ بیکاری باید هشت هزار فرصت شغلی ایجاد شود که بی شک با وجود سختی بالا برای ایجاد این میزان فرصت شغلی اما قابل ملاحظه برای عموم در کاهش نرخ بیکاری نخواهد بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه مطرح کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از بیکاری استان مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است در هدف‌گذاری و برنامه ریزی امسال تمرکز بیشتری بر روی اشتغال این قشر از جامعه است اما بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است سهم ۱۴ درصدی ایجاد اشتغال در دستگاه‌ها برای فارغ‌التحصیلان لحاظ شود.

احمدی از پوشش بیمه‌ای در استان کرمانشاه در پی ایجاد اشتغال‌های سال گذشته یاد کرد و بیان داشت: آنچه که از آمار ارائه شده بر می‌آید در سال گذشته افزایش حدود ۹ هزار بیمه شده اجباری در اشتغال داشتیم که اکنون با احتساب این آمار پوشش بیمه تأمین اجتماعی از ۳۸ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۳۹.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.

پرداخت ۷۰۰۰ میلیارد تومانی تسهیلات اشتغال در سال گذشته

وی به وضعیت تسهیلات و پرداخت‌های انجام گرفته به کارگران نیز اشاره‌ای کرد و افزود: با توجه به سفر ریاست جمهوری به استان کرمانشاه مبلغ یازده هزار میلیارد تومان در این سفر برای استان رقم خورد که از این میزان ۴.۴ میلیارد تومان تحقق یافته است که بر اساس تعهدات صورت گرفته و امید است که تا پایان زمان مقرر ۲ ساله در شهریور ماه تمامی این مبلغ تحقق پیدا کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه اضافه کرد: سال گذشته حدود هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی اعم از تسهیلات تبصره ۱۶، تبصره ۱۸، مشاغل خانگی و تسهیلات سفر ریاست جمهوری در استان کرمانشاه پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه سهم تعاونی‌ها در اقتصاد استان کرمانشاه، گفت: سهم استان کرمانشاه در حالی که باید ۲۵ درصد باشد اکنون این سهم تنها پنج درصد است اما با این وجود سال گذشته ۵۷ تعاونی جدید با اشتغالزایی یک هزار و ۸۵۰ فرصت شغلی راه اندازی شده است.

احمدی در پایان نیز در اشاره به برنامه‌های هفته کار و کارگر، اظهار کرد: دیدار ۳۰ نفر از کارگران منتخب با مقام معظم رهبری، عطرافشانی و غبارروبی از مزار شهدا، سخنرانی پیش از خطبه‌ها، دیدار با نماینده ولی فقیه، اجرای برنامه‌های فرهنگی در سه مجموعه فرهنگی ورزشی شامل دو مورد در کرمانشاه، جشن بزرگ ویژه هفته کارگر، تجلیل از خانواده شهدا و همایش ویژه بانوان تحت عنوان «بانوان تأثیر گذار در عرصه کار و تولید» از جمله برنامه‌های این هفته بوده است.

کد خبر 6094971

دیگر خبرها

  • فرصت‌ صادرات برق به اروپا در شرکت‌های دانش‌بنیان‌
  • سال‌گذشته زمینه اشتغال ۴۵ هزار نفر زندانی کشور در داخل و خارج زندان فراهم شد
  • محور اصلی کار خود را توجه به کسب‌وکار و اشتغال مردم گذاشته‌ام
  • سطح رفاه اجتماعی در لرستان را ارتقا دهیم
  • سال گذشته بیش از ۴۰۰۰۰ فرصت شغلی در سامانه رصد کرمانشاه ثبت شده
  • دریافت بیش از ۴۹۰ میلیارد تسهیلات خوداشتغالی توسط دانشجویان لرستان
  • در هاوانا صدام به من گفت فرصت تاریخی است که تمامی حقوق‌مان را از ایران پس بگیریم/ ضربتی به ایران بزنیم که تمام کره‌ی زمین صدایش را بشنود
  • هشدار مدیریت بحران استان تهران درمورد فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات
  • هشدار مدیریت بحران مبنی بر فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان تهران
  • هشدار مدیریت بحران مبنی بر فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان تهران