Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@00:09:13 GMT

روابط آمریکا و چین پیامدهای عمیقی بر آسه آن دارد

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۳۴۲۹۰

روابط آمریکا و چین پیامدهای عمیقی بر آسه آن دارد

کوالالامپور- ایرنا- نخست وزیر سنگاپور که کشورش ریاست اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آسه آن 'را برعهده دارد گفت:روابط میان آمریکا و چین به ویژه جنگ تجاری میان این دوقدرت اقتصادی جهان پیامدهای عمیقی بر این اتحادیه دارد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا،'لی هسین لونگ'نخست وزیر سنگاپور در نشست 'آسه آن و آمریکا' که یکی از شرکای گفت وگویی این اتحادیه است افزود:کشورهای جنوب شرق آسیا می خواهند با ایالات متحده و چین به طور همزمان ارتباط داشته باشند و با افزایش همکاری ها با هر دو طرف از مزایای آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در این نشست که درسنگاپور برگزار شد ابراز امیدواری کرد روابط دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان با ثبات و فزاینده باشد تا آسه آن از آن استفاده کند.
'مایک پنس' معاون دونالد ترامپ که ریاست هیات آمریکایی در این نشست را برعهده دارد، گفت که واشنگتن توسعه روابط با کشورهای حوزه آسیا- پاسفیک را در دستور کار دارد.
پنس به جای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس آسه آن و نشست های آسه آن پلاس شرکت کرده است.
معاون رئیس جمهوری آمریکا دراین نشست افزود: آسه آن و اعضای آن در چشم انداز همکاری های واشنگتن در این منطقه قرار دارند.
وی تصریح کرد آسه آن یک شریک راهبردی برای آمریکا در منطقه است و منافع واشنگتن و آسه آن در منطقه با هم درآمیخته و دو طرف دیدگاههای یکسانی دراین بخش از جهان دارند.
معاون ترامپ ، آسه ان را یک شریک 'ضروری و غیرقابل جایگزین' برای آمریکا درجنوب شرق آسیا خواند و گفت:آمریکا در برنامه شهرهای هوشمند با آسه آن همکاری خواهد کرد و همکاری ها با این اتحادیه را افزایش می دهد.
پنس گفت که آمریکا سرمایه گذاری های خود درعرصه زیرساخت های دیجیتال و فناوری های نوین را افزایش خواهد داد که این امر برای ارتقای امنیت در این منطقه نیز حائز اهمیت است.
نخست وزیر سنگاپور و رئیس کنونی آسه آن نیز از همکاری واشنگتن با این اتحادیه برای گسترش فناوری های نوین درعرصه های مختلف زیربنایی به ویژه انرژی استقبال کرد.
مالزی، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، میانمار، کامبوج، لائوس، ویتنام وتایلند اعضای دهگانه آسه آن را تشکیل می دهند که از سال 1967 تشکیل شده است.
سی و سومین اجلاس سران کشورهای اتحادیه جنوب شرق آسیا روز دوشنبه 21 آبان در سایه تدابیر شدید امنیتی آغاز شد و امروز پنجشنبه 24 آبان به کار خود پایان داد.
علاوه براین، سیزدهمین اجلاس آسه آن پلاس نیز شامل نشست های جداگانه سران این اتحادیه با رهبران یا مقام های ارشد کشورهای موسوم به شرکای گفت وگویی آسه آن امروز در سنگاپور برگزار شد.
در اجلاس آسه آن پلاس علاوه بر 10 نفر از سران کشورهای عضو آسه آن رهبران یا مقام های ارشد آمریکا ( مایک پنس معاون رئیس جمهوری) ، استرالیا (اسکات موریسون نخست وزیر) ، چین( لی کچیانگ نخست وزیر) ، نیوزیلند(جیسیندا آردرن نخست وزیر)، ژاپن (شینزو آبه نخست وزیر) ، کره جنوبی( مون جائه این نخست وزیر) ، هند( ناندرا مودی نخست وزیر) و روسیه ( ولادیمیرپوتین رئیس جمهور) به عنوان شرکای گفت وگویی آسه آن حضور داشتند.
برخی از ناظران منطقه حضور نیافتن دونالد ترامپ در نشست سران آسه آن و اجلاس آسه ان پلاس را عدم تعهد رئیس جمهوری آمریکا در قبال آسیا ارزیابی کردند.
آساق**1599 **1600

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آسه ان سنگاپور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۳۴۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت تعارضات پکن- واشنگتن؛ هدف پکن در میزبانی وزیر امور خارجه آمریکا

یک مقام وزارت امور خارجه چین با اشاره به تعارضات همیشگی در روابط پکن- واشنگتن و ضرورت مدیریت آنها، به رسانه‌ها گفت که کشورش در سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بر پنج هدف اصلی متمرکز خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری «سی جی تی ان»، یانگ تائو مدیر کل دپارتمان امور آمریکای شمالی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه چین گفت: این پنج هدف شامل ایجاد درک صحیح، تقویت گفتگوها، مدیریت مؤثر اختلافات، ترویج همکاری سودمند متقابل و بر عهده گرفتن مسئولیت‌های مشترک به عنوان کشور‌هایی بزرگ است.

یانگ تائو درباره ایجاد درک صحیح گفت که چین و آمریکا نمی‌توانند مبادلات یا تعاملات خود را متوقف کنند و همچنین نباید دچار مناقشه و مشاجره شوند.

وی تاکید کرد: روابط چین و آمریکا باید ثابت بماند، بهتر شود، در مسیری باثبات، سالم و پایدار حرکت کند و چین منافع و اصول خود را حفظ کند.

وی افزود: تیم‌های دیپلماتیک دو طرف به رایزنی‌های خود درباره اصول راهبردی روابط چین و آمریکا بر اساس هفت نقطه اجماع یعنی احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز، حفظ ارتباط، جلوگیری از مناقشات، پیروی از منشور سازمان ملل، همکاری در زمینه‌هایی با منافع مشترک و مدیریت مسئولانه عوامل رقابتی در روابط دوجانبه ادامه می‌دهند.

یانگ تائو با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ رایزنی نهادی که پس از دیدار سران این دو کشور در سانفرانسیسکو ایجاد یا از سر گرفته شدند، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند، گفت: در‌های چین همواره برای گفتگو و ارتباط باز بوده است. وی از آمریکا خواست که حرف و عملش یکی باشد و از توهم ارتباط با چین «از موضع قدرت» دست بردارد.

این مقام چینی درباره مدیریت موثر اختلافات گفت: تعارضاتی میان چین و آمریکا وجود داشته، دارد و خواهد داشت، اما آنها نباید اجازه دهند این اختلافات بر روابط دوجانبه غلبه کند.

یانگ تائو گفت چین بر شفاف‌سازی موضع رسمی خود و طرح مطالباتی روشن درباره مسائل مربوط به تایوان، تجارت، علم و فناوری و دریای چین جنوبی تمرکز می‌کند.

یانگ تائو درباره برعهده گرفتن مسئولیت‌های مشترک به عنوان کشور‌هایی بزرگ، بیان کرد که آمریکا باید با سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای ایفای مسئولیت‌های بین المللی خود، حمایت از قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت و تلاش برای برقراری آتش‌بس جامع هرچه سریع‌تر در غزه همکاری کند. وی افزود: چین در این زمینه مطالبات روشنی را از طرف آمریکایی مطرح می‌کند.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امورخارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا از روز چهارشنبه تا جمعه در چین به سر می‌برد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • مدیریت تعارضات پکن- واشنگتن؛ هدف پکن در میزبانی وزیر امور خارجه آمریکا
  • لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
  • رئیسی با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
  • نشست اتحادیه عرب درباره مسئله غزه و فلسطین
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا